Holdet hj25sfvfMarkedskommunikationC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Unord budget
Fag og niveau Markedskommunikation C
Lærer(e)
Hold hj25sfvfMarkedskommunikationC (hj25VFMarkkommuC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Markedskommunikation
Titel 2 Markedskommunikation 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Markedskommunikation

2. Faglige mål og fagligt indhold

2.1. Faglige mål

Eleverne skal kunne:

– afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomheders og andre organisationers kommunikation, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

– identificere, formulere og løse virksomheders og andre organisationers kommunikationsmæssige udfordringer

– anvende fagets teori og modeller i en relevant kontekst

– ræsonnere fagligt, herunder især forklare sammenhængen mellem en række forhold i relation til en given kommunikation

– indsamle, bearbejde og præsentere relevante informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation og vurdere informationers troværdighed samt relevans i en given sammenhæng

– fortolke og formidle informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation, herunder i samspil med andre fag

– udvælge og anvende relevante digitale værktøjer til at formidle og skabe kommunikation

2.2. Kernestof

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er følgende: Kommunikationsteori og lovgivning– Kommunikationsmodeller

Virksomhedens markedskommunikation
• Kommunikationsprocessen
• Kommunikationsplatformen
• Omnichannel
• Støj i kommunikationen
• Kommunikationsplatformen for informations- og oplysningskampagner

Det strategiske arbejde, del 1:
• Kampagnens målsætning og målgruppe
• Positionering
• Branding 2020

Det strategiske arbejde, del 2:
• Integreret markedskommunikation
• Kommunikationsparametrene
• Traditionelle reklamemedier
• Digitale reklamemedier
• Medieplanlægning og budgetter

Det strategiske arbejde, del 2:
• Kontrol af kommunikationsindsatsen

Den kreative fase, del 1
• Virkemidler i kommunikationen
• Kultur og reklamer
• Etik i markedsføringen
• Juridiske linjer for markedskommunikation
• Samspil mellem etik og jura
Den kreative fase, del 2
• Opbygning af kommunikationen
Den kreative fase, del 3
• Tekstforfatning
Den kreative fase, del 4
• Psykologiske virkemidler
Oplevelsesbaseret kommunikation

Efter hvert kapitel
Elever relaterer hvert kapitel til egen selvvalgt virksomhed

2.3. Supplerende stof
Eleverne vil ikke kunne opfylde de faglige mål alene ved hjælp af kernestoffet. Det supplerende stof skal udvælges, således at det sammen med kernestoffet medvirker til udvikling af de faglige mål. Det supplerende stof vedrører indhold og udformning af virksomheders og andre organisationers kommunikation samt aktuelle tendenser, der perspektiverer og uddyber de faglige mål.

Arbejdsformer¨
1. Eleverne arbejder i grupper i hvert modul. De laver i grupperne korte opsummeringer af underafsnit i Google Docs, Padlet, Google Slide eller Prezi, som deles i Google Drev. Hver gruppes arbejde gennemgås i fællesskab i klassen.
2. Efter hvert afsnit laves en test i Lectio, hvor eleverne skal svare på spørgsmål til kapitlet med karakter
3.Relevante cases med artikler fra fagbladet: "Markedsføring" gennemgås i klassen
4. Øveeksamen øves løbende i undervisningen, så eleverne ved, hvad der kræves
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tjekopgaver til kapitel 1 23-01-2025
Informations- og oplysningskampagner 23-01-2025
Opgave 2.2 AI i kampagner 27-01-2025
Tjekopgave til kapitel 2 27-01-2025
Kapitel 3 30-01-2025
Opgave 4.3: Sager hos Forbrugerombudsmanden 03-02-2025
Tjekopgaver til kapitel 4 03-02-2025
Afsender- og modtagerstyret kommunikation 20-02-2025
Sensory Branding 24-02-2025
Opgave 6.1: Humor i reklamer 27-02-2025
Tjekopgaver til kapitel 6 27-02-2025
Løs Tjekopgaver til kapitel 5 03-03-2025
Opgave 5.3: Eventyrmodellen 03-03-2025
Opgave 7.1: Produkter og identitet 03-03-2025
Opgave 7.3: Bæredygtighedstyper 03-03-2025
Opgave 7.4: Emotionelle kundetyper 03-03-2025
Opgave 8.1_ Minecraft-samarbejde 10-03-2025
Opgave 8.2: SAS i modvind 10-03-2025
Opgave 9.1: Formulér budskaber 10-03-2025
Opgave 9.2 ESP eller USP? 10-03-2025
Opgave 9.3 Selling proposition og tone of voice 10-03-2025
Opgave 9.4: Value proposition canvas og din skoles 10-03-2025
Kap. 10 start 13-03-2025
Opgave 10.3: Googlesøgninger 21-03-2025
Sociale mediers kendetegn 21-03-2025
Tjekopgaver til kapitel 10 21-03-2025
Opgave 10.1: TikTok 24-03-2025
Opgave 10.4: Sociale medier 24-03-2025
Opgave 10.5: Karakteristik af socialt medie 24-03-2025
Semiotik, denotationer og konnotationer og neuroma 24-03-2025
Perceptionspsykologi, Gestaltpsykologi, Psykoanaly 24-03-2025
Projektforløb 11-04-2025
Opgave 20.2: Brugen af USP, ESP og ISP i reklamer 28-04-2025
Opgave 20.3: Kendte personer i markedskommunikatio 28-04-2025
Tjekopgaver til kapitel 20 28-04-2025
Hvordan tjener en influencer penge? 03-05-2025
Business Model Canvas, Influencer 05-05-2025
Ny opgave 09-05-2025
Opgave 14.1: Positionering i møbelbranchen 09-05-2025
Tjekopgaver til kapitel 14 09-05-2025
Omfang Estimeret: 80,00 moduler
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Markedskommunikation 2025

2. Faglige mål og fagligt indhold

2.1. Faglige mål

Eleverne skal kunne:

– afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomheders og andre organisationers kommunikation, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

– identificere, formulere og løse virksomheders og andre organisationers kommunikationsmæssige udfordringer

– anvende fagets teori og modeller i en relevant kontekst

– ræsonnere fagligt, herunder især forklare sammenhængen mellem en række forhold i relation til en given kommunikation

– indsamle, bearbejde og præsentere relevante informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation og vurdere informationers troværdighed samt relevans i en given sammenhæng

– fortolke og formidle informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation, herunder i samspil med andre fag

– udvælge og anvende relevante digitale værktøjer til at formidle og skabe kommunikation

2.2. Kernestof

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er følgende: Kommunikationsteori og lovgivning– Kommunikationsmodeller

Virksomhedens markedskommunikation
• Kommunikationsprocessen
• Kommunikationsplatformen
• Omnichannel
• Støj i kommunikationen
• Kommunikationsplatformen for informations- og oplysningskampagner

Det strategiske arbejde, del 1:
• Kampagnens målsætning og målgruppe
• Positionering
• Branding 2020

Det strategiske arbejde, del 2:
• Integreret markedskommunikation
• Kommunikationsparametrene
• Traditionelle reklamemedier
• Digitale reklamemedier
• Medieplanlægning og budgetter

Det strategiske arbejde, del 2:
• Kontrol af kommunikationsindsatsen

Den kreative fase, del 1
• Virkemidler i kommunikationen
• Kultur og reklamer
• Etik i markedsføringen
• Juridiske linjer for markedskommunikation
• Samspil mellem etik og jura
Den kreative fase, del 2
• Opbygning af kommunikationen
Den kreative fase, del 3
• Tekstforfatning
Den kreative fase, del 4
• Psykologiske virkemidler
Oplevelsesbaseret kommunikation

Efter hvert kapitel
Elever relaterer hvert kapitel til egen selvvalgt virksomhed

2.3. Supplerende stof
Eleverne vil ikke kunne opfylde de faglige mål alene ved hjælp af kernestoffet. Det supplerende stof skal udvælges, således at det sammen med kernestoffet medvirker til udvikling af de faglige mål. Det supplerende stof vedrører indhold og udformning af virksomheders og andre organisationers kommunikation samt aktuelle tendenser, der perspektiverer og uddyber de faglige mål.

Arbejdsformer¨
1. Eleverne arbejder i grupper i hvert modul. De laver i grupperne korte opsummeringer af underafsnit i Google Docs, Padlet, Google Slide eller Prezi, som deles i Google Drev. Hver gruppes arbejde gennemgås i fællesskab i klassen.
2. Efter hvert afsnit laves en test i Lectio, hvor eleverne skal svare på spørgsmål til kapitlet med karakter
3.Relevante cases med artikler fra fagbladet: "Markedsføring" gennemgås i klassen
4. Øveeksamen øves løbende i undervisningen, så eleverne ved, hvad der kræves
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tjekopgaver til kapitel 1 23-01-2025
Informations- og oplysningskampagner 23-01-2025
Opgave 2.2 AI i kampagner 27-01-2025
Tjekopgave til kapitel 2 27-01-2025
Kapitel 3 30-01-2025
Opgave 4.3: Sager hos Forbrugerombudsmanden 03-02-2025
Tjekopgaver til kapitel 4 03-02-2025
Afsender- og modtagerstyret kommunikation 20-02-2025
Sensory Branding 24-02-2025
Opgave 6.1: Humor i reklamer 27-02-2025
Tjekopgaver til kapitel 6 27-02-2025
Løs Tjekopgaver til kapitel 5 03-03-2025
Opgave 5.3: Eventyrmodellen 03-03-2025
Opgave 7.1: Produkter og identitet 03-03-2025
Opgave 7.3: Bæredygtighedstyper 03-03-2025
Opgave 7.4: Emotionelle kundetyper 03-03-2025
Opgave 8.1_ Minecraft-samarbejde 10-03-2025
Opgave 8.2: SAS i modvind 10-03-2025
Opgave 9.1: Formulér budskaber 10-03-2025
Opgave 9.2 ESP eller USP? 10-03-2025
Opgave 9.3 Selling proposition og tone of voice 10-03-2025
Opgave 9.4: Value proposition canvas og din skoles 10-03-2025
Kap. 10 start 13-03-2025
Opgave 10.3: Googlesøgninger 21-03-2025
Sociale mediers kendetegn 21-03-2025
Tjekopgaver til kapitel 10 21-03-2025
Opgave 10.1: TikTok 24-03-2025
Opgave 10.4: Sociale medier 24-03-2025
Opgave 10.5: Karakteristik af socialt medie 24-03-2025
Semiotik, denotationer og konnotationer og neuroma 24-03-2025
Perceptionspsykologi, Gestaltpsykologi, Psykoanaly 24-03-2025
Projektforløb 11-04-2025
Opgave 20.2: Brugen af USP, ESP og ISP i reklamer 28-04-2025
Opgave 20.3: Kendte personer i markedskommunikatio 28-04-2025
Tjekopgaver til kapitel 20 28-04-2025
Hvordan tjener en influencer penge? 03-05-2025
Business Model Canvas, Influencer 05-05-2025
Ny opgave 09-05-2025
Opgave 14.1: Positionering i møbelbranchen 09-05-2025
Tjekopgaver til kapitel 14 09-05-2025
Omfang Estimeret: 80,00 moduler
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde