Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Unord budget
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Per Bech Haugaard
|
Hold
|
hj24hh3vf1 id (hjhh3vf1 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Strandsport med fokus på beachvolley + intro
Faglige mål:
- Teknikken i finger- og baggerslag.
- Teknikken i smash
- Teknik i serv - underhånd/overhånd
- Faldeteknik i sand
- Små spil, som forøvelser til det færdige spil.
- Det færdige spil to mod to.
- Bevægelser i sand
- kort intro til footvolley
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crossfit
Crossfit, kombineret med træningsprojekt
Efter en gennemgang af træningsprincipper skal eleverne lave en Work Out of the Day (WOD) incl. opvarmning (CFWU). Det omfatter bl.a.
• RFQ – Rounds for Quality
• RFT – Rounds for time
• YGIG - YouGoIGo. Skiftes til at tage en lille serie.
• AMRAP – as many rounds as possible
• EMOM – evere minute on the minute
Derudover teori, som beskæftiger sig med kulturen omkring crossfit. Bl.a. hvorfor nogle kæder brander sig på at have specielle lokaler (bl.a tidligere kirke, posthus, slagteri, etc.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hip hop
Hip hop
Undervisning i forskellige hip hop 'moves' og grundlæggende 'grounding'.
Indlæring af en simpel hip hop sekvens
Selvstændig gruppevis udarbejdelse af hip hop sekvens med hjælp fra diverse inspirationskilder og især Camma Vår Svanholms bevægelsesbank på YouTube.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Pickleball
Grundlæggende slag
- for- og baghånd
- smash
- dink
- flugtning
- netdrop
- serv
- regler
- taktik
-
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dans verden rundt + opvarmningsprogram
Temaforløb om hvor forskellig dans kan tage sig ud rundt om i verden - og hvordan danse, som starter i en del af verden breder sig til store dele af verdenen. Udgangspunktet for to af de tre danse er danse udført med et formål. (Rugby, film). Der arbejdes både kønsintegret og -differentieret.
Haka. Krigsdans brugt af New Zealands rugby landshold (All Blacks). Oprindelig en maorisk krigsdans. Dansen er ikke ledsaget af musik. Rytmen kommer fra spillernes egne bevægelser og stemmer. Oprindelige haka (All Blacks) læres og udføres
Disco. Genre med amerikansk oprindelse, som danses i hele verden. Saturday Night Fever line dance. Line dance'n læres og der tilsættes egne disco-moves i slutningen med efterfølgende disco-battle.
Afrodans. Sekvens inspireret af afrikansk dans hvor udtrykket tager udgangspunkt i bl.a. afrikanske dyr og steder.
Teori om opvarmningsprogrammer, som udarbejdes gruppevis
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kost og motion
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Streetbasket + (stortrampolin)
Streetbasketball
Arbejde med basketball-teknik:
- stående skud / jump shot
- lay up
- driblinger (cross over, bag om ryggen, mellem benene)
- et-to stop og jump stop
- pivotering
- afleveringer (to-hånds- og push-aflevering)
Arbejde taktisk med:
- V-cut
- Back door
- Give and go
- Screen
Derudover kamp 3 mod 3 på én kurv
Teori: Streetbasketball-kultur (tekst med video) og teori fra grundbog om boldspil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365363",
"T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365363",
"H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365363"
}