Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Unord budget
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Gitte Tang Pinnerup, Heiko Thomsen
|
Hold
|
hj23hh1vf1 Ty (hjhh1vf1 Ty, hjhh2vf1 Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Krimis und Kurzgeschichten
Formålet er, at eleverne arbejder med den litterære genre, og at de arbejder med forskellige medier, som eksempelvis podcast, lydbogsformat og film.
Kernestof:
-Merkmale einer Kurzgeschichte
-Anatomie, Ferdinand von Schirach
-Liebfrauenmorgen, Jan Flieger
-Letzte Pizza, Milena Moser
-Podcast: Der Kaufhauserpresser Dagobert
-Der Krimi - Eine kurze Definition, Dein Deutschland/Systime
-Mord im Hotel, Dein Deutschland/Systime (Hörübung)
-Afsnit af Tatort: "Neugeboren"
Omfang ca. 25%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier. Vi arbejder med :
-
Læsegrupper
-
Læs og forstå "Typisch dänisch, typisch deutsch" Teil 1 og Teil 2.
-
Lav opgaven "Arbeit mit dem Text: Typisch dänisch - typisch deutsch - Teil 3" (krydsogtværs) og læg et screenshot op i elevfeedback her.
-
Opgaver til sein, haben, werden
-
Lav hele opgave 4 om sein, haben, werden i perfektum. Læg besvarelsen op i elevfeedback.
-
Minlæring
-
Ingen lektier.
-
Minlæring (mens de sidste grupper fremlægger): Minlæring
-
Siezen_und_Duzen_-_Rollenspiel_und_Alltagsszenen N.docx
-
Gefühlvolle Werbung zu Weihnachten - Arbeitsblatt hjhh1vf1 december 2022.docx
-
Weihnachtswerbung 2023
-
Brug 20 minutter på at arbejde videre med jeres "Weihnachtswerbung". I lektionen skal i præsentere reklamerne for hinanden. Sørg for at alle gruppemedlemmer har adgang til præsentationsfilen.
-
Vi starter med at forberede fremlæggelser:
-
Mundtlige oplægs-grupper:
-
Grupperne fremlægger deres oplæg om "Weihnachtswerbung 2023" - dem der er på ekskursion fremlægger på mandag - husk at aflevere jeres Powerpoint.
-
Siegenthaler, Kathrin - wie Sankt Nikolaus einen Gehilfen fand - Kapiert - Gyldendal 2010.pdf
-
Zehn Zutaten für echte deutsche Weihnachten | Meet the Germans
-
I skal arbejde med den nye lektie "verbernes stamme og svage verber" i Minlæring. Minlæring Desuden skal i færdiggøre den gamle lektie om hjælpeverberne, hvis ikke i er færdige i forvejen.
-
Se instruktion på sidste lektion.
-
Øv ordene i quizletten igen: Neujahr
-
Læs og forstå teksten om Paul og svar på spørgsmålene i opgave 2C skriftligt i opgave Text Paul.pdf
-
Du skal se de første 30 minutter og 47 sekunder af filmen: "Der ganz grosse Traum" på mitCFU - login ind og find filmen, den er reserveret til dit hold (jeg kan se, om du har set den første del). Skriv stikord til følgende:
-
Afsnit
-
Vi arbejder med forskellige sætningstyper og ordstillingen i hoved- og ledsætninger. 4. Sætninger
-
Wirtschaft und Arbeitsmarkt - Kompendium.pdf
-
Læs og forstå teksten "Der Weg zur Industrie 4.0" og "Die vierte industrielle Revolution" i kompendiet "Wirtschaft und Arbeitsmarkt".
-
Lectio har været nede: Ingen lektier/ i skal ikke aflevere noget.
-
Vi arbejder (igen) med ordstilling: Ordstilling i bisætninger
-
Lav lektien om ordstilling i Minlæring:
-
Die Dasslers Aufgaben HHX 1.år.docx
-
Lektien er at skrive jeres talekort til fremlæggelsen.
-
Når i har fremlagt, skal i læse og forstå teksten "Made i Germany - was kommt woher?". (s. 19-20 i kompendiet). Lav derefter opgave 1 og 2 på s. 21 (lektier til på torsdag).
-
Rækkefølge for fremlæggelser:
-
Læs og forstå teksten "Made i Germany - was kommt woher?". (s. 19-20 i kompendiet - se sidste lektion). Lav derefter opgave 1 og 2 på s. 21 og læg besvarelsen op i elevfeedback.
-
Laves i timen:
-
Mens der er fremlæggelser skal i arbejde med s. 23-24 i kompendiet: „Made in Germany“ so gefragt wie nie. Herefter Minlæring (hvis i ikke blev færdig i torsdags)
-
Vi arbejder med nogle korte mundtlige referater. Herefter mundtlig gennemgang af pronominer og så arbejder vi videre på Minlæring.
-
Der Verkäufer und der Elch.pdf
-
Synopsis i SO#2, 2024.docx
-
Lær ordene i Quizletøvelsen: Anatomie
-
Bitte Aufgabe 7 schriftlich vorbereiten (i opgavedokumentet til Anatomie)
-
Lyt til resten af historien om: Der Kaufhaus-Erpresser Dagobert - SG #229 - Slow German Du kan følge med teksten under podcasten (åbn link)
-
Mord im Hotel.docx
-
Læs artiklen om den tyske krimiserie Tatort og Dar Salim: Dansk stjerne får hovedrolle i Tysklands største tv-krimi
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
107 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Digitale Jugend und Sport
Eleverne får indblik i andre unges hverdag med fokus på Tyskland, og hvilke temaer de er optagede af. En del af det bearbejdede
materiale lægger op til, at eleverne også kan tage udgangspunkt i deres egen hverdag/komparativt arbejde. I arbejdet med emnet har der været fokus på arbejdet med forskellige medier som bl.a. musik, podcast og små videoer. Arbejdet er afsluttet med elevernes præsentationer, hvor de bl.a. har taget udgangspunkt i en tysktalende berømtheds sociale medier.
Kernestof:
-Video: "So leben Jugendliche in Deutschland", https://www.dw.com/de/so-leben-jugendliche-in-deutschland/av-57380834
-Text: "Internet ist eigentlich Pflicht":
http://www.schekker.de/content/internet‐ist‐eigentlich‐pflicht‐0?img=0#img
-Artikler fra Auf Uns/Generation Selfie (2016)/Systime:
„Programmiert“ Tim Bendzko (Lied und Aufgaben dazu)
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media (Texte: Paul, Anna-Louisa)
-Fussball in Deutschland (terminologi, eget materiale)
-Film: Der ganz grosse Traum (mitCFU)
Supplerende materiale:
Skifahren in der Schweiz, Aus aktuellem Anlass, Systime (afsnit 2.3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Unternehmen und Arbeitsmarkt Teil I
Undervisningsforløbet ”Wirtschaft und Arbeitsmarkt” er udviklet til brug i 1g. Forløbet
tilgodeser reformens krav om at anvende en bred vifte af materialer, herunder både digitale og
analoge materialer. I forløbet anvendes der desuden flere genrer, da eleverne både arbejder
med fiktion og ikke-fiktion.
I forløbet er der lagt vægt på, at eleverne skal arbejde tekstnært med de enkelte tekster.
Formålet med forløbet er at udvikle elevernes kommunikative kompetencer med vægt på både
receptive og produktive kompetencer. Således arbejdes der grundigt med elevernes
tekstforståelse, ordforrådstilegnelse, grammatik i kontekst samt mundtlig og skriftlig
sprogfærdighed.
I forhold til de faglige mål i læreplanen for tysk fortsætter B realiseres følgende mål i forløbet:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse
og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender
elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om
emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret
ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant
terminologi
I forhold til krav om kernestof arbejdes der med følgende i forløbet:
- aktuelle kultur- og samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og –genrer
Endvidere er der i materialet lagt vægt på at koble grammatikken til tekstlæsningen, når dette
giver mening. I mange af opgaverne er der implicit ofte også et grammatisk fokus. Materialet i
forløbet er fra tilgængelige antologier og fra internettet.
Kernestof:
• Helen Sibum. Zehn Fakten zum deutschen Arbeitsmarkt. 31.07.2018
https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/der-deutsche-arbeitsmarkt-die-zehn-wichtigsten-fakten
• Starke Marken und ¬erfolgreiche Produkte. 12.09. 2018. https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/made-in-germany-starke-marken-und-erfolgreiche-produkte
• Martin Orth. Warum ist die deutsche Wirtschaft so stark? Export ist nicht alles – wir erklären sechs Faktoren für Deutschlands Wirtschaftskraft. Deutschland.de d. 16.03.2023. https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/warum-ist-die-deutsche-wirtschaft-so-stark-sieben-gruende
• Bundesministerium für Umwelt und Klimaschutz. Die vierte industrielle Revolution. https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Dossier/industrie-40.html
• Thomas Domjahn u. Sebastian Schlenker. Von Allianz bis SAP: Das sind die zehn wertvollsten Unternehmen Deutschlands. Südkurier d. 11.02.2017. https://www.suedkurier.de/ueberregional/wirtschaft/Von-Allianz-bis-SAP-Das-sind-die-zehn-wertvollsten-Unternehmen-Deutschlands;art416,9125875
• Philipp Stennert. Die Dasslers. Spillefilm. Tyskland, 2016.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kultur und Landeskunde
Kultur- und Landeskunde
I dette forløb har vi arbejdet med Tyskland og har fået indblik i forskellige aspekter af landets kultur, samfund og historie. Blandt andet har vi set på forskellige tyske storbyer og også på forskellene mellem den danske og den tyske kultur, samt hvad der er særligt ved den tyske kultur- herunder elementer i den tyske forretningskultur.
Kernestof:
Typisch dänisch, typisch deutsch. I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.
Was ist deutsch und was ist dänisch? I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.
Siezen und duzen.I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.
Siezen und Duzen – eine unterschiedliche Anredekultur. I: Sita Hessenbruch m.fl. Im Unternehmen. Systime 2022.
Videomaterial – Andreas und Victoria. I: Sita Hessenbruch m.fl. Im Unternehmen. Systime 2022.
Interview: Jost Schlegel. I: Rikke Taber m.fl. Dein Deutschland. Systime, 2013.
Gefühlvolle Werbung zu Weihnachten. Top-Thema mit Vokabeln. Deutsche Welle, 2015.
Heimkommen. Edeka Weihnachtswerbung, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo&ab_channel=EDEKA
Wie Sankt Nikolaus einen Gehilfen fand. I: Hanne Bruun. Kapiert. Gyldendal, 2010.
Det tyske valg:
-Deutschland geht wählen: https://www.tagesschau.de/wahl/
-Oplæg af Lasse Soll Sunde om det tysk valg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Unternehmen und Arbeitsmarkt Teil II
Arbejde med tyske virksomheder med særligt fokus på iværksætteri både af nyere og ældre dato. Der arbejdes med forskellige tyske virksomhedsformer. Særligt arbejde med udvidelse af ordforråd inden for emnet og fagterminologi.
Kernestof:
-Artikel: "Du oder Sie", https://www.deutsch-perfekt.com/deutsch-ueben/du-oder-sie, 2/2023
-Artikel: "Otto. Von der kleinen Klitsche zum Global Player", von Beatrix Hasse, ndr.de, 08.09.2021
Arbeitsbogen Haribo:
-Forberedelse til dokumentar: Haribo Quizlet/Grosse Fernsehshows - Wetten Das
-Die Haribostory (Dokumentar, ZDF, 2016)
-https://www.haribo.com/deDE/startseite.html
-Eleverne arbejder afslutningsvist med kreativt arbejde, hvor de "producerer" deres egen Süssigkeit
-Podcast "Birkenstock", https://slowgerman.com/2020/10/06/birkenstock-schuhe-firma-sg-216/
-Kompendium: Unternehmen - Wirtschaftsstandord Deutschland (Goetheinstitut)
-Siderne: 2-6 (Deutsche Produkte Typisch Deutsch/Branchen/), 7-11 (Deutsche Exportschlager/Deutschland und Dänemark/deutsche Firmenstandorte), 16-18 (Made in Germany - vom Makel zum Markenzeichen), 20-21 (Made in Germany - Erfindungen und Erfinder*innen), 24-28 (Wie schaft man es Müllfrei zu leben - hører også til emnet Nachhaltigkeit)
Omfang ca. 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Deutsche Geschichte nach 1945 - Teil I
Introduktion til tysk historie med særligt fokus på opdelingen af Tyskland (die DDR und die BRD). Forberedelse til fælles biograftur i 2g, hvor vi har set filmen Ballon. Forløbet genoptages senere.
Kernestof:
"Ballon" af Michael Bully Herbig
Omfang ca. 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Nachhaltigkeit
Lyngby Handelsgymnasium er en UNESCO-skole og implementerer så vidt muligt bæredygtighed i undervisningen. Forløbet er optakt til elevernes studietur i 2g. Der arbejdes komparativt, hvor eleverne reflekterer over deres eget forhold til begrebet bæredygtighed.
Kernestof:
-Unternehmen Deutsch (Modul 1), S. 24-28 (Junge Unternehmerinnen/Wie schafft man es müllfrei zu leben - Milena Glimbovski)
-Video und Text: https://www.deutschland.de/de/topic/umwelt/nachhaltig-leben-in-deutschland
-Lifehacks für den Alltag:
Teksterne: Gesundheit und Kosmetik, Essen und Trinken, Einkaufen fra: https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/kalender_2023_lifehacks_fuer_den_alltag
-GENAU, Systime: "Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh. Lecker. Müll!" - Tekst og opgaver
-GENAU, Systime: "Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben – und wir können von ihr lernen"
Omfang ca. 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Deutsche Geschichte nach 1945 - Teil II
Med udgangspunkt i filmen "Ballon" er der arbejdet med tysk historie fra 2. verdenskrigs afslutning frem til genforeningen. Det særlige fokuspunkt i forløbet har været DDR's historie og system.
Kernestof:
-Videoer og film.:
Die Trümmerfrauen: https://www.youtube.com/watch?v=w5nOLh62DbY
Die Währungsreform: https://www.youtube.com/watch?v=4PA9Mx1wNdY
Die Berliner-Blockade: https://www.youtube.com/watch?v=KWt2a_kN0QU
Die Luftbrücke/Rosinenbomber: https://www.youtube.com/watch?v=10GwAN5vCn8
Die Gründung der BRD: https://www.youtube.com/watch?v=pK17o73P6Wc
-Homepage Planetwissen:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html
Fokuspunkter:
Der Traum vom guten Leben (Schwerpunkte: Ludwig Erhard, Währungsreform, Marshallplan)
Vollbeschäftigung (Schwerpunkte: Arbeitskräfte beim Aufbau, Frauen, Anwerbeabkommen)
Made in Germany (Schwerpunkte: Der VW Käfer, Made in Germany, Nationalstolz)
Konsum und Wohlstand (Schwerpunkte: Wohlstand für alle, Fresswelle, Reisewelle)
Fokus på die DDR:
-Berliner Leben: Text 44: Deutschland nach dem Weltkrieg, Systime
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
-Fluchten | Chronik der Mauer, https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
-Was war die STASI, https://nachrichtenfuerkinder.de/
Supplerende materiale:
LeMo Das lebendige Museum Online: https://www.dhm.de/lemo/
Omfang ca. 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157363558",
"T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157363558",
"H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157363558"
}