Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Dagmar Holm Grønlykke, Malene Lykkebo, Rasmus Riis
Hold
2022 DA/t (
1t DA
,
2t DA
,
3t DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Novelleforløb + værk
Titel 2
Argumentation og kommunikation
Titel 3
Film og dokumentar
Titel 4
DHO-forløb
Titel 5
Skriftlighedsforløb
Titel 6
Renæssance
Titel 7
Nyere tid, værklæsning: Kristin Vego
Titel 8
Litterære Strategier
Titel 9
Athen, romantikken og podcast
Titel 10
Romantisme. Kierkegaard og Blicher
Titel 11
DMG
Titel 12
Forløb#12: Modernismen, tidlige, 20. århundrede
Titel 13
Forløb#13: Journalistik
Titel 14
Forløb#14: Samtaler, sprog og magt
Titel 15
#15: Nyeste tid + menneskets forhold til naturen
Titel 16
Forløb#16: Dokumentar
Titel 17
Forløb#17: Det moderne gennembrud
Titel 18
Forløb#18: Genreforløb & skriftlighedsforløb
Titel 19
Forløb#19: Eksistentialisme
Titel 20
Forløb#20: Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Novelleforløb + værk
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Bertil lagde forsigtigt ræven.docx
Tove Ditlevsen_Vorherrebevares_1948.pdf
Opgaver 'Vorherrebevares'.docx
Udlevering af 'Det hvide kvarter'
Charlotte Weitze - Villy, arb.spm.docx
Charlotte Weitze_Villy.pdf
Vi snakker videre om Villy - vi nåede at gennemgå personkarakteristika og vi skal til at snakke om miljø, farver, symboler og eventyrtræ/magisk realisme
Datoer for 'Det hvide kvarter':
Opsummerende spørgsmål: HUSK OGSÅ AT LAVE PERSONKARAKTERISTIK
Karen Blixen_Ringen_1958_med læsevejledning (1).docx
LEKTIE: Spørgsmålene til 'Ringen' skal være lavet til timens start
Arbejdsspørgsmål MAH Agerhønen.doc
Martin A Hansen_Agerhønen_1947_.docx
Helle Helle - Fasaner.docx
I skal have læst de 2 første kapitler - Lupus og Fisken
LUPUS spørgsmål.docx
FISKEN spørgsmål.docx
Personkarakteristik.docx
I skal have læst kapitel 3, 4 og 5 (Terror, Brødrene, Hvad gør en fugl)
Først læser i personkarakteristikker op
Novelleskrivning - grupper og benspænd.docx
I skal have læst kapitel 6+7+8 (Rosentjørn, SOS, Vist gør det ondt)
LÆS DENNE EKSEMPLARISKE ANALYSERENDE ARTIKEL OM VILLY: (opgaven fik 12)
I har hele modulet til at skrive jeres noveller færdig - husk, jeg har nedtonet sidetal til mellem 2½-3 sider (skriftstørrelse 12, linjeafstand 1½)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Argumentation og kommunikation
Indhold
Kernestof:
1 Argumentation (1).pptx
1 Argumentation.docx
1 Analyser små argumenter med Toulmin (2).docx
2 Gruppearbejde, analyse af kampagnefilm.docx
2 Appelformer.docx
2 appelformerne.pptx
1234567 ASofusOliver PAmalie NAnnaCarlaCarolineMikkel BAlberteAmalie OJosephineOliver LJulieSanderLaura CLivMathilde RSalimMathilde HJonasKadirLea DNannaNatalieMathilde JOscarSilkeMadsSylvia
Detektor - Tricks og Tale - Personangreb #1 - YouTube
3 Argumentationsgreb.docx
4 billedsprog, lærerpræsentation (1).pptx
4 Om troper og figurer.docx
4 Gruppearbejde. Fælles analyse.docx
4 Gymnasieelev, debatindlæg.docx
I fremlægger jeres læserbrevsanalyse i plenum
5 Sider om retorik fra Håndbog i Dansk.docx
5 Dronningens nytårstale 2021. Arbejdsark.docx
LEKTIE: Læs og besvar spørgsmålene til Dronningens nytårstale. Vi gennemgår hendes nytårstale som det første
Festen speech
Spørgsmål:
6 Opgave 1. MFs nytårstale.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Film og dokumentar
Forløbet starter ud med et tilbageblik til det forrige forløb ' Argumentation og kommunikation', hvor vi beskæftigede os med Christians tale fra 'Festen' - derfor ser vi hele filmen 'Festen', men bygger ovenpå med filmanalyse.
Derefter kaster vi os over dokumentarfilmsanalyse, hvor vi har fokus på 'De dyre piger', sociale medier og selviscenesættelse, noget som igen kan danne bro til
Sekundær:
Krydsfelt - grundbog i dansk, s. 320-327 (fiktionsfilm)
Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
LEKTIE: I har læst 'kompendiet' om fiktionsfilm, som jeg gav jer sidst! Og gud nåde og trøste jer, hvis I ikke har læst det!!!!!!
Filmiske virkemidler - grundbog.pdf
Festen - dogme 95
Festen - dogme.docx
Kære 1t.
Dokumentarens forskellige subgenrer.docx
DRTV - De dyre piger: Det er dyrt at se godt ud, ep. 1
LEKTIE: Genopfrisk 'filmiske virkemidler' i jeres lille kompendium - I skal arbejde med det i dag
Læs s. 1-4 i denne PDF og se denne trailer:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO-forløb
Indhold
Kernestof:
Vi ser "Ambassadøren" færdig. Husk jeres ark med spørgsmål og svar til filmen (vi skrev det sidste time)
Læs følgende artikler hjemme og svar på arbejdsspørgsmålene i word-dokumentet:
Alle ser filmen "Armadillo" hjemme. Den tager 59 min
Lektie: Gør -ud fra artiklen- skriftligt rede for, hvordan helte-begrebet har udviklet sig...lægges ind INDEN TIMEN under "elevfeedback" hér på timen
BEGGE tekster skal være læst, når I kommer til time:
Til jer, der ikke blev færdige med tekster og arbejdsspørgsmål, skal I besvare de sidste arbejdsspørgsmål til i dag.
Læs denne artikel hjemme:
Arbejd selv-time: Læs og skriv referat af artiklen ovenfor. Læg den og jeres løjtnant-historie ind i elev-feedback
Referat af artiklen: Gruppearbejde med svar på følgende spørgsmål:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Skriftlighedsforløb
Indhold
Kernestof:
DHO-ekskursion, 25. april.docx
Lektie i dansk. Læs Carsten Jensen "Den første sten"
Læs denne artikel hjemme: Verdenskrigen_Litteraturens veje (1).pdf
Læs følgende tekstuddrag grundigt hjemmefra:
Analyse af episk tekst
Skriftlighed Stx
Introduktion til DHO
Rammer for DHO.pptx
Problemformuleringer, DHO, udkast.docx
Ressourcerum til DHO
Ingen lektier, men medbring computer og skriveredskaber, så I kan komme i gang med DHO-arbejdet.
Læs denne tekst hjemme:
Til timen:
Genlæs følgende uddrag som lektie:
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Renæssance
Vi gennemgår renæssancen som periode og læser udvalgt litteratur som fx Boccacio Dekameron, Falken og Uddrag fra Hamlet
Indhold
Kernestof:
Husk hæfte og skriveredskaber! Læs i jeres Krydsfelt Grundbog s. 29-30-31 om Renæssancen i litteraturen. I skal ikke lave opgaverne på s. 31 I behøver ikke at tage antologien med i dag
Afsnit
HUSK KRYDSFELT GRUNDBOG!
Genlæs Brinkmanns tekst om renæssancemennesket
Læs hjemme:
Lektien til i dag er at læse opgavebeskrivelsen og teksten af Brinkmann grundigt, da I har fået et ekstra modul hér til at få hjælp med opgaven. I skal også læse PP om argumentation
Workshops 2t.docx
Hamlet
Rep: handling
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel om Renæssancen
17-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nyere tid, værklæsning: Kristin Vego
Indhold
Kernestof:
Opgave til 25/10 gennemgås
Lektier:
Læs alle noveller i bogen til og med "Genfærd" s. 73
Læs hjemme novellerne Brev og Be my Baby
Kristin Vego - analyseopgaver til fremlæggelse.docx
Læs novellerne Akvarium og Juni
Læs samlingens sidste novelle "Se en sidste gang på alt smukt"
Gruppe a, D23
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Litterære Strategier
Vi gennemgår de forskellige litterære læsestrategier biografisk, marxistisk/ideologikritisk, Litteraturhistorisk (nyhistoricistisk), Nykritisk, strukturalistisk og læserorienteret metode
Indhold
Kernestof:
Find jeres Krydsfelt Grundbog og læs fra s. 150-153
Læs som lektie afsnittet om marxistisk/ideologikritisk læsning + læs uddraget af daglejerne af Hans Kirk
Gruppe 1
Genlæs "Daglejerne" og sørg for, at du -hjemmefra- har forberedt dig på at svare på disse to spørgsmål, som vi ikke nåede i sidste time:
Afsnit
Yahya Hassan og Knud Romer -tekster til biografisk læsning.docx
I har lidt ekstra lektier for, da sidste time gik op i hat og briller:
Læs hjemme hele dette dokument:
Strukturalistisk analyse. Kong Lindorm.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Athen, romantikken og podcast
Forløbet har været inkl en studietur, en påskeferie og en bæredygtighedsfestival samt en grundig stile-emne-gennemgang (der ikke har umiddelbar relevans for perioden) -derfor er det trukket ud.
Gennemgang af grundtrækkene v Romantikken med særligt fokus på inspirationen fra antikkens Grækenland, HCA, græsk mytologi og filosofi.
Tysk universalromantik og nyplatonisme (Ørsted, Oehlenschläger, Staffeldt) samt nationalromantik v. Grundtvig og HCA.
Indhold
Kernestof:
Læs denne tekst hjemme:
Læs til i dag:
Den græske mytologi, religion, filosofi og kunst: Type eller individ? Dødelig eller udødelig? Ideer eller fænomener?
Afsnit
Læs hjemme s. 5-6-7 af dette dokument -altså afsnittet om Akropolis samt digtet af Michëlis
Program og praktiske informationer til studietur i Athen, 2t.docx
Alle læser som lektie følgende dokument om podcast-genren:
Podcasts.pptx
Læs i ovst. dokument, særligt de slides, der handler om snakke-podcast og storytelling-podcast.
Skriftlig opgave til 25. april.docx
Læs følgende dokument om analyse af kampagne-videoer:
Læs teksterne til opg. 3 og 4:
Værktøjskassen til tekstanalyse i dansk.docx
Læs dette øverste dokument om universalromantikken:
Lektie: Lav arbejdsspørgsmålene til Guldhornene færdige:
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantisme. Kierkegaard og Blicher
Vi gennemgår romantismens særtræk og Kierkegaards stadielære + idé om det interessante. Som litteratur læses og analyseres Hosekræmmeren af Blicher
Indhold
Kernestof:
Læs disse tre sange og skriv stikord til, hvilket billede af DK, der tegnes i dem.
Afsnit
3 fædrelandssange.docx
Læs hjemme dette dokument:
LÆS HELE NOVELLEN HJEMME: (10 s.)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
DMG
Det moderne gennembrud -Brandes indledningsforelæsning og litteraturhistorisk overblik med fokus på naturalisme og realisme + de tre k'er: køn, klasse og kirke
Bang-novellen Irene Holm analyseres og fortolkes og der læses en scene fra et dukkehjem af Ipsen.
Indhold
Kernestof:
HVIS det skulle være, at I endnu ikke har fået læst Hosekræmmeren færdig, har I chancen nu.
Læs dette dokument til timen:
Læs novellen hjemme -I skal ikke lave arbejdsspørgsmålene i slutningen af dokumentet
Naturalisme, sædelighedsfejde og Et Dukkehjem.docx
I skal hjemme læse denne tekst:
Ibsen: Et Dukkehjem.
Lektier er at få lavet arbejd-selv-opgaven færdig.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12: Modernismen, tidlige, 20. århundrede
I forløbet beskæftigede vi os med den modernistiske lyrik fra det tidlige, 20. århundrede. Eleverne stiftede bekendtskab med retningerne ekspressionisme (Tom Kristensen, Rudolf Broby-Johansen) og futurisme (Filippo Marinetti, Emil Bønnelycke).
Forløbets idehistoriske udgangspunkt var meningssammenbruddet i begyndelsen af det 20. århundrede. På baggrund af Friedrich Nietzsche talte vi om nihilismen som grundlag for de nye stilretninger. Vi talte om, at man enten kan opleve den nye verden som meningsløs og angstprovokerende (her diskuterede vi Johannes V. Jensens "Interferens") eller som fri og fuld af muligheder (futuristerne og Tom Kristensen). Dette fører til både formmæssige og indholdsmæssige eksperimenter. Rudolf Broby-Johansen holder fast i den sociale kritik fra Det moderne gennembrud, samtidig med at han eksperimenterer med nye, provokerende udtryksformer.
I tilknytning til forløbet læste eleverne Broby-Johansens "BLOD" som værk.
Indhold
Kernestof:
1. Modsætningsfigurer.docx
1. Jensen, Johannes V. - Interferens (1906).docx
1. Arbejdsspørgsmål, ''Interferens''.docx
Hej med jer! Jeg hedder Rasmus, og jeg er jeres nye dansklærer. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter i dag på årets første forløb, som skal handle om den litterære periode "modernisme" tidligt i det 20. århundrede. I den forbindelse skal I læse
1. Lektie.docx
1. Det moderne samfund, baggrundstekst.docx
2. Broby-Johansen, Rudolph - BLOD (1922).pdf
2. Broby-Johansen, BLOD, arbejdsspørgsmål del I.docx
Skriftlige opgaver, skoleåret 24-25
Mere modernisme i dag - i læser et kort værk, en digtsamling, som hedder "BLOD". I får også årets første, skriftlige opgave for. Mere om det i selve modulet. Hjemmefra skal I lave den vedhæftede lektie. Vi ses!
2. Lektie.docx
I modulet skal vi begynde at arbejde lidt på den skriftlige aflevering, I har for hjemme. Forberedelse hjemme: Læs opgaven og de tilhørende tekster grundigt igennem, tag noter. Vi ses!
3. BLOD - projektarbejde.docx
Vi arbejder med digtsamlingen "BLOD" (husk at få taget den med, ikke?). Lektien er den samme som til i mandags. Vi ses!
Vi samler op på jeres arbejde med Rudolf Broby-Johansens "BLOD" fra sidst - og arbejder videre med digtsamlingen. VIGTIG lektie hjemme: Dem, som ikke nåede at se hele videoen i det vedhæftede SKAL se den færdig. Vi ses!
Øvelse til billedsprog.docx
Vi dykker mere ned i stilretningen "ekspressionisme" i dag. Forberedelse hjemme: Genlæs evt. introen til ekspressionisme, hvis du har glemt, hvad det går ud på (ligger i det ark, som ligger på forløbets første modul). Læs desuden om billedsprog i det
Billedsprog.docx
4. Ekspressionisme og ekspressionistisk malerkunst.pptx
4. Kristensen, ''Landet Atlantis'', arbejdsspørgsmål.docx
4. Kristensen, Tom - Landet Atlantis - Et symbol (1920).docx
Ingen forberedelse hjemme til i dag, medmindre man ikke var her sidst - så skal man lige låne nogle noter af en af de andre og prøve at sætte sig ind i, hvad vi lærte om billedsprog. Derudover skal alle genlæse uddraget om ekspressionisme i den fil,
5. Nietzsche, Friedrich_ Uddrag af Således talte Zarathustra_ Åndens tre forvandlinger.pdf
Vi arbejder videre med Tom Kristensens digt - vi ses!
6. Futurisme.pptx
6. Arbejdsspørgsmål til Aarhundredet.docx
6. Bønnelycke, Emil - Aarhundredet (1918).docx
6. Sproglige figurer.docx
Hej med jer! Vi starter med hurtigt at snakke om Nietzsche. Derefter introducerer vi til og arbejder med futurismen i dag. Forberedelse hjemme: 1) Slå op, hvad et manifest egentlig er for noget (find en kort definition), 2) Læs Filippo Marinettis "Fu
6. Marinetti, Filippo -Futurismens manifest.docx
7. Eksempel på eksamensspørgsmål, modernisme.docx
Vi afslutter forløbet om modernismen i dag. Forberedelse hjemme: Læs de 2 vedhæftede tekster. Det er samme tekst på dansk og svensk. Find minimum 2 citater, som kan bruges til at perspektivere til 2 forskellige af de personer, vi har mødt i forløbet
7. Edith Södergran fra Septemberlyran (1918) (svensk).docx
7. Edith Södergran - fra Septemberlyren (1918) (dansk).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#13: Journalistik
Forløb om det trykte journalistik med primært fokus på de danske aviser. Forløbet arbejdede med følgende nedslag:
- journalistikkens historie fra panegyrik til "den nøgne nyhed" og Henrik Cavlings kritiske journalistik.
- idealer for journalistikken og balancegangen mellem den saglige formidling og den vinklede, kritiske artikel.
- avisernes politiske ståsteder og mediernes funktion som "den fjerde statsmagt" / vagthunden
- analyse af nyhedsartikler (f.eks. nyhedskriterier, kilder, vinkling, genre, journalistisk sprog og stilistisk analyse bredere set)
- opinionsgenren overfor nyhedsartiklen
- perspektivering til de sociale mediers rolle i mediebilledet i 2024. Medierne som "gatekeeper" og medierne som "gatewatcher"
Indhold
Kernestof:
Fælles feedback til 3t.pptx
1. Om appelformer og billedsprogets magt.docx
1. Arbejdsark - analyse af Cavlings Loven.docx
1. Henrik Cavling - Loven.pdf
Hej med jer! Nyt forløb - nu om journalistik. Læs hjemmefra side 1-11 i den vedhæftede PDF "Gutenberg til Google". Svar undervejs (stikord) på spørgsmålene i arket "forståelsesspørgsmål". Resten tager vi i fællesskab. Vi ses!
1. Lektie - Gutenberg til Google (læs pdf side 1-11).pdf
1. Forståelsesspørgsmål til lektien.docx
2. De fem nyhedskriterier (fra Håndbog til dansk).docx
2. Opgaver til avistyper, stofområder & nyhedskriterier.docx
Mere om aviser og avisjournalistik denne gang. Forberedelse hjemme: Læs den vedhæftede tekst og svar i stikordsform på de vedhæftede spørgsmål. Vi ses!
2. Lektie - hvad er aviser (fra Håndbog til dansk).docx
2. Lektiespørgsmål til aviser.docx
3. Opgaver - avisernes ståsted, analyse af nyhedsartikler, avisens genrer, kilder og vinkling (1).docx
3. To ledere_ Mette Frederiksens nytårstale 2022.docx
3. Spørgsmål til lektien.docx
3. Kilder og vinkling.docx
3. Avisens genrer (fra Håndbog til dansk).docx
4. Det journalistiske sprog.docx
4. Opgaver til journalistisk sprog.docx
4. Lars Handel - Miraklet.docx
4. Kort om billedsprog & sproglige figurer.docx
Mere journalistik - ingen forberedelse hjemme! Vi ses!
5. Redegørende spørgsmål, fortællende journalistik.docx
5. Håndbog til dansk_ Fortællende journalistik.docx
5. Opgaver til Kim Fabers Blod mod blod.docx
5. Kim Faber - Blod mod blod (2005).pdf
Mere journalistik - ingen forberedelse hjemme. Vi ses!
6. Fake news og konstruktiv journalistik.docx
Begreber til journalistik.docx
Afslutning på journalistikforløb. Sørg for at være kommet langt nok med jeres powerpoint til at kunne færdiggøre det på 25 minutter. Lav desuden lektien i det vedhæftede - vi ses!
6. Lektie. Sociale medier og bobler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#14: Samtaler, sprog og magt
Forløb om samtaler og sproglig analyse af disse. Forløbet havde særlig vægt læsning af noveller, men med udblik til andre genrer.
I forløbet stiftede eleverne bekendtskab med analyse af turtagning, høfligheds- og samarbejdsprincipper, facework, sproghandlinger og transaktionsanalyse.
Det overordnede fokus i forløbet var at forstå, hvordan en samtale kan afspejle et hierarki eller en magtdynamik mellem to eller flere personer, eller alternativt hvordan en samtale kan skabe et nyt magtforhold mellem to eller flere personer.
Indhold
Kernestof:
1. Opgave til Anne Grethe Bjarup Riis vs. Susan Møller.docx
1. Opgaver til SKAM.docx
1. Facework og ansigtstruende handlinger.docx
Hej med jer! Håber I har haft en god ferie. Vi starter på et nyt forløb om analyse af samtaler. Forberedelse hjemme: Læs den vedhæftede fil og svar på: 1) Hvad er kommunikationssituationen?, 2) Hvad går begrebet "turtagning" ud på? 3) Hvad er en gamb
1. Kommunikationssituation, turtagning, gambit, god dialogstil.docx
2. Askildsen - Arbejdsspørgmål.docx
2. Askildsen - Et dejligt sted.pdf
Mere om samtaler. Læs den vedhæftede fil hjemmefra, tag noter til: Hvad betyder det, at noget kan være "underforstået"? Hvad er samarbejdsprincippet, og hvilke maksimer indeholder det? Hvad er høflighedsprincippet, og hvilke maksimer indeholder det?
2. Samarbejdsprincippet og høflighedsprincippet.docx
3. Thomas Korsgaard - Lasagne.pdf
3. Opgave til sproghandlinger.docx
3. Opgaver til Korsgaard_ Lasagne.docx
Mere samtaleanalyse. Lektie hjemme: Læs den vedhæftede fil om sproghandlinger og vær klar til at svare på: 1) Hvad er en sproghandling? 2) Hvilke fem typer sproghandlinger findes der? 3) Hvad er en indirekte sproghandling, og hvorfor bruger man indir
3. Sproghandlinger.docx
4. Analyserende artikel (sprog og magt).docx
4. Skram_ Arbejdsspørgsmål.docx
4. Skram, Amalie_ Lucie (1888) (uddrag).pdf
4. Håndbog til dansk_ Undertekst.docx
4. Analysemodel, Kommunikationsanalyse af samtaler.docx
Hej med jer! Vi afslutter forløbet om samtaleanalyse. Forberedelse hjemme: Læs den vedhæftede PDF om transaktionsanalyse, tag noter til 1) Hvad er forældre-jeg, barne-jeg og voksen-jeg? 2) Hvornår kan man tale om, at kommunikationen går galt ift. til
4. Transaktionanalyse.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
#15: Nyeste tid + menneskets forhold til naturen
Forløbet dykkede ned i lyrikken i vores egen samtid (2010-2024). I forløbet var det overordnede fokus, at lyrikken i vores egen samtid igen sætter problemer til debat: fattigdom og privilegier, natur-miljø-klima, etnicitet og identitet, mentale og psykiske lidelser. I forløbet læste vi et udsnit af lyrikere fra vores samtid (Lone Hørslev, Athena Farrokzhad, Julie Sten-Knudsen og Teis Ørntoft), som på hver deres måde er udtryk for denne tendens.
Forfatterne i forløbet har det til fælles at de sætter problemer til debat ud fra en personlig, intim vinkel - det er ikke de store, samfundsmæssige perspektiver, der fylder. Derimod er det "de store" problemer der virker ind i "det lille liv" - hvordan håndterer man, eller hvordan føles, klimakrise, racisme og privilegier for den enkelte?
I forbindelse med forløbet stiftede eleverne bekendtskab med Tim Mortons begreb om "dark ecology" som en beskrivelse af menneskets forhold til natur og miljø i vores egen samtid. Denne forståelse perspektiveredes til romantikkens naturforståelse. Som afslutning på forløbet læste eleverne Erlend Loes roman "Doppler" som værk.
Indhold
Kernestof:
1. Dansk litteratur i 2010'erne.docx
1. Intet er bedre end litteraturen til at fange den politiske fremtid.pdf
1. Hørslev, Lone - La'os.pdf
Nyt forløb + karaktersamtaler!
2. Farrokzhad, Athena - Forord til Vitsvit (2013) (Dansk).pdf
2. Farrokhzad, Athena - Forord til Vitsvit (2013) (Svensk).pdf
2. Farrokzhad, arbejdsspørgsmål.docx
Mere om litteraturen i nyeste tid - ingen forberedelse hjemme. Vi ses!
Hej med jer. Mere om litteraturen i vores egen tid - ingen forberedelse hjemme. Vi ses!
3. Artikel om klimaforandringer (Timothy Morton).docx
3. Sten-Knudsen, opgaver.docx
3. Sten-Knudsen, Revnerne i isen (2020).docx
4. Hvad er mørk økologi.docx
4. Ørntoft, Det er forvirrede tider....docx
4. Forløbsopsamling + Mørk økologi.pptx
4. Ørntoft, arbejdsspørgsmål.docx
Vi begynder at læse "Doppler" - medbring bogen.
Lektie hjemme: Læs frem til afsnittet side 26 i "Doppler". Registrer undervejs, hvordan hovedpersonens forhold til naturen er, og hvorfor han ønsker sig at slippe væk fra menneskenes samfund. Vi ses!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#16: Dokumentar
Forløbet beskæftigede sig med dokumentargenren. I forløbet stiftede eleverne bekendtskab med dokumentarens overordnede formål som "kreativ bearbejdning af virkeligheden". Derudover undersøgte vi forskellige undergenrer til dokumentarfilmen og så på, hvordan dokumentarfilmen kan arbejde med filmiske virkemidler, herunder fakta- og fiktionskoder. En væsentlig del af forløbet var at arbejde med forståelsen af dokumentaren som en slags argumentation for en en bestemt påstand, og i lyset af dette, med dokumentarens retorik og argumentation.
Som afslutning på forløbet så eleverne DR's "Mændene der plyndrede Europa" og arbejdede med den som værk.
Indhold
Kernestof:
1. Krydsfelt om analyse af levende billeder s 329-338.pdf
1. Lynspørgsmål - filmiske virkemidler.docx
1. Håndbog til dansk_ Dybdeborende, observerende, deltagende og dramatiserende dokumentar.docx
1. Dokumentargenren som kreativ bearbejdning af virkeligheden (1).docx
1. Opgaver til ''Armadillo'' og ''Den hemmelige krig''.docx
1. Janus Metz_ Armadillo (uddrag - telefonopkald og slagscene).mp4
NB: Virtuelt modul. Det vedhæftede ark afleveres i udfyldt stand under opgaver i aften - jeg tjekker fravær i morgen. HUSK AT AFLEVERE SOM GRUPPE, HVIS I HAR ARBEJDET SOM GRUPPE.
Virtuelt modul, 3t, 10.12.24.docx
2. Opsamlingsspørgsmål - dokumentargenrer.docx
2. District 9 [anslag].mp4
Mere dokumentar - læs den vedhæftede tekst hjemme. Vi ses!
2. Fakta og fiktion i dokumentarfilm.docx
3. Hjemvendt, Arbejdsspørgsmål.docx
3. Dokumentarfilm og retorik.docx
Hjemvendt
Mere dokumentar - ingen forberedelse hjemmefra. Vi ses!
5. Analysemodel - medieanalyse af dokumentarfilm.docx
5. Mændene, plyndrede Europa - opgave.docx
DRTV - Mændene der plyndrede Europa
Mere dokumentar - ingen forberedelse hjemme. Vi ses!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#17: Det moderne gennembrud
Forløbet startede med kort at gennemgå de vigtigste træk ved oplysningstiden. Dette skete for at skabe et udgangspunkt for forløbet, der skulle handle om "aktivistisk" litteratur, altså litteratur, der gerne vil sætte samfundsspørgsmål og problemer til debat.
I forløbet om Det moderne gennembrud beskæftigede eleverne sig med Georg Brandes og hans ideal om, at litteraturen skal sætte problemer til debat. Vi talte om de tre K'er og arbejdede først og fremmest med Henrik Pontoppidans tidligere forfatterskab. Eleverne beskæftigede sig herigennem med begreberne "realisme" og "kritisk realisme" og undersøgte Henrik Pontoppidans skrivestil.
Indhold
Kernestof:
1. Holberg - Kriig imellem Leoparder og Tigre (1751).pdf
1. Det moderne gennembrud, introtekst, m. fokusspørgsmål.docx
2. Fremstillingsformer (Håndbog til dansk).docx
2. Pontoppidan - Ane-Mette (1887).docx
2. Realistiske malerier.docx
2. Pontoppidan - Ane-Mette, arbejdsspørgsmål.docx
1. Litteratur og magtkritik - oplysningstid, romantik, det moderne gennembrud, vor tid.docx
2. Henrik_Pontoppidan_ Skrivestil.pptx
2. Henrik Pontoppidans forfatterskab og skrivestil.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#18: Genreforløb & skriftlighedsforløb
Forløb med fokus på skriftlighed som optakt til SRP. I forløbet arbejdede eleverne med de taksonomiske niveauer og formalia i forbindelse med større skriftlige opgaver.
forløbet beskæftigede eleverne sig med de to genrer salme og folkevise. Forløbet var projektorienteret - eleverne skulle udarbejde et produkt, der redegjorde for, analyserede og diskuterede træk ved salme-genren.
Indhold
Kernestof:
Genrenoter - Salme.docx
Ebbe Skammelssøn.pdf
Ebbe Skammelsøn - tegneserie.pdf
Oluf Ring - Se, nu stiger solen (1891).docx
Projektarbejde - Skriftligt projekt om to genrer.docx
Genrenoter - Folkevise.docx
Fortsat skriftlighedsprojekt. Vi ses!
3t trivsel.pdf
I får tid til at færdiggøre jeres lille skriftlighedsprojekt om salmer. Vi ses!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#19: Eksistentialisme
Forløb om eksistentialisme. Forløbet tager hul på de helt store spørgsmål for menneskets tilværelse - livets mening og det personlige valgs betydning. I forløbet stiftede eleverne bekendtskab med følgende tænkere og ideer:
- Søren Kierkegaard og hans idé om stadielæren, altså om spidsborgeren, æstetikeren og etikeren som forskellige mennesketyper. Kierkegaards idé om valget som det afgørende for, hvordan man lever sit liv.
- Sigmund Freud og hans idé om menneskets personlighed som tredelt med overjeg, jeg og "det". Freud kunne både sammenlignes med Kierkegaard (fordi han også ser forskellige personligheds-"typer"), men adskilte sig også fra ham (fordi han fastholder, at man ikke kan "vælge" sig ud af de forskellige dele af jeget. I forbindelse med Freud talte vi om, at man kunne lægge vægt på forskellige ting: Nogle vil mene, at "det"'et er farligt og skal holdes nede og tæmmes - andre vil mene, at "det"'et skal slippes fri, så mennesket kan frisættes fra skam og tabuer.
- Albert Camus og hans udgave af Sisyfos-myten. Ideen om livet som grundlæggende meningsløst - at det er menneskets egen opgave at finde og tilvælge mening er deres eget, individuelle liv.
I forløbet læste vi Rifbjerg, Seeberg, Sonnergaard og Panduro og diskuterede de eksistentialistiske ideer på baggrund af dem.
Indhold
Kernestof:
1. Opgaver til Seeberg og Rifbjerg.docx
1. Peter Seeberg - Biografi af en snegl.pdf
1. Rifbjerg, Klaus - Det er blevet os pålagt (1960).docx
1. Det svære valg - eksistentialisme.pptx
Nyt forløb - eksistentialisme. Lektie hjemme: Læs den vedhæftede introduktion til eksistentialismen. Vi ses!
1. Lektie - Eksistentialisme.docx
2. Kierkegaard - af Forførerens dagbog.docx
2. Jan Sonnergaard - Sex.docx
2. Jan Sonnergaard - Sex (opgaver).docx
Mere eksistentialisme i dag. Lektie hjemme: Læs den vedhæftede tekst om Søren Kierkegaard. Vi ses!
2. Lektie - Introduktion til Søren Kierkegaard.docx
3. Intro til Freuds personlighedsmodel.pptx
3. Bodelsen - Drivhuset.pdf
3. Opgaver til Drivhuset.docx
Mere eksistentialisme - ingen forberedelse hjemme. Vi ses!
4. Albert Camus - af Sisyfos-myten (1942).docx
4. Peter Seeberg - Hullet (1962).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#20: Repetition
Indhold
Kernestof:
Plan for repetitionsforløbet.docx
Oversigt, typer af eksamensspørgsmål.docx
Oversigt til repetition.docx
Prøvespørgsmål. Seks eksamensspørgsmål i alle tre perspektiver.pdf
Prøvespørgsmål, medier 2 - De bortførte børn. Klip.mkv
Vi begynder vores repetitionsforløb i dag. Det er frivilligt, om man vil forberede sig - men hvis man er ambitiøs på egne vegne læser man de tre WORD-filer igennem (dem, som ligger øverst) inden modulet. De vigtigste ting bliver også gennemgået i mod
Mere repetition - forberedelse hjemme: Kig på planen over repetitionsforløbet og læs relevante noter / find relevante punkter i studieplanen. Vi ses!
Mere repetition, i dag om skriftlighed. Vi ses!
Jeg kan da ikke spise kold kødsovs
Mere repetition - anden omgang af sprog. Kig i oversigtsfilerne for at se, hvad I skal arbejde med.
Ved det grønne bord
Mere repetition - første omgang medier. Se i oversigtsfilerne, hvad der er relevant. Vi skal også se "Ved det grønne bord".
Titel
Mere repetition - sidste omgang medier, og sidste danskmodul ever. Kig selv i oversigtsfilen. Mere "Ved det grønne bord" også. Vi ses!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744382559", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744382559", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744382559" }