Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jacob Larsen
Hold 2022 DA/s (1s DA, 2s DA, 3s DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kampagnevideo
Titel 2 Taler og argumentation
Titel 3 Litteraturens virkemidler
Titel 4 DHO
Titel 5 Sproglige strategier i hiphop
Titel 6 Hvidhed som norm
Titel 7 Ungdom som tema
Titel 8 Romantik og romantisme
Titel 9 Diskursanalyse
Titel 10 Kønskritik
Titel 11 Realisme og modernisme
Titel 12 Reality-tv
Titel 13 Posthumanisme
Titel 14 Økokritik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kampagnevideo

Forløb, der introducerer til filmiske virkemidler og kampagnevideoen som genre.

Materiale:
Sundhedsstyrelsen: "Småsyg? Jeg-tror-det-er-fedest-jeg-bliver-hjemme-i-dag-Styrelsen" (2020).
Sundhedsstyrelsen: ”Gå nu hjem” (2021). Link her.
Spike Jonze for Apple: “HomePod. Welcome Home” (2018). Link her.
Spike Jonze for IKEA (2002 og 2018). Link her.
Wes Anderson for Prada: ”Castello Cavalcanti (2013). Link her.
Wes Anderson for H&M: “Come Together” (2017). Link her.

Baggrund:
Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen: De korte medieformater; uddrag fra kapitlet "Kampagnespottet".

Forløbet omfatter en kort analyserende artikel samt en række kreative øvelser med filmiske virkemidler og kampagnevideoens genretræk, herunder et afsluttende mindre videoprojekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Taler og argumentation

Forløb, der introducerer til talen, dens undergenrer, appelformer, retorisk pentagram og retoriske figurer, argumentation med Toulmins model, argumenttyper og fejlslutninger.

Forløbet omfatter praktiske øvelser samt to afleveringer, en nytårstale og en diskussion.

Materiale:
Håndbog til dansk, kapitel om retorik.
Tessas nytårstale i Deadline 2022.
Debatartikel af Jakob Birkler: ”Medierne vil have holdninger, men gør os dumme undervejs” fra Politiken 31. maj 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Litteraturens virkemidler

Forløb, der introducerer til litteraturanalysens grundlæggende begreber: fortæller, fremstillingsformer, komposition, person- og miljøkarakteristik, genre, billedsprog samt motiv og tema. Forløbet veksler mellem analytiske og praktiske øvelser.

Materiale:
Harald Voetmann: ”Kagemand”.
H.C. Andersen: ”Skyggen” (uddrag).
Raymond Carver: ”En alvorlig samtale” (uddrag).
I.P. Jacobsen: ”Fru Fønss” (uddrag).
Helle Helle: ”Hedebølge” (anslag).
Simon Grotrian; ”Sneglenes himmelfart” og ”Englerive”.

Baggrund:
Uddrag fra Håndbog til dansk suppleret af handouts.

Forløbet omfatter aflevering af en analyse og fortolkning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO

Dansk/historie-forløb med krig som tema.

I dansk har vi læst kortere litterære tekster og herefter undersøgt den animerede dokumentar, "Flugt", som værk.

Materiale:
Martin Andersen Nexø: ”Brodermorderen”.
Sam Mendes: 1917 (uddrag fra afslutningen i skyttegravene).
Morten Nielsen: ”Skæbne”.
Brian G. Hutton: Kellys helte (uddrag med antiautoritære soldater).
Jonas Poher Rasmussen: ”Flugt” (set som værk).
Handout om heltetyper.

Forløbet omfatter aflevering af en redegørelse og en analyse af en sekvens fra dokumentaren ”Flugt”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sproglige strategier i hiphop

Forløb med fokus på sproglig kreativitet i dansk hiphop/rap. Vi undersøger brugen af forskellige sproglige virkemidler som fx stilleje, flerstemmighed, direkte lån og oversættelseslån, fremmedord, lekter, billedsprog og rim. Vi undersøger, hvordan traditionelle tematikker og roller kommer til udtryk og forhandles i forskellige tekster. Og vi diskuterer, hvordan genren har udviklet sig mod mere komplekst indhold.

Diskografi:

• Grandmaster Flash and The Furious Five: ”The Message” (1982)
• MC Einar: ”Provokerer, onanerer” (1988)
• L:Ron:Harald: ”Mæ A Min Kadett” (1998)
• S!VAS: ”D.A.U.D.A” (2013)
• Malk de Koijn: ”Vi tager fuglen på dig” (2002)
• Den gale pose: ”Definitionen af en stodder” (2001)
• Suspekt: ”Proletar” (2007)
• Tessa: ”Ghetto fabulous” og Så’n der” (2020)
• Artigeardit: ”vildedage” (2018)
• Benal: ”Uh Babe” (2017)
• Marvelous Mosell: ”Den bedste danser” (2013) og ”Antikommerciel Masseappel” (2017)

Baggrund:
Jan Aasbjerg Petersen: Det sprog til et beat, s. 11-17.
Krydsfelt s. 236-38, om lekter.
Om multietnolekt på dialekt.ku.dk
Christian Ellegaard: ”Mindre fisse og flere følelser: Dansk rap er blevet mere sårbar og mindre beskidt” på dr.dk.

Forløbet omfatter øvelser med kreativ skrivning samt en analyserende artikel.

Undervejs i forløbet afsættes et modul til optakt til en kreativ skriftlig aflevering i form af en fiktiv rejseskildring. I den forbindelse læser vi:
Montesquieu: om modens luner fra Persiske breve (1721)

Undervejs i forløbet afsættes et modul til at arbejde med læseoplevelse ifm. en skriftlig aflevering. Vi læser i den forbindelse:
Johannes V. Jensen: "Envoi" (1912)
Per Højholt: "Månen forklaret" (1993)

Herudover afholdes en halv litteraturdag for skolens 2g-klasser. I den forbindelse læser vi uddrag af:
Kristin Vego: Se en sidste gang på alt smukt (2022)
Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hvidhed som norm

Tematisk forløb om 'hvidhed som norm' i samtidslitteraturen. Forløbet analyserer udvalgte nyere litterære tekster, der handler om race/etnicitet/hudfarve.

Materiale:
Maja Lee Langvad: Hun er vred, s. 36-37.
Christina Hagen: White Girl. Behandlet som VÆRK.
Jørgen Leth: "Kokkens datter" fra 'Det uperfekte menneske'.
Athena Farrokhzad: "Prolog" fra Vitsvit.

Baggrund:
Fuck Normen, s. 7-8, 13-16.

Skriftligt arbejde:
Forløbet omfatter en analyserende artikel om en selvvalgt tekst fra forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ungdom som tema

Tematisk forløb om ungdom i medierne, i både fiktion og fakta. Forløbet introducerer til ungdomsdrama og ungdomsfilm, herunder bl.a. typiske tematikker, passagemodel, dobbeltsyn og stilisering. Vi ser på kommunikationens afsendere og modtagere, og i den forbindelse introduceres til public service og målgruppeanalyse. Faktadelen fokuserer på dokumentargenren. Her ser vi eksempler på dens seks undergenrer, ifølge Bill Nichols. I den forbindelse arbejdes også med autenticitetsmarkører (fakta- og fiktionskoder).

Materiale:
SKAM, sæson 3, episode 1 (NRK, 2016). Behandlet som VÆRK.
Trailer for SKAM sæson 3.
Doggystyle, sæson 1, episode 1, 2, 3 (første 5:20 min) (DR3/P3, 2018).
Alt for kliken, sæson 1, episode 1 (DR3/P3, 2019).
Chris Waitt: A Complete History of my Sexual Failures (2008). Første seks minutter.
Mordet på Jannick (DR3/P3, 2015). Første fem minutter.
Kontant: Afhængig af snus (DR1, 2024). Første fem minutter.
Tobias Rahim og Sebastian Birk: National Romantik 2021 (2020). Første fem minutter.

Baggrund:
Lysne & Schycany: Kapitlet ”Teoretisk værktøjskasse” fra ’Ungdom - Forløb i medier’ (2017).
Dahl m.fl.: “Dokumentargenrer” fra ’Levende billeder’, 3. udgave (2020).
Diverse oversigter: kommunikationsmodel, Minervamodel, autenticitetsmarkører m.m.

Forløbet omfatter to kreative produkter, en scene til et ungdomsdrama (fiktion) og en poetisk dokumentar om unge (fakta). Der afsluttes med en analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantik og romantisme

Forløb med periodelæsning af romantik og romantisme. Vi lægger ud med en introduktion om romantisk kærlighed, fortsætter til universalromantik, nationalromantik og romantisme.

Materialer:
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803)
Caspar David Friedrich: ”Vandreren over tågehavet” (1818) og ”Klosteret i egeskoven” (1810)
Johan Thomas Lundbye: ”En dansk kyst” (1843)
H.C. Andersen: ”Skyggen” (1847). Behandlet som VÆRK.
N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820) inkl. forklaringer på https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/langt-hoejere-bjerge
Natasja Saad: ”Gi’ mig Danmark tilbage” (2007)
Emil Aarestrup: ”Angst” og ”En Middag” (1838)

Baggrund:
Litteraturens veje: 147-49 (universalromantik), 193-94 (kunsteventyr), 156-58 (nationalromantik).
Litteraturens perioder: 53 (romantisme).
Mikkel Flohr: ”Forestillede fællesskaber: En meget kort introduktion til Benedict Anderson” (2016) på baggrund.com
Artikel om ”Guldalder og nationalromantik” fra https://www.hirschsprung.dk/samling/kunst/guldalder-og-nationalromantik
Dansk indfødsretsprøve 2024: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05-29-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
Handouts, om idealisme, billedanalyse o.a.

Forløbet omfatter flere produkter, bl.a. kreative remedieringer af romantiske malerier  en imitation af den sproglige stil i H.C. Andersens kunsteventyr samt en analyserende artikel om nationalromantik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Diskursanalyse

Kort forløb, der introducerer til diskursanalysens begreber og metode. Forløbet følges op i det efterfølgende forløb om kønskritik.

Materiale:
”Diskursanalyse” i Håndbog til dansk.
Rasmus Brygger: ”Er der overhovedet plads til at være usund?” fra Politiken 10. august 2015.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kønskritik

Forløb med fokus på fremstillinger af køn. Forløbet introducerer til feminismens fire bølger og til kønskritisk metode. Vi har arbejdet med analyse af kønsdiskurser i tekst og billeder. Derefter har vi undersøgt fremstillinger af køn i litteratur. Undervejs har klassen remedieret folkevisen, Hr. Ebbes døtre, til et socialt medie.

Indhold:
Analyse af kønsdiskurser i ord og billeder
Feminismens fire bølger
Kønskritisk metode om binært køn, heteronormativitet, mandligt blik, performance, intersektionalitet m.m.
Kønskritisk læsning af udvalgt litteratur.

Materialer:
Blik for køn: s. 24-26, 28, 30-33.
Foreningen af danske husholdningslærerinder: Køkkenbogen (1962), opslag om husmorens arbejdsstillinger.
@nikitaklaestrup: GirlSquad-opslag på Instagram, 20. november 2016.
SKAM, sæson 3, episode 1, første scene.
Folkevise: Hr. Ebbes døtre.
Ludvig Holberg: om kongeriget Kokleku fra Niels Klims underjordiske rejse (1741)
Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)
Karen Blixen: "De blaa Øjne" (1942).
Suzanne Brøgger: Creme Fraiche s. 55-57 (1978)
Caspar Eric: "når jeg drømmer ...", Nike s. 7-9 (2015)
Kristen Bjørnkjær: ”Hvis du forlader mig” (1976)
Laurids Sandborg: ”Tobias Rahim viser vejen mod et nyt maskulinitetsideal”, leder i Dagbladet Information 30. september 2022.
Tobias Rahim: ”Når mænd græder” (2022)
Tobias Rahim: opslag fra digtsamlingen ”Drømmene maler virkeligheden” (2022)

Forløbet omfatter flere afleveringer, bl.a. en analyserende artikel om diskurser i billeder og en reflekterende artikel om maskulinitetsidealer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Realisme og modernisme

Forløb med fokus på forskelle mellem realisme og modernisme.

Vi har set på litterære retninger under det moderne gennembrud; kritisk realisme hos Pontoppidan, naturalisme hos I.P. Jakobsen, minimalisme hos Helle Helle med tråde til impressionisme hos Herman Bang.

Herefter har bevæget os videre til modernismen. Vi har set, hvordan ekspressionismen er tematisk inspireret af Nietzsches nihilisme og Freuds personlighedsmodel. Og vi har set, hvordan modernistiske tekster eksperimenterer med formen.

Materiale:
H.A. Brendekilde: Udslidt (1889)
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887)
J.P. Jakobsen: ”Fru. Fønss” (1882), novellens første to sider.
Helle Helle: ”En stol for lidt” (1996)

Edward Munch: ”Skriget” (1893)
Rudolph Broby-Johansen: BLOD (1922). Behandlet som VÆRK.
Tom Kristensen: ”Landet Atlantis. Et symbol” (1920)
Klaus Rifbjerg: ”Refshaleøen” (1960)
Michael Strunge: ”Den hæslige by” (1981)
Søren Ulrik Thomsen: ”Glemsel, drøm og fald” og ”Vi danser i mørket” (1981)

”Retninger i det moderne gennembrud” fra Håndbog til dansk: litteratur.
”Litteraturens moderne gennembrud”, ”Impressionisme og Herman Bang”, ”80’er-lyrik” fra Brug litteraturhistorien.
Diverse handouts, bl.a. om Nietzsche og Freud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Reality-tv

Kort forløb med fokus på reality-tv som hybrid genre, mellem oplysning og underholdning. Vi har haft særligt fokus på at undersøge, hvordan DR’s serie, 'Alene i vildmarken', både er et reality-gameshow og fungerer som public service.

Materiale
Mimi Olsen m.fl.: ”Fakta-tv” fra Levende billeder, 2. udg.
TV2: ’Gutterne fra kutterne’, sæson 5, episode 1 (2019).
TV3: Trailer til ’Divaer i junglen’ (2013).
DR: ’Alene i vildmarken’, sæson 8, episode 1 (2024). Behandlet som VÆRK.
”Hvad er public service?”, artikel fra dr.dk: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/public-service
Handouts om fakta- og fiktionskoder, Minerva-model m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Posthumanisme

Forløb med værklæsning af Olga Ravns roman, 'De ansatte'. Værket undersøges ud fra teori om posthumanisme.

Materiale:
Olga Ravn: De ansatte (2018). Behandlet som VÆRK.
Eli I. Lund: 'Jeg vil have sex med en kvinde fra fremtiden' (2002), afsnit om hjernekombinationer.
Denis Villeneuve: 'Blade Runner 2049' (2017), scene med 'ledsagersken' Joi i K's lejlighed.
Handouts om posthumanisme baseret på Gregersen og Skiveren: 'Den materielle drejning' (2016).

Forløbet omfatter kreative skriftlige øvelser samt en analyserende artikel om "Vidneudsagn 031" fra 'De ansatte'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Økokritik

Forløb om klimalitteratur. Vi undersøger fremstillinger af menneskets forhold til naturen i udvalgte nyere tekster. Der introduceres bl.a. til begreberne økokritik (herunder harmonisk og dissonantisk økokritik), antropocæn, ny materialitet, agens og mørk økologi. Vi diskuterer undervejs forbindelser til tidligere litteratur, blandt andet fra romantikken.

Materiale
Theis Ørntoft: Solar (2018), uddrag fra bogens første del om Givskud Zoo m.m.
Theis Ørntoft: ”Jeg analyserer samfundene med min kritiske fornuft” fra Digte 2014 (2014).
Eske K. Mathiesen: ”Endelig lykkes det” (2005), ”Er ikke ansat hos poplerne” (2005) samt ”Endnu en gang er det slående” (2010).
Morten Søndergaard: ”Bourdieu i køkkenhaven” (2008).
Rasmus Nikolajsen: ”Saltstraumen, 7. december 2013” (2016).
Inger Christensen: digte 1-7 fra ”Alfabet” (1981).
St. St. Blicher: ”Præludium” fra Trækfuglene (1838).
Martin A. Hansen: ”Agerhønen” (1947).

Baggrund:
Uddrag fra Thor Gustafsson: ”Klimalitteratur” (2020).
Handouts baseret på Gregersen og Skiveren: ”Den materielle drejning” (2016).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer