Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Alexander Kirhan, Vibeke Salmonsen
|
Hold
|
2022 FR/1 (1g FR/1, 2g FR/1, 3g FR/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema: Introduktion til fransk (1) +(2)
Fra: grundforløbet:
Tema: Introduktion til fransk (1):
Faglige mål.
Grundforløb med arbejde med grundstrukturer i det franske sprog.
I forløbet har eleverne haft gruppearbejde om Frankrig.
Kernestof
Vibeke Gade. Franskbogen, Systime (2010) side 13 – 15 + side 17 – 19 + side 21 – 26 + side 28 - 32 (16 side)
Grammatik :
Verber : être, avoir og 1. Bøjningsverne : regarder, penser, coûter
Ordforråd. Tal + frugtgloser + familiegloser
Supplerende materiale:
Sange:
. Frère Jacques
. Joyeux anniversaire
. Au clair de la lune :
https://www.youtube.com/watch?v=z14y_YjbqVM
. Un kilomètre à pied, ça use les souliers
https://www.youtube.com/watch?v=mbukuTnw3r0
. Aux Champs-Elysées
Vocabulaire:
. Des fruits.
. Apprendre les fruits en s'amusant (français)
https://www.youtube.com/watch?v=VIv9F283Lo8
. J'aime les fruits - alain le lait
https://www.youtube.com/watch?v=nJ03KjwiIVM
. Alain le Lait: Les nombres de 1 à 20.
https://www.youtube.com/watch?v=UsEz58BblMY
. Les chiffres et les nombres de 20 à 50 - alain le lait (French numbers)
https://www.youtube.com/watch?v=wlYqz2unHKc
. Les chiffres de 70 à 100 - alain le lait (French numbers)
https://www.youtube.com/watch?v=AnOXzJfLuU4
. Ma famille (Vocabulaire de la famille) - alain le lait
https://www.youtube.com/watch?v=MFk9YmJv-jc
Eleverne har i forløbet udarbejdet plancher om Frankrig.
Tema: Introduktion til fransk (2)
Eleverne har i dette forløb i grupper udarbejdet pp om monumenter i Paris, som de har præsenteret for hinanden. Eleverne har også arbejdet med familiegloser. Endvidere har de lavet rollespil om køb af frugt samt om at bestille mad på en restaurant.
Kernestof:
. Vibeke Gade. Franskbogen, Systime (2010): side 34 – 38 + side 40 – 42 + side 45 - 46
. Les choristes (film) Inst. Christophe Barratier (Frankrig 2004)
Grammatik:
. Verber : Être, aller, faire + 1. bøjningsverber: trouver, fonctionner, accepter, inviter, parler
. Possessive pronominer
. Den bestemte og ubestemte artikel i ental og flertal.
Supplerende materiale:
. Sang. Petit papa Noël
Vocabulaire :
. Familiegloser
. Julegloser
. Tallene 1 – 90
. Rollespil om at købe frugt på markedet og bestille på restaurant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema: La famille
Tema: La famille (1)
Faglige mål :
Eleverne har arbejdet med at:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Eleverne har arbejdet med temaet famile: læst i Franskbogen, hørt musik og set fransk film (frankofon vinkel)
Kernestof:
Vibeke Gade. Franskbogen, Systime (2010): side 49 – 50 + side side 53 – 56 + side 59 – 61 + side 63 + side 66 – 68 + side 72 – 73.
. Franskportal.dk. Ici on parle français. Kap 18 : Albert présente sa famille + Kap 19 – Ma famille est très importante pour moi.
Film:
. Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu ? Inst : Philippe de Chauveron, (Frankrig, 2014) (Bryllupskaos)
Sange :
. Yannick Noah : On Court
. Jean-Jacques Goldman : Comme toi
. Stromae: Formidable:
https://www.youtube.com/watch?v=S_xH7noaqTA
. Stromae : « Papaoutai »
. Alouette
Grammatik :
Verber. Habiter, aider, regarder, trouver, faire
Verber i 1., 2. og 3. bøjning.
Adjektiver bøjning og placering.
Nægtelser
Klokken
Repetition af possessive pronominer
Supplerende materiale :
Vocabulaire:
Familiegloser
La famille (Fransk sprog)
https://www.fransksprog.dk/if-news/la-famille
Ma famille (Vocabulaire de la famille) - alain le lait
https://www.youtube.com/watch?v=MFk9YmJv-jc
French colors - Couleurs - Arc en ciel by alain le lait
https://www.youtube.com/watch?v=-4kNeFGBAcw
Gloser til hus og møbler
Uddrag af Verden ifølge Gram: Har Macron tabt folket. Drlyd 29.03 2023.
Eleverne har arbejdet med øvelser i franskportalen.dk samt på netsiden. Kristian Valsted. Fransk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema: L'amitie
Tema: L’amitie:
Eleverne har arbejdet med filmen ”Intouchables”. Øvet mundtlighed og arbejdet med øvelser til filmen.
Kernestof:
. Les intouchables, filmmanuskript 2011, Splendido, Forlaget Passion 2014, Scenerne: 8 + 9 + 10 + 15 + 21 + 23 + 24
Supplerende materiale:
Intouchables øvehæfte: opgaver til læste scener.
Les intouchables (film) réalisateurs : Eric Toledano + Olivier Nakache, Frankrig 2011.
Intouchables.
Grammatik: Bøj trouver i le présent og le futur proche. Etre og avoir + 1. Bøjningsverber. Adjektivers bøjning og placering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema: Le sport
Tema: Le sport:
Eleverne har arbejdet med forskellige sportsgrene og har i grupper lavet plancher med forskellige sportsgrene, som de har præsenteret for hinanden.
Kernestof:
Vibeke Gade. Franskbogen, Systime (2010): Franskbogen, side 98 – 100 (stk 21a + b)
Supplerende materiale:
søgt på internettet om sport.
Grammatik:
Verbebøjning i le passé composé og le futur proche. Udtryk med sport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema: Les jeunes et l'école(1)
Tema. Les jeunes et l’école
Eleverne har arbejdet med ungdomdskultur i Frankrig og det franske skolesystem.
Desuden har der været focus på lytteforståelse.
Kernestof :
. Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre amis, Gyldendal 2010 (2013), Quatre amis episode 1 + 2 + 4 -+ 7 + 8 + 9 (side 6 – 8 + side 11 – 13 + side 23 – 26 + side 45 – 47 + side 49 – 53 + side 55 – 58
. Øvelser om det franske skolesystem
Supplerende materiale:
. Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre amis, Gyldendal 2010 (2013), videoen med alle episoderne.
Grammatik:
Artikler ved lande- og bynavne, genetiv, verbebøjning, adjektiver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema: Fransk kultur og samfund
Tema: fransk samfund og kultur
Eleverne har været på ekskursion og set »Une année difficile », samt været på Glyptoteket og set franske værker fra udstillingerne ”1800 – 1870” og ”1870 – 1925”. Eleverne har efterfølende arbejdet med filmen og værker fra de to udstillinger.
Supplerende materiale:
Filmen : Une année difficile (Instruktører : Olivier Nakache og Éric Toledano) (Frankrig 2023)
Jacques Brel : La valse à mille temps
Glyptoteket. Impressionisme
Grammatik: Adjektiver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La famille en France
Tema : La famille en France
Eleverne har i dette modul arbejdet med filmen "la famille Bélier". Øvet lytteforståelse og arbejdet med at udtrykke sig om et emne.
Kernestof :
La famille Bélier – manuscript udarbejdet af Karen Schumacker (instruktør: Éric Lartigau – Frankrig 2014): side 11 – 13 + side 18 – 20 + side 32 – 35.
Sang : Michel Sardou : En chantant
Supplerende materiale :
Filmen « La famille Bélier » (instruktør: Éric Lartigau – Frankrig 2014)
Diverse opgaver i opgavehæfte til filmen La famille Bélier.
La famille Bélier - manuscript (instruktør: Éric Lartigau – Frankrig 2014) side 9 – 13 + side 32 – 33.
Grammatik :
Tal, Verber i le présent, le passé composé og le futur proche, adjektiver
Et modul før jul :
Tema : Noël
Supplerende materiale :
Mon beau sapin.
Tallotteri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
La francophonie et l'immigration
Tema : la francophonie et l’immigration
Eleverne har arbejdet med filmen ”Samba”, samt med tidligere franske kolonier og fransk protektorat. Desuden har eleverne udarbejdet brochure om Senegal og Vietnam.
Kernestof:
. Film: Samba (instr.: Olivier Nakache, Eric Toledano) France 2014 (120 min)
Peter Jensen: Porte-Paroles, Systime 2001 :
. Le Sénégal – Moussa Lô side 49 – 52
. Le Vietnam – Lu’o’ng Don side 75 – 78
. La Tunisie – Meriam side 29 – 30
Supplerende materiale:
Eleverne har udarbejdet brochure om enten Senegal eller Vietnam i grupper udfra søgninger på internettet. Efterfølgende præsenteret brochure for de andre elever på holdet.
Eleverne har søgt oplysninger på nettet om Senegal og Vietnam.
Grammatik: Nægtelser, le passé récent, le futur proche, verbebøjning
I både 1 og 2g har eleverne udarbejdet en individul glosebog.
I løbet af 2g har de arbejdet med forskellige øvelser fra www.franskportal.dk
Eleverne har i 2g i par præsenteret en fransk person eller et historisk dokument.
Som afslutning på 2g har eleverne set ca. halvdelen af "Ratatouille" (amerikansk animationsfilm 2007) med fransk tale og danske undertekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
La musique francaise
EKSAMENSEMNE
Kernestof:
La famille bèlier: filmmanuskriptet udarbejdet af Karen Schumacker, 2014, Forlaget Passion
+ Øvehæfte.
Eleverne har læst i m manuskriptet og arbejdet med følgende scener i øvehæftet: 1-8. 14, 15, 20, 22, 23, 26, 28-31.
De har sunget to sange fra filmen La famille Bélier: Je vole og Je vais t´aimer af Michel Sardou. Derudover har de blandt andet sunget Les Feuilles mortes af Jacques Prévert og Voir sur ton chemin fra filmen Les Choristes.
Film: Les choristes af Christophe Barratier (Frankrig 2004)
Éducation cahier pédagogique:
https://ifi.ie/wp-content/uploads/2020/03/Les-choristes.pdf
Supplerende materiale:
1)Voilà: grundbog + øvebog af Birte Dahlgreen.
2) Fransk øvehæfte for begyndere af Anne-Marie bech og Frede Schmidt-Hansen.
Répétition af uregelmæssige verber (verbalark), futur proche, passé récent, præsens, passé composé, delingsartikel, henførende stedord, spørgeord.
3) La clé, Analyse og metode til fransk
Eleverne har i tomandsgrupper fremlagt en musikvideo og brugt bogen til at analysere musik og musikvideoer, pp. 37-50.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I fik et ark, en kopi fra øvebogen, sidste gang. I skal først læse introduktionsopgaven B, vælge det rigtige ord (fed skrift) og derefter lave introduktionsopgave A, krydsogtværs-opgaven. Så har I også fået et résumé af filmen.
-
Jeres test skal rettes og afleveres igen. Lav side 6 og side 8 (de udleverede ark).
-
I skal kunne bøje verberne être, avoir, aller og venir i nutid og lave side 7 i La famille Bélier (øvehæfte).
-
Side 8 og 9 (udleverede ark).
-
Resten af kompendiet, La famille Bélier, dvs. side: 10, 12, 13.
-
LFB øvebogen: s. 14, scene 7 opg. A og B (skriv svarene ned), s.16 scene 8 (besvar de 8 spørgsmål med de angivne gloser), skriv svarene.
-
Tag Voilà grammatikbogen med. Vi skal snakke om henførende stedord.
-
Husk at få lavet alle øvelserne på minlæring.
-
Læs scene 28 i tekstbogen & lav korte sætninger ud fra gloserne på side 34-35
-
Lav ark 15B om spørgeord, vi gennemgår s. 45+46 (ark)
-
Minlæring
-
Le Roi Lion - L'amour brille sous les étoiles | Disney
-
Skriftlig test: verberne, qui/que, future proche/passé recent, præsens, Passé composé, delingsartikel.
-
Efter testen arbejder I i grupper med jeres musikstykke/video.
-
Skriftlig test: verberne, qui/que, future proche/passé recent, præsens, Passé composé, delingsartikel. Husk at tage jeres verbal ark med som I godt må kigge i. Ellers er det kun med blyant og viskelæder.
-
I får jeres test tilbage og resten af tiden skal I bruge til at forberede jeres musikpræsentationer.
-
Mundtlig præsentation af jeres musikvideoer.
-
De sidste musik-fremlæggelser
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La famille Bélier
|
13-09-2024
|
Mundtlig præsentation af musikvideo med pp
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
L´amour
EKSAMENSEMNE
Kernestof:
La boîte aux lettres af Régine Detambel.
Eleverne har læst hele romanen, og vi har snakket om forskellige kærlighedsrelationer, og modstand og fordomme som disse relationer kan møde i samfundet og af forældrene.
Supplerende materiale:
De har sunget franske sange fra Youtube.
Filmen Madame Bovary af instruktør Claude Chabrol fra 1991
Les feuilles mortes, Amour brille sous les étoiles,
Grammatik:
1)Voilà: grundbog + øvebog af Birte Dahlgreen.
- uregelmæssige verber, personlige pronominer som subjekt, objekt og indirekte objekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La boite aux lettres (2)
|
15-11-2024
|
La boite aux lettres
|
19-11-2024
|
Billedpræsentation
|
29-11-2024
|
L´imparfait og futur øvelser på Minlæring
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Le Racisme
EKSAMENSEMNE
Formål:
Eleverne skal lære om centrale begreber og debattere om aktuelle emner om racismen på fransk - både i Frankrig og i Danmark.
Fokus på mots clés: La différence, un étranger, xénophobie, préjugés, pulsion, discrimination og ghettos.
Kerne stof:
Le racisme expliqué à ma fille af Tahar ben Jelloun: fra side 1- midten af side 19.
Supplerende stof.
L´interview de Tahar Ben Jelloun fra www. espiegle.org/agence/rubriques/tahar.htm, hentet 03/12/2009.
Grammatik:
Voilà. Den nødvendige grammatik: grundbog + øvebog,
Minlæring,
Fransk fonetik og fonologi af Ole Kongsdal Jensen, Oluf M. Thorsen: s. 50-53
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs til side 12, "C´est quoi un étranger?" + diktat af verberne fra verbalarket.
-
Læs til side 12, "C´est quoi un étranger?" +
-
Læs til side 13, til afsnit "Dis, Papa,...."
-
Tag jeres voilà grundbog og øvebog med. Vi skal arbejde med de bundne personlige pronominer.
-
Tag jeres voilà grundbog og øvebog med, eller de udleverede kopier. Vi skal fortsat arbejde med de bundne personlige pronominer.
-
Husk aflevere fonetikopgave
-
Læs side 15 + 16 i Le racisme expliqué,
-
I skal transskripere tre linjer på fransk til lydskrift. (test) Husk at medbringe jeres fonetik-ark.
-
Gennemgang af terminsprøven og opgaver tilbage + Tag jeres Le racisme expliqué... med.
-
Le racisme... side 17- midten 19 , til linje "c´est une discrimination". Øv ordene: déjà, envahir, craindre, guerre, apprendre,raisonnement, pulsion, chasser,discrimination, communauté
-
Le racisme éxpliqué à ma fille.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fonetik
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714717281",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714717281",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714717281"
}