Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Unord budget
|
Fag og niveau
|
Markedskommunikation C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
hj25sfvfMarkedskommunikationC (hj25VFMarkkommuC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Markedskommunikation
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomheders og andre organisationers kommunikation, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse virksomheders og andre organisationers kommunikationsmæssige udfordringer
– anvende fagets teori og modeller i en relevant kontekst
– ræsonnere fagligt, herunder især forklare sammenhængen mellem en række forhold i relation til en given kommunikation
– indsamle, bearbejde og præsentere relevante informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation og vurdere informationers troværdighed samt relevans i en given sammenhæng
– fortolke og formidle informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation, herunder i samspil med andre fag
– udvælge og anvende relevante digitale værktøjer til at formidle og skabe kommunikation
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er følgende: Kommunikationsteori og lovgivning– Kommunikationsmodeller
Virksomhedens markedskommunikation
• Kommunikationsprocessen
• Kommunikationsplatformen
• Omnichannel
• Støj i kommunikationen
• Kommunikationsplatformen for informations- og oplysningskampagner
Det strategiske arbejde, del 1:
• Kampagnens målsætning og målgruppe
• Positionering
• Branding 2020
Det strategiske arbejde, del 2:
• Integreret markedskommunikation
• Kommunikationsparametrene
• Traditionelle reklamemedier
• Digitale reklamemedier
• Medieplanlægning og budgetter
Det strategiske arbejde, del 2:
• Kontrol af kommunikationsindsatsen
Den kreative fase, del 1
• Virkemidler i kommunikationen
• Kultur og reklamer
• Etik i markedsføringen
• Juridiske linjer for markedskommunikation
• Samspil mellem etik og jura
Den kreative fase, del 2
• Opbygning af kommunikationen
Den kreative fase, del 3
• Tekstforfatning
Den kreative fase, del 4
• Psykologiske virkemidler
Oplevelsesbaseret kommunikation
Efter hvert kapitel
Elever relaterer hvert kapitel til egen selvvalgt virksomhed
2.3. Supplerende stof
Eleverne vil ikke kunne opfylde de faglige mål alene ved hjælp af kernestoffet. Det supplerende stof skal udvælges, således at det sammen med kernestoffet medvirker til udvikling af de faglige mål. Det supplerende stof vedrører indhold og udformning af virksomheders og andre organisationers kommunikation samt aktuelle tendenser, der perspektiverer og uddyber de faglige mål.
Arbejdsformer¨
1. Eleverne arbejder i grupper i hvert modul. De laver i grupperne korte opsummeringer af underafsnit i Google Docs, Padlet, Google Slide eller Prezi, som deles i Google Drev. Hver gruppes arbejde gennemgås i fællesskab i klassen.
2. Efter hvert afsnit laves en test i Lectio, hvor eleverne skal svare på spørgsmål til kapitlet med karakter
3.Relevante cases med artikler fra fagbladet: "Markedsføring" gennemgås i klassen
4. Øveeksamen øves løbende i undervisningen, så eleverne ved, hvad der kræves
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Virksomhedens markedskommunikation | Markedskommunikation
-
Kapitel_21_Informations_og_oplysningskampagner.pptx
-
2. AI i kommunikationen | Markedskommunikation
-
-
Kap2__AI_i_kommunikationen.pptx
-
3. Etik | Markedskommunikation
-
4. Jura i kommunikation | Markedskommunikation
-
Skim/læs om branding med underkapitlerne: Syv forhold ved branding, Corporate Branding og produktbranding, afsenderstyret og modtagerstyret branding, værdier i branding, celebrity branding, sensory branding, story telling, reputation management.
-
6. Tekstforfatning i kommunikation | Markedskommunikation
-
How great leaders inspire action
-
Eventyrmodellen
-
Skim eller læs om Del 2: Kommunikationsstrategi/modtagergrupper med underkapitlerne: Identitet, adfærd, livsfase og persona
-
9. Budskab | Markedskommunikation
-
Skim/læs om 18. Analyse af kommunikationspsykologi: Perceptionspsykologi, gestaltpsykologi, The Big Five, personlighedsteori, semiotik, neuromarketing, nudging, subliminal kommunikation og procedure for udarbejdelse af kommunikation
-
20. Virkemidler i kommunikation | Markedskommunikation
-
Opgave 18.4: Interflora
-
13.1 Effektmåling og kontrol af digitale kampagner | Markedskommunikation
-
Grundfagsevaluering
-
11. Influencer marketing | Markedskommunikation
-
Kap11_Influencer_marketing.pptx
-
Kap18_Kommunikationspsykologi.pptx
-
14. Positionering | Markedskommunikation
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tjekopgaver til kapitel 1
|
23-01-2025
|
Informations- og oplysningskampagner
|
23-01-2025
|
Opgave 2.2 AI i kampagner
|
27-01-2025
|
Tjekopgave til kapitel 2
|
27-01-2025
|
Kapitel 3
|
30-01-2025
|
Opgave 4.3: Sager hos Forbrugerombudsmanden
|
03-02-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 4
|
03-02-2025
|
Afsender- og modtagerstyret kommunikation
|
20-02-2025
|
Sensory Branding
|
24-02-2025
|
Opgave 6.1: Humor i reklamer
|
27-02-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 6
|
27-02-2025
|
Løs Tjekopgaver til kapitel 5
|
03-03-2025
|
Opgave 5.3: Eventyrmodellen
|
03-03-2025
|
Opgave 7.1: Produkter og identitet
|
03-03-2025
|
Opgave 7.3: Bæredygtighedstyper
|
03-03-2025
|
Opgave 7.4: Emotionelle kundetyper
|
03-03-2025
|
Opgave 8.1_ Minecraft-samarbejde
|
10-03-2025
|
Opgave 8.2: SAS i modvind
|
10-03-2025
|
Opgave 9.1: Formulér budskaber
|
10-03-2025
|
Opgave 9.2 ESP eller USP?
|
10-03-2025
|
Opgave 9.3 Selling proposition og tone of voice
|
10-03-2025
|
Opgave 9.4: Value proposition canvas og din skoles
|
10-03-2025
|
Kap. 10 start
|
13-03-2025
|
Opgave 10.3: Googlesøgninger
|
21-03-2025
|
Sociale mediers kendetegn
|
21-03-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 10
|
21-03-2025
|
Opgave 10.1: TikTok
|
24-03-2025
|
Opgave 10.4: Sociale medier
|
24-03-2025
|
Opgave 10.5: Karakteristik af socialt medie
|
24-03-2025
|
Semiotik, denotationer og konnotationer og neuroma
|
24-03-2025
|
Perceptionspsykologi, Gestaltpsykologi, Psykoanaly
|
24-03-2025
|
Projektforløb
|
11-04-2025
|
Opgave 20.2: Brugen af USP, ESP og ISP i reklamer
|
28-04-2025
|
Opgave 20.3: Kendte personer i markedskommunikatio
|
28-04-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 20
|
28-04-2025
|
Hvordan tjener en influencer penge?
|
03-05-2025
|
Business Model Canvas, Influencer
|
05-05-2025
|
Ny opgave
|
09-05-2025
|
Opgave 14.1: Positionering i møbelbranchen
|
09-05-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 14
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
80,00 moduler
Dækker over:
68 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Markedskommunikation 2025
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomheders og andre organisationers kommunikation, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse virksomheders og andre organisationers kommunikationsmæssige udfordringer
– anvende fagets teori og modeller i en relevant kontekst
– ræsonnere fagligt, herunder især forklare sammenhængen mellem en række forhold i relation til en given kommunikation
– indsamle, bearbejde og præsentere relevante informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation og vurdere informationers troværdighed samt relevans i en given sammenhæng
– fortolke og formidle informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation, herunder i samspil med andre fag
– udvælge og anvende relevante digitale værktøjer til at formidle og skabe kommunikation
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er følgende: Kommunikationsteori og lovgivning– Kommunikationsmodeller
Virksomhedens markedskommunikation
• Kommunikationsprocessen
• Kommunikationsplatformen
• Omnichannel
• Støj i kommunikationen
• Kommunikationsplatformen for informations- og oplysningskampagner
Det strategiske arbejde, del 1:
• Kampagnens målsætning og målgruppe
• Positionering
• Branding 2020
Det strategiske arbejde, del 2:
• Integreret markedskommunikation
• Kommunikationsparametrene
• Traditionelle reklamemedier
• Digitale reklamemedier
• Medieplanlægning og budgetter
Det strategiske arbejde, del 2:
• Kontrol af kommunikationsindsatsen
Den kreative fase, del 1
• Virkemidler i kommunikationen
• Kultur og reklamer
• Etik i markedsføringen
• Juridiske linjer for markedskommunikation
• Samspil mellem etik og jura
Den kreative fase, del 2
• Opbygning af kommunikationen
Den kreative fase, del 3
• Tekstforfatning
Den kreative fase, del 4
• Psykologiske virkemidler
Oplevelsesbaseret kommunikation
Efter hvert kapitel
Elever relaterer hvert kapitel til egen selvvalgt virksomhed
2.3. Supplerende stof
Eleverne vil ikke kunne opfylde de faglige mål alene ved hjælp af kernestoffet. Det supplerende stof skal udvælges, således at det sammen med kernestoffet medvirker til udvikling af de faglige mål. Det supplerende stof vedrører indhold og udformning af virksomheders og andre organisationers kommunikation samt aktuelle tendenser, der perspektiverer og uddyber de faglige mål.
Arbejdsformer¨
1. Eleverne arbejder i grupper i hvert modul. De laver i grupperne korte opsummeringer af underafsnit i Google Docs, Padlet, Google Slide eller Prezi, som deles i Google Drev. Hver gruppes arbejde gennemgås i fællesskab i klassen.
2. Efter hvert afsnit laves en test i Lectio, hvor eleverne skal svare på spørgsmål til kapitlet med karakter
3.Relevante cases med artikler fra fagbladet: "Markedsføring" gennemgås i klassen
4. Øveeksamen øves løbende i undervisningen, så eleverne ved, hvad der kræves
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Virksomhedens markedskommunikation | Markedskommunikation
-
Kapitel_21_Informations_og_oplysningskampagner.pptx
-
2. AI i kommunikationen | Markedskommunikation
-
-
Kap2__AI_i_kommunikationen.pptx
-
3. Etik | Markedskommunikation
-
4. Jura i kommunikation | Markedskommunikation
-
Skim/læs om branding med underkapitlerne: Syv forhold ved branding, Corporate Branding og produktbranding, afsenderstyret og modtagerstyret branding, værdier i branding, celebrity branding, sensory branding, story telling, reputation management.
-
6. Tekstforfatning i kommunikation | Markedskommunikation
-
How great leaders inspire action
-
Eventyrmodellen
-
Skim eller læs om Del 2: Kommunikationsstrategi/modtagergrupper med underkapitlerne: Identitet, adfærd, livsfase og persona
-
9. Budskab | Markedskommunikation
-
Skim/læs om 18. Analyse af kommunikationspsykologi: Perceptionspsykologi, gestaltpsykologi, The Big Five, personlighedsteori, semiotik, neuromarketing, nudging, subliminal kommunikation og procedure for udarbejdelse af kommunikation
-
20. Virkemidler i kommunikation | Markedskommunikation
-
Opgave 18.4: Interflora
-
13.1 Effektmåling og kontrol af digitale kampagner | Markedskommunikation
-
Grundfagsevaluering
-
11. Influencer marketing | Markedskommunikation
-
Kap11_Influencer_marketing.pptx
-
Kap18_Kommunikationspsykologi.pptx
-
14. Positionering | Markedskommunikation
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tjekopgaver til kapitel 1
|
23-01-2025
|
Informations- og oplysningskampagner
|
23-01-2025
|
Opgave 2.2 AI i kampagner
|
27-01-2025
|
Tjekopgave til kapitel 2
|
27-01-2025
|
Kapitel 3
|
30-01-2025
|
Opgave 4.3: Sager hos Forbrugerombudsmanden
|
03-02-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 4
|
03-02-2025
|
Afsender- og modtagerstyret kommunikation
|
20-02-2025
|
Sensory Branding
|
24-02-2025
|
Opgave 6.1: Humor i reklamer
|
27-02-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 6
|
27-02-2025
|
Løs Tjekopgaver til kapitel 5
|
03-03-2025
|
Opgave 5.3: Eventyrmodellen
|
03-03-2025
|
Opgave 7.1: Produkter og identitet
|
03-03-2025
|
Opgave 7.3: Bæredygtighedstyper
|
03-03-2025
|
Opgave 7.4: Emotionelle kundetyper
|
03-03-2025
|
Opgave 8.1_ Minecraft-samarbejde
|
10-03-2025
|
Opgave 8.2: SAS i modvind
|
10-03-2025
|
Opgave 9.1: Formulér budskaber
|
10-03-2025
|
Opgave 9.2 ESP eller USP?
|
10-03-2025
|
Opgave 9.3 Selling proposition og tone of voice
|
10-03-2025
|
Opgave 9.4: Value proposition canvas og din skoles
|
10-03-2025
|
Kap. 10 start
|
13-03-2025
|
Opgave 10.3: Googlesøgninger
|
21-03-2025
|
Sociale mediers kendetegn
|
21-03-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 10
|
21-03-2025
|
Opgave 10.1: TikTok
|
24-03-2025
|
Opgave 10.4: Sociale medier
|
24-03-2025
|
Opgave 10.5: Karakteristik af socialt medie
|
24-03-2025
|
Semiotik, denotationer og konnotationer og neuroma
|
24-03-2025
|
Perceptionspsykologi, Gestaltpsykologi, Psykoanaly
|
24-03-2025
|
Projektforløb
|
11-04-2025
|
Opgave 20.2: Brugen af USP, ESP og ISP i reklamer
|
28-04-2025
|
Opgave 20.3: Kendte personer i markedskommunikatio
|
28-04-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 20
|
28-04-2025
|
Hvordan tjener en influencer penge?
|
03-05-2025
|
Business Model Canvas, Influencer
|
05-05-2025
|
Ny opgave
|
09-05-2025
|
Opgave 14.1: Positionering i møbelbranchen
|
09-05-2025
|
Tjekopgaver til kapitel 14
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
80,00 moduler
Dækker over:
68 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157367818",
"T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157367818",
"H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157367818"
}