Dansk medie misbrugt af russisk propagandamaskine
En artikel fra Politiken om angrebet mod Nord Stream-rørledningerne er blevet brugt af et russisk statsmedie til at sprede desinformation. »Et modbydeligt overgreb på vores troværdighed,« reagerer chefredaktør.
Af Marie Louise Albers, Jyllands-posten 12. oktober 2024

Vi har alle hørt om russiske trolde og russisk desinformation, men hvordan foregår det egentlig i praksis, når Kremls statsmedier tvister andre mediers historier, så de passer ind i et prorussisk verdensbillede? 
Forleden fik jeg et tip, som jeg besluttede mig for at forfølge.
Jeg blev gjort opmærksom på, at en artikel fra Politiken var centrum i et nyhedsindslag på det russiske statsmedie RT’s (Russia Today) spansksprogede kanal, Actualidad RT.
Den spanske version af RT er en af de mest populære internationale nyhedskanaler i Latinamerika og fodrer dagligt millioner af mennesker med anti-amerikanske og prorussiske narrativer på sociale medier som Facebook og Youtube.
Kunne det virkelig passe – som nyhedsoplæseren på RT antydede – at Politiken havde beviser på, at USA stod bag sprængningerne af Nord Stream-ledningerne? 
”På jagt efter sandheden”
Nyhedsindslaget med Politiken-artiklen i fokus blev sendt den 4. oktober under titlen ”På jagt efter sandheden”.
Her fremgår det, at medier har »offentliggjort beviser for amerikanske spor bag angrebet på Nord Stream«. 
Frem på skærmen bag nyhedsoplæseren ser man Politikens logo blive blæst op, ledsaget af et citat, hvor man får opfattelsen af, at Politiken konkluderer følgende:
»Fire eller fem dage før Nord Stream-eksplosionerne (…) var der nogle skibe med slukkede radioer (nær gasledningerne, red.). Det viste sig at være amerikanske krigsskibe.«
Senere i indslaget fremgår det, at Politiken fastslår, at »det er farligt at dykke ned til 80 meters dybde«, hvor gasrørene i Østersøen er placeret, og at »Andromeda-yachten er uegnet til sådanne missioner«.
”Andromeda” er navnet på den lystyacht, som er de tyske myndigheders bedste bud på, hvorfra sabotageaktionen mod gasrørene udgik fra den 26. september 2022. 
I dag er der mange spekulationer om, hvem der stod bag. Først mistænkte mange Rusland. Nu peger pilen i højere grad mod Ukraine, idet en russisk dykker er internationalt efterlyst og mistænkt for at have medvirket til angrebet sammen med andre ukrainere. 

Den halve sandhed
RT hverken linker til eller omtaler, hvilken specifik Politiken-artikel oplysningerne stammer fra.
Men med kyndig hjælp fra Camilla, researcher ved vores interne bibliotek, fandt jeg frem til den artikel, som med al sansynlighed er kilden til indslaget.
Det er en lang artikel med overskriften ”Nord Stream-mysteriet to år senere. Sådan endte en lille dansk ø midt i en storpolitisk sag om sabotage på bunden af Østersøen”, som blev trykt i forbindelse med toårsdagen for angrebet mod gasrørledningerne.
Jeg læste den med et særligt blik for at finde passagerne med den omtalte amerikanske indblanding, og sandt nok er der et afsnit, der kredser omkring amerikanernes rolle.
Det er havnefogeden på Christiansø, John Anker Nielsen, der hævder at have set amerikanske krigsskibe nær gasledningerne i Østersøen i dagene før angrebet. 
Selvom det får ham til at »tro lidt« på teorien om, at USA stod bag sabotagen, så understreges det i artiklen, at hverken han eller andre har nogen former for dokumentation for den påstand. 
Journalisten bag artiklen gør en dyd ud af at fortælle, at der findes mange teorier og spekulationer, og at vi måske aldrig finder ud af, hvem der gjorde det.
Politiken fastslår heller ikke, at ”Andromeda”-yachten ikke ville kunne bruges til at udføre angrebet. Det fremgår ellers af RT’s indslag.
Politiken har rigtig nok en kilde i form af den bornholmske dykkerinstruktør Jesper Munk til at forklare, hvordan han mener, at ”Andromeda” er komplet uegnet til at dykke fra og komme op og ned i, men det fremgår også af artiklen, at den tyske anklagemyndighed har fået ekspertoplysninger, der indikerer, at det godt kan lade sig gøre.
Et klassisk russisk trick
Daniel Iriarte, spansk journalist og ekspert i misinformation og hybride trusler, ser sjældent henvisninger til danske artikler i spanske RT, men måden, hvorpå RT manipulerer med artiklen, er et »meget almindeligt« eksempel.
»At en artikel bliver forvrænget og præsenteret med et pro-Kreml-narrativ, som ofte handler om at gøre USA til skurken over dem alle, ser vi dagligt i russiske statsmedier på alle sprog,« lyder det.
Christiern Santos Okholm, der er ph.d.-studerende ved European University Institute i Firenze, hvor han forsker i russiske desinformationskampagner, kalder også eksemplet »meget typisk«.
Han forklarer, at RT’s omdømme særligt i Vesten er slidt, så i forsøget på at virke mere troværdig henviser mediet ofte til andre mediers dækning af en sag - vel og mærke i en form, der passer ind i et russisk verdensbillede.
»De russiske statsmedier ved godt, at deres troværdighed er svækket, så derfor forsøger de at bruge andres, i dette tilfælde Politikens, der er et medie i et land, der har masser af anerkendelse,« siger han.
Politiken: »Et overgreb«
Jyllands-Posten har kontaktet RT på mail for at få en kommentar, men har ikke fået svar på vores henvendelse.
Politikens chefredaktør, Christian Jensen, kalder det »forkasteligt og chokerende«, at Politiken bliver »misbrugt til propaganda og fake news«.
»Det er så modbydeligt et overgreb på vores troværdighed og journalisters troværdighed i almindelighed,« siger han og slår fast, at Politiken har skrevet en »sober« artikel om Nord Stream-sprægningerne. 
»Der er ingen holdepunkter i de konklusioner, der drages af RT,« siger han.


RT (RUSSIA TODAY)
RT (Russia Today) findes på mange sprog – herunder russisk, engelsk, spansk, fransk, tysk og arabisk.
EU har betegnet RT og det andet russiske statsmedie, Sputnik, som »Kremls mediemaskine« og besluttede efter Ruslands invasion af Ukraine, at der skulle lukkes ned for adgangen til dem.
Det har vist sig svært at udføre i praksis. 
RT og Sputnik omgår forbuddet ved at ændre deres såkaldte url’er (hjemmesideadresser) og kan stadig sprede indhold på sociale medier.
I store dele af Afrika og Latinamerika er der stadig fri adgang til de russiske statsmedier, der er en stor informationskilde for mange.
Særligt den spanske version – Actualidad RT – har stor gennemslagskraft i Latin- amerika, hvor tv-kanalen er en af de mest populære internationale nyhedskanaler.
Kilde: Wilson Center, Bertelsmann Foundation, Daniel Iriarte.
NORD STREAM- SABOTAGEN
Den 26. september 2022 blev de to Nord Stream- gasledninger, der er bygget til at transportere naturgas mellem Rusland og Tyskland, udsat for bevidst sabotage og fik store skader.
Der er mange spekulationer om, hvem der står bag, men der er endnu ikke fremlagt nogen endelige beviser. 
Først beskyldte mange Rusland for at være den oplagte bagmand. Nu peger pilen mere i retningen af Ukraine. 
En ukrainsk dykker, mistænkt for at stå bag sabotagen, er internationalt efterlyst af en tysk domstol.
Både Tyskland, Sverige og Danmark har efterforsket sagen. 
Svensk og dansk politi har i dag indstillet efterforskningen.



2

