Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Gunnar Christian Olesen Adriansen, Maria Vasquez Grube
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks oldtid med fokus op vikingetiden
Titel 2 DHO-forløb DK's krige
Titel 3 Romerriget
Titel 4 Middelalder og korstog
Titel 5 Hekse og hekseforfølgelser
Titel 6 Europa & de andre
Titel 7 Det danske demokratis historie
Titel 8 DK og Grønland
Titel 9 USA: Race og identitet
Titel 10 Ideologiernes kamp
Titel 11 Lange linjer og repetition
Titel 12 Middelalder og korstog

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarks oldtid med fokus op vikingetiden

Danmarks tilblivelse med vægt på vikingetiden

Beskrivelse:
Forløbet her, vores første, bruges som introduktion som introduktion til faget, herunder til vores grundlæggende metode: Kildekritik. Derfor vil vi også arbejde med vidt forskellige slags kilde – alt fra ravfigurer til ringborge og runesten - og snakke om hvad, de kan gøre os klogere på.
Temaet for forløbet er Danmarks tilblivelse og vi starter helt tilbage i forhistorisk tid i jægerstenalderen men bevæger os så hurtigt op til vikingetiden, hvor hovedvægten bliver lagt. Her kommer vi bl.a. ind på religionsskiftet.

Lærebogsstof/ artikler:
Karen Lerbech Pedersen: ”Vikingeeksperter: Kristendommens indførelse i Danmark var ren storpolitik”, dr.dk/historie 15-04-2017
Else Roesdahl: ”Vikingetiden, ca. 800-1050”, ”Rigsdannelsen: 'Danmark' og 'danerne'” og ”Kongemagten i vikingetiden” fra danmarkshistorien.dk
Marie Bønløkke Spejlborg: "Anglo-skandinavisk kultur", "Knud den Store, ca. 995-1035", "Danegæld - vikingernes opkrævninger af tribut", "Vikingerne i England, 793-1066", "Danelagen" og "Danemordet 13. november 1002” fra danmarkshistorien.dk
Laura Luise Løkke Berg, Lykke Jensen: "Historiebrug af vikingetiden" fra danmarkshistorien.dk

”Jægerstenalderen”, ”Bondestenalderen”, ”Langhøje, dysser og jættestuer”, ”Bronzealderen”, ”Forbindelser sydpå”, ”Ældre jernalder”, ”Yngre jernalder”, ”Da kristendommen kom til Danmark” og ”De første danske konger” fra natmus.dk

Kilder:
Diverse genstande fra Danmarks oldtid fra Nationalmuseet
Diverse loftfotografier af ringborge og runesten
John af Wallingfords Krønike, ca. 1220

Film/dokumentar:
”Historien om Danmark”, episode 1, DR TV 2017
”Historien om Danmark”, episode 3, DR TV 2017
”1000 års tro”, episode 1, DR TV 2016


Anslået samlet omfang: 40 normalsider

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i
         dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO-forløb DK's krige

OBS: DETTE FORLØB BLIVER IKKE OPGIVET TIL EKSAMEN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Romerriget

Romerriget
Beskrivelse:
I dette forløb skaber vi os et overblik over Romerrigets historie fra dets mytiske opståen til Det vestromerske riges fald. Undervejs kommer vi bl.a. ind på De puniske krige, patron-klient-systemet, Cæsar, republikkens fald og kejserdømmets opståen under Augustus. Vi undersøger også slaveriet og dets betydning for det romerske samfund og kommer til sidst også ind på senere tiders historiebrug relateret til Romerriget.

Lærebogsstof:
Kristian Jepsen Steg: ”På sporet af Romerriget”, s. 6-113
Suzanne Gudbjerg-Hansen, ”Flere sider af KS. Grundbogen”, s. 38-43

Kilder:
Polyb: Om årsagerne til Den anden puniske krig
Livius: Om årsagerne til Den anden puniske krig
Augustus: Mine bedrifter (uddrag)
Tacitus: Vurdering af Augustus’ styre (uddrag)

Anslået samlet omfang: 45 sider

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Middelalder og korstog

I dette forløb arbejder vi med middelalderen med et særligt fokus på korstogene. Vi starter med at sætte os ind i periodens europæiske samfundsopbygning, feudalismen og kristendommens betydning. Herefter kigger vi på islams ekspansion hvorefter resten af forløbet handler om korstogene, herunder også eftertidens opfattelse af dem.

Anslået samlet omfang: 50 sider

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Grundbogsstof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 — i dansk perspektiv, Systime 2008,  s. 68-83 og s. 103-121
Henrik Skovgaard Nielsen: Korstog og jihad? Systime 2000, s. 48-53

Artikler:
Kirsten Mose: Korstogene revisited, www.sengeloesekirke.dk 11-09-08
Sofie Hviid: Korstogene splitter kristne og muslimer, Kristeligt Dagblad 03-10-08  

Dokumentarfilm:
Hellig krig (1): Profetens sværd, DR Kultur 2013
Hellig krig (2): Korstog til Jerusalem, DR Kultur 2013

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hekse og hekseforfølgelser

I dette forløb vil vi arbejde med hekseforfølgelserne i 1500- og 1600-tallet Europa, her under Danmark. Vi starter med at kort at oprids den historiske kontekst i form af Renæssancen og Reformationen, herefter arbejder vi spørgsmålene om hvad, der drev folk til troen på hekse og hvilken rolle religion spillede i forfølgelserne. Vi gennemgår heksesager fra anklage til domfældelse og slutter forløbet i nutiden, hvor vi kigger på forskelle mellem nutidig og historisk heksetro.

Materiale:

Grundbogsmateriale
Eva Becher, "Hekse. Et forløb fra Historieportalen", Systime 2023, s. 9-73 og 85-90

Film og dokumentar
"Historien om Danmark" episode 6, DR 2017
"Akelarre", Pablo Agüero (instruktør), 2020

Kilder
Anne Palles' bekendelse på Falster Nørrehereds ting, 4. oktober 1692
Anne Palles' bekendelse på Falster Nørrehereds ting, 11. oktober 1692
Højesterets forhør af Anne Palles 20. marts 1693
Claude Gillot (1673-1722), "Sabbathceremonier" (stik)
Andries Jacobsz Stock (1580–1648), "Heksesabbath, (stik)

Anslået samlet omfang: 50 sider

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Europa & de andre

Forløbet handler om Europas dominans over resten af Verden. Vi starter forløbet med at indkredse selve begrebet ”Europa” og derpå undersøger vi Europas vej til verdensherredømmet og kigger på både idealistiske og materialistiske årsagsforklaringer. Derpå handler det om imperialismens tidsalder, inden vi slutter af med afkoloniseringen.

Vi læser:
Ulrik Grubb (m.fl.), ”Europa & de andre”, Gyldendal 2012, side 7-17, 53-70, 123-139 og 145-162
Sidsel Nyholm, ”Vesten og resten”, Kristeligt Dagblad 06-02-2012

Vi ser:
Niall Ferguson, “Velstandens 6 dræber apps” (TED talk): https://www.ted.com/talks/niall_ferguson_the_6_killer_apps_of_prosperity?language=da
"Racismens historie" part 1-3, DRKultur 2013

Anslået samlet omfang: 70 sider

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det danske demokratis historie

Beskrivelse:

I forløbet her undersøger vi hvordan, vi fik demokrati i Danmark: Vi starter med et kort ophold i Oplysningstidens Frankrig, hvor vi undersøger grundlæggende forestillinger såsom sekularisering, tredeling af magten og idéen om, at magten er legitimeret nedenfra i stedet for ovenfra. Derpå handler det om Enevældens fald og Junigrundloven, hvorefter vi sætter fokus på Forfatningskampen, inden vi slutter af med kampen for kvinders valgret og 1915-grundloven.

Lærebogsstof:

Nikolaj Petersen og Jens Aage Poulsen: ”Hvem skal bestemme?”, Nationalt Videnscenter for Historie- og Kulturarvsformidling, 2015, s. 18-63
Suzanne Gudbjerg-Hansen, ”Flere sider af KS. Grundbogen”, s. 55-59


Kilder:

Diverse samtidige billeder fra Den franske revolution af ukendte kunstnere
Den franske menneskerettighedserklæring 1789 (uddrag)
Henvendelse fra 250 nationalliberale til Christian 8., 1839
Mathilde Fibiger, ”Clara Raphael – 12 breve”, 1850 (uddrag)
Erklæring fra Kvindelig Fremskridtsforening 1888 (uddrag)
Carl Ploug om kvinders valgret 1888
Carl Th. Zahles grundlovstale 1915 (uddrag)


Dokumentar/film:
”Historien om Danmark”, episode 7 og 8, DRTV 2017

Anslået samlet omfang: 45 sider

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i
        dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt
        perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20.
        århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 DK og Grønland

Beskrivelse:
Vi starter helt tilbage med tidligste indvandringer til Grønland, herunder Thule-inuitterne og nordboerne og bevæger os herefter til den senere danske kolonisation og mission. samt udviklingen fra kolonistyre over hjemmestyre til selvstyre og de aktuelle diskussioner om forholdt ml. DK og Grønland. Hovedvægten bliver på tiden efter 2VK. Formuleret som et spørgsmål, er nedenstående vores fokus:
Hvordan har det danske overherredømme over Grønland præget grønlandsk kultur og samfund, med særligt fokus på perioden efter 2. Verdenskrig?

Grundbogsstof:
Suzanne Gudbjerg-Hansen, Thomas P. Larsen og Ulrik Lavtsen: Flere sider af Grønland, L&R Uddannelse 2017, side 8-65

Kilder:
’Instruxen’ eller Kolonistyrets grundlov (1782)
Samuel Kleinschmidt tekst fra Evangelisk Tidsskrift nr. 48 (1864)
Danskerkritisk digt af Arqaluk Lynge (ca. 1975)

Artikler:
Astrid Ildor: Unge grønlændere går forrest i kampen om selvstændighed: 'Debatten har været rigtig intens og aggressiv', dr.dk/nyheder 01-04-2021
Kasper Madsbøll Christensen: Overhældt med rød maling i Nuuk og København: 3 ting du måske ikke vidste om Nuuks kontroversielle grundlægger, Politiken 30-06-2020

Dokumentar/film:
"Historien om Danmark og Grønland", episode 1-4 DR 2022

Anslået samlet omfang: 70 sider

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i
        dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt
        perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20.
        århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 USA: Race og identitet

Vi starter med i nutiden med den aktuelle præsidentvalgkamp: Hvilke værdier repræsenterer de to kandidater og hvilke forskellige bud på den amerikanske identitet, repræsenterer de? Vi inddrager i den forbindelse balladen om Beyoncés album "Cowboy Carter", som et relevant eksempel på den amerikanske kulturkamp. I forlængelse heraf kigger vi nærmere på begrebet "Den amerikanske drøm" og undersøger, hvor nem den er at realisere i dag.
Herefter vender vi blikket mod Den amerikanske borgerkrig og advarslerne om, at en USA igen kan blive kastet ud i en borgerkrig. Hvad er forskellene og lighederne mellem dengang og nu?
Den resterende del af forløbet arbejder vi med afroamerikanernes forhold efter Borgerkrigen: Jim Crow lovene, borgerrettighedskampen, udfordringer for afroamerikanerne i nutidens USA.

Lærebogsstof:
Rikke Mosegaard Dyring: ”Den amerikanske drøm”, Frydenlund 2022, s. 65-74 og 99-116
Niels Bjerre Poulsen: "USA. Historie og identitet", Systime 2011, s. 9-18, s. 28-30 og 37-45

Artikler:
"Cultural issues and the 2024 Election, Pew Research Center" 06-06-2024
Philip Khokhar: "ANALYSE Demokraternes traumatiske nederlag", dr.dk/nyheder 06-11-2024
Philip Khokhar: "ANALYSE Guess who’s back? Derfor vandt Donald Trump", dr.dk/nyheder 06-11-2024

Podcasts:
Kampen om historien | Borgerkrig i USA - dengang og i dag, DR LYD, 2022
Hvad siger Beyoncés cowboyhat om splittelsen i USA?, Radio4.dk 19-03-2024

Anslået samlet omfang: 50 sider

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks ̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Ideologiernes kamp

Beskrivelse:
Forløbet giver overblik over perioden fra Første Verdenskrig til og med Sovjetunionens sammenbrud. Perioden vil blive behandlet som én kontinuerlig kamp mellem stridende ideologier: Fascisme/nazisme, kommunisme og kapitalisme/liberalisme. Vi kommer ind på mellemkrigstiden og 2VK inden vi i slutningen af forløbet vil vi sætte fokus på Den Kolde Krig.

Lærebogsmateriale:
Smitt & Vollmond: Verdenshistorie 2, side 105-136
Suzanne Gudbjerg-Hansen, ”Flere sider af KS. Grundbogen”, s. 71-83

Artikler:
Malene Bo: Et skridt væk fra afgrunden, Jyllandsposten, 25-07-2009
Mads Kastrup: "Manden, der gjorde ingenting - og frelste verden fra atomkrig", Berlingske Tidende 28-03-2013


Kilder:
Ole Bjørn Kraft: ”Fascismen, Historie-Lære-Lov” (1932)
Hitlers bemyndigelse til at begå drab på handicappede (1939)
”DDR er en ren stat” (1965)
Uddrag fra Sven Skovmand: ”Cuba” (1976)

Film/dokumentar:
"Ondskabens ansigter: Adolf Hitler", DRK 2017
"Historien bag Den Kolde Krig" episode 1 og 2, DR2 2019

Anslået samlet omfang: 60 sider

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt
  perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20.
  århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Lange linjer og repetition

Forløbet hér bliver ikke opgivet til eksamen.

Formålet med forløbet er todelt er at repetere samtlige forløb, vi har haft, undtagen DHO-forløbet, som heller ikke bliver opgivet til eksamen. Derudover vil prøve at sætte forløbene ind i den helt store historiske sammenhæng: Placere dem kronologisk ifht. hinanden, trække tematiske tråde mellem de enkelte forløb og placere det hele på en tidslinje med periodeinddelinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Middelalder og korstog

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer