Holdet hj25sfvfKulturforståelseC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Z - Unord budget
Fag og niveau Kulturforståelse C
Lærer(e)
Hold hj25sfvfKulturforståelseC ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Senmoderne spejlbilleder-identitet i forbrugsfælle
Titel 2 Opbrud–Historiske strukturer & nutidige konflikter
Titel 3 Kulturfagets analyse og undersøgelsesmetoder
Titel 4 Glokalisering - Mangfoldighed og rødder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Senmoderne spejlbilleder-identitet i forbrugsfælle

Dette forløb har handlet forbrug og identitet i det senmoderne samfund med fokus på hvordan stilvalg, brands og livsstil bliver en måde at måde at udtrykke tilhørsforhold og individualitet på.
I forlængelse heraf har eleverne analyseret reklamekampagner fra Nike og Pepsi for at undersøge, hvordan de to virksomheder med blandet succes har forsøgt at skabe autenticitet og identitetsværdi i deres markedsføring til en såkaldt woke-målgruppe.

Kernestof

Teori og baggrundsviden

• Asklund, K. (2024) 8. Forbrugeradfærd, identitet og kulturelle fællesskaber i:Kultur på Arbejde – Kulturforståelse og merkantil kultur, Systime.dk (14,2 normalsider)
https://culture.systime.dk/?id=237

• Bakhsh, A. (2025) CSR i et kulturperspektiv. (3,9 Normalsider)

• PowerPoint om Kulrurel branding (3 normalsider)

• Peters, R. (1. oktober 2024) Woke i: Danmarks Nationalleksikon, lex.dk. (1,77 normalside)
https://lex.dk/woke (1,77)

Artikler og cases

• Asklund, K. (2020) Case: Økologi, forbrug og livsstil i: kultur på arbejde, Systime.dk. (4 normalsider)
https://culture.systime.dk/?id=261

• Aaes, Jette (18. 04. 2021) En af verdens førende kvindelige instagrammere om eksklusive sneakers er dansk: Kig ind i gummisko-himlen hos Sally Javadi fra Aarhus, Finans.dk (Uddrag: 2 normalsider)
https://finans.dk/karriere/ECE12881856/en-af-verdens-foerende-kvindelige-instagrammere-om-eksklusive-sneakers-er-dansk-kig-med-ind-i-gummiskohimlen-hos-sally-javadi-fra-aarhus/

Supplerende stof

Artikler og cases:
• Yash Yadav (6. april 2017) Full Pepsi Commercial Starring Kendal Jenner, YouTube.com. (0,83 normalside)
https://youtu.be/uwvAgDCOdU4?si=ggg7azRXtbQcnsfv

• ABC News (5. April 2017) Pepsi, Kendall Jenner protest ad called 'tone deaf', YouTube.com. (1,5 normal side)
https://www.youtube.com/watch?v=U8y9i1gkAFQ

• Saad Remix (6. September 2018) Colin Kaepernick Nike Commercial - Full Video, YouTube.com. (0,56 normalside)
https://www.youtube.com/watch?v=Dgtv254WxIA

• Project C (27. Marts 2024) Nike - Dream Crazy (Case Study) | Campaign, YouTube.com.  (1,5 normalside)
https://www.youtube.com/watch?v=vqUqCdDu2Ok

Særlige fokuspunkter

Det senmoderne samfund
Kulturelle fællesskaber og subkulturer
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
teorier om kultur og identitet
det nationale og det globale
Eget kulturelle ståsted

Væsentligste arbejdsformer

Klasseundervisning med indlagte opgaver, både gruppearbejde og individuelle opgaver, fremlæggelser, projektarbejde

Omfang Normalsider: 33,26

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opbrud–Historiske strukturer & nutidige konflikter

Dette forløb har haft fokus blive klogere på nutidige kulturelle magtforhold og –kampe, ved at dykke ned i, hvordan den koloniale fortid stadig er til stede i nutidens debatter og konflikter.
Eleverne har arbejdet med postkolonial teori og metode, herunder hvordan koloniale og racialiserede magtstrukturer og forestillinger påvirker både kulturel selvforståelse og forestillinger om ’de andre’. Forløbet har haft særligt fokus på, hvordan disse forhold manifesterer sig i sprog- og symbolbrug, historiebrug samt i nutidige og historiske kulturmøder mellem den vestlige verden, tidligere koloniserede kulturer, og senere i forløbet ’Glokalisering- mangfoldighed og rødder’ mellem etnisk minoritets- og majoritetskultur.

I den forbindelse er kulturmødebegreberne og Axel Honneths anerkendelsesteori er blevet inddraget. Eleverne er ligeledes blevet introduceret til centrale postkoloniale tænkere som Edward Said og Frantz Fanon.

Kernestof

Teori og baggrundsviden
• Blach Hansen, C. mf. (2024) Historie: Mødet mellem Europa og verden i:Kultur og samfund, Systime.dk (Uddrag: 13 normalsider)
https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=344

• Blach Hansen, C. mf. (2024) Begreber til analyse af kulturmøder i:Kultur og samfund, Systime.dk (Uddrag: 0,75 normalsider)
https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=343#c2335

• Halberg, R. mf. (2024) afsnit 16.2 Hvordan laver man en postkolonialistisk historieundersøgelse? i:Dansk Vestindien, Frydenlund.dk (0,2 normalside)
https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=194

• PowerPoint om Axel Honneth (2 normalsider)

• Halberg, R. mf. (2024) afsnit 16.1 Postkolonialisme og repræsentation som teoretiske udgangspunkter i:Dansk Vestindien, Frydenlund.dk
(1,1 normalside)
https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=193

• Sammenskriv om historiebrug med udgangspunkt i Winnie Færk (2016) Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlandsfortid, Columbus, p. 27 og 97. og Halberg, R. mf. (2024) afsnit 16.5 Historiebrug i:Dansk Vestindien, Frydenlund.dk og Halberg, R. mf. (2024) afsnit 16.5 Historiebrug i:Dansk Vestindien, Frydenlund.dk. (2,22 normalsider i alt)

• PowerPoint om Iben Jensens interkulturelle kommunikationsmodel
(5 normalsider)

Artikler og cases
• Cramon, L. og Greve Møller, A. (23. september 2023) Nye spiralsager i Grønland: Sygeplejerskerne begyndte at hviske, mens jeg lå på briksen, information. (Uddrag: 2 normalsider)

• Sorento, K. (2020) Kampen om Grønland, dr.dk. (30 normalsider)
https://www.dr.dk/drtv/program/kampen-om-groenland_504022#:~:text=I%20den%20anmelderroste%20film%2C%20Kampen%20om%20Grønland%2C%20følger,efter%20300%20år%20som%20en%20del%20af%20Danmark.

Supplerende stof

Teori og baggrundsviden
• PowerPoint om Orientalisme (3,6 normalsider)

• Aasbjerg Petersen, J. (4. februar 2021) Postkolonial læsning - Frantz Fanon, gymdansk.dk. (4,5 normalside)
https://getpodcast.com/dk/podcast/gymdansk-dk/postkolonial-laesning-frantz-fanon_178e86fbd0


Artikler og Cases

• Nonbo Andersen, A. og Jensen Smed, S. (forår 2017) Redaktionel forord i: Koloniale aftryk, slagmark.dk. (Uddrag: 3,75)
https://www.slagmark.dk/koloniale-aftryk

• Eggert Scherrebeck, E. (3. januar2015) Har du også glemt hvorfor det hedder kolonialvarer?, Information. (8,4 normalsider)
https://www.information.dk/kultur/2015/01/ogsaa-glemt-hvorfor-hedder-kolonialvarer?fbclid=IwAR0RvvQqRTDh-FzDr7fmSwM2eRAVqldD2qoFb29Vm2JoyNJZ5gi-JN7u5GY

• Ted (07.10.2009) The danger of a single story - Chimamanda Ngozi Adichie., youtube.com. (6,67)
https://youtu.be/D9Ihs241zeg

• TV2 (15. juli 2020) Grønlændere opfordrer flere til at droppe ordet eskimo i: Go' morgen Danmark og Go' aften Live, facebook.dk. (1,3 normalsider)
https://www.facebook.com/go.tv2.dk/videos/296121305080489/?rdid=I4dRyUk5rcXcHW7b

• Ritzau (14. jul 2020 kl. 19.18) Danmarks største isproducent vil ikke ændre navn på Kæmpe Eskimo, TV2.dk. (Uddrag: 0,79 normalsider)
www.nyheder.tv2.dk/samfund/2020-07-14-danmarks-stoerste-isproducent-vil-ikke-aendre-navn-paa-kaempe-eskimo

• Hermann, A. K. (25. juni 2021) Afkoloniseringen forvandlede Grønland til en kamufleret koloni, Altinget.dk (3,86 normalsider)
https://www.altinget.dk/artikel/afkoloniseringen-forvandlede-groenland-til-en-kamufleret-koloni

Særlige fokuspunkter

Kulturelle udtryksformer i tid og rum
Kulturmøder og -begreber
Globalisering
Postkolonialisme, anerkendelse og repræsentation
Interkulturel kommunikation

Væsentligste arbejdsformer

Klasseundervisning med diverse dokumentarer og videoklip, større projektarbejde i grupper med fremlæggelse, casestudie med fremlæggelse i mindre grupper samt individuel hjemmeaflevering, klassediskussioner

Omfang Normalsider: 78,52
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kulturfagets analyse og undersøgelsesmetoder

Fokusset dette været på at styrke elevernes analytiske færdigheder med særlig vægt på anvendelsen af PEE-modellen i kulturfaglige analyser. Som en del af forløbet har eleverne udført feltarbejde på sociale medier, hvor formålet var at undersøge, hvorvidt sociale medier bidrager til kulturel samhørighed eller splittelse. I denne sammenhæng prøvede de kræfter med diskursanalyse og virtuel etnografi som metodiske tilgange.

Kernestof

Teori og baggrundsviden

• PowerPoint om PEE-modellen som analysemetode (1,33 normalsider)

• Asklund, K. (2024) kapitel 1.5 mødet med det fremmede i:Kultur på Arbejde –
Kulturforståelse og merkantil kultur, Systime.dk. (0,4 Normalsider)
https://culture.systime.dk/?id=144

• Asklund, K. (2024) kapitel 1.1 Hvad er kultur i:Kultur på Arbejde – Kulturforståelse
og merkantil kultur, Systime.dk. (1,3 Normalsider)
https://culture.systime.dk/?id=140

• PowerPoint om Feltarbejde om kulturmøder og den demokratiske samtale på sociale medier (3 Normalside)

Artikler og Cases

• Elevernes eget indsamlede empiri

Supplerende stof

Teori og baggrundsviden

• PowerPoint om diskursanalyse (10 normalsider)

• Aasbjerg Petersen, J. (10. december 2020) Postkolonialisme - En intro,
gymdansk.dk. (1,71 normalside)
https://getpodcast.com/dk/podcast/gymdansk-dk/postkolonialismen-en-
intro_c5fb3ab768


Særlige fokuspunkter

kulturelle undersøgelsesmetoder.
Sociale medier
Interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
Forforståelse
PEE-modellen
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
ekkokamre, homofili

Væsentligste arbejdsformer

Elevernes eget feltarbejde med indsamling af empiri på sociale medier med løbende vejledning, gruppearbejde, fremlæggelser, stilladsereret analyseopgaver og præsentationer efter PEE-modellen

Omfang Normalsider: 17,76
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Glokalisering - Mangfoldighed og rødder

Dette forløb har omhandlet kulturmøder og senmodernitet med særligt fokus på Thomas Ziehes teorier om kulturel frisættelse og formbarhed. Gennem analyser af nationale kulturer samt sub- og modkulturer har eleverne undersøgt, hvordan fællesskaber og identitet dannes og udvikles i det senmoderne samfund i spændingsfeltet mellem det globale og det lokale.

Eleverne har arbejdet med, hvordan kulturel mangfoldighed skaber nye udtryk, samtidig med at kulturelle rødder bevares og omformes. I den forbindelse er integrationsmodeller og kulturmødebegreber og teoretikerne fra forløbet 'Opbrud – historiske og nutidige konflikter' blevet inddraget.

Eleverne har endvidere arbejdet med forskellen mellem det beskrivende og det komplekse kulturbegreb. Hofstedes seks kulturdimensioner og Hofstedes løgdiagram har været anvendt som analytisk redskab til at undersøge dansk kultur sådan som det har været brandet af Carlsberg, subkulturer og samt udarbejdelse af elevernes egne løgdiagrammer.

Kernestof

Teori og baggrundsviden
• Asklund, K. (2024) kapitel 1.2 Det beskrivende og det komplekse kulturbegreb i:Kultur på Arbejde – Kulturforståelse og merkantil kultur, Systime.dk. (3,8 Normalsider)
https://culture.systime.dk/?id=141

• Asklund, K. (2024) 1.6 Nationalstater, kultur og identitet i:Kultur på Arbejde – Kulturforståelse og merkantil kultur, Systime.dk.
(2,2 Normalsider)
https://culture.systime.dk/?id=145

• Asklund, K. (2024) Kapitel 4. Geert Hofstedes kulturanalysemodeller i:Kultur på Arbejde – Kulturforståelse og merkantil kultur, Systime.dk
(12,9 normalsider)
https://culture.systime.dk/?id=121

• Asklund, K. (2024) 1.3 Kulturel identitet i senmoderne samfund i:Kultur på Arbejde – Kulturforståelse og merkantil kultur, Systime.dk (0,4 normalside)
https://culture.systime.dk/?id=142

• Asklund, K. (2024) 1.4 Globalisering i:Kultur på Arbejde – Kulturforståelse og merkantil kultur, Systime.dk (2,5 normalside)
https://culture.systime.dk/?id=143

• Antoft, R. og Gregersen, R.V. et al. (2015) 9.3 Subkultur i:SociologiNu, systime.dk (Uddrag: 3,5 normalsider)
https://sociologinu.systime.dk/?id=252

• Schou, Kasper (ukendt) Episode 1: Thomas Ziehe - Samfundsfag med Kasper (3 normalsider)
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/samfundsfag-med-kasper/id1549028999

• Vestergaard, G (2024) Når de andre kommer til os i: KulturNu - kulturmøder ungdomskultur og integration, systime.dk
(15,6 normalsider)
https://kulturnu.systime.dk/?id=126&L=504

Beyer, M. Et. Al. (2017) 9.2 subkulturer i: Samfundsfag C, systime.dk. 2,7 normalsider)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1386

• Beyer, M. Et. Al. (2017) 9.3 ungdomskultur i: Samfundsfag C, systime.dk (2,7 normalsider)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1388

Artikler og cases
• Vardrup, Johan (21.03.2009) EMO når unge outsidere finder sammen, Berlingske. (uddrag: 4 normalsider)

• Sonja Furu (23. juli 2020) Jihadi cool, Weekendavisen. (Uddrag: 4 normalsider)

• Jørgensen, N. T. (14. juli 2017) Danmark lever mere op til mit islamiske værdisæt end muslimske lande, religion.dk. (Uddrag: 2 normalsider)
https://www.religion.dk/religionsfrihed-og-religionsforfoelgelser-i-verden/danmark-lever-mere-op-til-mit-islamiske

• Casestudie: Tørklædedebat, diverse kilder (6,89 normalsider)

• HjerneMadsen i Japan (06.12.2018) Selvmord, DR1. (10 normalsider)
https://www.dr.dk/drtv/se/hjernemadsen-i-japan_-selvmord_89834

• HjerneMadsen i Japan (13.12.2018) Høflighed, DR1. (10 normalsider)
https://www.dr.dk/drtv/se/hjernemadsen-i-japan_-hoeflighed_89833

• AdTV (23.04.2017) Carlsberg - The Danish Way 60", youtube.com. (0,33 normalside)
https://youtu.be/w90WKDCxqic?si=RXWgLXTeSTSe5YHw

• Tedx Talks (21.10.2014) Cross cultural communication - Pellegrino Riccardi, TEDxBergen, youtube.com (6,67 normalsider)
https://youtu.be/YMyofREc5Jk


Supplerende stof

Artikler og cases
• DR1 (18.03.2020) Kriminelt: Farvel til bandelivet, DR1 (10 normalsider)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000119835&s=43445528&n=1&o=hits

• Kaarsgaard, S (16. november 2021) Moeisha Aden: "Hvis en cis-kvinde oplevede det, som vi transkvinder oplever, ville alle medier gå i breaking news”, Femina. (Uddrag: 2 normalsider)
https://www.femina.dk/agenda/samfund/moeisha-aden-hvis-en-cis-kvinde-oplevede-det-som-vi-transkvinder-oplever-ville-alle

• Carlsen, Jo (25. maj 2023) Hun er til fest på gymnasiet, da en fyr spørger hende, hvor hun bor. Svaret får ham til at udbryde: ’Wow’, Femina. (Uddrag: 2 normalsider)
https://www.femina.dk/agenda/samfund/hun-er-til-fest-paa-gymnasiet-da-en-fyr-spoerger-hende-hvor-hun-bor-svaret-faar-ham

• Jørgensen, A. (13. 12 2018) Afskaf Ghetto-begrebet, socialrådgiveren. (1,23 Normalside)
https://socialraadgiverne.dk/faglig-artikel/afskaf-ghetto-begrebet/

• Juhász Vigild, D. (5. september 2020) Stol ikke på de tal, der får minoritetsetniske unge til at fremstå langt mere kriminelle, information.dk. (3,05 normalside)
Stol ikke på de tal, der får minoritetsetniske unge til at fremstå langt mere kriminelle | Information

• Hilton, barbara (26. april 2021) Ballroomdanser Maji Claire: ’De traumer, vi oplever gennem livet, sætter sig i kroppen’, Eurowoman.  
(Uddrag: 2 normalsider)

• Nielsen, J. P. (16. marts 2023) Udenlandsk arbejdskraft sætter rekord - det giver udfordringer, Børsen. (Uddrag: 3,9 NS)

• Nordvestundersøgelsen (2,6 normalsider)
https://www.kk.dk/nyheder/ny-undersoegelse-viser-alvorlige-fordomme-blandt-unge-i-nordvest?fbclid=IwAR34wOeCNDBwcA-MZpsS_F353dn4WixXyuAvZSSUzhJIZLRrOKxcBwQRL7g

Særlige fokuspunkter

National kultur og andre kulturelle fællesskaber
teorier om kultur og identitet
det nationale og det globale
Kulturelle udtryksformer i tid og rum
Interkulturel kommunikation
Kultursammenligninger
Ikke-vestlig kultur
Globalisering
Eget kulturelle ståsted

Væsentligste arbejdsformer

Klasseundervisning med mindre opgaver undervejs samt diverse dokumentarer og videoklip, større gruppearbejde med fremlæggelser samt individuelle hjemmeafleveringer og fremlæggelser Klassediskussioner

Omfang Normalsider: 119,97
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer