Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jacob Sjúrður Hansen, Kate Munk-Tillegreen
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Español para todos
Titel 2 Caminando
Titel 3 España y Los Jóvenes Españoles
Titel 4 Cuentos y El día de los Muertos
Titel 5 México y Frida Kahlo
Titel 6 Hispanohablantes
Titel 7 Fútbol - El deporte rey
Titel 8 Las Pandillas (eksamen)
Titel 9 La Guerra Civil Española (eksamen)
Titel 10 Gente y clima (eksamen)
Titel 11 El Perú - país de contrastes
Titel 12 El encuentro cultural (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Español para todos

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvad kan du sige på spansk indtil nu? 27-11-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Caminando

Begynderforløb i spansk med fokus på sprog og grammatik. Forløbet bygger videre på introduktion til spansk i grundforløbet, og vi træner ordforråd, udtale, grammatik, oversættelse, lytte, læsning og skrivning af simpelt sprog og herunder også at lære at udtrykke og kommunikere på spansk på et basalt niveau inden for hverdagsemner. Samtidigt har eleverne opnået kendskab til Spanien, spanske unge, geografi, sproget i verden og ydermere har de helt kort skiftet bekendtskab med Nicaragua.

Materiale: Caminando, grundbog, Inge Margrethe Clausen .fl., Gyldendal 2009 og Caminando, øvebog.
+ Gustar fra Spansk for begyndere, Amy Holmgaard.
+ skriftlig opgave fra Viva la Vida, Julie Højgaard, Lindhardt og Ringhof, 2020

Temaer:
La Ropa
La hora
El tiempo
La familia
Las rutinas diarias
Tu horario
Mi tiempo libre y los pasatiempos
Los emociones

Grammatik og sprog:
Spørgeord
regelmæssige og uregelmæssige verber
Talord
Ser/estar/hay (indgik også som skriftlig opgave)
Muy og mucho
Anvendelse af ir og irse i nutid
Anvendelse af gustar (verber som gustar kun nævnt)
Nær fremtid (med ir)
Udtryk med tener
Diftongerende verber
Refleksive verber
Gerundium
Perfektum

Skriftlig dimension:
Træne at læse, forstå og skrive om små korte tekster med fokus på det de har lært indtil nu; ordforråd, verbebøjning, kongruens, ordklasser + at lære noget nyt og noget om Spanien eller andre unge.

Supplerende materiale:
Hentet fra små korte videoer fra "Pregunta ya" og "Habla ya" om La ropa, los numeros, hacer amigos y el tiempo libre. + små korte videoer fra youtube.com om blandt andet små samtaler, sange, jul i Spanien, hobbyer osv.
La Ropa:
https://urplay.se/program/200323-habla-ya-la-ropa



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 España y Los Jóvenes Españoles

Forløbet opsamler og bygger videre på det vi har lært i 1g, men med et større fokus på Spanien, Spaniens historie og kultur og de unge spaniere. I dette forløb er der løbende mundtlige øvelser til at træne elevernes mundtlige udtryksfærdigheder, herunder brug af små gambitter til at holde en samtale kørende. Vi hører også sange (både spanske børnesange og div. kunstnere) til at træne ordforråd, udtale og det at lytte til det spanske sprog.

Formålet er at øge elevernes viden om den spansktalende verdens kulturelle forhold, således at de opnår mere viden om egen kultur og lærer om andres unges muligheder og begrænsninger. Derudover er målet at udvikle og styrke deres fremmedsprogskompetencer igennem arbejdet med sproget; mundtlige og skriftlige udtryksfærdigheder, glosetræning, grammatiske øvelser, samt styrke evnen til at beskrive billeder og begivenheder og deltage i samtaler individuelt og i større sammenhænge.

Grammatiske og sproglige fokusområder:

-direkte og indirekte objektsformer
-relative pronominer
-ubestemte pronominer
-possessive pronominer
-refleksive pronominer
-demonstrative pronominer
-De 2 datider: præteritum og imperfektum
-perfektum
-nær fremtid
-gerundium
-verbalperifraser
-stedsangivelser
-tidsudtryk


Supplerende materiale:

Eleverne i 2g. kommer på ekskursion for at se og opleve en kunstudstilling med den surrealistiske kunstner Salvador Dali. Dette besøg skulle meget gerne give eleverne en anderledes oplevelse, og bidrage til at udvide deres faglige horisont og give en større kulturel indsigt i den spansksprogede verden.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Cuentos y El día de los Muertos

Cuentos er et lille forløb som handler om eventyr og andre populære fortællinger inden for magiens fantastiske verden. I dette forløb vil eleverne også for første gang blive introduceret til spanske analytiske begreber og karakteristikas ved spanske populærfortællinger. I forløbet vil der også indgå et mini-forløb om El día de Muertos, hvor vi vil lave tilførende opgaver samt se filmen Coco og arbejde med denne. Vi afslutter forløbet i januar med en skriftlig opgave baseret på det vi har lært.

  
tekster/materiale:

Cuentos (kompendie):
Los Tres Osos
Caperucita Roja

Día de los Muertos

Film:

"Coco" Disney Pixar

Grammatik:
Vi arbejder videre med de to nye datider samt gentagende øvelser omkring præpositioner, a foran direkte objekt ved bestemt person, perfektum og gerundium + nærfremtid.



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 México y Frida Kahlo

Dette forløb handler om México, hvor eleverne bliver kort introduceret for landet og dets historie og kultur. Eleverne læser også om hvordan det er at være ung i Mexico, og der vil være fokus på den ulighed og uretfærdighed, som også eksisterer i det Mexikanske samfund. Derudover skal eleverne selv lave research omkring et bestemt emne om Mexico, og fremlægge for de andre i klassen på dansk, men med inddragelse af spanske termer og nogle enkelte sætninger formuleret på spansk. Som en del af den mexikanske kultur, får eleverne også kendskab til den berømte kunstner Frida Kahlo og hendes mand Diego Rivera.

Méxixo - El país de Aby, La Identidad Contrastada, Ole Nicolaj Mikkelsen, Pablo Riismøller, Gyldendal/Systime, 2020
Aby- Contra las convenciones, La Identidad Contrastada, Ole Nicolaj Mikkelsen, Pablo Riismøller, Gyldendal/Systime, 2020
Día de los Muertos, Viva la Vida, Sigrid Østergaard, Lindhart og Ringhof, 2017
Frida, Una Artista Mexicana, Viva la Vida, Sigrid Østergaard, Lindhart og Ringhof, 2017  

video: Día de Muertos en México: comprensión, vocabulario y actividades. El mundo en español A2, https://youtu.be/KayK9-_GKXc?si=Jz55jeWX3ESefogz  

Film: La Zona, Rodrigo Plá, 2007
Frida Kahlo,

supplerende materiale:

La Desigualdad, Mosaico Mexicano, Kristina Pilmark og Rikke Olsen, Gyldendal, 2016

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Hispanohablantes

Dette forløb inddrager flere spansktalende stemmer fra Latinamerika, og præsenterer eleverne for den spanske historiske indflydelse på Latinamerika, og hvordan spansktalende mennesker i USA identificerer sig selv, og hvordan deres nuværende situation ser ud, og hvilke problemer de står over for. Sideløbende med dette forløb har vi haft meget fokus på ordforrådsøvelser og arbejdet med sproget og grammatikken - især de to spanske datider og deres forskelle. Vi har i klassen også italesat nogle af de kulturelle forskelle mellem Danmark og latinamerikanske lande.  

Juana Alicia: "Soy Anticapitalista", Viva la Vida, Sigrid Østergaard, Lindhart og Ringhof, 2017
USA - Hvilken baggrund har hispanics, og hvor bor de i USA?, Viva la Vida, Sigrid Østergaard, Lindhart og Ringhof, 2017
Los Hispanos en Estados Unidos + La Historia de Astrid, Viva la Vida, Sigrid Østergaard, Lindhart og Ringhof, 2017
Calle 13: Latinoamérica, sang fra bogen Sin prisa pero sin pausa, Inge Margrete Clausen, Gyldendal, 2016

billede: La llorona's Sacred Waters, Juana Alicia, San Francisco 2007.

youtube video: Era vs Fue - Imperfecto o Pretérito o Indefinido | Spanish Past Tense | Los Pasados | HOLA SPANISH  
https://youtu.be/_NWFC3SqC_s?si=_jEeri7WB3iF6Mds

kernestof:

-et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
-et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
-grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
-moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra andre spansksprogede områder
-historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
-centrale samfundsmæssige og regionale forhold i andre spansksprogede områder
aktuelle forhold i andre spansksprogede områder





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Fútbol - El deporte rey

Dette forløb handler om fodbold og fodboldens rolle i det spanske samfund. Eleverne kommer til at arbejde med emnet gennem sproget; herunder ordforrådsøvelser, grammatiske aspekter og mundtlige øvelser, som bigrager til at forståelse af emnet og af spansk kultur og samfund.
I arbejdet med fodboldens verden er der i undervisningen, og gennem de skriftlige og mundtlige arbejdsopgaver, fokus på at udvikle elevernes
kommunikative færdigheder.  


materiale:
enkelte tekster fra fra systime bogen: El deporte rey, Britt Lundgreen Hansen og Systime, 2016.

Gui se presenta
El fúbol en España
Las dueñas del bar: "Nuestra vida ha estado siempre ligada al Barça"
himnos y canciones

youtube video: ESPAÑA es la MEJOR SELECCIÓN de este SIGLO    https://youtu.be/CnnSm6BWkeI?si=J9NWDOmUOz2Ix9Bz

supplerende materiale:

La celebración de la Eurocopa de España por las calles de Madrid: “Esto es solo el principio”.
https://elpais.com/deportes/eurocopa-futbol/2024-07-15/la-celebracion-de-la-eurocopa-de-espana-por-las-calles-de-madrid-esto-es-solo-el-principio.html

Kernestof som der fokus på i dette forløb:

-ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
-et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
-grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
-moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien
-historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
-centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien
-aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
-fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Las Pandillas (eksamen)

Dette forløb handler om bander i latinamerika; deres opståen, udbredelse, og brutalitet. Gennem forskellige teksttyper får eleverne indblik i en verden, som heldigvis ligger langt væk fra vores verden i lille DK.

Textos:
Ertil, Randy Jurado, "Esperanza en tiempos de oscuridad" (uddrag),
Los Ángeles og banderne fra  Retratos en California, Ulla Ringgaard, Aase Kledal,  Gyldendal, 2012
Lucía Pérez – a los 12 años aprendí a ser una asesina (entrevista),  

“Nacer hombre es un factor de riesgo +
Voxpop video + transcripción “Honduras -Julio Chavarria”
+ En la pandilla nos llamamos familia, En la Pandilla somos familia, systime
Dardo Gatti (2010)Pandillero  (soneto) https://www.mundopoesia.com/foros/temas/pandillero-soneto.283196/

Film: Cary Joji Fukunaga, Sin Nombre, 2009
Dokumentar: Rykær, Malene og Yans Felippe Geckler Medina, Entras si quieres y sales si puedes,  2006, Udenrigsministeriet. https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs







Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 La Guerra Civil Española (eksamen)

Dette forløb handler om Spaniens historie og kultur med særligt fokus på den spanske borgerkrig og dens vedvarende betydning for spanierne.

Materiale:
Fra Caminando 7b: España, Un poco de historia (+ øvelser og Grammatik)

La guerra civil – Los tiempos modernos

Fra bogen España en la Calle:
Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes"
Fortidens spøgelser (baggrundsviden på dansk)

La Guerra Civil española, de Jesús Nieto.

Den røde jord: dokumentar (36 min.)

Film: El laberinto del fauno (Guillermo de Toro)

supplerende materiale:
Den spanske borgerkrig, Jesper Samson, iBureauet/Dagbladet Information. Januar 2017
Den spanske borgerkrig (faktalink)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Gente y clima (eksamen)

Gente y clima er et forløb som handler om bæredygtighed, klima og klimaforandringer primært i Spanien, men der trækkes også tråde til Latinamerika og andre steder i verden. Formålet er at eleverne skal have indsigt i Spanien som forgangsland, når vi taler klimaforandringer og bæredygtighed, fordi Spanierne oplever den ekstreme hede på tæt hold, og har derfor været tvunget til at tænke i løsninger.

Vi starter ud med at træne nøgleord til emnet og træner relevant ordforråd og funktionel grammatik. Der suppleres med jævne mellemrum fra bogen Ante Todo hablamos, for at træne elevernes kommunikative færdigheder og interaktion med medstuderende.


Materiale:


Materiale:
Matin Tønner, Kasper Kloch: España frontera climática. (2024) - følgende tekster er læst:

Keep it cool i Spaniens varmeste by; Antonio; Calor extremo: “En verano tenemos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana”

Fra Havvand til drikkevand; Carlos; Beber agua del mar – ¿una solución para el futuro

Vin i de høje bjerge; Raul; Crisis en la industria del vino: “El cambio climático nos obliga a repensar las cosas”

Klimavenlig tøjproduktion;Javier; Javier produce ropa ecológica y sostenible: “Mis camisetas duran 20 años”

Gabriel Bruno Rodriguez (2021): Qué es el ecocidio? Definición, ejemplos y cómo evitarlo.

Hjemmeside:
https://amnesty.dk/ecuador-unge-aktivister-kaemper-mod-afbraending-af-gas-i-amazonas/  dansk tekst + lille video. Miljøforkæmpere under pres -  læs om miljøaktivister i Latinamerika

Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=uBkjKnezk9M
Compañeros Nueva edición - Unidad "El cambio climático" - Salvar el planeta, SGEL ELE Español para extranjeros, 2017

https://www.youtube.com/watch?v=Wgj7mc7BrTU
El CAMBIO CLIMÁTICO para niños ✔👩‍🏫 PRIMARIA, La BiBlioTHeKa, 10. jan. 2025, 3:17 min.

https://www.youtube.com/watch?v=XkvxKpHMNvk
La Tortuga y el clima, BEGIN LEARNING Spanish with a Short Story (A1-A2),  (handler om vejr, klima, og datid)

Supplerende materiale:
Ante Todo Hablamos, Jesper Bjørnholt, Columbus, 2025
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
tareas de gramática (pluskvamperfektum) 31-01-2025
Tareas de gramática (konjunktiv) 05-02-2025
Presentación de un texto + un resumen 09-02-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 El Perú - país de contrastes

I dette forløb skal eleverne opnå en grundlæggende basisviden omkring kontrastfyldte Perú, og dens befolkning og traditioner.

materiale:
Vale un Perú,

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 El encuentro cultural (eksamen)

Forløbet har kulturmødet mellem Spanien og Danmark som fokus. I forløbet har vi taget udgangspunkt i i-bogen ENCUENTROS, hvor vi har læst teksterne fra 2 forskellige blogs om Sarah (dansker i Spanien) og Teresa (spanier i Danmark), der blogger om forskelle og ligheder mellem de to kulturer, som de oplever dem.
Forløbet har haft fokus på mundtlighed og billedbeskrivelse.

Materiale:
Camilla Jürgensen og Lærke Marie Ryge: Encuentros - i bog. (afnittet vivir)
Tekst: Mi experiencia con la visa Working Holiday https://creciviajando.com/mi-experiencia-con-la-visa-working-holiday-dinamarca/ (uddrag)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer