Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Helle Fagerberg Rosenørn-Dohn
Hold 2022 SP/1 (1g SP/1, 2g SP/1, 3g SP/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Quién soy - quién eres? (begynderspansk)
Titel 2 Begynderspansk (fortsat)
Titel 3 Cuentos
Titel 4 Un mes en Málaga 1
Titel 5 Día de los muertos (miniforløb)
Titel 6 Un mes en Málaga 2
Titel 7 Navidad y el año nuevo
Titel 8 Niñez en Nicaragua parte I (eksamen)
Titel 9 Género y diversidad en Ámerica Latina (eksamen)
Titel 10 Bienvenido a Eden
Titel 11 Repetition
Titel 12 Los jóvenes españoles (eksamen)
Titel 13 Skriftlighed
Titel 14 Niñez en Nicaragua parte II (eksamen)
Titel 15 Gente y clima (eksamensemne)
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Quién soy - quién eres? (begynderspansk)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Un mes en Málaga 1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Día de los muertos (miniforløb)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Navidad y el año nuevo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Niñez en Nicaragua parte I (eksamen)

Forløbet er påbegyndt i 2g og der er bygget videre på det i 3g.

Textos: (kernestof)

"Nicaragua: El país de Hector", La identidad contrastada. Mikkelsen og Riismøller. Gyldendal 2013

"De la calle a los volcanes", La identidad contrastada. Mikkelsen og Riismøller. Gyldendal 2013

"María - una niña trabajadora". Lyngsø og Kristiansen. International Børnesolidaritet 2006.

"Karla - 2. generations gadebarn" (dokumentarfilm). Frode Højer Pedersen. Danmarks Radio og Ulandssekretariatet 2005

“Niños en la calle – el futuro en riesgo. Raquel Fernández http://www.envio.org.ni/articulo/813
28.05.2018  (uddrag)

Film: "Nicaragua es un país de colores" INHIJAMBIA (Blanco, Rosado, små film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Género y diversidad en Ámerica Latina (eksamen)

Forløbet omhandler køn og identitet i Latinamerika med speciel fokus på Colombia, México og Argentina. Vi stiller spørgsmålstegn ved stereotyper og ligestilling mellem kønnene samt adgang til seksualundervisning og forsøger at reflektere interkulturelt over den aktuelle situation ved at sammenligne med forholdene i Danmark.
Forløbet laves i samarbejde med organisationen MiCuerpo og der vil indgå skriftligt materiale, brætspil samt webinarer med organisationens latinamerikanske medarbejdere. Der er og to Latinamerikadage inkluderet i forløbet

Materiale:
Kompendie: Mi cuerpo en juego - textos complementarios side 4-14 + side 20
Mi cuerpo en juego brætspil
Webinarer med Laura fra Argentina, Sergio fra Colombia og Nori fra México.
Oplæg med Salka
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Bienvenido a Eden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Los jóvenes españoles (eksamen)

I forløbet arbejder vi med tekster fra bogen España mañana, som stiller skarpt på unge spaniere, som fortæller om deres liv nu og her – og om deres forventninger og drømme til livet i morgendagens Spanien. Vi møder både dem, der drømmer stort, og dem, der famler sig frem i en usikker verden. I får et levende og underholdende øjebliksbillede af Spanien set fra de unges eget perspektiv samt ikke mindst et bud på, hvor Spanien bevæger sig hen. Vi får besøg af bogens forfatter, Kasper Kloch, som udover at fortælle om de unges hverdag, også vil fortælle om den politiske situation i Spanien i dag.

Materiale:

Kap 5: Pol, 18 años: “En nuestro restaurante hacemos comida -tradicional y tiene que seguir siendo así.”
Kap
Kloch, Kasper og Tønner, Martin: España mañana.
Kp. 2 og 3. Derudover selvvalgt kapitel
Film: Diecisiete. Daniel Sánchez Arévalo (2019)
Foredrag: Kasper Kloch
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 16 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer