Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Unord budget
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Louise Sophie Kjeldsen
|
Hold
|
hj24st3vf2 ps (hjst3vf2 ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Psykologiens videnskabelige metoder
10% af kernestof, 25 sider
Introduktion til begreber, modeller, teorier og undersøgelser.
Kritisk stillingtagen samt identifikation af psykologiske problemstillinger i bl.a. casemateriale
Arbejde med forskellige psykologiske retningers forklaringsramme på en problemstilling: "Hvorfor ryger Nille"
Gennemgang af de faglige mål:
Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske • Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser • Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag • Inddrage og forklare forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger • Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden • Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger • Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde • Demonstrere viden om psykologis identitet og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PP videnskabelig metoder
|
21-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Socialpsykologi og ondskab
Fokuspunkter:
• Hvad er en gruppe
• Gruppepres/social kontrol
• Roller og holdninger
• Stanley Millgram Lydighedens Dilemma
• Salomon Asch Konformitetsforsøg
• Zimbardos fængselsforsøg
• Robbers Cage forsøg
• Typer af ondskab, moralsk frakobling
• Stereotyper, fordomme, diskrimination
• Ondskab i den digitale verden
• Marshmallow test
• Carl Goldberg, de 5 faktorer for opvækstens betydning for ondskab:
Sårbarhed over for oplevelsen af skam
Omsorgspersonernes ligegyldighed
Manglende evne til at føle sorg
Sproglige vanskeligheder ved at udtrykke følelser
Omsorgspersoner som rollemodeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Kognition og Læring
Fokuspunkter:
• De første kognitive psykologier
• Hukommelse og glemsel
• Bartletts forskning
• Menneskets informationsprocesser
• Typer af opmærksomhed
• Typer af perception
• Typer af hukommelse
• Hvordan fungerer opmærksomheden
• Hvordan den digitale verden influerer de kognitive processer.
• Klassediskussioner: kan man multitaske
• Motivation og læring - sammenhæng
• Kulturforskelle i læring
• Tænkning og bias
• Stress og kognitiv terapi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Kærlighed og parforhold
Fokuspunkter:
Fokuspunkter:
• Persontype: erfaring og syn på kærlighed med rod i barndommen
• Individets begær
• Helen Fisher om kærlighedens 3 komponenter
• Kærlighed og forelskelse som ren kemi
• Jalousi
• Evolutionspsykologi
• Hvem bliver vi tiltrukket af?
• Jurg Willie om det ubevidste spil mellem parforholdets to personer: rollepolariseringen, de 4 rollemønstre: narcissistiske, orale, anal -sadistiske, fallisk-ødipale
•
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365441",
"T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365441",
"H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157365441"
}