Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Jesper Karup, Malene Ørum Plesner
|
Hold
|
2022 BT/x (1x BT bi, 1x BT ke, 2x BT bi, 2x BT ke, 3x BT bi, 3x BT ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Stamceller
Resumé:
I forløbet arbejdes med cellernes biologi og kemi og der perspektiveres til stamceller som en mulig kur af type 1 diabetes. I forløbet laves forsøg med cellestørrelse og diffusion, cellemembranen (rødbede), dannelse af ioner, blodsukkerforsøg
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig struktureret mundtligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og opløselighedsforhold
- uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for ionforbindelser
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af lipider
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
- genetik og molekylærbiologi: mitose, meiose
- fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af osmotisk tryk i plantecelle
Mikroskopering af mitose i løgceller
Supplerende stof:
- ny forskning og nye bioteknologiske metoder
Materiale:
- Bioteknologi A Bind 1 s. 25-47, 49-69, Nucleus
- Biotechacademy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/
- Podcast fra dr.dk: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-17
- Viden om: Fremtidens superkur
Undervisningsformer:
klasseundervisning, eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til at arbejde i laboratoriet.pptm
-
intro til biotek.pptx
-
CFU-login
-
Celler og stoftransport.pptx Ubegribeligt | Stamceller | DR LYD
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 1, Nucleus; sider: 25-29, 35-47, 49-50, 52-58, 64-69
-
Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi
-
Alex: læs om cellemembranen, cytoplasma og cytosol, s30 -31
-
Mikroskop Kort guide til brug af lysmikroskop
-
cellen - spørgsmål skema sammenligning .docx
-
SmagPåFejlenogLær Mayonnaise.pdf
-
Emulsioner olie i vand final 2.jpg 0.pdf
-
Emulsioner olie i vand final 1.jpg 0.pdf
-
Polaritet og cellemembran
-
Medbring
-
Ubegribeligt | Stamceller | DR LYD
-
In Da Club - Membranes & Transport: Crash Course Biology #5
-
arbejdsspørgsmål cellemembran.docx
-
Inden du fortsætter til Google Søgning
-
Byg et atom vejledning
-
Dannelse og påvisning af ioner.doc
-
Byg et atom
-
Osmotisk tryk i en plante celle.pdf
-
Hvordan laver man en biologirapport.docx
-
Celledeling.ppt
-
mitose i løgceller.doc
-
Arbejds spørgsmål celledeling mitose.docx
-
Annette B. Sørensen m.fl.: GENETIK GRUNDBOG, Systime; sider: 58-64
-
-
Nogle vigtige ioners formler og navne
-
Navngivning af molekyler
-
kemiopgaver 1
-
Brobygning kemiopgaver 2
-
Spørgsmål til meiose biotec aca .docx
-
Mitose og meiose øvelse forskelle øvelse.docx
-
celledif og stamceller.pptx
-
Stamceller og helbredelse af diabetes
-
Kulhydrater og blodsukker
-
Blodsukkerregulering og diabetes
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bioethanol: bakterievækst og mængdeberegning
Resumé:
I forløbet arbejdes med produktion af bioethanol, bakterivækst - herunder bakteriers opbygning og forekomst, basal mikrobiologi og støkiometri. I forløbet laves forsøg med spredning af bakterier på agarplader, bakterievækst målt med spektrofotometri og produktion af 1. og 2. generations bioethanol. I forbindelse med produktionen af bioethanol fokuseres også på de bioetiske aspekter ved bioethanol.
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til analyse og vurdering
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
- tilstandsformer
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- enzymer
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler
- mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
- eksperimentelle metoder: celledyrkning, spektrofotometri.
Eksperimentelt arbejde:
Test af bakterie forekomst på skolen
Test af bakterie i luften kim fald
Fremstilling af bioethanol
Bestemmelse af alkohol indhold i en gærblanding
Supplerende stof:
- bæredygtig produktion af energi
- bioteknologisk anvendelse af mikroorganismer
- bioetik
Materiale:
Bioteknologi A Bind 1 s. 109-130, Nucleus
"Biomasse til energi" Aktuel naturvidenskab nr. 4, 2011
Undervisningsformer:
klasseundervisning, skriftligt arbejde - rapportgenre, eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Bioethanol
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Proteiner
Resumé:
I forløbet arbejdes med proteiners opbygning og egenskaber, DNA opbygning proteinsyntesen, mutationer og enzymer. Vi har lavet forsøg med denaturering af æggehvide og ekstraktion og nedbrydning af kollagen fra læder, for at artsbestemme læderet.
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende digitale værktøjer (protein databank), herunder fagspecifikke
-formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af proteiner, herunder enzymer
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
- proteinsyntese
- eksperimentelle metoder: chromatografi (søjlechromatografi i pipettespids)
Eksperimentelt arbejde:
denaturering af æggehvide
Ekstraktion og nedbrydning af kollagen fra læder, for at artsbestemme læderet.
Supplerende stof:
- ny forskning og nye bioteknologiske metoder
Materiale:
- Bioteknologi A Bind 1 s. , Nucleus
- Biotechacademy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/
- Podcast fra dr.dk: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-17
- Viden om: Fremtidens superkur
Undervisningsformer:
klasseundervisning, eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Yoghurtproduktion og nedarvning af gener
Resume:
Forløbet bestod af en introduktion til organisk kemis funktionelle grupper, syre-basekemi og gennemgang af fordøjelsessystemet med fokus på vores mikrobiom.
I forløbet lavede vi substitution og forbrænding af heptan og yoghurtproduktion. Endvidere har vi set på hvordan vi nedarver vores gener herunder hvordan man ved hjælp af stamtarvler kan se forskel på dominant autosomal og recessiv autosomal nedarvning samt kønsbunden dominant og recessiv nedarvning
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper
- fysiologi på organismeniveau
- Enzymer
-syre-basereaktioner
Eksperimentelt arbejde:
substitution og forbrænding af heptan
Yoghurtproduktion.
Gel elektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan passer vi på vores miljø?
Resume:
I forløbet arbejdede vi med økologi og miljøteknologi. Vi besøgte et rensningsanlæg og lavede feltundersøgelse i en å. Der var fokus på planters vækst og fotosyntese, men også på nærringssalte og hvordan disse kan påvirke miljøet. Der var også arbejde med luftforurening og forbrændingsreaktioner. Vi arbejdede med fældningsreaktioner (forsøg: fældning af phosphationer) og redoxkemi (spændingsrækken).
Kernestof:
- uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
- redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
- økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion, eksempler på samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, biodiversitet
- Eksperimentelle metoder: spektrofotometri, bestemmelse af netto primærproduktion, makroindex
Materiale:
s. 9-61 Egebo et al., Bioteknologi A - bind 2
s.295-310 Egebo et al., Bioteknologi A bind 2
|
Indhold
|
Kernestof:
-
spørgsmål til plankton og hedetur.doc
-
Økologi - Fotosyntese, respiration og vækst.pptx
-
Havde du det lidt for varmt på badeferien? Bare vent…
-
Medbring bioteknologi A2
-
planters udvikling .pptx
-
planter og fotosyntse.docx
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 2, Nucleus; sider: 11-14, 16-20, 25-37, 40-52, 55-58, 123-135, 295-310
-
Kvælstofs kredsløb.docx
-
næringssalte i vand.ppt
-
Eksperiment - Biomasse og nettoprimærproduktion i karse (1).docx
-
linær regresion (5).xlsx
-
Øvelse - Trofiske niveauer og produktion uden løsning (1).docx
-
Energistrømme (1).pptx
-
Energistrømme
-
åen som økosystem
-
Eutrofiering | WWF undervisning
-
Opgave tegn hvordan henholdsvis uorganisk gødning og organisk gødning leder til ilt svind hvad er forskellen?
-
Gensplejsning 1.pptx
-
Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde
-
CFU-login
-
Inden du fortsætter til Google Søgning
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lægemidler, ligevægte og nervesystemet
Resumé:
I forløbet har vi arbejdet med organisk kemi, ligevægte, nervesystemet og lægemidlers påvirkning på nervesystemet. Eleverne har lavet forsøg med indgreb i en ligevægt, påvirkning af nervesystemet, estersyntese og syntese af acetylsalicylsyre. Endvidere har vi arbejdet med genteknologiske metoder herunder gensplejsning, DNA profilanalyse, og sekventerings samt set på hvordan vores gener reguleres
Kernestof:
- homogene kemiske ligevægte og fordelingsligevægte, herunder forskydning af disse på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder, ketoner, aminer, amider og aminosyrer
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- puffersystemer samt bjerrumdiagrammer
- fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: nervesystem
- genteknologiske metoder såsom gensplejsning, sekventering, gel elektroforese, PCR
- Regulering af gener
Eksperimentelt arbejde.
Bestemmelse af nerveledningshastighed,
Test af hukommelse og hjernehalvdele,
transformation med pGLO (GFP)
DNA profilanalyse
Estersyntese og syntese af acetylsalicylsyre.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
pglo vej ledning.pdf
-
CFU-login
-
Transformation af GFP.docx
-
https://www.khanacademy.org/science/ap-biology/gene-expression-and-regulation/regulation-of-gene-expression-and-cell-specialization/v/operons-and-gene-regulation-in-bacteria
-
Kap3 B2 Arbejdsopgaver om kemiske ligevægte side63 76.pdf
-
Medbring bioteknologi A2 og bioteknologi - et overblik (formelsamlingen)
-
Indgreb i et ligevægtssystem (journaløvelse)
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 2, Nucleus; sider: 33-37, 63-76, 90-92, 109-110, 168-174, 177-184, 216-233, 247-258, 262-266
-
Film - Gymnasie - Laboratorieteknikker
-
Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde
-
frs151-BTK-A-21052015 (1) PCR.pdf
-
Opgave 11/10 - Hvad er acetylsalicylsyre?
-
Forsøg: Estersyntese
-
Bioteknologi A - et overblik, KemiForlaget
-
Biostriben - Gymnasie - Genetik
-
Opgave 25/10: Hvordan kan syntesen af acetylsalicylsyre optimeres
-
Opgave om syntesen af acetylsalicylsyre
-
Syntese af acetylsalicylsyre
-
Spørgsmål til foredrag.docx
-
Kemi eksklusion til KU.docx
-
Vi mødes først 8:20 :)
-
Rettsgenetikk - Naturfag (SF) - NDLA
-
Arbejds spørgsmål til DNA profil analyse .docx
-
Fremgangsmåde
-
Gel-Elektroforese - farvestoffer - DNA (3).doc
-
Nervesytemets opbygning.pptx
-
Inden du fortsætter til Google Søgning
-
Figurer til nerveimpuls.pptx
-
Polære og upolære bindinger | Kemi C - 9
-
The Nervous System, Part 2 - Action! Potential!: Crash Course Anatomy & Physiology #9
-
The Nervous System, Part 3 - Synapses!: Crash Course Anatomy & Physiology #10
-
Forsøg med nerveledningshastighed gruppe øvelse (1).doc
-
Forsøg med nerveledningshastighed gruppe øvelse data.doc
-
Hukommelse og hjernehlvdele-2.doc
-
WORK_MEM.EXE
-
Helhed.exe
-
strategi.EXE
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave september - nitrogen i spildevand + albinis
|
27-09-2023
|
GFP præsentation
|
09-10-2023
|
Prøve biotek
|
23-10-2023
|
Katalase (opgave 2)
|
10-11-2023
|
Rapport: Syntese af acetylsalicylsyre
|
24-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Genteknologisk metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økotoksikologi (SRO-forløb)
Resume:
I forløbet har vi arbejdet med det hormoners opbygning og inddeling og deres virkemåde i kroppen. Der er blevet set på hvordan vores kønshormoner reguler dannelsen af sæd og ægceller samt hvordan hormonerne insulin og glukagon regulerer vores blodsukker Efterfølgende har vi set på hvordan kemiske stoffer vi finder i plejeprodukter og naturen kan påvirke vores kønshormoner og andre fysiologiske mekanismer i kroppen og set på hvordan man eksperimentalt kan bestemme EC50
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider
- fysiologi på organisme niveau og biokemisk niveau: hormonel regulering, forplantning
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af glykæmisk indeks
Vækst af plante frø i kobbersulfat til bestemmelse EC50
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejds spørgsmål til hormon typer .docx
-
Arbejds spørgsmål til hormon signalering og endokrine kirtler.docx
-
Arbejds spørgsmål til celle og hormon signalering .docx
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolf: Bioteknologi A. Bind 3, Nucleus; sider: 65-77, 85-92, 111-115, 133-136
-
Marvin
-
Vi undersøger en miljøgift
-
https://www.khanacademy.org/test-prep/mcat/organ-systems/hormonal-regulation/v/production-of-insulin-and-glucagon
-
diabets at5.ppt
-
August 2017 opgave 4.pdf
-
Husk biotek A3-bogen
-
Glykæmisk indeks vejledning.doc
-
Rapport nr. 6. Væksten af plantefrø i kobbersulfat.docx
-
Seksualundervisning: Hormoner
-
kønshormoner.pptx
-
figurkønsorganer.docx
-
oversigter over kønshormoner og menstruationscyklus.doc
-
Hormoner_Levonorgestrel_Elev_medVideo (2).docx
-
Hormoner_LevonorgestrelData_elev (2).xlsx
-
2x SRO mundtlig årsprøve.pptx
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 2, Nucleus; sider: 191-205
-
Opgaver om lipider
-
Kap7 BiotekA 2 Oevelse iodtal v1.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Studietur: Fedt og chokoladetemperering
Resume:
I forløbet arbejdede vi med lipiders opbygning og funktion. Vi bestemte iodtallet for forskellige fedtstoffer og lavede chokoladetemperering på studieturen.
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af lipider
- eksperimentelle metoder: titrering
- redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
Supplerende stof:
- bæredygtig produktion af fødevarer, energi og kemiske stoffer
Materiale:
- Bioteknologi A2-bogen s. 191-205
- Jensen et. al: Isis kemi C: s. 311-315: om chokolade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
anaerob og aerob arbejde samt Syre-basekemi
Resume
I dette forløb har vi arbejdet med anaerob og aerob arbejde samt syre-base kemi. I forløbet har vi set på lungernes og hjertets opbygning og funktion i forbindelse med anaerobt og aerobt arbejde. Endvidere har vi set på blodkredsløbets bestanddele og undersøgt blodtryk og puls under hvile og arbejde og ved hjælp af puls målinger har vi har vi bestemt ilt deficit, steady state og iltgæld, RQ samt carbonhydraternes opbygning og forskelen på anabolske og katabolske stofskifte processer.
kernestof:
-fysiologi på organisme niveau og biokemisk
- biokemiske processer: respiration og gæring
-makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater
-syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer samt bjerrumdiagrammer
Eksperimentelt arbejde:
Dissekering af svine hjerte og lunge
Måling af vitalkapacitet
Bestemmelse af anaerob og aerob arbejde ud fra puls
bestemmelse af fosforsyre i cola ved potentiometrisk syre-base titrering
forsøg med blodets puffersystem (kulsyre/hydrogenkarbonat)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kap4 BiotekA 2 Opgaver om syrer og baser.pdf
-
Kapitel4 Opsummering og vigtige begreber side77 122 v1.pdf
-
Kap4 BiotekA 2 Arbejdsspoergsmaal syrer og baser reaktioner og formler til beregninger v1.pdf
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 2, Nucleus; sider: 77-108, 113-122
-
hjertekredsløbfigur.docx
-
Arbejdes spørgsmål til filmen lunger og hjerte body bio.docx
-
https://www.khanacademy.org/science/health-and-medicine/circulatory-system/circulatory-system-introduction/v/meet-the-heart
-
CFU-login
-
Dissektion af svinehjerte NL - final.docx
-
blodkredsløbet.ppt
-
https://www.khanacademy.org/science/biology/human-biology/circulatory-pulmonary/v/the-lungs-and-pulmonary-system
-
Vitalkapacitet ift højde og køn.docx
-
Henrik Falkenberg, Peder Gasbjerg, Lars: FYSIOLOGI - 2.UDGAVE, Systime; sider: 130-136, 145-148, 192-197
-
Opgaver til syre-base kemi
-
Husk at tage opgaverne fra sidst med.
-
Rapportguide: phosphorsyre i cola
-
bestemmelseafphosphorsyreicola.pdf
-
Video, der viser hvordan man kalibrerer pH-meter
-
Blodtryk og Puls under hvile og arbejde.docx
-
Øvelsesvejledning aerob og anaerob forbrænding og iltgæld data .docx
-
muskler.pptx
-
Demoforsøg: Puffervirkning
-
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, Liv, funktion, molekyle 2. udg., Nucleus; sider: 25-29, 142-146
-
Arbejdes spørgsmål til kulhydrater (1).docx
-
Fermenteret kål og gulerod - Metodik og smag
-
Efterligning af blods puffersystem
-
Tag formelsamling og bioteknologi A1 med.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hvordan omsætter kroppen kulhydrater
Resume
I forløbet er der blevet set på følgende: Carbohydraters opbygning og syntese, carbohydraters intermediære stofskifte herunder glykolysen, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden. Enzymer herunder protein struktur niveauer, enzym grupper, enzym reaktions hastighed og enzym kenetik herunder temperatur og pH optimum,
kernestof:
- Makromolekyler:
- biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
- redoxreationer, herunder anvendelse af oxidationstal
- opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne
alkoholer, aldehyder, ketoner og carboxylsyrer samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne alkoholer, aldehyder, ketoner
- struktur og stereoisomeri
- eksperimentelle metoder: spektrofotometri og chromatografi.
Materiale:
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, Liv, funktion, molekyle 2. udg., Nucleus: side 79-86, 123-131, 198-199, 206-207.
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolf: Bioteknologi A. Bind 3, Nucleus: side 197-216
Forsøg:
Katalase aktivitet
Fehlings prøve
Fotosyntesepigmenter (Chromatografi og spektrofotometri)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biostriben - Gymnasie - Respiration
-
Glykolysen.pptx
-
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, Liv, funktion, molekyle 2. udg., Nucleus; sider: 79-86, 123-131, 198-199, 206-207
-
Nedbrydnig af glukose oversigt .pptx
-
Arbejdes spørgsmål til citronsyrecyklus.docx
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolf: Bioteknologi A. Bind 3, Nucleus; sider: 197-216
-
suppl-mat_vmk-kap4_Øvelse-Saccharider.pdf
-
Stivelse og amylaser
-
Enzym grupper opgaver.docx
-
Enzym grupper.pptx
-
Forsøg - katalaseaktivitet i gær.docx
-
Opgave - Sammenhæng mellem enzymers aktivitet og cellers vækst.pptx
-
Titel
-
Arbejdes spørgsmål til enzymer:
-
Enzym reaktionshastighed.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hvad kan vi bruge mikroalger til
I forløbet er der blevet set på følgende: Fotosyntese herunder lys og mørke processer, fotosyntese pigmenter betydning for fotosyntesen, begrænsende faktorer for plantevækst herunder de forskelige næringsstoffers betydning. Omvendt fotosyntese arbejde med opstilling af anlæg til alge vækst. Brug af mikroalger til fremstilling af omega fedtsyrer, plastik og dyrefoder.
Kernestof:
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, Liv, funktion, molekyle 2. udg., Nucleus: side 109-119
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolf: Bioteknologi A. Bind 3, Nucleus: side 212-216
Forsøg:
Papirchromatografi og spektrofotometri på persille ekstrakt
Opstilling af anlæg til vækst af mikroalger
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Titel
-
Arbejdes spørgsmål til enzymer:
-
Enzym reaktionshastighed.pptx
-
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, Liv, funktion, molekyle 2. udg., Nucleus; sider: 83-86, 109-119
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolf: Bioteknologi A. Bind 3, Nucleus; sider: 212-216
-
Photosynthesis: The Light Reactions | ANIMATED MUSIC VIDEO |
-
Øvelsesvejledning
-
E5 1 Chromatografi.pdf
-
Biostriben - Gymnasie - Fotosyntese
-
Biotekmester - Professionshøjskolen Absalon
-
Biotek mesterskaberne.pptx
-
Fra halm til biobrændstof
-
Medbring formelsamling og Bioteknologi A3.
-
Omvendt fotosyntese
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 1, Nucleus
-
I skal medbringe jeres plan for jeres algeanlæg. I modulet skal I stille det hele klar.
-
Skabelon til poster .pptx
-
Gruppe 1 møder 11.30 og bliver til 14.40
-
Om Biotekmester - Professionshøjskolen Absalon
-
Plan og evalueringsskema til 3x og 2z Biotek konkurrence.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Enzymer og enzymkinetik
Resume: I forløbet har vi arbejdet med enzymer, reaktioner og enzymkinetik. Vi har lavet et simpelt forsøg, for at se hvad der kunne påvirke reaktionshastigheden. Samt et stort rapportforsøg på DTU, hvor vi arbejdede med Michaelis-Menten kinetik inkl. inhibitorer: Nedbrydning af ONPG af alfagaltosidase.
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
- enzymer: enzymatiske hovedklasser og enzymkinetik
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater og proteiner, herunder enzymer
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- eksperimentelle metoder: spektrofotometri.
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- puffersystemer samt bjerrumdiagrammer
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af bioteknologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed
- gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med bioteknologisk indhold
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til analyse og vurdering
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Materiale:
Øvelsesvejledning fra DTU om enzymkinetik
Bioteknologi A3 kapitel 10
Bioteknologi A1 kapitel 3 (repetition fra 1g)
Bioteknologi A2 fra kapitel 4 om bjerrumdiagrammer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
kan vi undgå antibiotika resistente bakterier
I dette forløb er der blevet set på følgende:
Hvordan virker antibiotika bakterie dræbende og hæmmende, typer af antibiotika og deres virkemåde, hvordan bliver bakterier resistente overførsel af resistens mellem bakterier, hvilke metoder kan bakterier bruge for at modstå antibiotika, test for resistens alternativer til antibiotika. forskellen på gram negative og gram positive bakterier. Hvad er antibiotikas struktur?
kernestof:
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri
Materiale:
Antibiotika og resistens
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolf: Bioteknologi A. Bind 3, Nucleus: side 169-173, 180-185, 188-189.
Forsøg:
Test af antibiotika resistens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Immunforsvar og proteiner
Resume:
I forløbet har vi arbejdet med immunforsvaret, herunder det uspecifikke og det specifikke immunforsvar samt hvordan vaccinationer virker, immunologiske metoder, virus opbygning og livscyklus, proteiner og oprensning af proteiner. Vi har lavet en teoretisk øvelse med oprensning af proteiner vha. fældningsreaktion, forskellige typer chromatografi og elektroforese.
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning, egenskaber af proteiner
- fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: immunsystem
- puffersystemer og bjerrumdiagrammer
- eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, ELISA, separation, chromatografi.
Forsøg:
Påvisning af HIV antistoffer med ELISA
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Immune System, Part 1: Crash Course Anatomy & Physiology #45
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolf: Bioteknologi A. Bind 3, Nucleus; sider: 9-15, 18-46, 137-143, 147-165
-
Immune System, Part 2: Crash Course Anatomy & Physiology #46
-
Protein Purification
-
Vi starter med en virtuel proteinoprensningskonkurence som afslutning på sidste gang
-
Proteinoprensning.pptx
-
Resultater_Fortidens Fingeraftryk_16_1.xlsx
-
Resultater_Fortidens Fingeraftryk_17-_2.xlsx
-
zooMS
-
Atistofklasser forbind.pptx
-
Titel
-
Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde
-
Proteinet ficolin-3 .pdf
-
Syge 2001 - Antistofer hos børn.pdf
-
2024_Sequencing_Analysis_guidelines.pptx
-
Software til at se på sekvenser
-
2.1_EF71206233_EF71206233.ab1
-
2.2_EF71206234_EF71206234.ab1
-
2.3_EF71206235_EF71206235.ab1
-
2.7_EF71206237_EF71206237.ab1
-
blast.ncbi.nlm.nih.gov
-
How to score high in bio Exam.pptx
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 1, Nucleus
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 2, Nucleus
-
youtu.be
-
FILM 6a: Ionforbindelser - simple ioner (Kemi C)
-
FILM 6b: Ionforbindelser - simple og sammensatte ioner (Kemi C)
-
FILM 7: Om fældningsreaktioner
-
FILM 8: Bundfældning (Kemi C)
-
HIV Life Cycle | HHMI BioInteractive Video
-
Influenza virus replication Cycle Animation - Medical Microbiology USMLE step 1
-
Antigenic Drift: How the Influenza Virus Adapts
-
CFU-login
-
ELISA KIT til påvisning af HIV antistoffer i Serum.docx
-
HIV.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
tetracyklin og kaffe
|
13-01-2025
|
3x BT skr. prøve
|
28-02-2025
|
Eksamensopgave
|
19-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Bioinformatik
Resumé:
I forløbet har vi set på hvad bioinformatik er, og hvordan det kan bruges. Vi har arbejdet med bioteknologiske metoder: PCR og sekvensering + kigget på en analyse til artsbestemmelse af læder ved hjælp af zoo-MS (forsøget lavede vi i 1g). Vi har også set på artsbestemmelse af bakterier vha. PCR, gelektroforese og sekvensering af16R-RNA-genet + alignment og opslag i database. Eleverne har udført de sidste 2 trin.
Kernestof:
- makromolekyler: nucleinsyrer
- virus: opbygning og formering
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper
- anvendt bioinformatik og evolutionsmekanismer
- eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering
Materiale:
s. 9-46, Kapitel 1, Egebo et al. Bioteknologi A - bind 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744283830",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744283830",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744283830"
}