Holdet 2022 FR/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Alexander Kirhan, Vibeke Salmonsen
Hold 2022 FR/1 (1g FR/1, 2g FR/1, 3g FR/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema: Introduktion til fransk (1) +(2)
Titel 2 Tema: La famille
Titel 3 Tema: L'amitie
Titel 4 Tema: Le sport
Titel 5 Tema: Les jeunes et l'école(1)
Titel 6 Tema: Fransk kultur og samfund
Titel 7 La famille en France
Titel 8 La francophonie et l'immigration
Titel 9 La musique francaise
Titel 10 L´amour
Titel 11 Le Racisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema: Introduktion til fransk (1) +(2)

Fra: grundforløbet:

Tema: Introduktion til fransk (1):
Faglige mål.
Grundforløb med arbejde med grundstrukturer i det franske sprog.
I forløbet har eleverne haft gruppearbejde om Frankrig.
Kernestof
Vibeke Gade. Franskbogen, Systime (2010) side 13 – 15 + side 17 – 19 + side 21 – 26 + side 28 - 32 (16 side)

Grammatik :
Verber : être, avoir og 1. Bøjningsverne : regarder, penser, coûter
Ordforråd. Tal + frugtgloser + familiegloser
Supplerende materiale:
Sange:
. Frère Jacques
. Joyeux anniversaire
. Au clair de la lune :
https://www.youtube.com/watch?v=z14y_YjbqVM
. Un kilomètre à pied, ça use les souliers
https://www.youtube.com/watch?v=mbukuTnw3r0
. Aux Champs-Elysées

Vocabulaire:
. Des fruits.
. Apprendre les fruits en s'amusant (français)
https://www.youtube.com/watch?v=VIv9F283Lo8
. J'aime les fruits - alain le lait
https://www.youtube.com/watch?v=nJ03KjwiIVM
. Alain le Lait: Les nombres de 1 à 20.
https://www.youtube.com/watch?v=UsEz58BblMY
. Les chiffres et les nombres de 20 à 50 - alain le lait (French numbers)
https://www.youtube.com/watch?v=wlYqz2unHKc
. Les chiffres de 70 à 100 - alain le lait (French numbers)
https://www.youtube.com/watch?v=AnOXzJfLuU4
. Ma famille (Vocabulaire de la famille) - alain le lait
https://www.youtube.com/watch?v=MFk9YmJv-jc

Eleverne har i forløbet udarbejdet plancher om Frankrig.

Tema: Introduktion til fransk (2)
Eleverne har i dette forløb i grupper udarbejdet  pp om monumenter i Paris, som de har præsenteret for hinanden. Eleverne har også arbejdet med familiegloser. Endvidere har de lavet rollespil om køb af frugt samt om at bestille mad på en restaurant.

Kernestof:
. Vibeke Gade. Franskbogen, Systime (2010): side 34 – 38 + side 40 – 42 + side 45 - 46
. Les choristes (film) Inst. Christophe Barratier (Frankrig 2004)
Grammatik:
. Verber : Être, aller, faire + 1. bøjningsverber: trouver, fonctionner, accepter, inviter, parler
. Possessive pronominer
. Den bestemte og ubestemte artikel i ental og flertal.
Supplerende materiale:
. Sang. Petit papa Noël
Vocabulaire :
. Familiegloser
. Julegloser
. Tallene 1 – 90
. Rollespil om at købe frugt på markedet og bestille på restaurant



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema: La famille

Tema: La famille (1)

Faglige mål :
Eleverne har arbejdet med at:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Eleverne har arbejdet med temaet famile: læst i Franskbogen, hørt musik og set fransk film (frankofon vinkel)

Kernestof:
Vibeke Gade. Franskbogen, Systime (2010): side 49 – 50 + side side 53 – 56 + side 59 – 61 + side 63 + side 66 – 68 + side 72 – 73.
. Franskportal.dk. Ici on parle français. Kap 18 : Albert présente sa famille + Kap 19 – Ma famille est très importante pour moi.
Film:
. Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu ? Inst : Philippe de Chauveron, (Frankrig, 2014) (Bryllupskaos)

Sange :
. Yannick Noah : On Court  
. Jean-Jacques Goldman : Comme toi
. Stromae: Formidable:
https://www.youtube.com/watch?v=S_xH7noaqTA
. Stromae :  « Papaoutai »
. Alouette

Grammatik :
Verber. Habiter, aider, regarder, trouver, faire
Verber i 1., 2. og 3. bøjning.
Adjektiver bøjning og placering.
Nægtelser
Klokken
Repetition af possessive pronominer

Supplerende materiale :
Vocabulaire:
Familiegloser
La famille (Fransk sprog)
https://www.fransksprog.dk/if-news/la-famille
Ma famille (Vocabulaire de la famille) - alain le lait
https://www.youtube.com/watch?v=MFk9YmJv-jc
French colors - Couleurs - Arc en ciel by alain le lait
https://www.youtube.com/watch?v=-4kNeFGBAcw
Gloser til hus og møbler

Uddrag af Verden ifølge Gram: Har Macron tabt folket. Drlyd 29.03 2023.

Eleverne har arbejdet med øvelser i franskportalen.dk samt på netsiden. Kristian Valsted. Fransk.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema: L'amitie


Tema: L’amitie:
Eleverne har arbejdet med filmen ”Intouchables”. Øvet mundtlighed og arbejdet med øvelser til filmen.
Kernestof:
. Les intouchables, filmmanuskript 2011, Splendido, Forlaget Passion 2014, Scenerne: 8 + 9 + 10 + 15 + 21 + 23 + 24
Supplerende materiale:
Intouchables øvehæfte: opgaver til læste scener.
Les intouchables (film) réalisateurs : Eric Toledano + Olivier Nakache, Frankrig 2011.
Intouchables.
Grammatik: Bøj trouver i le présent og le futur proche. Etre og avoir + 1. Bøjningsverber. Adjektivers bøjning og placering.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema: Le sport

Tema: Le sport:
Eleverne har arbejdet med forskellige sportsgrene og har i grupper lavet plancher med forskellige sportsgrene, som de har præsenteret for hinanden.
Kernestof:
Vibeke Gade. Franskbogen, Systime (2010): Franskbogen, side 98 – 100 (stk 21a + b)

Supplerende materiale:
søgt på internettet om sport.

Grammatik:
Verbebøjning i le passé composé og le futur proche. Udtryk med sport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema: Les jeunes et l'école(1)

Tema. Les jeunes et l’école

Eleverne har arbejdet med ungdomdskultur i Frankrig og det franske skolesystem.
Desuden har der været focus på lytteforståelse.

Kernestof :
. Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre amis, Gyldendal 2010 (2013), Quatre amis episode  1 + 2 + 4 -+ 7 + 8 + 9 (side 6 – 8 + side 11 – 13 + side 23 – 26 + side 45 – 47 + side 49 – 53 + side 55 – 58
. Øvelser om det franske skolesystem

Supplerende materiale:
. Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre amis, Gyldendal 2010 (2013), videoen med alle episoderne.
Grammatik:
Artikler ved lande- og bynavne, genetiv, verbebøjning, adjektiver


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema: Fransk kultur og samfund

Tema: fransk samfund og kultur
Eleverne har været på ekskursion og set »Une année difficile », samt været på Glyptoteket og set franske værker fra udstillingerne ”1800 – 1870” og ”1870 – 1925”. Eleverne har efterfølende arbejdet med filmen og værker fra de to udstillinger.
Supplerende materiale:
Filmen : Une année difficile (Instruktører : Olivier Nakache og Éric Toledano) (Frankrig 2023)
Jacques Brel : La valse à mille temps
Glyptoteket. Impressionisme
Grammatik: Adjektiver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La famille en France

Tema : La famille en France
Eleverne har i dette modul arbejdet med filmen "la famille Bélier". Øvet lytteforståelse og arbejdet med at udtrykke sig om et emne.

Kernestof :
La famille Bélier – manuscript udarbejdet af Karen Schumacker (instruktør: Éric Lartigau – Frankrig 2014): side 11 – 13 + side 18 – 20 + side 32 – 35.
Sang : Michel Sardou : En chantant

Supplerende materiale :
Filmen « La famille Bélier » (instruktør: Éric Lartigau – Frankrig 2014)
Diverse opgaver i opgavehæfte til filmen La famille Bélier.
La famille Bélier - manuscript (instruktør: Éric Lartigau – Frankrig 2014) side 9 – 13 + side 32 – 33.

Grammatik :
Tal, Verber i le présent, le passé composé og le futur proche, adjektiver

Et modul før jul :
Tema : Noël
Supplerende materiale :
Mon beau sapin.
Tallotteri

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 La francophonie et l'immigration

Tema : la francophonie et l’immigration

Eleverne har arbejdet med filmen ”Samba”, samt med tidligere franske kolonier og fransk protektorat. Desuden har eleverne udarbejdet brochure om Senegal og Vietnam.

Kernestof:
. Film: Samba (instr.: Olivier Nakache, Eric Toledano) France 2014 (120 min)
Peter Jensen: Porte-Paroles, Systime 2001 :
. Le Sénégal – Moussa Lô side 49 – 52
. Le Vietnam – Lu’o’ng Don side 75 – 78
. La Tunisie – Meriam side 29 – 30

Supplerende materiale:
Eleverne har udarbejdet brochure om enten Senegal eller Vietnam i grupper udfra søgninger på internettet. Efterfølgende præsenteret brochure for de andre elever på holdet.
Eleverne har søgt oplysninger på nettet om Senegal og Vietnam.

Grammatik: Nægtelser, le passé récent, le futur proche, verbebøjning

I både 1 og 2g har eleverne udarbejdet en individul glosebog.
I løbet af 2g har de arbejdet med forskellige øvelser fra www.franskportal.dk
Eleverne har i 2g i par præsenteret en fransk person eller et historisk dokument.

Som afslutning på 2g har eleverne set ca. halvdelen af "Ratatouille" (amerikansk animationsfilm 2007) med fransk tale og danske undertekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 La musique francaise

EKSAMENSEMNE

Kernestof:

La famille bèlier: filmmanuskriptet udarbejdet af Karen Schumacker, 2014, Forlaget Passion
+ Øvehæfte.
Eleverne har læst i m manuskriptet og arbejdet med følgende scener i øvehæftet: 1-8. 14, 15, 20, 22, 23, 26, 28-31.

De har sunget to sange fra filmen La famille Bélier: Je vole og Je vais t´aimer af Michel Sardou. Derudover har de blandt andet sunget Les Feuilles mortes af Jacques Prévert og Voir sur ton chemin fra filmen Les Choristes.

Film: Les choristes af Christophe Barratier (Frankrig 2004)
Éducation cahier pédagogique:
https://ifi.ie/wp-content/uploads/2020/03/Les-choristes.pdf


Supplerende materiale:
1)Voilà: grundbog + øvebog af Birte Dahlgreen.
2) Fransk øvehæfte for begyndere af Anne-Marie bech og Frede Schmidt-Hansen.

Répétition af uregelmæssige verber (verbalark), futur proche, passé récent, præsens, passé composé, delingsartikel, henførende stedord, spørgeord.

3) La clé, Analyse og metode til fransk
Eleverne har i tomandsgrupper fremlagt en musikvideo og brugt bogen til at analysere musik og musikvideoer,  pp. 37-50.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La famille Bélier 13-09-2024
Mundtlig præsentation af musikvideo med pp 10-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 L´amour


EKSAMENSEMNE

Kernestof:
La boîte aux lettres af Régine Detambel.

Eleverne har læst hele romanen, og vi har snakket om forskellige kærlighedsrelationer, og modstand og fordomme som disse relationer kan møde i samfundet og af forældrene.

Supplerende materiale:
De har sunget franske sange fra Youtube.

Filmen Madame Bovary af instruktør Claude Chabrol fra 1991

Les feuilles mortes, Amour brille sous les étoiles,



Grammatik:
1)Voilà: grundbog + øvebog af Birte Dahlgreen.
- uregelmæssige verber, personlige pronominer som subjekt, objekt og indirekte objekt.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La boite aux lettres (2) 15-11-2024
La boite aux lettres 19-11-2024
Billedpræsentation 29-11-2024
L´imparfait og futur øvelser på Minlæring 02-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Le Racisme

EKSAMENSEMNE

Formål:

Eleverne skal lære om centrale begreber og debattere om aktuelle emner om racismen på fransk - både i Frankrig og i Danmark.
Fokus på mots clés: La différence, un étranger, xénophobie, préjugés, pulsion, discrimination og ghettos.

Kerne stof:
Le racisme expliqué à ma fille af Tahar ben Jelloun: fra side 1- midten af side 19.

Supplerende stof.

L´interview de Tahar Ben Jelloun fra www. espiegle.org/agence/rubriques/tahar.htm, hentet 03/12/2009.

Grammatik:
Voilà. Den nødvendige grammatik: grundbog + øvebog,
Minlæring,
Fransk fonetik og fonologi af Ole Kongsdal Jensen, Oluf M. Thorsen: s. 50-53
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fonetik 06-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer