Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Nathalie Lerche, Zenia Menzer
|
Hold
|
2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
At skrive en verden frem (Grundforløb)
I dette forløb undersøger vi de verdener, som gode historier inviterer os ind i.
Vi skal blive kloge på, hvordan forfatterne skriver, så bogens flade bogstaver bliver til tredimensionelle og stemningsfulde billeder i læserens hoved.
Vi skal med fire gode tekster rejse til fremmede verdener, møde nye mennesker og lade os smitte af teksternes stemning. Med de fire historier ser vi på, hvordan både fremtid, fortid og nutid kan skrives frem i en fiktiv tekst.
Vi skal også lade os inspirere af forfatterne og selv skrive historier og bringe hinanden ind i nye verdener.
Fokuspunkter:
• Miljøkarakteristik
• Personkarakteristik
• Komposition: klassisk tredeling og fragmenteret/opbrudt komposition
• Fortællertyper: særligt jeg-fortæller og alvidende fortæller
• Synsvinkel: indre og ydre synsvinkel
• Ordvalg (udbygget med denotation og konnotation)
• Stemning
Kernetekster:
Uddrag af "Fagre nye verden" af Aldous Huxley, 1932
"Far og jeg" af Pär Lagerkvist, 1924
"Patienten" af Peter Seeberg, 1962
"Jeg vælger Valencia" af Tine Høeg, 2015
Ca. samlet omfang: 15 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Når fakta og fiktion virker (VÆRK)
Hvornår er noget fakta og dermed baseret på virkeligheden, og hvornår er noget fiktion og dermed opdigtet og op til fortolkning? Og hvad sker der, hvis fiktion bliver brugt i fakta og omvendt? I dette forløb har fokus været på at lære at identificere fakta- og fiktionskoder i forskellige genrer, særligt har nyhedsartiklen, den fortællende journalistik og dokumentaren været i fokus. Indholdsmæssigt har fokus været på gymnasiekulturen, hvor puttefest i Dyrehaven og mobningskultur særligt har været i spil. Vi har i dette forløb læst vores første værk: Herlufsholms hemmeligheder.
Vi har hertil arbejde med kendetegnene for de tre genrer, og særligt har vi lagt vægt på, hvilken årsag der kan være til at skrive eller producere noget med bevidste virkemidler. Det gentagede spørgsmål har altså været: Hvad gør virkemidlet for læseren/modtageren?
Særlige begreber:
- Fakta- og fiktionskoder
- Ciceros pentagram
- Nyhedstrekanten
- Nyhedskriterierne (ultrakort)
- Den fortællende journalistik
- Set-up/pay-offstruktur
- Dokumentargenrerne
- De filmiske virkemidler
- Vinkling
- Kildetyper
Materiale (udover kernestof og supplerende)
- ”Alt for kliken” (DR1, 2019) (uddrag)
- ”Herlufsholm for livet” (1) (TV2, 2019)
- Herlufsholms hemmeligheder (TV2, 2022) (VÆRK)
Ca. samlet omfang: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dyret i teksten
Vi har i dette forløb læst noveller med dyr. Fokusset har været litterær analyse, hvor vi særligt har arbejdet med, hvad der står på og mellem linjerne. Således har vi undersøgt, hvilken effekt et dyr kan have for fortolkningen af en tekst.
Eleverne har fået et (meget overordnet) overblik over hermeneutik og dermed den danskfaglige metode, hvorefter vi har arbejdet konkret med en række analyseredskaber. Eleverne har selv lavet en novelle i grupper med fokus på kompositionen, og vi har hertil afsluttende arbejdet med kreative remedieringsopgaver.
Særlige fokuspunkter:
- Hermeneutik
- Semantiske felter
- Denotation og konnotation
- Komposition: in medias res, lukket og åben slutning, moderne og klassisk novelle (hertil Arilds novelleteori).
- Personkarakteristik: direkte og indirekte
- Miljø: socialt og fysisk
Ca. samlet omfang: 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den gode taler
Fokus for dette forløb har været en grundig indføring i de mundtlige redskaber og virkemidler, man som taler kan bruge, når man skal overbevise sin modtager. Derfor har særligt afsender-modtager-forholdene været i centrum. I forlængelse af dette er eleverne også blevet opmærksomme på, hvordan de selv kan blive påvirket af en afsender i en bestemt retning.
Eleverne er gennem begrebsbrug blevet trænet i selv at kunne argumentere for en sag, ligesom de er blevet trænet i analysearbejde, særligt ift. taler og modsatrettede holdninger i HPV-vaccine-debatten.
Særlige fokuspunkter:
• Ciceros pentagram
• Appelformer: logos, etos og patos
• Toulmins argumentationsmodel: påstand, belæg, styrkemarkør, gendrivelser, rygdækning, hjemmel
• Dispostion: begyndelse, midte, afslutning
• Argumentationstyper: årsags-, generaliserings-, sammenlignings- og autoritetsargumentet
• Argumentationskneb
• Sproglige figurer (udvalgte)
Materiale (ud over kernestoffet og det supplerende):
- ”Christians tale” fra Festen
- FB-debat om Statsministerens nytårstale side.
- Go’Morgen Danmark-indslag: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
- Dronning Margrethe ll’s nytårstale 2022/23
- Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2022/23
Ca. samlet omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samarbejde og høflighed
Formålet med dette forløb har været at få et kendskab til kommunikationens store betydning for menneskers handlinger, samt den magt der eksisterer mellem mennesker, og som kan manifestere sig sprogligt. Særligt har det været samarbejde og høflighed og hertil facework, der har været i fokus.
Vi begyndte med fokus på den virkelige verden, men vi har også overført teorien til skønlitteraturen, hvor vores viden om sprog og kommunikation har bidraget til at hjælpe personkarakteristikken og forståelsen for relationer frem.
Særlige fokuspunkter:
- Kommunikationssituationen
- Sproghandlinger
- De fire samarbejdsmaksimer
- Høflighedsprincippet
- Goffmans facework
- Magt
Materiale:
• Interview med Anne-Grethe Bjarup Riis I Go’ Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
• Forskellige udklip af mindre sms-korrespondancer.
• Interview med Berthel Haarder (uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=1P4hjhHh4s8&list= PLpajxkI2clxfcd6f8vo2UI0YH5_MJVpMu
• Klip fra Blinkende Lygter: ”Der er noget galt med det æg”: https://www.youtube.com/watch?v=CO3LwBKxAkM
• Lars Løkke Rasmussen forklarer hvad holdninger er: https://www.youtube.com/watch?v=itfMASO-Sl0
• Scene 1.1, 1.2 og 1.3 i Skam (1).
• ”Søndag 15.10” fra Rester, af Helle Helle.
Ca. samlet omfang: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dansk-Historie-forløb: Krig og helte (DHO)
Formålet med dette tværfaglige forløb har været at give eleverne en grundig indføring i, hvilken indflydelse historiske begivenheder, her krige, kan have for litteraturens udformning. De litteraturhistoriske strømninger, vi særligt har beskæftiget os med, er nationalromantikken, socialrealismen/realismen og det senmoderne opbrud med klare idealer. Vi har særligt lagt vægt på heltebegrebet, hvor vi har skelnet mellem tre former for helte: den klassiske, den moderne og den senmoderne.
Udover det tværfaglige har fokus også været lagt på sproglige virkemidler, hvor særligt sproglige billeder, semantik og modsætninger har været centrum for de tekstnære analyser.
Danskfagets metode har været et centralt omdrejningspunkt, idet eleverne har fået opsummeret hermeneutikken, hvorefter den nykritiske og socialhistoriske metode er blevet introduceret og anvendt, som studieforberedende element til både SRO og SRP. Vi har arbejdet særligt med fordele og ulemper ved de to metoder.
Forløbet er afsluttet med Dansk-Historie-Opgaven, som er blevet udformet i par. Eleverne har været til individuel årsprøve, hvor de efter prøven individuelt har reflekteret og nedskrevet tre elementer, de skal huske på til SRO-processen.
Materiale (ud over kernestoffet og det supplerende, som kan ses neden for):
De tre videnskabelige retninger: https://www.youtube.com/watch?v=xFow8X91wcE&t=163s
Ca. samlet omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Optakt til skriveprocessen
OBLIGATORISK SKRIFTLIGHEDSFORLØB 1.G
Formålet med dette korte forløb i forlængelse af det tværfaglige dansk-historie-forløb er at forberede eleverne på skriveprocessen til dansk-historieopgaven. Vi har haft særligt fokus på opgaveopbygning; hvordan man sikrer sig at komme op på analyseniveau; indledning og afslutning. Hertil har vores fokus været på generel opbygning af skriftlige afsnit og inddragelse af gode citater.
Særlige fokuspunkter:
- Den akademiske genre – opbygning af DHO
- Citat-anvendelse (citat-burger-opbygning)
- Taksonomi (særligt fokus på analyse og fortolkning)
- Koblingsord og vendinger
- Indledningen
- Formalia (kort, da dette er gennemgået med studiecenteret)
Ca. samlet omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den offentlige stemme
Når vi møder offentligheden, møder vi også mange forskellige stemmer. De seneste år er der blevet sat et ekstra stort fokus på tonen på særligt de sociale medier. Samtidig så skal de unge på de gymnasiale uddannelser i danskundervisningen skrive med deres egen personlige stemme, en skrivestil der langt fra kan sammenlignes med de sociale mediers sprog og tone, som jo ellers er den tone unge mennesker er allermest bekendt med. Det er netop tonen og stemmen i offentligheden, som vi stiller skarpt på i dette forløb, og vi bruger vores faglige viden og analyser af konkrete offentlige stemmer til på et metaplan at træne elevernes eget sprog og egen stemme. Formålet er, at eleverne bliver i stand til at karakterisere en stemme og en tone og kommentere på effekten af denne i kommunikationssituationen samtidig med, at de trænes i at skabe deres egen stemme skriftligt, hvor de anvender deres faglige viden.
Slutteligt har vi diskuteret om den hårde tone i offentligeheden kan skubbe til demokratiet og ytringsfriheden.
Særlige fokuspunkter:
- Tone og stil
- Ordvalg og konnotationer, herunder eufemismer.
- Appelformer
- Ciceros pentagram (særligt fokus på sprog og modtagerforhold: Gallups kompasmodel)
- Non-verbale koder
- Diskursanalyse (på et overordnet niveau)
Materiale ud over kernestof og supplerende stof:
- Tessas nytårstale (youtube)
- Udklip fra Mette Frederiksens instagram om koranafbrændinger + kommentarer
- Elevfundne medie-artikler om krig, flygtninge eller stress (diskursanalyse)
Ca. samlet omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hvad kan eller skal skønlitteraturen?
Titlen på forløbet har været den gennemgående problemstilling, som vi har forsøgt at belyse og undersøge gennem hele forløbet både gennem aktiv analyse og fortolkningsarbejde af nyere tekster, men også gennem læsning af debattører og forskere inden for emnet. Vi har i disse diskussioner både været omkring litterære fremmederfaringer, udviklingen af empati, mennesket som et fortællende væsen og litteraturen som talerør for samfundsdebat.
Vi har haft et særligt fokus på nyere tids litteratur, fordi forløbet også har inkluderet et forfatterbesøg i samarbejde med de lokale biblioteker. Eleverne fik således mulighed for at deltage i oplæsninger og diskussioner med to af tidens forfattere; Kristin Vego og Haidar Ansari.
Forløbet har samtidig haft et stort fokus på den debatterende artikel som skrivegenre, hvor eleverne er blevet kloge på og har trænet genrekendetræk, eksempelskrivning og den personlige stemme. Afslutningsvis har eleverne skrevet en debatterende artikel, som netop har diskuteret hvad skønlitteraturen kan eller skal.
Materiale ud over nedensstående:
- Uddrag fra interview med Kristin Vego: https://www.youtube.com/watch?v=tMkScNHAoe4
- Uddrag fra oplæsning med Haidar Ansari: https://www.facebook.com/watch/?v=640081141024564
- Uddrag fra interview med Haidar Ansari: https://www.facebook.com/watch/?v=735636374309116
- ”Kunstens skjulte kræfter” (1), DR.dk
- Klip fra Aftenshowet, DR.dk, med Katrine Engberg og Leonora Christina Skov: https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=1246763069463075
- Uddrag af Jonathan Gottschall, 2012: The storytelling animal
- Hovedpointer fra Thomas Illum Hansen, 2022: https://www.videnomlaesning.dk/viden-og-vaerktoejer/forskerklummen/2022/litteraer-empati-og-fremmederfaring
- ”Show it, don’t tell it” af Mads Bunch: https://kartrausers.s3.amazonaws.com/cphcreative/8467400_1584211064378Show_It_Dont_Tell_It.mov
- Elev-eksempel på debatterende artikel.
Ca. samlet omfang: 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skønlitteraturens rolle
|
13-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Noras indsigt (VÆRK)
Dette forløb har fokus på kvindedebatten i det moderne gennembrud, hvor vi læser "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.
Vi har særligt lagt vægt på at få styr på Brandes visioner, hvor vi har undersøgt et uddrag fra hans "Indledningsforelæsning". Vi har ligeledes skabt en god forståelse for, hvilken rolle de to køn havde på daværende tidspunkt. I værket har det således været Nora og Helmers relation, der er har været i fokus, og hvordan denne udvikler sig i løbet af de tre akter. Vi har diskuteret dramaets funktion og virke i samtiden, hvor eleverne har sat Nora, Helmer og Henrik Ibsen i den varme stol.
Afslutningsvis har vi talt om remediering, idet vi har set og arbejdet med kortfilmen af samme navn, ligesom vi har talt om intertekstualitet med udgangspunkt i tre udvalgte scener fra den norske ungdomsserie ”SKAM”, hvor køns- og parforholdsdebatten tages op i en nutidig kontekst.
Danskfaglige analyseredskaber i fokus:
• Personkarakteristik
• Symboler
• Semantik og konnotationer
• Kommunikationen (ført videre fra tidligere forløb om samarbejde og høflighed)
• Remediering
• Intertekstualitet
Materiale:
• Uddrag fra Georg Brandes "Indledningsforelæsning".
• Værk, Drama: "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.
• Kortfilm: "Et dukkehjem" EKKO: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-dukkehjem/
• Klip fra TV-serien "SKAM" uddrag: Klip: sæson 1, episode 7 + Klip: sæson 1, episode 8 + Klip: sæson 2, episode 1 (norsk)
Ca. samlet omfang: 130 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende om Noras indsigt
|
17-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Journalistens rolle
Hvilken rolle spiller journalisterne i dagens Danmark, og hvordan kan de påvirke os som modtagere? I dette forløb har vi beskæftiget os med to af avisens genrer, nemlig nyhedsartiklen og den fortællende journalistik. Vores gennemgående fokus har væres journalisternes rolle, idet vi har diskuteret både presseskik, den 4. statsmagt og konstruktiv journalistik. Vi har afsluttet forløbet med at se en dybdeborende dokumentar, hvor journalisternes rolle er afgørende for at afsløre kriminelle handlinger i samfundet, og på den måde holde magteliten under opsyn.
Særlige fokuspunkter:
- Ciceros pentagram
- Repetition: appelformer, billedsprog, argumentation, fakta- og fiktion
- Nyhedshistorien: nyhedskriterier og nyhedstrekanten
- Konstruktiv journalistik
- Den 4. statsmagt
- Vinkling
- Etik
- Tre former for kilder.
- Presseskik
- Den fortællende journalistik: HEY-YOU-SEE-SO, set-up/pay-off-struktur, den trejde fortællemåde, fremstillingsformer: BBI og scenisk fremstilling.
- Den dybdeborende dokumentar.
Materiale ud over kernestof og supplerende stof:
- Konstruktiv journalistik: https://www.youtube.com/watch?v=1vvGwJzENkA
- Dokumentar: Mændene der plyndrede Europa
Ca. samlet omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Uhyggen som virkemiddel (VÆRK)
Forløbet har som titlen angiver, de uhyggelige elementer i fiktionens verden i fokus. Vi beskæftiger os med krimigenren og de dertilhørende filmiske og fortælletekniske virkemidler, og vi berører kriminalnovellegenren, som led i en diskussion af læserens rolle i ”opklaringsarbejdet”. Vi har herefter særligt ”Broen” sæson 1, som analyse- og fortolkningsobjekt. Hertil har vi også beskæftiget os med krimiens formål og fascinationen af ondskab, hvor vi også har inddraget uddrag fra genren True-Crime som podcast. Eleverne er således blevet trænet i at kunne indgå i en diskussion om ”det onde”, som en oplevelse og krimiens samfundskritiske funktion.
Særlige fokuspunkter:
- Krimigenrer: Puslespilskrimi, den hårdkogte, den psykologiske, femikrimien – men særligt Nordic Noir-genren.
- Repetition: Filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder, identifikation
- Set-up/pay-off-struktur
- Plot, plotting, symboler, varslinger, komposition
- Miljøkarakteristik
- Personkarakteristik
- Michaelis’ ti krimiregler
- Fascination af ondskab
- Krimiens sociale samvittighedsfokus
Materiale ud over kernestof og supplerende stof:
• Håndbog til Dansk om ”Lydene” og ”Spænding og fremdrift” (iBog)
• ”Broen” sæson 1, DR, TV-serie (VÆRK)
• Krimi i kamp om opmærksomheden, Kulturmagasinet Gejst: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=5&pageSize=6&search=serietitel:%20Kulturmagasinet%20Gejst&orderby=title&SearchID=614f70a7-2d36-4a3e-9686-8ff5ec569a91&index=1
• True Crime-genren: https://www.berlingske.dk/kultur/true-crime-det-er-den-ultimative-fortaelling
• Fascination af krimi: https://litteratursiden.dk/blogs/thomas-olesen/hvorfor-laeser-vi-krimier
• Krimi med social samvittighed: https://litteratursiden.dk/artikler/krimi-med-social-samvittighed
• Professor i etik: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/professor-i-etik-vores-fascination-af-ondskaben-er-ikke-i-sig-selv-et-problem-den-skal-bare
• Kortere uddrag af 1. episode af podcast-serien ”I hænderne på Hr. doktor”.
Ca. samlet omfang: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kærlighedens spilleregler (VÆRK)
Hvad er kærlighed og hvilke ’regler’ gælder for denne? Det er dét spørgsmål, som vi har beskæftiget os med i dette forløb, hvor vi både har læst fakta- og fiktionstekster. Forløbet er begyndt med et fokus på synet på kærlighed og dating anno 2024, hvor vi har læst om datingpræferencer og Tinder-råd med et fokus på skrevne og uskrevne regler herfor. Hertil har vi lavet diskursanalyser af to forskellige måder at anskue kærlighed på i det senmoderne samfund. Herfra er vi sprunget en tur tilbage til middelalderen med en folkevise, og undersøgt om og hvordan kærlighed og ægteskab hang sammen. Vi har yderligere læst en novelle med endnu et perspektiv på kærlighed, og hoppede derfra videre til værk-læsningen Nye Rejsende, som satte ind med nye perspektiver om drømme og utroskab. Forløbet blev afsluttet med et twist af en kærlighedshistorie med dokumentaren ”En fremmed flytter ind”. Således har vi i dette forløb både beskæftiget os med sprog, litteratur og medier.
Materiale:
- Video om Tinder-råd: https://www.google.com/search?q=tindersamtaler&rlz=1C1CHZN_daDK1002DK1002&oq=tindersamtaler&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQABgNGIAEMggIAhAAGA0YHtIBCDM2ODRqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:af148fff,vid:7w4Dae89c_Q,st:47 (kun de første 5 minutter, indtil de gode råd).
- To korte klip fra DR.dk ”Gift ved første blik”, sæson 9 episode 4 og 5.
- Berlingske, 01.09.19: ”Katherine Diez: Jeg spiser ikke bøf bourgognen med dig, før jeg har set din bogreol”
- Artikel om kærlighed 2023 fra Kristeligt Dagblad – diskursanalyse: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/psykoterapeut-kaerlighed-handler-mere-om-vilje-end-lyst
- Artikel om kærlighed: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-foeles-kaerlighed-saa-magisk/
- Folkevise, ”Harpens Kraft” (u.d. Middelalder)
- Martin A. Hansen: Frederiks oprør. Kærlighed kan mærkes, men er ikke noget der bare kommer
- Dokumentar: ”En fremmed flytter ind” – Kærlighed kan bruges som våben. Hvordan er den stereotype fremstilling af kærlighed og forelskelse (filmiske virkemidler).
- VÆRK, roman af Tine Høeg: Nye Rejsende
Ca. samlet omfang: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Det moderne gennembruds skrivestile
Dette forløb har til formål at indføre eleverne i den kendte periode, det moderne gennembrud, gennem et fokus på skrivestile og sproglige virkemidler. Vi har arbejdet med de klassiske kendetegn for perioden, altså teksternes hvad (indhold), men det er i højere grad forfatternes hvordan (form), der har været det største fokus. Vi har altså undersøgt, hvordan alle disse tekster ønsker at være virkelighedsnære, men gør det på hver deres måde. Eleverne er blevet bekendt med naturalisme, kritisk realisme og impressionisme, ligesom vi har repeteret og arbejdet med andre sproglige virkemidler. Slutteligt har vi perspektiveret til den moderne minimalisme, for at finde ligheder og forskelle, hvor vi kort har repeteret modernismens skrivestil, og hvordan form og indhold spiller sammen.
Forløbet bygger videre på den viden og det arbejde der allerede er etableret i forløbet ”Noras indsigt” og viden om realisme og modernisme fra ”Kærlighedens spilleregler”.
Særlige fokuspunkter:
- Georg Brandes: At sætte problemer under debat
- Temaer: Køn, klasse og kirke.
- Naturalisme
- Kritisk realisme
- Impressionisme
- Ironi
- Metaforer
- Skjult og synlig fortæller
- Realisme vs. modernisme
- Minimalisme
Materiale ud over det kerne- og supplerende stof:
- Videointroduktion til Det moderne gennembrud fra Litteraturhistorien på langs og på tværs https://litthist.systime.dk/?id=125
- Ultra-kort klip fra Øgendahl og de store forfattere m. Herman Bang (omhandlende skrivestilen).
- Om synlig og skjult 3. personfortæller fra Metodebogen.dk: https://metodebogen.dk/index.php?id=5228
Ca. samlet omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Skriftlighed: Den reflekterende stemme
OBLIGATORISK SKRIFTLIGHEDSFORLØB 3.G
I dette skiftlighedsforløb stiller vi skarpt på den tredje genre i STX-bekendtgørelsen; den reflekterende artikel. Eleverne møder flere eksempler på reflekterende artikler, og de trænes i konkrete delelementer af artiklen: opbygning, tekstanvendelse, eksempelskrivning, sproglige virkemidler. Hertil øves eleverne endnu engang i den personlige stemme, hvor vi stiller skarpt på virkemidler. Alt dette leder op til en individuel skriftlig aflevering, hvor eleverne løbende har fået feedback på tekstdele.
Materialer:
- Video om den reflekterende artikel fra Eksamensgenrerne i dansk STX
- Elev-stil: ”Hævnen som motiv” og uddrag fra ”Døden som litterært” motiv
Ca. samlet omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Romantikkens livssyn og genklang (VÆRK)
Drømmen om noget bedre eller søgen efter det gode og det ægte har rødder i romantikken. Derfor har dette forløb haft til formål at indføre eleverne i romantikkens tanker og verdenssyn. Forløbet samler en række af de romantiske strømninger; nyplatonismen, universalromantikken, biedermeieridyllen og romantismen, mens nationalromantikken er berørt i andre forløb. Særligt for forløbet har også været, at de romantiske tanker er forsøgt ført op til nutidige perspektiver, så eleverne netop er blevet opmærksomme på genklangen fra romantikken i nutiden.
Vi har læst femte værk i dette forløb, nemlig ”Sildig Opvaagnen”, hvor eleverne er blevet bekendt med den upålidelige jeg-fortæller gennem en retssag mod skøgen, Elise.
Særlige fokuspunkter:
- Dualisme
- Idealisme: ideernes og fænomenernes verden
- Nyplatonisme (og Platons hulelignelse)
- Universalromantik
- Organismetanken
- Panteisme
- Biedermeieridyl
- Romantisme
- Upålidelig jeg-fortæller
Materiale ud over kernestof og supplerende:
- Platons hulelignelse: https://www.youtube.com/watch?v=69F7GhASOdM
- Perspektiveringstekster: klip fra ”Alene i vildmarken”, ”Skovyoga” (https://www.yogaboflen.dk/hold/skovtur/) og to reklamer (Daisy og V6).
- Info-video om romantikken: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
Ca. samlet omfang: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Os og dem (VÆRK)
Hvordan kan vi gennem tekster undersøge individers tendens til at gruppere sig og skabe social identitet? Det er netop spørgsmålet, som vi har beskæftiget os med i dette forløb, hvor vi læser lyrik i forskellige afskygninger. Gennemgående har fokus været på at identificere et ”os” og et ”dem” sprogligt.
Teoretisk har vi set en kort video om social identitet, og hertil har det været lyrikanalytiske redskaber, der har været i fokus. Afsluttende har vi læst ”Yayha Hassan” som værk, hvor fokus igen var på de forskellige grupperinger, men også på forfatterens rolle i samfundsdebatten og i fremstillingen af minoriteter.
Særligt fokus:
- Semantiske felter, denotation, konnotation, ordvalg
- Udsigelse
- Modsætninger
- Sproglige figurer
- Komposition (indre og ydre)
- Billedsprog
- Forfatterens rolle i den politiske/samfundsrelevante debat
Materiale
- Teori om komposition fra Lyrik – når sproget spiller
- MAGT ”Holger Danske vågner” (https://www.youtube.com/watch?v=bEpZIRZR1Mg) vs. Nyhedsartikel fra Aftonbladet om genusdebatten
- Tom Kristensen: ”Det er os, det er os”
- Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt”
- VM-sang Natholdet og Christoffer: https://www.youtube.com/watch?v=lSldT5elCCs
- VM-sang Gulddrengen: https://www.youtube.com/watch?v=UdFFv4MKKbw
- Yahya Hassan – Digtsamling (VÆRK)
- Teori om social identitet: https://www.youtube.com/watch?v=kGd_4En1z34&t=1s
Ca. samlet omfang: 110 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Teori om udsigelse og stemme.docx
-
Margot Wallström om genusdebatten _Kvinnokroppen som föder_ til Os og dem MAGT Holger Danske.docx
-
Gå tilbage i dine noter og søg via Håndbog til Dansk (du har systime-adgang), så du kan repetere følgende begreber: Udsigelse, stemme, modsætninger, sproglige figurer, metaforer, ironi, semantik, ydre og indre komposition (ift. digte).
-
Opsummer din viden om de tre overordnede former for sproglige figurer i HtD: https://hbdansk.systime.dk/?id=194
-
Repetér også gerne disse begreber - man kan søge dem frem i jeres systime-adgang i Håndbog til Dansk eller kigge i sine noter: Udsigelse, stemme, modsætninger, sproglige figurer, metaforer, ironi, semantik, ydre og indre komposition (ift. digte).
-
NAL's PowerPoint: Os og dem 3.y + digtsamling.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Modernisme
I dette korte forløb kigger vi på:
- modernisme som litteraturhistorisk strømning
- lyrikanalyse
- kanonforfatter Johannes V. Jensen
Vi kommer til at se på, hvad der kendetegner perioden - både ift. samfundet og litteraturen.
Vi ser en forelæsning om forbrugersamfundet af Svend Brinkmann til at definere tiden, og så arbejder vi også ud fra et litteraturhistorisk perspektiv.
Vi arbejder dertil med lyrikanalyse, når klassen læser og analyserer digtet "Interferens" af Johannes V. Jensen (kanonforfatter).
Materialer:
Svend Brinkmann: "Forbrugersamfundet": https://www.youtube.com/watch?v=QEeW1GU8CSo
Johannes V. Jensen: "Interferens", digt
"Modernisme" - fra "Krydsfelt", Systime
Estimeret sidetal: 20 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
19
|
Skriftlighedsforløb
I dette korte forløb om skriftlighed kigger vi på eksamensgenrerne med særligt fokus på den reflekterende artikel.
Eleverne skal skrive en reflekterende artikel om nyhedstræthed, som de også får tid til at arbejde med i skolen under forløbet.
Materialer:
Opgave: "Nyhedstræthed"
Dokument: "Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf"
Estimeret sidetal: 5 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
20
|
Repetition & klima
Dette forløb vil dels fungere som repetition af de ting, som eleverne selv føler behov for, dels som et forløb med fokus på klimaet.
Udover de repeterende ting, som eleverne gerne vil fokusere på, vil der være fokus på:
Sprog og retorik:
"Deprimerede klimaforskere opgiver videnskabens sprog – og taler til følelserne", artikel fra Information: https://www.information.dk/udland/2017/04/deprimerede-klimaforskere-opgiver-videnskabens-sprog-taler-foelelserne
"Is this how you feel?" - hjemmeside om klimakrisens påvirkning på forskere: https://www.isthishowyoufeel.com/
Taler og retorik:
"Global Greens in Copenhagen, Villy Søvndal":
https://www.youtube.com/watch?v=D6zu6zKibEI
"The opening of Climate Summit 2014, Leonardo DiCaprio": https://www.youtube.com/watch?v=vTyLSr_VCcg
Litteratur og lyrikanalyse:
Victor Boy Lindholm (digte, de ligger alle under klassens holddokumenter):
"vi ved vi er født for sent"
"se! en lille gråspurv"
"jeg ville ønske"
"eftermiddagen lukker sig om mig"
Estimeret sidetal: 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
21
|
Repetition & eksamensinformation
I dette korte forløb kommer eleverne til at repetere selvvalgt materiale fra studieplanen. De skal sidde i grupper og forberede fremlæggelser med Power Points, som de skal præsentere for resten af klassen.
Dertil kommer vi til at snakke om både den mundtlige og skriftlige eksamen.
Estimeret sidetal for den samlede studieplan: 1.295 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744396913",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744396913",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744396913"
}