Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Joseph Juel Saoor, Mark Holten Mora-Jensen, Morten Rosenvold Villadsen
|
Hold
|
2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kropsbasis
Formål med forløbet: Eleverne skal blive bekendt med, hvordan man grundlæggende kan bruge sin krop i udvalgte sammenhænge samt arbejde med det selv i en kreativ, kollektiv proces. Eleverne har i dette forløb arbejdet med elementerne akroyoga, dans og gymnastik. Holdet skal afslutningsvist sammensætte en kort koreografi, hvor de tre elementer indgår.
Pædagogiske/didaktiske mål: Samarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Opvarmningsforløbet dækker 6 moduler, alt efter klassestørrelse/gruppeantal.
- Gennemgang af teori om opvarmning (papir uploades og gives som lektie INDEN timen).
- Gennemgang af krav og bedømmelseskriterier i opvarmningsforløbet.
- Læreren viser en ’eksemplarisk’ standardopvarmning til musik, så eleverne ved, hvad der forventes/kræves.
- (eventuelt indlægge et lille forsøg med et stående længdespring før og efter lærerens
opvarmning, for at illustrere den forbedrede præstationsevne efter opvarmning. Det tager
selvfølgelig noget af tiden fra gruppernes arbejde.)
Bedømmelseskriterier:
Øvelsesvalg - er der variation i øvelserne og er disse relevante i forhold til hvad der opvarmes til?
Musikvalg – passer rytmen i musikken til øvelserne?
Gruppens udførelse og forevisning af programmet – kan de enkelte i gruppen fremføre øvelserne, er der kvalitet i udførelsen og rammer gruppen takterne i musikken i deres udførsel.
Alle i gruppen skal minimum en gang være ansvarlig for at forevise en del af programmet.
Effektivitet i programmet - bliver man varm i de relevante muskler og led af programmet? Og sidst, men ikke mindst, bliver man motiveret af programmet så man er klar til at performe og yde sit bedste.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate (Eksamensforløb)
Et forløb med Ultimate som det praktisk/tekniske element og temaet fairplay som det teoretiske.
Formål:
- At præsentere eleverne for de tekniske og de taktiske dele af Ultimate. Som hører under færdighedsområdet ”boldspil”.
- At give eleven forståelse for egen rolle og for begreberne sportsånd og fairplay, blandt andet via værdigrundlaget for Ultimate, ”Spirit of the Game”.
- At udvikle elevens forståelse for grundelementerne i kaosboldspil, eksemplificeret ved Ultimate.
De tekniske fokuspunkter handler om følgende elementer:
- Forhåndskast
- Baghåndskast
- Høj- og lav gribeteknik, samt pandekagegribning
- Hammerkast (Upsidedown)
- Pivotering
- Nøltælling
- Opdækning med fokus på mandsopdækning
- Cut med fokus på retningsskift og temposkift
- Spilvinkler
De taktiske fokuspunkter omhandler følgende:
- Benyttelse af banens bredde og dybde
- Anvendelse af cut for at skabe plads til modtagning
- Spilbarhed generelt
- Åbne og døde områder
- Stacking som angrebstaktik
- Regler i ultimate
Teori:
Team, fairplay og roller.
Litteratur:
- 4 videoer á ca. 19 min. varighed ("How To Throw A Backhand", "How To Throw A Forehand", "How To Throw A Hammer" og "STACK")
- Fairplay og roller: Idræt c – s,130-133
- Etisk kodeks for dansk konkurrenceidræt:
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/43237248939/res/43237248940/Etisk%20kodeks%20for%20dansk%20konkurrenceidr%C3%A6t.docx
- Team og roller:
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/43237245388/res/43237245389/Ultimate%20og%20fairplay%20-%20roller.docx
- Ultimateregler "Spirit of the Game": Pedersen, J. et al, Ultimate - en introduktion til undervisning, s. 6-9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundtræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Flagfootball (Eksamensforløb)
Forløb med fokus på tekniske og taktiske elementer i flagfootball.
Eleverne har arbejdet med kast og gribning. Forskellige former for ruteløb med forskellige typer af cut ift. angreb. Ydermere er der arbejdet med hand-off af en football i fart.
Forsvarsteknik ift. at bevæge sig baglæns (backpedal), at tackle på flag og interceptions.
Taktisk ift. træning og udførelse af forskellige plays fra playbook, samt arbejdet med at planlægge og udføre egne plays.
Teori:
- Holdidræt og teambuilding
Litteratur:
- 4 videoer á ca. 5 min. varighed
- Flagfootballregler - https://nflflag.com/coaches/flag-football-rules
- Øvelseskompendium
- Idræt C – teori i praksis, Jette Engelbreth Systime, afsnit 5.3 (4 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EG Showtime
I dette forløb arbejder eleverne med at producere deres eget danseshow på mellem 5-7 minutter, bestående af koreograferede dans, synkrone bevægelser i forskellige planer og tempi, samt akrobatiske elementer.
Dette forløb består desuden af en hel masse frivillige ekstra træning, hvor klasserne øver sig på showet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skumtennis (Eksamensforløb)
Forløbet er koncentreret dels om de tekniske og taktiske elementer i skumtennis og dels om et grundlæggende kendskab til reglerne i spillet i forhold til at dømme, tælle og afvikling af en single og double kamp generelt.
Derudover har holdet et mindre tema om sundhed, hvor vi tager udgangspunkt i hvordan sundhed kan defineres. Derudover sætter vi fokus på hvilke faktorer, der spiller ind på vores sundhed. Her skelner vi mellem biologiske faktorer, levevilkår samt faktorer, der handler om vores livsstil.
Teknik:
- Grundslag (forhånd og baghånd)
- Serv
- Flugtninger
- Smash
- Lob
Singletaktik
Her kan vælges en offensiv eller en defensiv afhængig af den situation spilleren står i på banen:
Offensiv:
- Tempo
- Brug af vinkler
- Opfølgning ved nettet, hvor bolden forsøges afgjort
Defensiv:
- Stor sikkerhed i slagene (god margin til net og linjer)
- Slå passérslag, hvis modstanderen går til nettet (enten udenom eller lob)
Doubletaktik:
Her kan ligeledes vælges en enten offensiv eller defensiv tilgang.
Offensiv:
- Tempo i serv og/eller grundslag
- Bolden spilles i banens midten for at reducere vinkler for modstanderne
- Parret forsøger at følge op ved nettet og afgøre bolden der
Defensiv:
- Stor sikkerhed i slagene (god margin til net og linjer)
- Slå passérslag, hvis modstanderen går til nettet (enten udenom eller lob)
Teori:
- Sundhed og livstil
Litteratur:
- 7 videoer á ca. 20 min varighed (teknikvideoer fra tennis)
- Regler (dokument på modul 3)
- Idræt C - teori i praksis, C. Estrup el al, (2006) - kapitel 2 'Sundhed og livsstil'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jive (Eksamensforløb)
I dette forløb skal holdet arbejde med latindansen, Jive.
Der fokuseres på tekniske elementer i dansen samt musikalitet i form af at kunne bruge musikkens takter.
Samt kendskab til følgende:
Jive er kendetegnet ved små op-og-ned bevægelser, hvor du skal "bounce" op og ned som en bold.
Dansen foregår på fadballen og med små fjedrende trin, for at kunne nå alle bevægelserne i den hurtige musik.
Grundtrinet udføres på 6 taktslag - rytmen i musikken er dog 4/4.
De tekniske færdigheder, i dette forløb, handler om følgende trin og variationer:
- Grundtrin (herunder rockstep og side chassis/triple step) - her har fokus været på bounce.
- Change of hands behind back
- Mooch
- American spin
- Underarm turn - with a twist.
- Kicks.
- Sliding doors
- Walks and kicks
- Hip Bump
- New Yorker (med spin)
- Windmill step.
- Fallaway-throwaway
Holdet har lært at bruge takterne i musikken samt at tælle ind, så dansen startes på et 1-slag.
Fokus har desuden været at eleverne selvstændigt kan sammensætte koreografier og selv finde musik.
Teori:
- Teori om musik og bevægelse, sammenspillet mellem musik og bevægelse, samt pardans med fokus på jive
Litteratur:
- 10 videoer á ca 19 min varighed (teknikvideoer med forskellige variationer i Jive)
- Idræt C – teori i praksis, Jette Engelbreth et al, I-bog, Systime - afsnit 8.0 og 8.4
- Grundbog i idræt C, Elmelund van Ee et. al., I-bog, Gyldendal - afsnit 2.2.2 og 2.2.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt med fokus på løb og konditionstræning. Distancen er 5 km og formålet med forløbet er, at alle, ud fra en pretest, skal planlægge og udføre en træningsplan. Forløbet afsluttes med en en post.
I forløbet er der gennemgået relevant teori om træningsplanlægning og målsætning, ligesom der er gennemgået bl.a. træningsfysiologi, planlægning, målsætning og motivation.
Eleverne skulle løbende føre logbog.
Som produkt afleveres der en individuel rapport.
Alle vil, foruden rapporten, også blive vurderet på hvor struktureret der er blevet arbejdet gennem forløbet, samt den fysiske kapacitet og fremgang.
Teori:
Træningslære s. 96-105 i "Idræt C - teori og praksis".
Vigtige begreber:
- Superkompensation, testning, kondition og konditionstræning, kondital, fysiologiske ændringer ved konditionstræning, hjertefrekvens ift. vurdering af arbejdsintensitet, Borgsskala, samt forskellige former for konditionstræning.
Motivationsteori - "C - det er idræt af Troels Wolf, Marc Hammer & Mette Trangbæk Hammer" s. 146-148.
PDF om målsætning. Hvad er målsætning og hvilke krav er der til mål? Forskellige typer af mål - 1.resultatmål, 2. præstationsmål og 3. procesmål.
I et tidligere forløb er der gennemgået teori svarende til følgende sider i Idræt C - teori og praksis- 39-48, hvorfor der er en forudsætning om, at dette er kendt stof.
Litteratur:
- Idræt C - teori i praksis, C. Elstrup et al, 2006, Systime, side 96-105
- C - det er idræt, Troels Wolf et al, 2005, Gyldendal, s. 146-148.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Zumba (Eksamensforløb)
I zumba lægges der vægt på følgende elementer:
- Evnen til at følge taktslagene i musikken
- Den tekniske udførelse af dansetrin herunder bevægelseskvalitet
- Musikforståelse i forhold til opbygningen af musikken i zumbadansen
- Musikforståelse i forhold til musikkens udtryk. At valg af bevægelser samt udførelse heraf, passer til musikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Funktionel styrke (Eksamensforløb)
I dette forløb arbejdes der inden for området, funktionel styrketræning.
Eleverne lærer om grundlæggende principper bag funktionel styrketræning samt hvorledes udvalgte øvelser, med udvalgte redskaber, udføres teknisk korrekt. Eleverne vil blive introduceret for forskellige former for træningsmetoder baseret på tid, antal samt en model baseret på 1RM (fra B-for bedre idræt).
Følgende redskaber bliver anvendt i forløbet:
- Kettlebells
- Vægtstænger m. vægtskiver
- Reb
- Medicinbolde
- Vægtskiver (alene)
- Trækasser (bokse)
Eleverne præsenteres for følgende øvelser med kettle bell:
- Russian svings
- One arm kettle bell snatch
- Turkish get up
Eleverne præsenteres for følgende øvelser med vægtstang:
- Dødløft
- Hang power clean
Eleverne præsenteres desuden for følgende øvelser:
- Overhead walking lunges
- Ground to overhead (Med. ball samt vægtskiver)
- Russian twist
- Rope climb
Litteratur og materialer:
Videoer med diverse øvelser (se dokument på 6. modul)
C - det er idræt, s. 48-54. Styrketræning
Crossfit og funktionel styrketræning - Hvad er din WOD?, Artikel fra Fitness-blog.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757615283",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757615283",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757615283"
}