Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Truus Tuntelder
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kropsbasis med hip-hop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EG-showtime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jive.
I dette forløb skal holdet arbejde med latindansen, Jive.
Der fokuseres på tekniske elementer i dansen samt musikalitet i form af at kunne bruge musikkens takter.
Samt kendskab til følgende:
Jive er kendetegnet ved små op-og-ned bevægelser, hvor du skal "bounce" op og ned som en bold.
Dansen foregår på fadballen og med små fjedrende trin, for at kunne nå alle bevægelserne i den hurtige musik.
Grundtrinet udføres på 6 taktslag - rytmen i musikken er dog 4/4.
De tekniske færdigheder, i dette forløb, handler om følgende trin og variationer:
- Grundtrin (herunder rockstep og side chassis/triple step) - her har fokus været på bounce.
- Change of hands behind back
- Mooch
- American spin
- Underarm turn - with a twist.
- Kicks.
-Hip lift.
-Chicken walks.
- Hip Bump.
- Windmill step.
Holdet har lært at bruge takterne i musikken samt at tælle ind, så dansen startes på et 1-slag.
Fokus har desuden været at eleverne selvstændigt kan sammensætte koreografier og selv finde musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basket
I dette forløb præsenteres eleverne for basketballspillets grundlæggende teknikker, samt nogle lidt mere avancerede bevægelser.
Taktisk præsenteres eleverne for grundlæggende angrebs taktik og nogle basale angrebsåbninger.
Der er fokus på følgende tekniske elementer:
- Driblinger, cross-over og pivoteringer, herunder jumpstop og begrebet ”triple-treat”.
- Afleveringer og modtagninger.
- Lay up
- Jump shot.
- Rebound og transition, herunder løbemønstre under transitionen.
- Forsvar via øvelsen ”Shelldril”, vigtige elementer er ”at have splitvision”, korrekt afstand til modstander og kommunikation.
- Forskellige angrebsåbninger i form af forskellige cuts og screeninger. Følgende er gennemgået; ”Give and go”, ”Backdoor”, ”Pick and roll” og ”V-cut”.
- Desuden har eleverne arbejdet med de lidt mere avancerede bevægelser; ”Spin-move” og ”Eurostep”.
Endeligt arbejdes med de mest basale regler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
afslutning Basketball
I dette forløb præsenteres eleverne for basketballspillets grundlæggende teknikker, samt nogle lidt mere avancerede bevægelser.
Taktisk præsenteres eleverne for grundlæggende angrebs taktik og nogle basale angrebsåbninger.
Der er fokus på følgende tekniske elementer:
- Driblinger, cross-over og pivoteringer, herunder jumpstop og begrebet ”triple-treat”.
- Afleveringer og modtagninger.
- Lay up
- Jump shot.
- Rebound og transition, herunder løbemønstre under transitionen.
- Forsvar via øvelsen ”Shelldril”, vigtige elementer er ”at have splitvision”, korrekt afstand til modstander og kommunikation.
- Forskellige angrebsåbninger i form af forskellige cuts og screeninger. Følgende er gennemgået; ”Give and go”, ”Backdoor”, ”Pick and roll” og ”V-cut”.
- Desuden har eleverne arbejdet med de lidt mere avancerede bevægelser; ”Spin-move” og ”Eurostep”.
Endeligt arbejdes med de mest basale regler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojektet.
Træningsprojekt med fokus på løb og konditionstræning.
Eleverne skal løbe 5 eller 3 km og ud fra en starttest planlægge og udføre træning frem mod en sluttest.
Basis for dette har været relevant teori i træningsplanlægning, træningsfysiologi og andre relevante tematikker.
Elever der var skadet har primært arbejdet med styrketræning/cykling i vores styrketræningsrum under hensyntagen til deres skade.
Eleverne skulle løbende føre logbog.
Forløbet blev afsluttet med en sluttest samt en personlig evaluering hvor eleven blev vurderet på hvor struktureret der var blevet arbejdet samt den fysiske kapacitet og fremgang.
Teori:
Træningslære s. 96-103 i "Idræt C - teori og praksis".
Følgende begreber er vigtige:
Superkompensation, testning, kondition og konditionstræning, kondital, fysiologiske ændringer ved konditionstræning, hjertefrekvens ift. vurdering af arbejdsintensitet, Borgsskala, samt forskellige former for konditionstræning.
"C - det er idræt af Troels Wolf, Marc Hammer & Mette Trangbæk Hammer" s. 146-148.
PDF om målsætning. Hvad er målsætning og hvilke krav er der til mål? Forskellige typer af mål - 1.resultatmål, 2. præstationsmål og 3. procesmål.
I forløbet er, desuden, gennemgået teori svarende til følgende sider i Idræt C - teori og praksis- 39-48
Temaer der er berørt:
Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde:
1. Musklerne - hvordan er de opbygget og hvordan fungerer de?
2. Energisystemet - hvor kommer energien til muskelarbejdet fra? Arbejdes der aerobt eller anaerobt?
3. Kredsløbet - med fokus på Lungerne og Hjertet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt 3a
|
30-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Disko.
Overordnet formål: Blive bekendt med, hvordan man danser disko, samt at se hvordan "klassiske" danse nyfortolkes eksemplificeret via den koreanske "Waaking".
Specificerede formål: Lære og efterfølgende lave forskellige "klassiske" diskodanse.
Eleverne har skulle lære forskellige fælles serier og dansemoves, desuden har eleverne arbejdet kreativt og selv lavet forskellige danse med forskellige grupper.
Tekniske elementer fra fælles disco-serie, som eleverne har arbejdet med (serie som tt lærte jer):
- Forskellige poses.
-Walks,
-"Kick Ball Change".
-"Seatbelt".
- "Skates".
-"Chickenwalk".
"Point"
"Tju Tju"
"Head Shake" og "Looking"
"Hip Thrust"
"Down - UP"
"Grease Lightning"
"Break winde"
"Swipe-tap-tumble"
-The Dolphin.
-The funky chicken.
-The Proud Mary.
- The Bus Stop.
- The Car Wash
desuden har eleverne arbejdet med selvvalgte Waaking moves.
Teoretisk: At kunne tælle takter og blive bevidste om udtrykket i dansen disko. desuden har vi arbejdet med Labans BESS-teori, som en måde at beskrive og lave dans.
Pædagogiske/didaktiske mål: Samarbejde omkring tilvejebringelsen af forskellige diskodanse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Volleyball
Volley:
Formålet med forløbet har været at indføre eleverne i boldspillet volleyball, samt taktikken i spil-systemet "Beton".
Tekniske elementer der arbejdes med i forløbet:
Baggerslag: bolden foran spilleren, skulderne løftede, armene strakte, ned i knæene, brug knæ ikke arme, bolden rammer lige over håndled på underarm (over uret).
Fingerslag: trekant mellem pegefingre og tommelfingre på hænderne som en boldformet skål foran hovedet, møde bolden relativt langt nede mod hovedet med let bøjede fingre, placer dig under bolden. baggerslaget laves for det meste højt, men kan også laves som et hurtigt angrebs lay-up.
Serv: underhånds serv og overhånds tennisserv.
Smash: benarbejde: langt skridt, ned i knæ, armtræk og hop med samlede ben. slaget: træk arm tilbage, ram bolden og før armen videre i "svingsløjfe". Fokus på retnigsændring via at stemme imod.
Blokade: strakte arme over net uden at røre nettet, hoppe, timing. --> opdækning bag blokade.
Taktik:
Skifte mellem forsvar og angreb, rotationer.
Forskellige positioner med fokus på rollen som hæver.
Kommunikation på banen.
Desuden har eleverne spillet med regler og har kendskab til regler og pointtælling.
Teoretisk indhold i forløbet:
I dette forløb har eleverne været igennem et kort teoretisk forløb, hvor temaet har været skeletmusklens opbygning, styrketræning og forskellige styrketrænings metoder.
Samt hvordan man kan bruge RM-målinger til træningsplanlægning, træningsoptimering og til måling af progression.
Desuden har eleverne arbejdet med forskellige metoder til testning af muskelstyrke - både statiske og dynamiske tests.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition.
I dette forløb har eleverne fået mulighed for at repetere de til eksamen opgivne discipliner, samt de teoretiske tematiskker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757601337",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757601337",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757601337"
}