Holdet 2022 id/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rune Ais Lydolph-Nielsson
Hold 2022 id/s (1s id, 2s id, 3s id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kropsbasis (RL)
Titel 2 Opvarmningsprogrammer
Titel 3 Grundtræning
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Atletik
Titel 6 Showtime
Titel 7 Redskabsgymnastik
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Fodbold og træningsprojektet
Titel 10 Styrketræning (træningsprojektet)
Titel 11 Jive.
Titel 12 Repetition og eksamensforløb: VIGTIG INFO CENSOR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kropsbasis (RL)

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmningsprogrammer

4 moduler i 1.g
2 moduler i repetitionsforløbet i 3.g

Fokus på at bruge musikkens dynamik til at understøtte bevægelserne.
Særligt fokus på at få høj bevægelseskvalitet.
Opvarmningen er generel, men de enkelte grupper må gerne lave en opvarmning, som er særligt fokuseret på en enkelt disciplin (eksempelvis: Håndbold, atletik, springgymnastik).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grundtræning

Styrketræning (4 gange) og konditionstræning (intervaltræning 1 gang + 1 gang med bibtest).

Fokus på forskellige træningsregimer:
Pararbejde i styrketræning (uden vægte), excentrisk træning (med og uden vægte), helkropsøvelser og isolerede øvelser, arbejds-pause forhold i styrketræning, hypertrofitræning og træning af maksimal styrke, RM-begrebet , repetitioner, sæt og total load,
træning med vægtstænger, træning med håndvægte, træning med kettlebells. træning for underekstremiteter hhv. overekstremiteter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate

De tekniske fokuspunkter handler om følgende elementer:
- Forhåndskast
- Baghåndskast
- Høj- og lav gribeteknik, samt pandekagegribning
- Hammerkast (Upsidedown)  
- Pivotering
- Nøltælling
- Opdækning med fokus på mandsopdækning
- Cut med fokus på retningsskift og temposkift
- Spilvinkler

De taktiske fokuspunkter omhandler følgende:
- Benyttelse af banens bredde og dybde
- Anvendelse af cut for at skabe plads til modtagning
- Spilbarhed generelt
- Åbne og døde områder
- Stacking som angrebstaktik
- Pres mod en side som forsvarsteknik
- Regler i ultimate

Litteratur:
- Landskamp Danmark - Schweiz (især starten med fokus på stacking).
Drejebog_ultimate_forslag.docx
- Etisk kodeks for dansk konkurrenceidræt.docx
I- dræt C_s130-133.pdf
- Modtagninger.docx
- Rollespil-Ultimate-boldbasis-fairplay-TILRETTETVERSION.docx
- Ultimateregler.pdf
- Videoer til Ultimate teknik.docx

- Pedersen, J. et al, Ultimate - en introduktion til undervisning, s. 6-9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Atletik

Atletik:
Spydkast og højdespring

Spydkast tekniske elementer:
Tilløb med fokus på fart
Tilløb med krydsløb
Afsæt og stemskridt samt bremsning ved at lade ét ben krydse over efter stemskridtet.
Ikke_kastearmen er foran brystet i slutningen af tilløbsfasen men i kastet er armen bag ved kroppen, for at få størst mulig spænding på forsiden af kroppen.

De tre måder at holde fast på spyddet er gennemgået.

Vinklen på spyddet i tilløbsfasen øvet.

Forspænding startende fra fod til knæ, hofte brystparti og til slut hånden er gennemgået og øvet.

Højdespring:
Fokus på rotation om horisontal og vertikal akse.
Fokus på højt knæ.
Gamle højdespringsteknikker gennemgået lidt.
Armtræk og tilløb er gennemgået, særligt med fokus på to hurtige skridt til slut i afsættet.
Springbræt er benyttet i indlæringsfasen, så der potentielt set kunne være en reel svævefase, så svajet i ryggen kunne ses.

Et modul er brugt på teambuilding. 4 på hver disciplin.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Redskabsgymnastik

Spring:
1) Vejrmølle, rondat, rulle (forlæns (strakte og bøjede ben) og baglæns), håndstand og "tudse" (for øvede: stem), håndstand-rulle,
2) Kraftspring,
3) Baglæns salto for øvede
4) Salto (for øvede: hoftebøjet/strakt m skrue).  
5) Øve til opvisning.
6) Miniopvisning for hinanden

Fokus primært på springeren (kraft og æstetik) og mindre på modtagning (korrekt løfteteknik).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Fodbold og træningsprojektet

Fodboldforløb koblet op på træningsprojektet - med fokus på konditionstræning.
Efterfølgende forløb bliver koblet op på styrketræning.

Faglige mål i træningsprojektet:
Forbedre konditionen (pre- og post-test).
Lære om "puls-zoner", intervaltræning vs kontinuerlig træning. Løbeteknik.
Brug af boldspil (fodbold) som motivation til at få gennemført træning af forskellig kvalitet "kondibold".


Faglige mål i Fodboldforløbet:
Et vigtigt mål her er at få eleverne til at undervise hinanden.

Tekniske færdigheder:
Afleveringer, skud og tæmninger. Driblinger og boldkontrol generelt.

Taktiske færdigheder:
Overlap, bandespil og sammensatte øvelser med fokus på gennembrud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Jive.

I dette forløb skal holdet arbejde med latindansen, Jive.
Der fokuseres på tekniske elementer i dansen samt musikalitet i form af at kunne bruge musikkens takter.

Samt kendskab til følgende:
Jive er kendetegnet ved små op-og-ned bevægelser, hvor du skal "bounce" op og ned som en bold.
Dansen foregår på fadballen og med små fjedrende trin, for at kunne nå alle bevægelserne i den hurtige musik.
Grundtrinet udføres på 6 taktslag - rytmen i musikken er dog 4/4, hvilket betyder at et grundtrin varer 1,5 takter.

De tekniske færdigheder, i dette forløb, handler om følgende trin og variationer:
- Grundtrin (herunder rockstep og side chassis/triple step) - her har fokus været på bounce.
- Change of hands behind back
- Mooch
- American spin
- Underarm turn - with a twist.
- Kicks.
-Hip lift.
-Chicken walks.
- Hip Bump.
- Windmill step.

Holdet har lært at bruge takterne i musikken samt at tælle ind, så dansen startes på et 1-slag.

Fokus har desuden været at eleverne selvstændigt kan sammensætte koreografier og selv finde musik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition og eksamensforløb: VIGTIG INFO CENSOR

3.s idræt 2025 grupper:
1. Luna, Marie, Sara, Mathilde, Freja.
2. Noah, Frederik, Valdemar, Lucas, Marco.
3. Hannah, Isabella, Sanda, Julia og Gorm.
4. Emma-Sofie, Batool, Olivia, Suda, Victoria.

Discipliner:
Færdighedsområde Boldspil:
Volleyball
Fodbold

Færdighedsområde Musik og bevægelse:
Jive
Opvarmning

Færdighedsområde Nye og klassiske:
Redskabsgymnastik
Grundtræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer