Holdet 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Anders Mølgaard, Lars Asp Christensen
Hold 2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarkshistorien til ca. 1950
Titel 2 Antikken
Titel 3 Europa og Islam i middelalderen
Titel 4 Renæssancen
Titel 5 Europa og verden
Titel 6 Oplysningstid og revolutioner
Titel 7 Industrialiseringen
Titel 8 Velfærdsstaten
Titel 9 USA: historie, race og identitet
Titel 10 Grønland
Titel 11 Langelinie og kronologi.
Titel 12 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarkshistorien til ca. 1950

I dette forløb har vi arbejdet med Danmarks historie i det lange perspektiv. Vi har både belyst strukturelle forhold i forskellige perioder og centrale begivenheder, med fokus på social- og politisk historie.

Lærebogsstof:
Henrik Bonne Larsen/Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk oversigt (udg. 1, 2 og 3), Systime: side 7-89

Dokumentar:
"Historien om Danmark", episode 5, 7, 8 og 9, DR, 2017.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antikken

I dette forløb skal vi se nærmere på demokratiets vugge, navnlig Athen som bystat i perioden ca. 500-300 fvt.

Her skal vi lære om de forskellige demokratiske institutioner og trække paralleller til nutiden.

Efterfølgenge bevæger vi os videre op i tid til Romerriget fra ca. 100 fvt. - 500, hvor I skal lære om det romerske magistrat, valgsytem, militær, familieliv og om transitionen fra oligarki til kejserdømme med særligt fokus på Cæsar og Augustus og sidst om hvorfor romerriget gik i opløsning.

Lærebogsstof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - i dansk perspektiv, 1. udg., Systime: s. 12-23, 32-4, 37-42, 46-66
Mogens Herman Hansen: "Det athenske demokrati" i ukendt værk. s. 9-16

Videomateriale:
"How Did Greek City-States Work?", KhAnubis, 2021. https://www.youtube.com/watch?v=H2KmNky8SYI
"Rome, episode 1: The Stolen Eagle", HBO/BBC/RAI, 2005.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Europa og Islam i middelalderen

I det følgende forløb ser vi nærmere på islams grundlæggelse og kalifatets udbredelse samt de efterfølgende korstog og det heraf følgende kulturmøde og kultursammenstød. Derudover vil vi arbejde med tv-serien Arn fra 2010 og dens fremstilling af korstogene.

Lærebogsstof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - i dansk perspektiv, 1. udg., Systime. s. 103-20
"Korstog: Slaget ved Montgisard", Greelane.com, 2019. https://www.greelane.com/da/humaniora/historie-og-kultur/crusades-battle-of-montgisard-2360719/

Videomateriale:
"Arn, afsnit 1", Peter Flinth, Svensk Filmindustri, 2010. https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000014752
"Arn, afsnit 3", Peter Flinth, Svensk Filmindustri, 2010. https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000014919
"Engang tale verden arabisk: Araberne træder ind på scenen", sendt på DR2 2003. https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000004321&cfuid=5

Kilder:
"Beretninger om reaktioner på pave Urbans tale", fra: J.M. Rosenløv og M. Pihl: ”Korstogene – Islams ekspansion og kristen modoffensiv”, Frydenlund, 2014.
"Historikere: Korstogene var ikke en uprovokeret aggression", Lise Søgaard, Kristeligt Dagblad, 2016.
"Korstogene splittede kristne og muslimer", Kristeligt Dagblad, 2008.
"Pave Urban d. 2. på rejse i Frankrig", middelalderligt billede.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Renæssancen

Vi ser nærmere på samfundet i perioden med fokus på økonomisk opblomstring i Norditalien, renæssancehumanismen og reformationen.

Lærebogsstof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - i dansk perspektiv, 1. udg., Systime: side 123-128, 132-40
"Erasmus af Rotterdam", https://lex.dk/Erasmus_af_Rotterdam

Kilder:
"Pico della Mirandola" fra Flemming Clausen m.fl.: Skabt til at skabe – Renæssancens kultur i Europa. Aschehoug, 1997. s. 50-51.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Europa og verden

I dette forløb bevæger vi os videre fra renæssancen til de europæiske opdagelsesrejser og koloniseringer: Portugal i Afrika, Asien og Sydamerika, Nederlandende i Asien, Spanien i Syd- og Mellemamerika samt England og Frankrig i Nordamerika. De europæiske magter rejste og koloniserede med forskellige intentioner, herunder styrkelse af deres handelsposition (slaver, krydderier, ædelmetaller), udvidelse af imperier og kristen mission.

Lærebogsstof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - i dansk perspektiv, 1. udg., Systime. s. 157-78

Kilder:
"Instruktion fra Guineisk Kompagni til kaptajn Peder Hansen Birk", Guineisk Kompagni, 1771. https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c6477
"Krydderihandlen fra Indien til Europa", Alvaro Velho, fra P.C. Willemoes Jørgensen: De store opdagelser. Gyldendal, 1974. s. 61-62
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Oplysningstid og revolutioner

I dette forløb starter vi ud med oplysningstidens tænkere herunder især John Locke og Voltaire som var de oplysningsfilosoffer som dels genintroducerede demokratitanken og ideen om ytringsfrihed og og et ønske om fravær af censur. Dernæst følger et indblik i den franske revolution og dens efterdønninger.

Lærebogsstof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - i dansk perspektiv, 1. udg., Systime. s. 192-9, 211-24, 228-34

Videomateriale:
"Stormen på Bastillen", Juliette Desbois, ZED, 2021. https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000128357

Kilder:
Den franske menneskerettighedserklæring af 1789, Nationalforsamlingen, 26. august, 1789.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Industrialiseringen

Som afslutning på 2g ser vi nærmere på industrialiseringen, herunder jordlove, dampmaskinen, vandring fra land til by, liberalisme og socialisme og arbejderbevægelsen.

Lærebogsstof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - i dansk perspektiv, 1. udg., Systime. s. 241-275

Videomateriale:
"Amerikas magtfulde mænd", episode 4, Patrick Reams, History Channel, 2012. https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000029166
"Dampmaskinens sejr", Achim Scheunert, ZDF, 2008. https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000017924

Kilder:
"Børnedødelighed i Europa, 1800-1910 (statistik)", fra B.R. Mitchell: European Historical Statistics 1750-1790, Macmillan, 1978.
"Det kommunistiske manifest", Karl Marx og Friedrich Engels, 1848. Fra Karl Marx og Friedrich Engels: Det Kommunistiske Manifest. Forlaget Tiden, 1976. s. 15-22.
"Lewis Hines' fotografier 1908-1909", Lewis Hines, National Child Labor Committee (U.S.)/Library of Congress Prints and Photographs Division Washington, D.C., 1908-1908.
"The Wealth of Nations", Adam Smith, 1776. Fra Jørgen Barfod: Merkantilismen. Gjellerup, 1974. s. 196-198.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Velfærdsstaten

Forløbet omhandler velfærdsstatens udvikling og debatterne om denne i tiden fra ca. 1900 frem til i dag. Der ses først på overgangen fra fattighjælpens skønsprincip til retsprincippet i begyndelsen af 1900-tallet frem til Kanslergadeforliget og socialreformen i mellemkrigstiden. Ydermere ses der på mellemkrigstidens eugenik med fokus på anbragte der i mange tilfælde blev tvangssteriliseret som led i begrænsning af behovet for understøttelse under udbygningen af den offentlige forsorg og rettigheder på området.
Dernæst arbejdes der med efterkrigstidens udbygning af velfærden, velfærdsstatens guldalder, frem til krisen i 70'erne og slutteligt undersøges og diskuteres aktuelle udfordringer i og debatter om velfærdsstaten og dens opretholdelse, herunder arbejds- og effektivitetsdiskurser, velfærdsområder under pres og udfordringer med social mobilitet og uddannelse.

Lærebøger og lignende:
"Er effektivitet blevet vigtigere for danskerne end fællesskab og solidaritet?", Mathias Herup Nielsen, Videnskab.dk: 2018. https://videnskab.dk/kultur-samfund/er-effektivitet-blevet-vigtigere-for-danskerne-end-faellesskab-og-solidaritet/
"Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd", Lars Andersen m.fl., Gyldendal: 2010. s. 48-57
"Racehygiejne og eugenik i Danmark, ca. 1900-1967", Anne Sørensen, Lex - Danmarks nationalleksikon: 2025. https://danmarkshistorien.lex.dk/Racehygiejne_og_eugenik_i_Danmark,_ca._1900-1967

Videomateriale:
"De åndssvages historie: De farlige gener", DR: 2015. https://www.dr.dk/drtv/episode/de-aandssvages-historie_-de-farlige-gener_112614
"Kanslergadeforliget", Sidse Kjær v. Sorry Sister Film. https://www.youtube.com/watch?v=9NC2JGQBocA

Kilder:
"Bemærkninger om Karoline Olsen som anbragt på Sprogø"
”Danskerne mister tillid til velfærdsstaten – de oplever, at den er under pres”, Peter Mogensen og Anders Dons, Berlingske, 16. juli, 2019. https://www.berlingske.dk/kommentarer/danskerne-mister-tillid-til-velfaerdsstaten-de-oplever-at-den-er-under
"Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden (1908)" i "Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd", Lars Andersen m.fl., Gyldendal: 2010. s. 63
"Jens-Otto Kraghs kronik fra Social-demokraten, 23. oktober, 1956" i Claus Friisberg, Den nordiske velfærdsstat, Gyldendal: 1977. s. 25-27
"Pernille Rosenkrantz-Theils undskyldningstale til tidligere anbragte i sær- og åndssvageforsorgen", Pernille Rosenkrantz-Theil, 2023. https://www.dansketaler.dk/tale/pernille-rosenkrantz-theils-undskyldningstale-til-tidligere-anbragte-i-saer-og-andssvageforsorgen
"Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften", 1956. i "Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd", Lars Andersen m.fl., Gyldendal: 2010. s. 66-7
"Tal om familie, børn og arbejde, 1940-1993" i Anne Løkke og Anette Faye Jacobsen, Familieliv i Danmark: 1997. s. 243
"Tryghed for familien gør gode tider bedre", socialdemokratisk valgplakat, 1960.
"Venstres partiprogram 1963", https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/venstres-partiprogram-1963/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 USA: historie, race og identitet

I dette forløb sætter vi først fokus på begreber centrale for den amerikanske identitet: Frontier-tesen, Manifest Destiny og den amerikanske drøm. Derudover arbejder vi med indianernes undergang og hvorfor et erindringssted som Columbus Day er kontroversielt.

Herefter handler det om Den Amerikanske Borgerkrig og nutidens debat om monumenter af sydstatsgeneraler mm.
I sidste del af bevægelsen sætter vi fokus på afroamerikanernes kamp for rettigheder efter Borgerkrigen: Jim Crow lovene, Borgerrettighedsbevægelsen, Martin Luther King, Malcolm X, Black Lives Matter. Til allersidst i forløbet sætter vi fokus på den store splittelse, der præger USA i disse år - og undersøger blandt andet, hvordan historien bruges i denne kontekst.

Lærebogsstof:
Niels Bjerre Poulsen: "USA. Historie og identitet", Systime 2011, s. 9-36
Rikke Mosegaard Dyring: ”Den amerikanske drøm”, Frydenlund 2022, s. 65-74 og 99-116
Nina Holst m.fl.: "Dream on? Afrikansk-amerikanerne: vejen mod frigørelse belyst historisk, engelsk- og samfundsfagligt", Columbus: 2015. s. 95-6, 98, 102, 105-7

Videomateriale:
"Clement i USA - Valget og verden", DR, 2024.
"The Freedom Riders History", Smithsonian Magazine: 2010. https://www.youtube.com/watch?v=1zBY6gkpbTg

Kilder:
Frederick Jackson Turner: “Frontiertesen” (1893)
John Gasts maleri “American Progress” (1872)
Uddrag af John F. Kennedys tale på det demokratiske partikonvent 1960
"Busstrejken i Montgomery, Alabama", fra Erik A. Hansen, Negeren i USA. Raceproblemet før og nu, Gyldendal: 1976.

Artikler:
Jens-André Herbener: "De amerikanske folkemord", Politiken 03-08-2012
"Stormen på kongressen", Niels Bjerre-Poulsen, Lex.dk. https://lex.dk/stormen_p%C3%A5_Kongressen
"Cultural Issues and the 2024 Election", Pew Research Center, 2024. https://www.pewresearch.org/politics/2024/06/06/cultural-issues-and-the-2024-election/

Podcast:
"Verden kalder - Hvad siger Beyoncés cowboyhat om splittelsen i USA?", Radio 4, 2024.
Kampen om historien | Borgerkrig i USA - dengang og i dag, DR LYD, 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Grønland

Vi starter helt tilbage med tidligste indvandringer til Grønland, herunder Thule-inuitterne og nordboerne og bevæger os herefter til den senere danske kolonisation styret af Kongelige Grønlandske Handel og missionen drevet af den danske statskirke og de tyske hernhuttere. Til slut kigger vi på de aktuelle diskussioner og konflikter om forholdet ml. DK og Grønland.
Formuleret som spørgsmål, er nedenstående vores fokus:
Hvordan har det danske overherredømme over Grønland præget grønlandsk kultur og samfund, og hvordan påvirker det nutidens politiske situation?

Lærebogsstof:
Suzanne Gudbjerg-Hansen, Thomas P. Larsen og Ulrik Lavtsen: Flere sider af Grønland, L&R Uddannelse 2017. s. 8-38

Videomateriale:
"Historien om Grønland og Danmark: Mødet", Inuk Silis Høegh , DR, 2022. https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-moedet_501043
"TVA: Statsministeren orienterer partiledere efter indsættelsen af Trump", DR, 2025.

Artikler:
"Grønlands skæbneår", Emil Jørgensen, Weekendavisen, 2025.
"Grønlandske partier afviser Trump på stribe: Vil ikke være en del af USA", Morten Henriksen m.fl., DR, 2025.
"Nordboernes skæbne - det uløste mysterium", Christian Schultz-Lorentzen, Jyllands-Posten, 2006.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i
        dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20.
        århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Repetition og eksamenstræning

Vi har repeteret jeres forløb fra historieundervisningen og trænet analyse, problemstillinger, kontekstualisering, kildekritik og historiebrug.

Vi har bl.a. brugt følgende hjemmeside og dens undersider:
https://sites.google.com/view/historiefaget-mn/

Billeder:
"For Danmark! Mod Bolchevismen!", 1944
"Vikings", reklame for tv-serien af samme navn (2013-2020)

Artikler mm.:
"Decision taken on denazification, demilitarization of Ukraine — Putin", TASS, 24. februar 2022

Sangtekster:
"We The People...", A Tribe Called Quest, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer