Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Unord budget
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Sofie Bestle
|
Hold
|
hj24hh1h sa (hjhh1h sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik og ideologi
Vi undersøger politiske skillelinjer på kryds og tværs af folketinget, men også hvilke ideologier de enkelte partier har rod i, hvis de altså har rod i en ideologi.
FAGLIGE MÅL:
-anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
Politik
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
GRUNDBOG:
-Luk samfundet op! kap. 5
BEGREBER:
Liberalisme
Socialisme
Socialkonservatisme
Populisme
Værdipoltik
Marginalvælgere
Issue-voting
Catch-all partier
Partiadfærd
Vælgeradfærd
Konservatisme
Socialliberalisme
Nationalkonservatisme
Fordelingspolitik
Identitetspolitik
Kernevælgere
Stemmemaksimering
Klassepartier
Vælgeradfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati i en SOME tidsalder
Vi undersøger i hvilken grad demokratiet er udfordret ved den nye medievirkelighed med sociale medier, fake news og ekkokamre. Vi diskuterer betydningen af sociale medier for demokratiet.
FAGLIGE MÅL:
-anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
Politik
-politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
GRUNDBOG:
Luk samfundet op! kap. 6 & 7
BEGREBER:
Den parlamentariske styringskæde
Deltagelsesdemokrati
Konkurrencedemokrati
Direkte demokrati
Repræsentativt demokrati
Mediernes rolle i demokratiet
Demokrati
Autokrati
Diktatur
Dahl 5 kriterier for demokrati
4. statsmagt
Medialisering
Massemedier
Sociale medier
Fake news
Medierne som vagthund
Medierne som jagthund
Medierne som hyrdehund
Medierne som skødehund
Ekkokamre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Unges trivsel i det senmoderne samfund
I dette forløb tager vi udgangspunkt i den store andel af unge mellem 16-25 der mistrives. Vi ser på hvordan samfundet har ændret sig over tid, og om der kan være en forklaring på mistrivslen gemt i det senmoderne samfund strukturer.
FAGLIGE MÅL:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
GRUNDBOG:
-Luk samfundet kap. 2 & 3
BEGREBER:
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbelt socialisering
Mulitisocialisering
Det traditionelle samfund
Det moderne samfund
Det senmoderne samfund
Identitet
Jeg-identitet
Personlig-identitet
Social-identitet
Kollektiv-identitet
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
Øget refleksivitet
Individualisering
Aftraditionalisering
Ekspertsystemer
Eksistentiel angst
Kulturel frisættelse
Formbarhed
Subjektivisering
Ontologisering
Potensering
Risikosamfundet
Institutionaliseret individualisering
Frontstage
Backstage
Face
Setting
Normer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ulighed og velfærd
I dette forløb ser på statistik der viser noget om uligheden i Danmark, og lidt i verden. Vi bruger Bourdieus teori til at forklare ulighed og forskelle. Vi ser på på vores velfærdssamfund og diskuterer hvilken rolle det skal spille ift. social arv. Med udgangspunkt i tidligere gennemgået økonomisk teori, diskuterer vi hvordan vores velfærdsstat er presset.
FAGLIGE MÅL:
-anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
-anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
Sociologi
̶ sociale og kulturelle forskelle.
Økonomi og erhvervsliv
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
GRUNDBOG:
-Luk Samfundet op! kap. 4
-Luk samfundet op! kap. 9
-Luk samfundet op! kap 8 -repetition
BEGREBER:
Livsformer
Livsstil
Levevilkår
Kulturel kapital
Økonomisk kapital
Social kapital
Symbolsk kapital
Habitus
Felt
Sprogkodeteori
Social arv
Positiv social arv
Negativ social arv
Ulighed
Social mobilitet
Generationsmobilitet
Karrieremobilitet
Mønsterbryder
socialklasser
Stat
Marked
Civilsamfund
Universelle/socialistiske velfærdsmodel
Residuale/Liberale velfærdsmodel
Selektive/Konservative velfærdsmodel
Velfærdstrekanten
Den sociale kontrakt
Flexicurity
Trusler: Europæisering
Trusler: Globalisering
Trusler: Migration
Trusler: Individualisering
Trusler: Forventningsklemmen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157366886",
"T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157366886",
"H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157366886"
}