Holdet hj23hh1b Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Unord budget
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Charlotte Maja Lüth Olsen, Kim P.
Hold hj23hh1b Ma (hjhh1b Ma, hjhh2b Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1
Titel 2 Finansiel regning
Titel 3 Lineær Programmering
Titel 4 Repetition, mindstekravsopgaver og årsprøveprojekt
Titel 5 Statistiske test
Titel 6 SO#3
Titel 7 Polynomier og funktionsanalyse
Titel 8 Differentialregning
Titel 9 Repetition og mindstekravsopgaver
Titel 10 Matematik B Projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1

Undervisningsbeskrivelse


Lærer(e) Kim Pedersen
Hold Hjhh1b

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Titel 1
Beskrivende statistik
Titel 2
Eksponentielle funktion og potensfunktionen, regression og modellering
Titel 3
Andengradsfunktionen


Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside

Titel 1
Beskrivende statistik
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale
Der er primært arbejdet med emnet ud fra "Plus1hhx.systime.dk" af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard, Systime, 2017
Samt Mathbyskipper.dk

Geogebra Wordmath I-bogens værktøjer


Kernestof
Eleverne skal kunne identificere matematiske problemstillinger - son-dre mellem diskrete og grupperede variable.
Eleverne skal arbejde med statisk materiale – først små problemstillin-ger hvor der arbejdes med matematisk symbolsprog/dagligt sprog. Senere arbejdes med statistiske beskrivelser af dataudtræk i tilknytning til det samfundsøkonomiske område i studieområde, del 1.. Dette ud-arbejdes i Excel med anvendelse af formler og grafisk præsentation.
Det statistiske materiale beskrives ved følgende begreber
Middelværdi, typetal, frekvens, summeret frekvens, median, kvartiler, varians og standardafvigelse


Supplerende stof:
1.
I samarbejde med ”Motion og sundhed” blev der gennemført Cooper-test og beregnet kondital. Klassens data blev bearbejdet ved anvendelse af relevante statistiske begreber.

2.
Matematik indgik i det samfundsøkonomiske område i studieområ-det del 1 i emnet ”Digitaliserering”. Arbejdet bestod bl.a. i dataud-træk fra statistikbank og bearbejdelse af det statistiske materiale.

Omfang
Anvendt uddannelsestid  15 t
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression


Faglige mål
          Beskrive problemstillinger
          Håndtere formler
          Kommunikationskompetence
          Problemløsningskompetence

Almene mål
            It
            Mundtlig udtryksfærdighed
            Skriftlig udtryksfærdighed

Progression
            Emnet er en videreførelse af arbejdet i folkeskolen. Der ind-
            føres nye begreber som varians og standardafvigelse.

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsfor-mer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt ar-bejde/eksperimentelt arbejde

Produkter
           IT-støttet fremlæggelse
           Skriftligt produkt (emneopgave og opgavesæt)

Arbejdsformer
           Individuelt arbejde
           Klasseundervisning
           Pararbejde

Titel 2
Funktioner, regression og modellering
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale
Der er primært arbejdet med emnet ud fra "Plus1hhx.systime.dk" af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard, Systime, 2017
Samt Mathbyskipper.dk

Geogebra wwordmat I-bogens værktøjer



Kernestof
Der er arbejdet med den eksponentielle funktion.
Funktionsforskrift, funktionskarakteristika, bestemmelse af forskrift samt det grafi-ske billede er behandlet.
For den eksponentielle funktion er der arbejdet med fordoblings- og halveringskon-stant.
Der er arbejdet med x,y-plot og foretaget regression for lineæreog eksponentielle
Begrebet modellering er koblet sammen med de 2 funktionstyper.


Supplerende stof
I forløbet er der inddraget enkelt- og dobbelt logaritmisk papir –både i fysisk form og ved anvendelse i fx excel.

I samarbejde med det samfundsøkonomiske område, Studieomådet del 1, blev der arbejdet med emnet ”digitalisering”, hvor der bl.a. blev arbejdet med udvikling i arbejdsløshedstal og i relation til denne regression og modellering.

Modellering i relation til afskrivning mm.

Omfang
16 t
Særlige fo-kuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression

Faglige mål
Argumentation og bevisførelse
Beskrive problemstillinger
Håndtere formler
Modelleringskompetence


Almene mål

    Faglig diskussion
    Faglige spørgsmål
    Symboler

Progression
     Der arbejdes videre med funktionsbegrebet fra forløbene om den lineære          
     Funktion og andengradsfunktionen.


Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Produkter
     Skriftligt produkt  (emneopgave og opgavesæt)

Arbejdsformer
     Individuelt arbejde
     Klasseundervisning

Titel 3 Andengradsfunktionen
Indhold
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale
Der er primært arbejdet med emnet ud fra "Plus1hhx.systime.dk" af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard, Systime, 2017
Samt Mathbyskipper.dk

Geogebra wordmat I-bogens værktøjer

Kernestof
Eleverne skal kunne identificere en andengradsfunktion, bestemme toppunkt og evt. nulpunkter.
Der arbejdes med det grafiske billede og med parametrenes betyd-ning for grafen.
Der arbejdes med andengradspolynomier som ligninger og ulighe-der.
Skræringspunkter mellem  to andengradsfunktioner eller mellem en andengradsfunktion og en førstegradsfunktion behandles.

Supplerende stof
I relation til det virksomhedsøkonomiske område arbejdes der med økonomiske modelopgaver.


Omfang 15 t
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression

Faglige mål
            Anvende repræsentationer
            Genkende repræsentationsformer
            Håndtere formler
Almene mål
           Faglige spørgsmål
Gruppearbejde
It
Skriftlig udtryksfærdighed
Symboler
Progression
             Der arbejdes videre i forhold til det forrige emne mht. funk
             tioner og    
             ligningsløsning.

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsfor-mer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Produkter
Skriftligt produkt (emneopgave og opgavesæt)
Arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Statistik enmeopgave 03-12-2023
Emneopgave eksponetielle funktioner 14-01-2024
Opgavesæt til andengradsfunktionen 06-03-2024
Andengradsfunktioner 10-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Finansiel regning

Mat B Finansiel regning

i-bog "Plus 1 • hhx (eux)", Kapitel 6,  Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard
ISBN: 9788761687937

Primært CAS værktøj: i-bogens finansregneværktøj  
Sekundært CAS værktøj: GeoGebra og EXCEL

Kapitalværdi knyttet til et tidspunkt (K0, Kn, A0, An) . Ydelse, rente, rentefod, antal ydelser, antal terminer, gennemsnitlig og effektiv rente samt kendskab til ÅOP: årlig omkostning i procent. Beregning af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt. Udfærdigelse af amortisationsplan. Sammenhæng mellem rentesregning og eksponentiel udvikling.

Udledning af formlerne for K0, r og n i Kn samt udledning af formlerne for A0, An og n.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver til finansiel regning 24-03-2024
Emneopgave finansiel regning 07-04-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lineær Programmering

Kapitel 6 i-bog "Plus 2 • hhx" af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard, Systime, 2015. ISBN:  978-87-616-4875-4
Desuden er der anvendt tidligere stillede eksamensopgaver.

Primært CAS værktøj: Plus-bogens værktøj til lineær programmering  
Secundær CAS værktøj: Geogebra

Indtegning af polygonområde, kriteriefunktion og niveau-linje. Løsning af lineære programmeringsproblemer ved hjørnemetode og ved translation af kriteriefunktion gennem polygonområde.

Emneopgave Lineær programmering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Repetition, mindstekravsopgaver og årsprøveprojekt

Øvelser med kendte spørgsmål og eksempler på mindstekravsopgaver

5 moduler bruges til projektvejledning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mindstekravsopgaver 12-05-2024
Årsprøveprojekt 17-05-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Statistiske test

Kapitel 7 i-bog "Plus 2 • hhx" (læreplan 2017) af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Nicoline Maibomm Thrane og Jane Thrane    Systime, 2023

CAS værktøj: GeoGebra og iBog systime - værktøj

Grundlæggende sandsynlighedsregning, binomialfordelingen samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil,
konfidensinterval for sandsynlighedsparameteren (andelen p).

Grundlæggende sandsynlighedsregning så eleverne har fundamentet til at kunne forstå, anvende og beregne sandsynligheder i binomialfordelingen. Udfaldsrum, udfald, stokastisk eksperiment, sandsynligheder og sandsynlighedsfunktioner. Vægt på eksempler. Middelværdi, varians og standardafvigelse (spredning) i binomialfordelingen. Konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren i binomialfordelingen.

Udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller, herunder tabeller til brug af test for uafhængighed mellem to variable, dvs. Chi-i-anden-test, herunder begreberne forventede værdier, kritisk værdi, frihedsgrader, signifikans-niveau og -sandsynlighed; en fornemmelse af hvornår en undersøgelse er repræsentativ, herunder have forståelse for begreberne population og stikprøve.

Supplerende stof: Sandsynlighedsregning for forenings- og fællesmængder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave: Statistiske test del 1 15-09-2024
Øvelser til virtuelle moduler 07-10-2024
Chi-i-anden videoaflevering 01-11-2024
Emneopgave: Statistiske test del 2 03-11-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SO#3

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Polynomier og funktionsanalyse

Kapitel 2 og Kapitel 3 i i-bog "Plus 2 • hhx" (læreplan 2017) af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Nicoline Maibomm Thrane og Jane Thrane    Systime, 2023

CAS værktøj: Værktøjer i Plus 2, GeoGebra (løsning af ligninger og uligheder og til grafiske illustrationer)

Repetition af funktionsanalyse af andengradspolynomier.
Funktionsbegrebet, herunder begreberne regneforskrift, graf, definitionsmængde og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, ekstrema og monotoniforhold, løsning af ligninger.
Introduktion til differentialregning.
I tilknytning til emnet er der også arbejdet med tangentbestemmelse, herunder vendetangen, der er supplerende stof.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt 1 24-11-2024
Emneopgave: Polynomier og funktionsanalyse 15-12-2024
Genaflevering EO Polynomier og funktionsanalyse 19-01-2025
Videoaflevering 02-02-2025
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Differentialregning

Kapitel 4 og Kapitel 5  i-bog "Plus 2 • hhx" (læreplan 2017) af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Nicoline Maibomm Thrane og Jane Thrane    Systime, 2023

CAS værktøj: Geogebra, differentiere, tegne og undersøge grafer, indtegning og/eller bestemmelse af tangentens ligning

Differentialkvotient og regneregler for differentiation:

Definition og fortolkning af differentialkvotient (sekant-metoden), afledet funktion for de elementære funktioner samt differentiation af f + g, f – g og k · f samt bestemmelse af tangentens ligning. Produktreglen er gennemgået som supplerende stof.

Bestemmelse af f’ for polynomier, eksponentielle funktioner, den naturlige logaritmefunktion og potensfunktioner. Udledning af simple formler eller beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.

Funktionsundersøgelse:

Monotoniforhold, ekstrema, optimering og sammenhængen mellem disse begreber og differentialkvotient. Anvendelse på økonomiske problemstillinger.

I tilknytning til emnet er der også arbejdet med grænseværdikonceptet som supplerende stof.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave Differentialregning og vækstfunktioner 28-02-2025
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Repetition og mindstekravsopgaver

Øvelser med kendte spørgsmål og eksempler på mindstekravsopgaver
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Finansiel regning - skriftlighed 11-03-2025
Statistiske test - skriftlighed 17-03-2025
Beskrivende statistik og regression - skriftlighed 21-03-2025
Økonomi og polynomier - skriftlighed 28-03-2025
Opgavesæt 3 30-03-2025
Videoaflevering eksamenspørgsmål 06-05-2025
Mindstekravsopgaver 13-05-2025
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Matematik B Projekt

10 timers vejledning i forbindelse med matematik projekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer