Holdet 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Katrin Elisabeth Sigurskjold
Hold 2022 HI/t (1t HI, 2t HI, 3t HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid og Danmarks tilblivelse
Titel 2 DHO
Titel 3 Pesten i middelalderen
Titel 4 Renæssance og reformation
Titel 5 Oplysningstid: frihed og rettigheder
Titel 6 Demokrati og sport i det antikke Athen
Titel 7 Industrialiseringen
Titel 8 Hitlers vej til magten
Titel 9 Kold krig og velfærd
Titel 10 Kina
Titel 11 Kronologi og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid og Danmarks tilblivelse

Forløbet er klassens første historieforløb, som introducerer til en vigtig periode i Danmarks historie set i forhold til Danmarks tilblivelse og danskernes selvforståelse, nemlig vikingetiden. Der ses på vikingernes samfundsstruktur, kønsroller, togter (med fokus på Lindisfarne), ringborgene og overgangen til kristendommen under Harald Blåtand. Forløbet handler om, det man ved om vikingerne, det man tror, man ved, og hvordan nye fund kan ændre opfattelsen af vikingetiden. Klassen introduceres til fagets centrale metoder, og gennem kildekritik og historiebrug tages der fat på forholdet mellem virkelighed og myter, samtid og senere opfattelser og associationer af vikingernes som danskernes forfædre, der repræsenterer bl.a. styrke og mod.

Kernestof:

- Ringkøbing Fjord museer om vikingetiden: https://ringkobingfjordmuseer.dk//om-vikingetiden
Nationalmuseet om vikingetiden:
- https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/mennesket/samfundsorden-i-vikingetiden/
- https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/mennesket/kvinder/
- https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/magt-og-aristokrati/slaver-og-traelle/
- https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/togter/plyndring-af-kirker-og-klostre/
- Danmarkshistorien.dk (uddrag): https://danmarkshistorien.lex.dk/Vikingetogter_i_England_793-896
- Mette Boritz, "Vikingerne Lever" fra Vinkler på Vikingetiden, Nationalmuseet, 2013
- Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til Danmarkshistorien, 2009, side 29-32
- Jens Ejsing, "Danskerne blev langsomt kristne", Berlingske.dk, 2005

Kilder:
- Ibn Fadlan om vikingernes skikke, ca. 922: https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Fadlan_om_vikingernes_(ar-rus')_skikke,_ca._922

- John af Wallingfords krønike, ca. 1220: https://danmarkshistorien.lex.dk/John_af_Wallingfords_Kr%C3%B8nike,_ca._1220

Fra: Elin Bach, Vikingernes Vilde Verden, Systime, 1986:
- Den oldengelske krønike, 793
- Alcuin af York
- Brudstykke af billedsten fra Lindisfarne ca. 850-900

Billeder til historiebrug:
- Forside fra magasinet Spot
- Logoer fra Viking Markiser og Stryhn's leverpostej
- Reklame for TV-serien Vikings
- Forside fra Politikens bog om Danmarks vikingetid
- Plakat for Dansk Folkepartis ungdom
- Landskabsmaleri, En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs, Johan Thomas Lundbye, 1839

Film og medier:
- Historien om Danmark, afsnit 3
- Vikings, afsnit 2, sæson 1 (2013) om Angrebet på Lindisfarne (The Wrath of the Northmen)
- I vikingernes land, afsnit 6, "Trelleborg"
- Danernes store religionsskifte

Supplerende:
- 5 ting du skal vide om vikingetiden: https://www.youtube.com/watch?v=YlRBI1FQJ9k
- 13th November 1002: Æthelred the Unready orders St Brice’s Day Massacre of Danes living in England, https://www.youtube.com/watch?v=JIvTepyYPpw
- Materialer fra historielab om historiebrug

Forløbet dækker ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 DHO

Forløbet er et todelt, tværfagligt DHO-forløb, som afvikles sammen med dansk. Første del er et tværfagligt overbliksforløb på syv moduler i hvert fag, som har fokus på Danmark i krig med nedslag i De slesvigske krige, verdenskrigene og krigen mod terror.

I historiedelen er der fokus på årsager til samt udvikling og udfald af de forskellige krige og hvordan disse påvirker Danmarks selvforståelse ift. Danmark som krigsførende nation samt hvordan krigene erindres.
Der ses på, hvordan treårskrigen var afgørende for, at Danmark gik fra enevælde til demokrati, hvad Danmarks sejr i tre-årskrigen betød for selvforståelsen, og hvordan det dannede baggrund for Danmarks strategi for krigen i 1864, som endte fatalt for Danmark, som mistede mange mænd og en stor del af det jyske territorium til tyskerne.
Dernæst ses på, hvordan dette påvirkede Danmarks beslutning om at være neutrale i 1. verdenskrig, hvilket bragte Danmark godt igennem krigen, men hvilket ikke var muligt for det danske mindretal der boede i Nordtyskland i denne periode, som måtte kæmpe på tysk side i krigen. Her fokuseres på de danske soldaters oplevelse af krigen og kort på genforeningen efter krigen.
Herefter arbejdes der med 2. verdenskrig i Danmark, hvor man på baggrund af erfaringerne fra 1. verdenskrig førte samarbejdspolitik fra 1940-1943 for at få Danmark mest muligt upåvirket gennem krigen. Den stigende modstand og samarbejdspolitikkens sammenbrud i 1943 undersøges, og der ses på, hvordan Danmarks situation herefter blev mere krigslignende, herunder hvordan danske jøder blev sendt i KZ-lejr,  hvordan modstandsbevægelsen i dag opfattes som krigens sande helte i Danmark og hvordan efterspillet foregik ift. straffefanger og rettergang for landsforrædere.
Slutteligt ses på, hvordan strategien skiftede fra Den jugoslaviske borgerkrig i 1990'erne med udgangspunkt i, at Danmark skulle deltage aktivt i vigtige internationale konflikter. Der fokuseres på Krigen mod terror, hvor Danmark, i følge Anders Fogh Rasmussen, ikke skulle gentage fejlen fra 2. verdenskrig, hvor man lod den vigtige kamp være op til andre. Klassen er på ekskursion til København, hvor vi besøger Krigsmuseet og deltager i forløbet "Dilemma Afghanistan". Efterfølgende er vi i biografen for at se Bille Augusts "Kysset", som udspiller sig omkring 1. verdenskrigs udbrud.

I danskfaget er der fokus på, hvordan krig fremstilles i kunsten og hvilke helteroller er i spil. I begge fag arbejdes der med et bredt udvalg af materialer og metoder, og der trækkes løbende tråde mellem de to fag med henblik på dansk-historieopgaven.

Forløbet danner baggrund for DHO-opgaven, som elever udarbejder indenfor ét af emnerne i den efterfølgende skriveperiode, som udgør forløbets anden del. Her bruges fem moduler på emnevalg, problemformulering og vejledning.

Kernestof

De slesvigske krige:
- Første Slesvigske krig 1848-1850: https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/militaerhistorie/danmarks-krige/foerste-slesvigske-krig/
- Anden Slesvigske krig - 1864: https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/militaerhistorie/danmarks-krige/anden-slesvigske-krig/
- Historien om Danmark, afsnit 8: "Grundloven, folket og magten" (de første 33 minutter)
- Dokumentar: "Slagtebænk Dybbøl", DRK, 2014
- Uddrag af artikler fra Fædrelandet og Fyns Stifttidende, februar 1864

Verdenskrigene:
- 1. verdenskrig kort fortalt: https://www.youtube.com/watch?v=xn9y0cdSDiY
- "Danskere i 1. verdenskrig" af Thorkil Smitt
- Breve fra Nicolai Clausen i 1. verdenskrig
- Carl-Johan Bryld, Danmark fra oldtid til nutid, Gyldendal, 2002, side 212-225 (kapitlet "Besættelse og efterkrigstid 1940-1953")
- Danske børn i nazistisk fangenskab, kapitel 1 og 3: https://folkedrab.dk/temaer/danmark-og-holocaust/film-om-danmark-og-holocaust/theresienstadt-danske-boern-i-nazistisk/s-1
- klip fra filmene "9. april" og "Drengene fra skt. Petri"

Krigen mod terror:
- Danmark i krig 1991-2011: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/danmark-i-krig-1991-2011/?no_cache=1&cHash=2b74e3d169e2003b9e8f375ab56e5f80
- Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/anders-fogh-rasmussen-v-om-samarbejdspolitikken-29-august-2003/

Supplerende stof:
Dokumenter til brug for DHO: Skriftlighed stx + ressourcerum i Google Drev.

Forløbet dækker ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Pesten i middelalderen

Forløbet fokuserer på den europæiske middelalders store pestudbrud og disses betydning for samfundsstrukturen og verdenssynet. I starten af forløbet skabes et kort overblik over Romerrigets fald og overgangen til middelalderens magt- og samfundsstrukturer. Dernæst undersøges pesten i senmiddelalderen med fokus på, hvordan gengivelser, samtidige beretninger og dokumenter giver et billede af de private, videnskabelige og religiøse opfattelser af og reaktioner på pesten samt hvordan levevilkår og samfundsstruktur blev påvirket af pesten. Vi ser bl.a. på behandlingen af de syge, antallet af ofre, hvordan jøderne blev gjort til syndebukke for pesten, hvordan kirkens og samfundets øvrige magtstrukturer på nogle måder blev svækket på deres autoritet og hvordan pesten skabte en vis grad af social mobilitet grundet de mange ofre.
Til sidst i forløbet arbejdes der kort med nyere debatter og teorier om hvad pesten var og hvorvidt der er tale om samme sygdom, som i nyere tid har hærget i pestepidemier i verden. Der perspektiveres desuden kort til covid-19 og håndteringen heraf og til nutidens frygt for store epidemiudbrud, som det skildres i populærkulturen.

Kernestof:
- Henrik Jensen, "Den sorte død", Gyldendal, 1999, side 8-20 og 25-32 (herunder uddrag af Boccacios Dekameron og kilder af Jeuan Gethin og Petrarca)
- Bas Kanthavarnan, "Pest - Pandemier fra Den Sorte Død til Covid-19", Systime, 2022, side 117, 131-133 og 163-172
- Mads Baastrup og Lone Leegaard, "Pest over Europa", DR, 2002: "Det første angreb" og "I stjernernes tegn"

Øvrige kilder:
Carl-Johan Bryld, Danmark - Tider og temaer, Systime ibog:
- Islandske nye årbog
Hanne Guldberg Mikkelsen m.fl., "Pest over Danmark", Gyldendal, 2006, side 101-103:
- Uddrag af Jacob von Königshofens krønike  (pesten og jøderne, kilde I-III)
- Udsnit af ”Dødedansen” eller ”Døden fra Lübeck”, 1463
Carl-Johan Bryld, "Danmark: tider og temaer", Systime, i-bog:
- DNA-analyse af rester af pestofre

Supplerende stof:
- Historiebogen om middelalderen: https://www.youtube.com/watch?v=5Zx6EThF9rE
- Klip fra filmen "The Crazies", Breck Eisner, 2010, 00.28.03-00.35.30

Forløbet dækker ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Renæssance og reformation

Forløbet handler om reformationen i Tyskland med udkig til Danmark. Først ses der kort på renæssancens menneskesyn, humanismen og naturvidenskaben med afsæt i Italien og spredningen til det øvrige Europa. Der ses desuden kort på de store opdagelser og kolonisering i perioden med fokus på, hvordan Vesten (og kristendommen) bliver dominerende i store dele af verden. Dette danner baggrund for forløbets fokus på pavekirkens svækkelse og den lutherske reformation, som er forløbets omdrejningspunkt. Med udgangspunkt i kilder og populærkulturelle fremstillinger lægges der hovedvægt på de debatter som Luther skabte i sin samtid, herunder om afladshandel og relikvier. Der arbejdes med reformationens forløb i Tyskland og Danmark, årsagerne hertil samt de ændringer det medfører i den kristne kirke, i samfundsstrukturen og i menneskesynet.  Slutteligt ses der på, hvordan Luther anskues i dag og hvilken kulturel betydning reformationen har haft på kort og lang sigt.

Kernestof:
Carl-Johan Bryld, Verden før 1914, Systime, 2010, side 123-128, 157-159 og 132-137.

Danmarkshistorien.dk om reformationen i Danmark:
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/reformationen-i-danmark-ca-1520-1539
- Reformationens virkning i samfund og kultur: https://www.youtube.com/watch?v=MEwto0sZYZw

Film:
- Leonardo da Vinci: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=321001282030
- Sådan blev Vesten rig: https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=030708131600
- Luther, Eric Till, 2003
- 5 skarpe om Luther: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=321306052110

Øvrige kilder:
- Debat mellem Luther og Erasmus, fra Steen Beck, "Europa, del 3", 2006, side 86
- Peder Palladius gør op med Romerkirken, fra Kim Bech Danielsen et al, "Fokus 1", Gyldendal, 2010, side 211-212
- Afladsbrev 1355, fra Harry Haue et al, "Fra stammer til folk", Gyldendal, 2000, side 126
- Mathias Sonne, "I dag slutter det store Luthershow...", https://www.information.dk/kultur/2017/10/dag-slutter-store-luther-show-strides-tyskerne-hvorvidt-gigantiske-jubilaeum-succes-fiasko

Supplerende:
- The religious wars spawned by the Reformation: https://classroom.ricksteves.com/videos/the-religious-wars-spawned-by-the-reformation

Forløbet dækker ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Oplysningstid: frihed og rettigheder

I forløbet fokuseres der på oplysningstiden og dennes idealer, der har været medvirkende til, at vores samfund ser ud, som det gør i dag. Der arbejdes med tidens filosofiske tanker om individ og samfund og med liberalismen, som den kom til udtryk under Struensee i Danmark, den amerikanske revolution og Den franske revolution. Der perspektiveres til menneskerettighederne i dag, herunder debat om menneskerettighedskonventionen og kort debatten om, hvorvidt den muslimske verden har haft en oplysningstid, og i hvilken grad dette er afgørende for forskellige kulturers værdisæt.


Kernestof:
- Fokus 2, Inge Adriansen et al, Gyldendal, 2009, side 37, 44-47 og 61-71.
- Grundbog til historie, Peter Frederiksen et al, Systime, 2010, side 15-19 og 49-51
- Carl-Johan Bryld, Verden før 1914, systime, 2010, side 460 + Fils de la Liberté

Film:
- Nikolaj Arcel, En Kongelig Affære, 2012
- Dokumentar: History of the World: Revolution, 2012: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031210081755

Kilder:
- The declaration of Independence, 1776
- Menneskerettighedserklæringen 1789
- Paul Revere, Fils de la Liberté
- Franske valgbreve 1789
- Fransk karikaturtegning fra 1789
- Menneskerettighedserklæringen af 1948: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fns-menneskerettighedserklaering-10-december-1948

Supplerende stof:
Oplysningstiden - hvad fanden skete der lige: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
- The American Revolution - What You Need to Know: https://www.youtube.com/watch?v=diOTAe-sNa4
- Intro til menneskerettigheder: https://menneskeret.dk/viden/laeringsportalen/film
- Henning Rovsing Olsen, "Er "En Konglig Affære" virkelighed eller fiktion?", Kristeligt Dagblad, 29. marts, 2012
- Den franske revolution: https://www.youtube.com/watch?v=ikg-IdMYlWA
- https://www.his2rie.dk/metode-og-redskaber/billedanalyse/

Forløbet dækker ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Demokrati og sport i det antikke Athen

Forløbet danner ramme for klassens studietur til Athen i fagene historie og dansk. I forløbet er der fokus på demokratiet i Athen og på OL i antikken, som bindeled mellem bystaterne.
Der ses på bystaternes udformning og indbyrdes forhold i det antikke Grækenland, herunder krigene, og på de forskellige, centrale styreformer som aristokrati, tyranni og demokrati. I forløbet ses der også på arven fra det antikke Grækenland, som f.eks. filosofi, kunst og demokrati. Der lægges vægt på diskussion af muligheder og begrænsninger i det antikke, direkte demokrati, såvel som det moderne, repræsentative demokrati diskuteres, bl.a. med udgangspunkt i Mogens Herman Hansens ideer herom. Debatten om Parthenonfrisen undersøges desuden.  Undervejs laves der kreative opgaver, som sangskrivning og visuelle fremstillinger. Der afsluttes med en eksamenslignende øvelse efter studieturen. På studieturen besøges bl.a. Akropolisruinerne, Akropolismuseet og Panathinaiko stadion.

Kernestof:
- Carl Johan Bryld, Verden før 1914, Systime, 2008, side 12-34
- Dokumentar: "The Ascent of Civilzation - How the Greeks Changed the World", 2014, https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321602082000
- Nationalmuseet om De olympiske lege: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/graekenland/de-olympiske-lege/
- Peter Kronsted, ”Grækerne ønsker Parthenon-frisen hjem”, Jyllandsposten, 26. februar 2004, https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE3412512/Gr%C3%A6kerne-%C3%B8nsker-Parthenon-frisen-hjem/ (uddrag)

Billeder:
- Vasemotiv: brud føres til svigerforældres hus: http://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/graekenland/den-graeske-bystat/direkte-demokrati/
- Kejser Caligula i hvid og farver: http://www.kulturkrukken.dk/kitch-pa-glyptoteket/
- Parthenonfrisen pilles ned: http://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/forsker-parthenon-frisen-er misforst%C3%A5et
- Københavns domhus: http://www.dac.dk/da/dac-learning/netundervisning/arksite-kanon/om-arkitektur/stil-og-perioder/klassicisme/

Supplerende stof:
The ancient origins of the Olympics: : https://www.ted.com/talks/armand_d_angour_the_ancient_origins_of_the_olympics?language=da&subtitle=da

Forløbet dækker ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Industrialiseringen

I forløbet arbejdes der med industrialiseringen med fokus på England (og med kort perspektivering til Danmark, Tyskland og USA). Der ses på industrialiseringens begyndelse i England, det liberalistiske og kapitalistiske samfund og de ændrede samfundsstrukturer, som det bringer med sig, herunder arbejdernes vilkår i byerne og arbejderbevægelsens socialistiske kamp for bedre vilkår og flere rettigheder, såvel som udviklingen af socialliberalismen, og der perspektiveres til den som grundsten i samfundet i dag. Der ses desuden kort på imperialismen som forudsætning for og konsekvens af industrialiseringen. I den forbindelse trækkes tråde op til i dag, hvor imperialismen og industrialiseringen har sat sit præg på klimaet og på forholdet mellem 1. og 3. verdenslande. Undervejs arbejdes der med kreative og innovative ideer. Forløbet afsluttes med et kort eksamenslignende projekt, hvor eleverne træner opstilling af problemstillinger og præsentationer af analyse på ukendt kildemateriale, her med fokus på arbejdsvilkår og ideologier i England.

Kernestof:
- Carl-Johan Bryld, Verden før 1914, Systime, 2008, side 241-280.

Dokumentarer fra cfu:
- Briternes historie, afsnit 5 (2013)
- Den sorte skole: Slaget på fælleden (2012)

Øvrige kilder:
- Rasmus Bang Petersen, "Er Afrika selv skyld i kontinentets fattigdom?", Information, 2005: https://www.information.dk/2007/07/afrika-skyld-kontinentets-fattigdom
- Catherine Jex, "Menneskeskabt global opvarmning begyndte for 150 år siden", Videnskab.dk, 2016: https://videnskab.dk/naturvidenskab/menneskeskabt-global-opvarmning-begyndte-for-180-aar-siden
- Erik Jensen og Birger Kledal, Den industrielle revolution - England 1780-1850: uddrag af Andrew Ures Philosophy of Manufactures, 1835, (side 195-197), uddrag af Robert Owens rapport til amtsadministrationen i Lanark, 1820 (side 242-245), tabeller over bomuldsindustrien (s. 122)
- Illustration fra Frances Trollopes roman The Life and Adventures of Michael Armstrong (1840): https://spartacus-educational.com/IRarmstrong.htm

Supplerende stof:
- Crash course history 24: the Industrial Revolution: https://www.youtube.com/watch?v=zjK7PWmRRyg
- Crash course Black American history 13: https://www.youtube.com/watch?v=83eJfEFFZ74
- Europa koloniserer verden: https://www.youtube.com/watch?v=IjPS2c_4bBk
- Cliomateriale om socialliberalismen

Billeder af arbejdsforhold, byliv og politisk debat under industrialiseringen:
- http://www.historynotes.info/how-child-labour-changed-the-world-1546/
- http://puzzstory.com/worldhistory/portfolio/industrial-revolution/
- https://www.mtholyoke.edu/courses/rschwart/ind_rev/images/images-ind-era.html

Forløbet dækker ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Hitlers vej til magten


Forløbet starter med et indblik i og overblik over 1. verdenskrig, sådan at udviklingen i Tyskland i mellemkrigstiden kan ses i lyset af denne. I forløbet lægges der særlig vægt på årsagerne til, at Hitler kom til magten, bl.a. fredsaftalerne fra 1. verdenskrig og utilfredsheden med Weimarrepublikken, Tysklands økonomiske forhold samt Hitlers ideologiske grundlag, herunder inspirationen fra Mussolini og fascismen i Italien, nazisternes valgkampagne og propaganda mv. Herefter ses der på den politiske udvikling i Tyskland under Hitler, årsagerne til krigsudbruddet, herunder ansvarsspørgsmål, bl.a. appeasementpolitik.  Der afsluttes med en problemstillingsøvelse med udgangspunkt i kilderne fra forløbet. Der arbejdes desuden med Holocaust med fokus på udviklingen i jødeforfølgelserne fra sporadiske aktioner til lovgivning og til slut systematisk udryddelse. I denne forbindelse diskuteres ansvarsspørgsmål.

Kernestof:
- Carl-Johan Bryld, "Verden efter 1914", Systime, 2007, side 40-51, 55-56, 81-88, 94-110 og 121-128.
- Michael Klos, "Tyskland 1871-1996", Munksgaard, 1996, side 50-53
- Niels Arne Sørensen, 1. verdenskrig, Danskernes Akademi, DR2: ttps://www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw&list=PL0FAC59F17B12D83Dæ

Kilder:
Britiske hverveplakater:
- http://greatwar-1914.tumblr.com/post/118682599273/helped-by-the-young-lions-the-old-lion-defies-his
- http://kildekritik7y.blogspot.dk/
- http://www.firstworldwar.com/posters/uk.htm
- http://www.1sted.dk/1verdenskrig/dokumentar/victoria_cross.aspx
- Om 1. verdenskrig: engelsk annonce: Hvad bør man sende sin soldat? (1917), Tegning fra fransk soldateravis: Det søde liv (1917) og beretning af engelsk sekondløjtnant "A Boxing Day Smoke" (på engelsk).
- NSDAPs 25-punkts program 1920 og "National" og "social", tale af Hitler 12/4 1922, fra: Inger Bertelsen og Karl Jacobsen, "Hitler - Fascismens vej til magten", Gyldendal, 1983, side 21-26
- Niels Senius Clausen et al, Fascismens billeder, DR, 1980, side 2, 13 og 27
- Oversigt over racelovene, 1935, Karl Christian Lammers, "Vejen til Auschwitz", Gyldendal, 2000, side 57

Film:
- Uddrag af "Ondskabens ansigter: Benito Mussolini", DRKultur, 2018: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321809040110
- The Nazis: A Warning from History, episode 1, "Helped into power", BBC, 1997: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321409012235
- Roman Polanski, "Pianisten", 2002

Supplerende stof:
- 1. verdenskrig kort fortalt: https://www.youtube.com/watch?v=kTuQiBxrivw
- 1. verdenskrigs årsager: https://www.youtube.com/watch?v=gD8DJH-9hDM
- Om livet i Weimarrepublikken: https://www.bing.com/videos/search?q=roaring+twenties+germany&&view=detail&mid=76B957CE0FA90A405E8876B957CE0FA90A405E88&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Droaring%2520twenties%2520germany%26qs%3Dn%26form%3DQBVR%26%3D%2525eAdministrer%2520din%2520s%25C3%25B8gehistorik%2525E%26sp%3D-1%26pq%3Droaring%2520twenties%2520germany%26sc%3D1-24%26sk%3D%26cvid%3D9C8E07EFE3B04743886B146B3A5505D9%26ghsh%3D0%26ghacc%3D0%26ghpl%3D (uddrag)
- The Munich agreement: https://www.youtube.com/watch?v=wKA-lhWFbsE
- The Auschwitz Album - Visual Evidence of the Process Leading to the Mass Murder at Auschwitz-Birkenau, https://www.youtube.com/watch?v=ATQp8rFXRkg

Forløbet dækker ca. 85 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Kold krig og velfærd

Forløbet omhandler Den kolde krig med fokus på ideologiernes kamp ml. USA og Sovjetunionen, som den kom til udtryk i Europa.
I opstarten af forløbet gives et overblik over Den kolde krigs samlede forløb med udblik til rumkapløbet, stedfortræderkrige mv. Dernæst laves der neddyk i forskellige centrale aspekter, såsom afkolonisering og de internationale alliancer efter 2. verdenskrig samt Europas deling med oprettelsen af folkedemokratier i Østeuropa og USAs udenrigspolitik som udtrykt i Trumandoktrinen samt Marshallhjælpen i Vesteuropa. Herunder gennemgås udformningen af markedsøkonomien og planøkonomien samt den økonomiske udvikling i hhv. Vesten og Østblokken. Som eksempel på den ideologiske kamp, lægges der særlig vægt på Tysklandsspørgsmålet efter krigen, årsagerne til opførelsen af Berlinmuren samt murens fald og Tysklands genforening. Vi ser desuden nærmere på våbenkapløbet og terrorbalancen, hvor vi danner overblik over perioder med optrapning og afspænding samt arsenalerne. I forløbet arbejdes der med et bredt udvalg af kildematerialer med fokus på propaganda og synet på "den anden" og der ses på konfliktens ophør, herunder aktør- og strukturforklaringer på Sovjetunionens sammenbrud.

Forløbet afsluttes med et kort forløb med fokus på Den kolde krig i Danmark. Her ses på, hvordan Danmark allierer sig med Vestblokkken med USA i spidsen med kulturel og økonomisk indflydelse til følge. Der ses på, hvordan velfærdsstaten udvikler sig i perioden med socialdemokratiet i spidsen, debatten omkring den, og hvilken betydning denne får for danskernes levevis. Denne del af forløbet afsluttes med et eksamenslignende projekt. Undervejs er klassen på ekskursion, hvor de først deltager i liverollespillet "Mission Kold Krig" i Ejbybunkeren med fokus på Cubakrisen. Herefter besøger vi en lokal bunker i Stenløse, hvor Museums- og lokalarkivleder Rolf Kjær-Hansen fortæller om Den kolde krig i Egedal kommune. Eleverne arbejder herefter med et kort, kreativt formidlingsprojekt om Den kolde krig i kommunen, hvor Ejbybunkeren danner inspiration. I forbindelse med Uge Sex sættes der også fokus på efterkrigstidens Danmark med fokus på øget velstand og ændrede familiemønstre i perioden. Der arbejdes tematisk med P-pillens frigivelse, legalisering af abort og pornografi.

Materialer om Kold Krig:

Kernestof:
- Carl-Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, Systime, 2010, side 149-161, 169-171, 174-178, 217-222 og 285-304.
- Dokumentar: Berlinmurens fald, DRkultur, 2009: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=320911102310
- Dokumentar: Historien om Danmark, afsnit 10, "Velfærd og kold krig"
- Dokumentar: Besat af USA (fra cfu)

Kilder:
- Uddrag af Winton Churchills jerntæppetale: https://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=637
- Stalins svar på jerntæppetalen: https://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=636
- Duck and Cover: https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60&t=180s
-  Anti Communist cartoon, 1948, Make Mine Freedom: https://www.youtube.com/watch?v=8D6d6_-Vngo
- Sovjet Propaganda: American Imperialist - The Millionaire: https://www.youtube.com/watch?v=jETJt_zbnKk
- Tabel over flygtninge fra øst til vest, 1949-1961 fra: I. Bertelsen og K. Jakobsen, Berlinproblemet 1958-1972, 1974, s. 27
- Uddrag af to tyske historiebøger om Berlinmuren (fra hhv. Vesttyskland og Østlyskland, 1971)
- Figurer over atomarsenaler: http://www.nrdc.org/nuclear/nudb/datainx.asp
- Statsministeriets pjece "Hvis krigen kommer, 1962
- Beredskabsstyrelsens pjece "Forberedt på krisen", 2024

Supplerende stof:
- film om menneskerettigheder: https://menneskeret.dk/viden/laeringsportalen/film
- Om atombomber: http://nuclearsecrecy.com/nukemap/m atombomber:
- Agnes Amanda Vesth Rasmussen, "Hvor langt skal man være fra en atombombe for at overleve?", videnskab.dk, 2017: https://videnskab.dk/teknologi-innovation/hvor-langt-skal-du-vaere-fra-en-atombombe-for-at-overleve  
- East Berliners Jump to Freedom [...]: https://www.youtube.com/watch?v=ExOYvW5vCj4
- Et oprids af den økonomiske udvikling i USSR, herunder tabeller over BNP i USSR, USA og Europa, skrevet af Agnes Wraae
- Definitioner af Antikommunisme, Perestrojka og Glasnost fra Den store danske
- Klip fra filmen "Goodbye Lenin": https://www.youtube.com/watch?v=zA9D1W1q-5I
- Cubakrisen - Da Verden Kom Skræmmende tæt på Atomkrig: https://www.youtube.com/watch?v=Irlo-NN7E2g
- Skoletjenesten materialer til Mission Kold Krig

Materialer om velfærd i Danmark:

Kernestof:
- Carl-Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, Systime, 2010, side 242-252

Kilder:
- Lars Andersen et al, Fokus 3, Gyldendal, kilde af Poul Møller, side 66-67
- Uddrag af J.O. Krags kronik fra Social-demokraten, 23. oktober, 1956, fra: Claus Friisberg, Den nordiske velfærdsstat, Gyldendal, 1977, side 25-27                                                                                        
- Plakat fra KADs ligelønskampagne 1973: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kvindekamp-og-koensroller-1960-1985-1
- Socialdemokratisk valgplakat, 1960, fra: http://natmus.dk/historisk-viden/temaer/industrikultur/industrikulturen-og-nationalmuseet/                                                                                                                                      
- Harry Haue m.fl., Det ny Danmark 1890-1980, Munksgaard, 1981, side 241 og 247
- Uddrag af Søren Mørchs ”Velfærdsstatens opståen”
- Tal om familie, børn og arbejde, 1940-1993, fra: Anne Løkke og Anette Faye Jacobsen, Familieliv i Danmark, 1997, side 243                                                                                                                           
- Uddrag af Venstres partiprogram 1963, fra: danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/venstres-partiprogram-1963/
- Peter Mogensen og Anders Dons ”Danskerne mister tillid til velfærdsstaten – de oplever, at den er under pres”, Berlingske, 16. juli, 2019, uddrag, https://www.berlingske.dk/kommentarer/danskerne-mister-tillid-til-velfaerdsstaten-
de-oplever-at-den-er-under

Supplerende stof:
- Billeder fra 1960'erne
- Lektion 9: Introduktion til globale tider efter 1973: https://www.youtube.com/watch?v=9TGQMUGF4JI&t=485s
- Billeder fra under Den kolde krig i Egedal kommune
- Michael Ørtz Christiansen, "Hemmelig plan afslører: Polen ville erobre Danmark med atombomber og mere end 100.000 soldater", dr.dk, 11. november 2020.
- Prepping i Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=Mh1xGgPX5sc

I forbindelse med Uge Sex har klassen i 2.g og 3.g arbejdet med seksualitet i efterkrigstidens Danmark, som ses i lyset af dette forløb. Følgende materialer er læst:

- Hanne Mortensen m. fl., "Flere sider af køn", Frydenlund, 2023: side 42-49
- Dokumentar: Da Danmark mistede sin uskyld (cfu)
- Uddrag af politikerne Knud Thestrups (K) og Per Dichs (SF) udtalelser om abort: https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/koen-og-seksualitet/2-aegteskab-kaerlighed-konsekvenser/fri-abort-danmark/
- P-pillens historie - 50 år med p-pillen: https://www.youtube.com/watch?v=PrXNTWpYiEY

Forløbet dækker ca. 105 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Kina

Forløbet starter med et kort indblik i Kinas tidlige historie og samfundsformen i dynastierne og deres undergang. Herefter er der fokus på Bokseropstanden og kampen ml. Chiang Kai-Shek og Mao samt Maos vej til magten. Hovedfokus ligger på Maos betydning, visioner og reformer i det kommunistiske Kina under Den kolde krig, herunder Det store spring fremad og kulturrevolutionen samt arven fra Mao i dag, hvor Kina søger tilbage til traditionerne. Der ses desuden på Kinas og kommunistpartiets udvikling efter Mao med udgangspunkt i Deng Xiaopings sociale, politiske og økonomiske reformer med modernisering og vestliggørelse af økonomien og Xi Jinpings visioner for Kina, herunder Den kinesiske drøm, de nye Silkeveje, teknologirevolution og konflikten med Taiwan. Kinas internationale placering, bl.a. magtforholdet til USA, og vestens opfattelse af Kinas brud på menneskerettigheder undersøges desuden. Forløbet afsluttes med et eksamensrettet projekt, hvor eleverne arbejder med et eksamenssæt.

Materialer:
- Mogens Hansen (red.), "Kinesiske Perspektiver", Gyldendal 2013, side 9-15 og 18-36
- Lene Sønderby Bech m.fl, "Kina- Temaer i moderne kinesisk historie", Systime, 2022, side 9-11, 14-19, 36-37, 241-245 samt uddrag af i-bogskapitlet om Den kinesiske drøm og den amerikanske drøm.
- Laura Dombernowsky, "En af formand Maos 20 procent dårlige handlinger", Information, 14. maj 2016, https://www.information.dk/udland/2016/05/formand-maos-20-procent-daarlige-handlinger
- Martin Gøttske, "Kina søger værdier og moral i traditionen",
Information, 4. april 2012
- Lasse Karner, "Mao er borte, men maoismen lever og har fået comeback under Xi’s ledelse", Information, 15. juli 2021, https://www.information.dk/udland/2021/07/mao-borte-maoismen-lever-faaet-comeback-xis-ledelse
- Lasse Karner, ”Mao fik Kina på fode igen, Deng gjorde Kina rigt. Nu er Xi lederen af en ny æra, hvor Kina skal være stærkt”, Information, 13. november 2021
- Peter Viggo Jakobsen, "USA, Kina og kampen om magten", Sydinvest, januar 2022: https://www.sydinvest.dk/nyheder/magasinet-horisont/usa-kina-og-kampen-om-magten

Kilder:
- Forbud skrevet på plakat opsat af Rødgardister, 1966,
- Plakat: ”Vi elsker Formand Mao grænseløst”, 1971, (Fra: Digitalt særtryk af FUND OG FORSKNING I DET KONGELIGE BIBLIOTEKS SAMLINGER, Bind 51, 2012)
- Plakat fra kulturrevolutionen: https://iers.grial.eu/modules/introduction/daoism/daoindex-10_dk.html
- En arbejderfamilie i Shanghai. Af Finn Kenneth Hansen, Forlaget Forum, 1975

Dokumentarer fra cfu:
- Kina 1949-72: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Kina%201949-72&orderby=title&SearchID=34665a44-d3b3-47fb-9416-8a8f6d52df46&index=1
- Beijing 1989: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=beijing%201989&orderby=title&SearchID=d5cba4a7-7165-4fe6-b6e0-d8988dd5fbff&index=1

Supplerende stof:
- 20th October 1935: The 6,000 mile Long March by the Red Army of the Communist Party of China, https://www.youtube.com/watch?v=czPG45yWHHc
- Opium Wars: Great Britain vs China - Animated History, https://www.youtube.com/watch?v=f32MPPBJOjU
- Lene Sønderby Bech m.fl, "Kina- Temaer i moderne kinesisk historie", Systime, 2022, side 179-188 og 195-203

Forløbet dækker over ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Kronologi og repetition

I dette sidste forløb afvikles kronologi-forløbet med nedslag i de afviklede forløb. Eleverne arbejder i faste grupper, hvor der besvares centrale problemstillinger for hvert forløb, der belyser essensen af forløbet og sammenhængen mellem forløbene, sådan at der også repeteres undervejs.

Centrale historiske metoder og begreber indenfor bl.a. kildekritik og historiebrug samt aktør/strukturforklaringer repeteres og klassen øver sig i at opstille og besvare problemstillinger. Klassen har desuden et prøvetræningsmodul, hvor vi arbejder med et prøvesæt om Den kolde krig og ser eksamensvideoen fra "Ved det grønne bord".

Kernestof:
Prøvesæt om Den kolde krig fra Ved det grønne bord (tabel over flygtninge, to skolebogsuddrag om Berlinmuren, tabeller over nuværende forskelle på Øst- og Vesttyskland samt traditionalistiske og revisionistiske tolkninger af Den kolde krig)

Forløbet dækker ca. 5 sider. Forløbene dækker til sammen ca. 580 sider.

NB: tilladte hjælpemidler til eksamen: Ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde