Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Rune Ais Lydolph-Nielsson
|
Hold
|
2022 id/v (1v id, 2v id, 3v id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kropsbasis (RL)
Dans, Akrobatik, Laban, Tillidsøvelser, Springgymnastik, mv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundtræning
Styrketræning (4 gange) og konditionstræning (intervaltræning 1 gang + 1 gang med bibtest).
Fokus på forskellige træningsregimer:
Pararbejde i styrketræning (uden vægte), excentrisk træning (med og uden vægte), helkropsøvelser og isolerede øvelser, arbejds-pause forhold i styrketræning, hypertrofitræning og træning af maksimal styrke, RM-begrebet , repetitioner, sæt og total load,
træning med vægtstænger, træning med håndvægte, træning med kettlebells. træning for underekstremiteter hhv. overekstremiteter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate og Les Lanciers
De tekniske fokuspunkter handler om følgende elementer:
- Forhåndskast
- Baghåndskast
- Høj- og lav gribeteknik, samt pandekagegribning
- Hammerkast (Upsidedown)
- Pivotering
- Nøltælling
- Opdækning med fokus på mandsopdækning
- Cut med fokus på retningsskift og temposkift
- Spilvinkler
De taktiske fokuspunkter omhandler følgende:
- Benyttelse af banens bredde og dybde
- Anvendelse af cut for at skabe plads til modtagning
- Spilbarhed generelt
- Åbne og døde områder
- Stacking som angrebstaktik
- Pres mod en side som forsvarsteknik
- Regler i ultimate
Litteratur:
- Landskamp Danmark - Schweiz (især starten med fokus på stacking).
Drejebog_ultimate_forslag.docx
- Etisk kodeks for dansk konkurrenceidræt.docx
I- dræt C_s130-133.pdf
- Modtagninger.docx
- Rollespil-Ultimate-boldbasis-fairplay-TILRETTETVERSION.docx
- Ultimateregler.pdf
- Videoer til Ultimate teknik.docx
- Pedersen, J. et al, Ultimate - en introduktion til undervisning, s. 6-9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
Atletik:
Spydkast, højdespring, stafet og hækkeløb.
Spydkast tekniske elementer (3 moduler):
Tilløb med fokus på fart
Tilløb med krydsløb
Afsæt og stemskridt samt bremsning ved at lade ét ben krydse over efter stemskridtet.
Ikke_kastearmen er foran brystet i slutningen af tilløbsfasen men i kastet er armen bag ved kroppen, for at få størst mulig spænding på forsiden af kroppen.
De tre måder at holde fast på spyddet er gennemgået.
Vinklen på spyddet i tilløbsfasen øvet.
Forspænding startende fra fod til knæ, hofte brystparti og til slut hånden er gennemgået og øvet.
Højdespring (3 moduler)
Fokus på rotation om horisontal og vertikal akse.
Lille fokus på armtræk
Fokus på tilløbet og særligt de to sidste skridt.
Fokus på svaj og sammenlukningen (lille fokus).
Der er benyttet springbræt så potentialet til en reel svævefase kunne øges.
Hæk (2 moduler):
Fokus på 4 berøringer mellem hver hæk (landing, skridt, skridt, afsæt).
Øvelser der fokuserer på fleksibilitet, hofterotation og at komme tæt over hækken.
Armbevægelser gennemgået og øvet.
Sammenlukning over hækken øvet lidt.
Starter i sprint gennemgået - men uden brug af startblokke.
Stafet (1 modul)
Udelukkende fokus på skiftemetoder ved 4x100 m stafet (ikke 1000m eller 4x 400m)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Showtime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redskabsgymnastik
Spring:
1) Vejrmølle, rondat,
2) Rulle (forlæns (strakte og bøjede ben) og baglæns), håndstand og "tudse" (for øvede: stem), håndstand-rulle,
3) Kraftspring,
4) Flikflak og evt bag.salto for øvede på skumplint
5) Salto (for øvede: hoftebøjet/strakt m skrue).
6) Miniopvisning for hinanden
Fokus både på springeren (kraft og æstetik) og på modtagning (korrekt løfteteknik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold og træningsprojektet
Fodboldforløb koblet op på træningsprojektet - med fokus på konditionstræning.
Efterfølgende forløb bliver koblet op på styrketræning.
Faglige mål i træningsprojektet:
Forbedre konditionen (pre- og post-test).
Lære om "puls-zoner", intervaltræning vs kontinuerlig træning. Løbeteknik.
Brug af boldspil (fodbold) som motivation til at få gennemført træning af forskellig kvalitet "kondibold".
Faglige mål i Fodboldforløbet:
Et vigtigt mål her er at få eleverne til at undervise hinanden.
Tekniske færdigheder:
Afleveringer, skud og tæmninger. Driblinger og boldkontrol generelt.
Taktiske færdigheder:
Overlap, bandespil og sammensatte øvelser med fokus på gennembrud.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Styrketræning (træningsprojektet)
Eccentrisk træning i par, vægttræing med vægtstænger og kettlebells, Kaatsu/okklusions/BFR-træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Jive.
I dette forløb skal holdet arbejde med latindansen, Jive.
Der fokuseres på tekniske elementer i dansen samt musikalitet i form af at kunne bruge musikkens takter.
Samt kendskab til følgende:
Jive er kendetegnet ved små op-og-ned bevægelser, hvor du skal "bounce" op og ned som en bold.
Dansen foregår på fadballen og med små fjedrende trin, for at kunne nå alle bevægelserne i den hurtige musik.
Grundtrinet udføres på 6 taktslag - rytmen i musikken er dog 4/4, hvilket betyder at et grundtrin varer 1,5 takter.
De tekniske færdigheder, i dette forløb, handler om følgende trin og variationer:
- Grundtrin (herunder rockstep og side chassis/triple step) - her har fokus været på bounce.
- Change of hands behind back
- Mooch
- American spin
- Underarm turn - with a twist.
- Kicks.
-Hip lift.
-Chicken walks.
- Hip Bump.
- Windmill step.
Holdet har lært at bruge takterne i musikken samt at tælle ind, så dansen startes på et 1-slag.
Fokus har desuden været at eleverne selvstændigt kan sammensætte koreografier og selv finde musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og info til censor
Musik og bevægelse: Jive, opvarmningsprogrammer
Bold: fodbold, volley/beach
Nye og klassiske: springgym, grundtræning.
Grupper til idræt C eksamen:
Maria, Marie, Laura, Ea, Benjamin
Sara, Nina, Oskar, Daniel Døhn, Gustav.
Simon Lund Jessen, Valdemar, Lukman, Marius, Christian.
Alberte, Freja, Helene, Mynte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757616064",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757616064",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757616064"
}