Holdet 2022 EN/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ann Skogstad-von Qualen, Anne Boye Vestergaard Marquardsen, Rehana Ul Haq
Hold 2022 EN/s (1s EN, 2s EN, 3s EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Open Up. Genres in English.
Titel 2 Parental Ambitions
Titel 3 Beat It - American Hip Hop
Titel 4 Great Britain: From Island to Empire and back
Titel 5 Dystopia inkl. værklæsning EKSAMEN
Titel 6 The AMERICAN DREAM Eksamen
Titel 7 Horror aflyst
Titel 8 Man vs Nature
Titel 9 The British Empire and Australia EXAM
Titel 10 The American Dream (forts) inkl. værklæsning EXAM
Titel 11 Evil incl.Shakespeare EXAM
Titel 12 The British Empire and South Africa EXAM
Titel 13 skriftlighed + Shakespeare

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Open Up. Genres in English.

Vi arbejder med forskellige genrer og analysemetoder i engelskfaget.
Presentation (Mundtlig fremlæggelse)
short story (novelle)
poem
Speech
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Parental Ambitions

Parental Ambitions
I forløbet læser vi forskellige typer tekster som har relationen til forældre som omdrejningspunkt. Tekstudvalget undersøger og/eller problematiserer på forskellig måde det aspekt at nogle forældre kan stille krav og forventninger eller nogle rammer som den unge reagerer på forskellig måde.

Vi arbejder med tekstanalyse og fortolkning af fiktion (noveller, digte samt kortfilm) og non-fiktion (analyse af sagprosa artikler). Således stiftes nærmere bekendtskab med disse to hovedgenrer og deres analysemodeller.

Der arbejdes bevidst med at styrke mundtlighed og tillid i klasserummet til at opmuntre til øvelse i fri formulering, blandt andet via samtale og kreative øvelser, dialog-sessions samt ordforrådsopbygning og skriftlige øvelser og ordlege.

Grammatikken har fokus på:
Verber; Kongruens, hovedtiderne, regelmæssige og uregelmæssige, hovedverber og hjælpeverber

Kernetekster:

Fiktion:
Hemingway, Indian Camp (novelle) IN: Contexts, Gyldendal.
John Wain: Manhood (novelle) IN: Approaches
Philip Larkin: This be the Verse (digt) https://www.poetryfoundation.org/poems/48419/this-be-the-verse
Perfection. Shortfilm. https://www.youtube.com/watch?v=paVED2TFvEk (2004)
Sagprosa:
American Sex Norms - artikel
Joshua Ostroff: "Baby Storm Now: Dad David Stocker On The Uproar And Storm's Gender Identity", Huffington post, (06/30/2016 12:05 EDT | Updated 09/02/2016) artikel
https://www.huffingtonpost.ca/2016/06/30/baby-storm-gender_n_10756806.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAMKvMPG4G2JAQh15c4B_20rNW5QxjFzAsG_f65GuBuKLhHW1p5Uz5A210vFXk_qNd8yExJUTPzf7G2lUbZ5vRLOR9ImYginktEAJhsWBogw9lu9aAcHanMnMwlQrC2-KPSpmSZvxfs7E1BnB9W-IwFqbe1JY5mKT9J4eSCIBuaRX


Skriftligt/Skriveøvelse:
Most important quality in a parent. (1 timer)
One paragraph with Interpretation of Manhood (John Wain). (1,5 timer) par aflevering
Summary Manhood. 2 timer
Blogpost 3 timer

Literary terms to be familiar with:
plot vs theme
Protagonist vs antagonist/-nism
Fiction (Short story) analysis: characterization, setting, narration, point of view, themes, message
Fiction: Poetry analysis
the Hollywood model (beretter modellen): opening, p.o.n.r., conflict/climax, and resolution
Showing vs telling
Types of conflict in a story: conflict within a character, between characters etc.
Non-Fiction analysis: Cicero's rhetorical pentagram model for non-fiction analysis.

Thematic terms to be able to be familiar with:
maturity, Naivety, immortality, expectation, pride, (self-)deceit, individualism,
feminism, masculinity (toxic), gender binary
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beat It - American Hip Hop

I dette forløb arbejder vi med amerikansk hip hop som en litterær genre. Eleverne bliver introduceret til hip hop genrens historie. De forskellige perioder omhandler Old School Hip Hop, The Golden Age of Hip Hop, Mainstream Hip Hop og New Millennium Rap.
Undervejs arbejder vi med sange fra de forskellige perioder og diskuterer både indhold og form og hvordan de forskellige kunstnere udtrykker sig med storytelling eller signifying og bruger sig selv og sin egen historie på forsk måde.
Vi slutter af med at kigge på Eve og diskuterer omtale af kvinder og sproget som kvindehadsk og genren som bærer af kvindehad.

Vi analyserer værkerne ud fra nogle udvalgte karakteristika ved slang, sproget og den kontekst som teksterne læner sig op ad.
hvor vi blandt andet undersøger konteksten og sproget med dets særlige slang udtryk.
Vi afslutter forløbet med selv at forsøge os med at skrive rap.

Tekster, i kapitel 4, "Beat It"
fra "Open Wide" af Jakob Bækgaard et al. L&R, 2017;

- A Short History of Hip Hop
- Grandmaster Flash & The Furious Five: The Message
- Run-DMC: Proud to be Black
- 2PAC: Brenda’s got a baby
- Notorious B.I.G.: Ten Crack Commandments
- Eminem: Stan
- Kanye West: Black Skinhead
-       Eve: Love is Blind

Supplerende:
forklaring af kontekst:
PBS NewsHour, Video clip: "Three decades after Rodney King’s beating, police reform in Los Angeles remains elusive"  https://www.youtube.com/watch?v=HFCK8OND8CY

workshop med egenproduktion af rap med fokus på virkemidler og valg der træffes for at opnå bestemte effekter. Fremvisning som delvis afrunding af forløbet.
Afrundende modul:
Jeopardy : The Hip Hop quiz
+ station tasks: 20 min at each station:
1. Rap Grammar Mistakes
2. panel debate: Is Rap Dangerous to Society?
3. Who am I ?- quiz about the artists we met.

Grammatik:
Adjektiver og adverbier.
substantiver - substantivers flertal -
utællelige substantiver -
artikler
genitiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Part of an Essay, 2 paragraphs 27-02-2023
creative raps - Mundtlig feedback givet 09-03-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Great Britain: From Island to Empire and back


Great Britain: From Island to Empire and back

Dette forløb ser på Storbritannien af i dag med særligt fokus på britisk identitet og hvem den kan indeholde.

TEXTS/MATERIAL:

Riz Ahmed,  Short film: The Long Goodbye  

Andrea Levy, essay: This is my England

BBC: The Windrush Generation; documentary: The Unwanted, The secret Windrush Files. https://www.youtube.com/watch?v=f_rzJTNZSLM

short story Khustwant Singh: Karma (1950) In: Worlds of English, 2010, Systime, page 178ff

Article: Kehinde Andrews: "Colonial Nostalgia is Back in Fashion, Blinding us to the Horrors of Empire"

Article: Niall Ferguson: "How Britain Made the Modern World"

Poems:
Britain's National Anthem, In: Worlds of English, 2010, Systime, page 33
Rudyard Kipling: White Man's Burden, 1899, In: Worlds of English, 2010, Systime, page 35
Ruperake Petaia, "Kidnapped", 1980. In: Worlds of English, 2010, Systime, page 60
John Agard, "Listen Mr. Oxford Don", 1985, page 69

FOCUSES / TERMS :

Consequences of Empire
Post Colonial Voices
Imperial cost and implication
Waves of influx: Immigration from colonies.
Windrush Generation
Belonging or feeling displaced
The Jewel of the Crown: India
Commonwealth
Lingua Franca
decolonization
Post-colonialism and Orientalism as terms.
Colonial Nostalgia
Eurocentrism
Present day Britain
Brexit

India:
Jinnah; Muslim League vs Nehru: United India.
The Jewel, Mountbatten, The Raj, Queen Victoria, Victorian Age.
Gandhi, The Indian National Congress (INC)
decolonization and struggles = civil war, Muslims + Hindu > Pakistan / Bangladesh


SUPPLERENDE:

Documentary: A Taste of Power. Jeremy Paxman, BBC (2017): https://www.youtube.com/watch?v=VdDzYregUQg

Lingua Franca:
Podcast: engelsk i Indien. (versionsøvelse af koncept)

Clip from Documentary: The Day India Burned (https://www.youtube.com/watch?v=v8dcjRBCbLs&t=585s) )(first 25 minutes)

video: Shashi Tharoor, debate: https://www.youtube.com/watch?v=jaNotcGak3Y&t=303s
video: Shashi Tharoor: interview https://www.youtube.com/watch?v=1giYXrofZYo

Thematics presentations students' choices of themes - rounding off the theme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dystopia inkl. værklæsning EKSAMEN

What is a utopia and a dystopia? Can both exist at the same time? In this course we'll read some dystopian fiction to assess how society can be altered through manipulation, fear and force and how in turn it can resist such development. We'll also touch upon different real-world examples where dystopian elements and themes can be observed including The Soviet Union, Hitler's nazism, and Modi's India. The push and pull factors of moving a democratic society toward autocracy or anarchism will be further explored with the help of the fictive texts, primarily Animal Farm and V for Vendetta.

Primary texts:
-Animal Farm (novel) by George Orwell
-V for Vendetta (Movie)
-"2BR02B" (short story) by Kurt Vonnegut
-"How Th’Irth Wint by Hapless Joe" (short story) by Gregory Maguire
-"Modi: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)", Last Week tonight, web. Youtube. Link: https://www.youtube.com/watch?v=qVIXUhZ2AWs

Keywords: Utopia/dystopia, dystopian themes and its purpose, manipulation/propaganda, us vs them, majority vs minority, alienation, dehumanization.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The AMERICAN DREAM Eksamen

You may have heard that America is a “land of opportunity”. But is this true? In this course we will take a virtual trip to the USA and try to understand:

- What is an American?
- What makes an American?
- What is the American Dream?
- Is the American Dream still alive today?
- Can we speak of a united America.

Primærtekster:
-The Pursuit of happyness (Gabriele Muccino, movie)
-The American Promise, excerpt (Barack Obama, speech)
-A more Perfect Union, excerpt (Barack Obama, speech)
-Our America (LeAllen Jones, Radio speech, from Context)
-The 13th (Ava DuVernay, Netflix, Documentary)
-Explaining White Privilege to a broke white person (Gina Crosley-Corcoran, Article)
-The Declaration of Independence (Thomas Jefferson, excerpt)

Sekundær materiale:
Frontier Heritage fra Worlds of English
The American Dream

Kernebegreber: The American Dream, The frontier, the Declaration of Independence, racism and segregation, the divided America. America today.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 The British Empire and Australia EXAM

Dette forløb er todelt: det første handler om det Britiske Imperium inkl. kolonien Australien med særligt fokus på The Aborigines og The Stolen Generation. Det andet handler om Sydafrika under Apartheid.
Formålet med forløbene er at kursisterne opnår kendskab til Australiens og Sydafrikas historie, herunder forholdet til England, samt at de igennem tekster træner generelt ordforråd og begreber til tekstanalyse. Vi træner i løbet af forløbet analyse af forskellige teksttyper, herunder digte, noveller, film. Eleverne får også repeteret retorisk analyse med det retoriske pentagram, appelformer og retoriske virkemidler i test/aflevering. Vi gennemgår også Engelsk som et lingua franca.


Materiale:
Vi bruger minlæring.dk

UK IN GENERAL (kernestekster)
“Rule Britannia” song/poem by by James Thomson (extract, 'Aspects of Britain', Worlds of English)
“God save the Queen”, song/poem by anonymous (extract, 'Aspects of Britain', Worlds of English)
“Land of Hope and Glory”, song/poem by A.C. Benson (extract, 'Aspects of Britain', Worlds of English)
”The white man’s burden” poem by Rudyard Kipling ('Aspects of Britain', Worlds of English)

1.AUSTRALIA (kernestekster)
-“Verdenshistorien 6: Revolution”, documentary by Dr1, CFU (15min)
-“The Past”, poem by Oodgeroo Noonuccal/Kath Walker
-Rabbit Proof Fence (2002), movie by Phillip Noyce (scenes)
-Cloud busting, short story by Tara June Winch
-"Fiona's story" from Bringing them home report, Link: https://humanrights.gov.au/our-work/projects/bringing-them-home-fiona-story
-"Freddy Andrews", short story by Polly Borland in Context (Systime, 2004)
'N'goola' by Katharine Susannah Prichard

Keywords: The white man's burden, The Aborigines, The stolen generation, Mission Houses, half-caste/mixed, racial relations, the outback, Dream time.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 The American Dream (forts) inkl. værklæsning EXAM

I dette forløb bygger vi videre på USA forløbet fra sidste år om The American Dream. Vi begynder med en genopfriskning, hvorefter vi arbejder videre med det politiske system og dette års præsidentvalg. Herudover ser vi også videre på raceforhold i USA med udgangspunkt i romanen 'The Hate You Give' af Angie Thomas og dens filmatisering. Eleverne præsenterer raceforhold i USA vha. musik/sange som de analyserer og præsenterer i klassen.

Primærmateriale:
1. 'The Hate You Give', Angie Thomas (NOVEL)
2. 'The Hate You Give', George Tillman Jr.(MOVIE)
3. 'The Rose That Grew From Concrete ', Tupac Shakur, (poem)

Vi bruger minlæring.dk

Kernebegreber: the political parties and the political system. Racial discrimination and systemic racism, 'code switching'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Evil incl.Shakespeare EXAM

What is evil and how is it portrayed in fiction and non-fiction? Do we need evil to understand what is good? What triggers it and why are we so fascinated by it?

Primary texts
1.'Macbeth', Justin Kurzel, 2015 (movie)
2.'Macbeth', Act 1, sc.5, Shakespeare (play)
3.'Bad or mad', Sean Spence (article)
4.'Warning to parents', Elizabeth Jennings (poem)
5.'Hawk Roosting', Ted Hughes, (poem)
6.'Born of man and woman', Richard Matheson (short story)
7.'Why everyone is not a torturer', Stephen Reicher and Alex Haslam (article)

Number 2-7 are from 'Wider Context', Joanna Engberg-Pedersen et al.pp.134-194.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 The British Empire and South Africa EXAM

Dette forløb er en forsættelse af forløbet om det Britiske Imperium. I det forrige var der hovedfokus på Australien men i dette berører vi Sydafrika. Vi ser hovedsageligt på Apartheid-tiden og hvordan Sydafrika er i dag efter Apartheid-systemet er endt.
Vi træner fortsat analyse af fiktion og nonfiktion.

Primærlit.
1.Nelson Mandelas indsættelsestale fra d.10.maj, 1994, Nelson Mandela, South African Government News Agency, web sa.news.gov. Link: https://www.sanews.gov.za/south-africa/read-nelson-mandelas-inauguration-speech-president-sa (SPEECH)

2."South Africans pin hopes on rugby win to lift gloom of troubled country", The Guardian. (ARTICLE)

3."Why South Africa's born-free generation is not happy" BBC, web. Link: https://www.bbc.com/news/world-africa-34570761 (ARTICLE)

4.'Invictus', Clint Eastwood, CFU. (FILM)

5.'Invictus', William Ernest Henley, Link: https://www.poetryfoundation.org/poems/51642/invictus (POEM)

Sekundær lit/Baggrund:
Kort om Apartheid i Sydafrika, Nelson Mandela og hans parti, og om Sydafrika i nutiden.

Kernebegreber: Apartheid, Afrikaaner, The Freedom Charter, The Rainbow Nation, Nelson Mandela, ANC, sports and nationality, inequality and violence.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer