Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Joseph Juel Saoor
|
Hold
|
2022 id/y (1y id, 2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kropsbasis
Formål med forløbet: Eleverne skal blive bekendt med, hvordan man grundlæggende kan bruge sin krop i udvalgte sammenhænge samt arbejde med det selv i en kreativ, kollektiv proces. Eleverne har i dette forløb arbejdet med elementerne akroyoga, dans og gymnastik. Holdet skal afslutningsvist sammensætte en kort koreografi, hvor de tre elementer indgår.
Pædagogiske/didaktiske mål: Samarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
Et forløb med Ultimate som det praktisk/tekniske element og temaet fairplay som det teoretiske.
Formål:
- At præsentere eleverne for de tekniske og de taktiske dele af Ultimate. Som hører under færdighedsområdet ”boldspil”.
- At give eleven forståelse for egen rolle og for begreberne sportsånd og fairplay, blandt andet via værdigrundlaget for Ultimate, ”Spirit of the Game”.
- At udvikle elevens forståelse for grundelementerne i kaosboldspil, eksemplificeret ved Ultimate.
De tekniske fokuspunkter handler om følgende elementer:
- Forhåndskast
- Baghåndskast
- Høj- og lav gribeteknik, samt pandekagegribning
- Hammerkast (Upsidedown)
- Pivotering
- Nøltælling
- Opdækning med fokus på mandsopdækning
- Cut med fokus på retningsskift og temposkift
- Spilvinkler
De taktiske fokuspunkter omhandler følgende:
- Benyttelse af banens bredde og dybde
- Anvendelse af cut for at skabe plads til modtagning
- Spilbarhed generelt
- Åbne og døde områder
- Stacking som angrebstaktik
- Regler i ultimate
Teori:
Team, fairplay og roller.
Litteratur:
- 4 videoer á ca. 19 min. varighed ("How To Throw A Backhand", "How To Throw A Forehand", "How To Throw A Hammer" og "STACK")
- Fairplay og roller: Idræt c – s,130-133
- Etisk kodeks for dansk konkurrenceidræt:
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/43237248939/res/43237248940/Etisk%20kodeks%20for%20dansk%20konkurrenceidr%C3%A6t.docx
- Team og roller:
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/43237245388/res/43237245389/Ultimate%20og%20fairplay%20-%20roller.docx
- Ultimateregler "Spirit of the Game": Pedersen, J. et al, Ultimate - en introduktion til undervisning, s. 6-9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EG-Showtime
Forløb indenfor færdighedsområdet "Dans og bevægelse", hvor eleverne i fællesskab skal lave et danseshow ud fra et selvvalgt emne med elementer af hiphop, akrobatik, balancer og spring på gulv. 2y valgte "x" som emne.
Eleverne skal arbejde med nogle tekniske elementer indenfor dans med særlig fokus på hiphop. Der tages udgangspunkt i øvelser fra kropsbasis-forløbet i 1g og bygges videre herpå ud fra LABANs bevægelsesteori.
Eleverne vurderes ud fra evner indenfor samarbejde, initiativ og idéudvikling. Derudover vurderes de ud fra et fokus på teknik indenfor dans, spring, akrobatik og balancer. Her er der specifikt fokus på elevernes evne til at bevæge sig i takt til musik, kvaliteten i de forskellige bevægelser samt alsidigheden og variationen i deres bevægelser.
Forløbet kulminerer i et stort show for hele gymnasiet, hvor alle 2g-klasserne konkurrerer.
Alle 2g-klasser undervises i 7 moduler af idrætslæreren. Desuden skemalægges de med 4 selvtræningsmoduler, samt en generalprøve inden selve showet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive
Forløbet i jive giver eleverne indsigt i dansens historie og jives oprindelse. Eleverne arbejder med både lukkede og åbne dansefatninger, koordination og rytmisk forståelse. De lærer korrekt teknik med små fjedrende trin, dans på fodballen og knæløft. Fokus er også på kondition og udholdenhed.
Undervisningen omfatter basale grundtrin og variationer, udførelse af jivekoreografier og bevægelser i takt til musikken. Eleverne øver at følge og føre i dansen samt fremvise øvede variationer. De opfordres til at skabe egne koreografier med både øvede og selvvalgte variationer.
Formålet er at give eleverne en grundig forståelse af jive, forbedre deres tekniske færdigheder, koordination og kondition, samt udvikle deres kreativitet gennem egen koreografi.
Fokuspunkter i jive omhandler følgende elementer:
- Lukket dansefatning og åben dansefatning (kaldes også tohåndsfatning)
- Koordination
- Rytmiske forståelse
- Kropslige udtryk (små fjedrende trin)
- Kondition og udholdenhed.
- Danse på fodballen samt korrekt knæløft
- Udføre basale grundtrin og variationer i jive
- Udføre jive koreografi
- Udføre bevægelserne i takt til musikken
- Kunne henholdsvis føre eller lade sig blive ført.
- At kunne fremvise de øvede variationer i jive korrekt
- Danse jive fra simple grundtrin til mere udfordrende koreografier
- At kunne skabe egen koreograferet jive, der indeholder de variationer vi har øvet i timerne. Hvis man har lyst,
er det også tilladt at have selvvalgte variationer med. Se dokumentet ”Jive Moves.docs”
- Fremvise kreativitet i form af koreografier og overgange
Følgende undervisningsmateriale er brugt i dette forløb:
Syv videoer til illustration af Jive variationer:
- Grundtrin i jive: the rock step + triple step
https://www.youtube.com/watch?v=LMilE769YY8
- Fallaway – throwaway
https://www.youtube.com/watch?v=PaNikWP2JUk
- Hip bump
https://www.youtube.com/watch?v=b1H-OtxFi9k
- Ladies underarm turn
https://www.youtube.com/watch?v=ao5OSpKMTk0
- The American Spin
https://www.youtube.com/watch?v=w-6L2i5e9A8
- The Mooch step
https://www.youtube.com/watch?v=tsmJC9q80z4
- Chicken Walks
https://www.youtube.com/watch?v=oL2NuWSv470
Forløbsplan Jive
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/64014004568/res/64014004569/Forløbsplan Jive.docx
Teori om dans-Jive
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/65160271126/res/65160271127/Teori om dans -Jive.pdf
Jive Moves
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/65014399458/res/65014399460/Jive Moves.docx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Aerobic og stepaerobic (step)
Forløbet i aerobic og stepaerobic har til formål at give eleverne viden om kontinuerligt og intervalarbejde samt forståelse for intensitet i træningen. Derudover arbejder vi med koordination, rytmisk forståelse og flow, som er centrale elementer i begge træningsformer. Eleverne udvikler deres kondition og udholdenhed gennem korrekt kropsholdning og teknik, herunder brug af arme, rank kropsholdning, og sikre fodpositioner på steppen.
I undervisningen lærer eleverne at udføre basale grundtrin og variationer både i aerobic og stepaerobic. De øver sig i at udføre bevægelserne i takt til musikken og at lave og udføre blokke fra simple grundtrin til mere komplekse koreografier. Eleverne træner i at nedbryde, opbygge og sammensætte trin og koreografier med krav om symmetri, således at serierne udføres med både højre og venstre ben først. Der lægges også vægt på at fremvise kreativitet i form af egne koreografier og formationer i stepaerobic serier.
Formålet er at give eleverne en helhedsforståelse af aerobic og stepaerobic, hvor de både forbedrer deres fysiske form og udvikler deres kreative og rytmiske evner.
Fokuspunkter i aerobic og stepaerobic omhandler følgende elementer:
- Koordination, rytmiske forståelse og flow
- Kondition og udholdenhed.
- Korrekt kropsholdning og teknik (hele foden op på steppen, bruge armene, rank kropsholdning, benene strækkes hver gang man træder op på steppen)
- Udføre basale grundtrin og variationer i aerobic og stepaerobic
- Udføre bevægelserne i takt til musikken
- Lave og udføre blokke fra simple grundtrin til mere udfordrende koreografier
- At nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).
- Fremvise kreativitet i form af koreografier og formationer i egen stepaerobic serie.
Følgende undervisningsmateriale er brugt i dette forløb:
- Hvad er aerobic?
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/62928952717/res/62928952718/Hvad er aerobic.docx
- Aerobic-betegnelser
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/63216200675/res/63216200678/a3 Aerobic-betegnelser.pdf
- Aerobic videoen
https://egegym.sharepoint.com/:v:/s/Section_3015/EdiZCGNgDHxLg3XrjReKcLQBAHc-u-SvfSAS_XnA4-AQgw?e=vEjgts
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Boksning
Forløbet introducerer eleverne til boksningens grundteknikker med fokus på slag, undvigemanøvrer og korrekt fodarbejde. Eleverne arbejder med jab, cross, hook, slip og roll, og øver sig i at sammensætte slag i simple kombinationer. Der lægges vægt på koordination, kropskontrol og udholdenhed – centrale fysiske krav i boksning.
Gennem forløbet har vi også arbejdet med teori om ære og anerkendelse i kampsport, med afsæt i Axel Honneths anerkendelsesteori. Her har eleverne reflekteret over, hvordan boksning ikke kun handler om fysisk kamp, men også om respekt, selvværd og anerkendelse.
Formålet er at give eleverne både teknisk indsigt og en forståelse for boksningens sociale og kulturelle dimensioner.
Fokuspunkter i boksning omhandler følgende elementer:
- Grundlæggende slagteknik: jab, cross
- Korrekt fodarbejde og balanceret udgangsstilling
- Hook
Undvigeteknikker: slip, roll
- Sammensætning af slag i kombinationer
- Koordination og reaktionsevne
- Kondition og udholdenhed
- Fokus på kontrol og præcision
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757624365",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757624365",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757624365"
}