Holdet 2022 id/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rune Ais Lydolph-Nielsson
Hold 2022 id/v (1v id, 2v id, 3v id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kropsbasis (RL)
Titel 2 Opvarmningsprogrammer
Titel 3 Grundtræning
Titel 4 Ultimate og Les Lanciers
Titel 5 Atletik
Titel 6 Showtime
Titel 7 Redskabsgymnastik
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Fodbold og træningsprojektet
Titel 10 Styrketræning (træningsprojektet)
Titel 11 Jive.
Titel 12 Repetition og info til censor

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kropsbasis (RL)

Dans, Akrobatik, Laban, Tillidsøvelser, Springgymnastik, mv.

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmningsprogrammer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grundtræning

Styrketræning (4 gange) og konditionstræning (intervaltræning 1 gang + 1 gang med bibtest).

Fokus på forskellige træningsregimer:
Pararbejde i styrketræning (uden vægte), excentrisk træning (med og uden vægte), helkropsøvelser og isolerede øvelser, arbejds-pause forhold i styrketræning, hypertrofitræning og træning af maksimal styrke, RM-begrebet , repetitioner, sæt og total load,
træning med vægtstænger, træning med håndvægte, træning med kettlebells. træning for underekstremiteter hhv. overekstremiteter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate og Les Lanciers

De tekniske fokuspunkter handler om følgende elementer:
- Forhåndskast
- Baghåndskast
- Høj- og lav gribeteknik, samt pandekagegribning
- Hammerkast (Upsidedown)  
- Pivotering
- Nøltælling
- Opdækning med fokus på mandsopdækning
- Cut med fokus på retningsskift og temposkift
- Spilvinkler

De taktiske fokuspunkter omhandler følgende:
- Benyttelse af banens bredde og dybde
- Anvendelse af cut for at skabe plads til modtagning
- Spilbarhed generelt
- Åbne og døde områder
- Stacking som angrebstaktik
- Pres mod en side som forsvarsteknik
- Regler i ultimate

Litteratur:
- Landskamp Danmark - Schweiz (især starten med fokus på stacking).
Drejebog_ultimate_forslag.docx
- Etisk kodeks for dansk konkurrenceidræt.docx
I- dræt C_s130-133.pdf
- Modtagninger.docx
- Rollespil-Ultimate-boldbasis-fairplay-TILRETTETVERSION.docx
- Ultimateregler.pdf
- Videoer til Ultimate teknik.docx

- Pedersen, J. et al, Ultimate - en introduktion til undervisning, s. 6-9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Atletik

Atletik:
Spydkast, højdespring, stafet og hækkeløb.

Spydkast tekniske elementer (3 moduler):
Tilløb med fokus på fart
Tilløb med krydsløb
Afsæt og stemskridt samt bremsning ved at lade ét ben krydse over efter stemskridtet.
Ikke_kastearmen er foran brystet i slutningen af tilløbsfasen men i kastet er armen bag ved kroppen, for at få størst mulig spænding på forsiden af kroppen.
De tre måder at holde fast på spyddet er gennemgået.
Vinklen på spyddet i tilløbsfasen øvet.
Forspænding startende fra fod til knæ, hofte brystparti og til slut hånden er gennemgået og øvet.

Højdespring (3 moduler)
Fokus på rotation om horisontal og vertikal akse.
Lille fokus på armtræk
Fokus på tilløbet og særligt de to sidste skridt.
Fokus på svaj og sammenlukningen (lille fokus).
Der er benyttet springbræt så potentialet til en reel svævefase kunne øges.

Hæk (2 moduler):
Fokus på 4 berøringer mellem hver hæk (landing, skridt, skridt, afsæt).
Øvelser der fokuserer på fleksibilitet, hofterotation og at komme tæt over hækken.
Armbevægelser gennemgået og øvet.
Sammenlukning over hækken øvet lidt.
Starter i sprint gennemgået - men uden brug af startblokke.

Stafet (1 modul)
Udelukkende fokus på skiftemetoder ved 4x100 m stafet (ikke 1000m eller 4x 400m)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Showtime

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Redskabsgymnastik

Spring:
1) Vejrmølle, rondat,
2) Rulle (forlæns (strakte og bøjede ben) og baglæns), håndstand og "tudse" (for øvede: stem), håndstand-rulle,
3) Kraftspring,
4) Flikflak og evt bag.salto for øvede på skumplint
5) Salto (for øvede: hoftebøjet/strakt m skrue).  
6) Miniopvisning for hinanden

Fokus både på springeren (kraft og æstetik) og på modtagning (korrekt løfteteknik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Fodbold og træningsprojektet

Fodboldforløb koblet op på træningsprojektet - med fokus på konditionstræning.
Efterfølgende forløb bliver koblet op på styrketræning.

Faglige mål i træningsprojektet:
Forbedre konditionen (pre- og post-test).
Lære om "puls-zoner", intervaltræning vs kontinuerlig træning. Løbeteknik.
Brug af boldspil (fodbold) som motivation til at få gennemført træning af forskellig kvalitet "kondibold".


Faglige mål i Fodboldforløbet:
Et vigtigt mål her er at få eleverne til at undervise hinanden.

Tekniske færdigheder:
Afleveringer, skud og tæmninger. Driblinger og boldkontrol generelt.

Taktiske færdigheder:
Overlap, bandespil og sammensatte øvelser med fokus på gennembrud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Styrketræning (træningsprojektet)

Eccentrisk træning i par, vægttræing med vægtstænger og kettlebells, Kaatsu/okklusions/BFR-træning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Jive.

I dette forløb skal holdet arbejde med latindansen, Jive.
Der fokuseres på tekniske elementer i dansen samt musikalitet i form af at kunne bruge musikkens takter.

Samt kendskab til følgende:
Jive er kendetegnet ved små op-og-ned bevægelser, hvor du skal "bounce" op og ned som en bold.
Dansen foregår på fadballen og med små fjedrende trin, for at kunne nå alle bevægelserne i den hurtige musik.
Grundtrinet udføres på 6 taktslag - rytmen i musikken er dog 4/4, hvilket betyder at et grundtrin varer 1,5 takter.

De tekniske færdigheder, i dette forløb, handler om følgende trin og variationer:
- Grundtrin (herunder rockstep og side chassis/triple step) - her har fokus været på bounce.
- Change of hands behind back
- Mooch
- American spin
- Underarm turn - with a twist.
- Kicks.
-Hip lift.
-Chicken walks.
- Hip Bump.
- Windmill step.

Holdet har lært at bruge takterne i musikken samt at tælle ind, så dansen startes på et 1-slag.

Fokus har desuden været at eleverne selvstændigt kan sammensætte koreografier og selv finde musik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition og info til censor

Musik og bevægelse: Jive, opvarmningsprogrammer
Bold: fodbold, volley/beach
Nye og klassiske: springgym, grundtræning.

Grupper til idræt C eksamen:
Maria, Marie, Laura, Ea, Benjamin
Sara, Nina, Oskar, Daniel Døhn, Gustav.
Simon Lund Jessen, Valdemar, Lukman, Marius, Christian.
Alberte, Freja, Helene, Mynte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer