Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Unord budget
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Grith Henriksen, Per Bech Haugaard
|
Hold
|
hj24hh3vf1 me lc (hjhh3vf1 me lc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filmiske virkemidler
Introforløb til filmiske virkemidler
Faglig mål med særligt fokus i dette forløb:
Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner
Filmsproget terminologi inkluderer:
- beskæring
- perspektiv
- kamerabevægelser
- klipning
- mis en scene (bl.a. farver og lysforhold)
- billedeffekter
- lydspor
Løbende under alle forløb er der arbejdet med de praktiske faglige mål og den praktiske del af kernestoffet under pilotprojektet og især eksamensproduktionen. Men også under produktion af video-essays.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Favoritter
|
23-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
Pilotproduktion
Videre arbejde med filmiske virkemidler og dramaturgi omsat til praktisk arbejde med pilotprojektet. Arbejde med produktioner, incl. præ- og postproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb om korte formater
Forløbet er en fortsættelse af introduktionsforløbet om filmiske virkemidler. I forløbet åbnes der op for næranalysen. Samtidig skal det også introducere til temaet ungdom (og ungdomsfilm som genre) - både fakta- og fiktion.
Indhold:
Modul 1-2:
Plot og præmis
Karakterer
Aktantmodel
Øvelse: Analyse af Drengen i kufferten (kortfilm)
Modul 3-4:
Berettermodel
Genre
Øvelse: Analyse af Lovefield (kortfilm)
Modul 5-7:
Reklame - og kampagnetyper (med særligt fokus på den narrative)
Kommunikationssituation
Tre-akter-modellen
Målgruppe (særligt fokus på unge)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fiktionsserier
Forløbet, som strækker sig over 11 moduler (á 60 minutter), er tænkt som et teoretisk-analytisk fiktionsforløb med fokus på fiktionsserier. Forløbet indeholder dog også en enkelt produktionsopgave. Inden forløbet har eleverne haft et introduktionsforløb om filmiske virkemidler, de har lavet en pilotproduktion, og de har haft et kortere forløb (7 moduler) om korte formater.
I forløbet kigger vi på de grundlæggende træk ved fiktionsserier, og vi træner næranalyse og anvendelsen af den faglige terminologi, herunder dramaturgi og filmiske virkemidler.
Vi ser også på, hvordan de nyere medier har ændret på fiktionsseriens format og indhold, og i den forbindelse kommer vi også omkring tværmedialitet, målgrupper og kontekstbegrebet.
Overordnet set er forløbet delt ind under følgende 4 kategorier:
- Formater og dramaturgi
- Fiktionsseriens titelsekvens
- Målgrupper og tværmedialitet
- Mediekredsløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarfilm
Dokumentarfilm
- med udgangspunkt i powerpointen 'Mediefag dokumentar ' belyses hvad der er kendetegnende for dokumentarfilm og hvad der adskiller fiktion og fakta.
- Kirsten Andersen og Jan Foght Mikkelsens fem dokumentarfomer (Den dybdeborende, observerende, den poetiske, den dramatiserede og deltagende dokumentarform) bruges til at skelne mellem og perspektivere de forskellige dokumentarfilm.
Filmklip til at illustrere filmdokumentar-former:
- Så kort og mærkeligt livet er, https://www.youtube.com/watch?v=gB49vh3zee4
- Den hemmelige krig, https://www.youtube.com/watch?v=FcJT1Cq9yVQ
- Ekstrabladet udenfor citat, (scroll ned til eksempel 'Gidsler i Somalia')
- Blekingegadebanden, første 5 min, http://filmcentralen.dk/grundskolen/film/blekingegadebanden
- Supersize Me, https://www.youtube.com/watch?v=S9__23-zjhM
Set 'Flugt', 2012, Jonas Poher Rasmussen. Brugt den til at se hvordan man bruger animation også i dokumentarfilm.
Fokus på CPH DOX. Bl.a. for at belyse forskelle på fiktion- og dokumentarfilm i forbindelse med biografsening
I biografen til CPH:DOX for at se *Zlatans Nose', 2025, Instruktører: Nils Toftenow, Mathias Rosberg & Olle Toftenow
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dokumentaropgave - Flugt
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SoMe - korte formater
Forløbet strækker sig over 10 moduler (á 60 minutter) på et mediefag C-hold i 3.G med 9 elever. Forløbet er det sidste, eleverne har inden deres eksamensproduktion.
Forløbet veksler mellem teori, analyse og praksis, men da forløbet angriber et foranderligt emne, hvor vi langt hen ad vejen selv må opfinde vores teori, er hovedvægten lagt på analyse og praksis.
Forløbet centrerer sig om det nye mediebillede og de underholdende, korte formater på SoMe, som de unge selv beskæftiger sig med. Vi kigger på, hvorfor vores medievaner og mediebrug har ændret sig, og gennem analyser og produktioner undersøger vi, hvordan det afspejler sig i formaternes dramaturgi, stil og genre.
Overordnet set er forløbet delt ind under følgende 4 kategorier:
- Kontekst og nyere medier
- Dramaturgi med særligt fokus på YouTube
- Stil (klipning, billede, lyd) med særligt fokus på reels fra Instagram og TikTok
- Genrer på SoMe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensproduktion + fernisering
Forløb med eksamensproduktion. Fokus på:
Præproduktion (præmis, pitch, synopsis/filmboard og storyboard)
Produktion (arbejds-fordeling/rollefordeling, produktionsplanlægning)
Postproduktion (redigering, efterkritik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365366",
"T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365366",
"H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365366"
}