Holdet 2024 3m ol - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) David Groth Vingaard, Søren Sejer Lohse-Hansen
Hold 2024 3m ol (3m ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tragedie: Antigone
Titel 2 Kunst: Arkitektur
Titel 3 Epos: Iliaden
Titel 4 POLITEIA Det Athenske demokrati
Titel 5 FILOSOFI Platons Hulebillede

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tragedie: Antigone

Der er læst efter følgende temaer:
• Fysis-nomos
• Familie-stat
• Ate-hybris-nemesis
• Synet på kvinder
• Athens demokrati er bedre end nabobyers kongedømme
• Subjektiv og objektiv skyld
• Aristoteles' dramateori
Perspektivtekster:
Artikel fra dr.dk: Danskere sejlede flygtninge til Sverige.
Som afslutning på forløbet har eleverne lavet moderniseringer af Antigone og set Teater2000-opførsel af Antigone.
Vi sluttede af med at lave memes over Antigone
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kunst: Arkitektur

Eleverne er præsenteret for græsk og romersk arkitektur og laver projekt, hvor de formidler en antik og perspektiverende bygning på en plakat på skolen.
Efterantikt fokus er på renæssance og klassicisme.
Der er gennemgået:
Afaiatemplet
Poseidontemplet i Paestum
Pantheon
Hefaistostemplet i Athen
Maison Carrée
Titusbuen
Parthenon

Perspektiverende bygninger:
Tempietto, Santa Maria Novella, Redentore, Rosenborg, Rundetårn, Børsen, Pantheon i Paris, La Madeleine, Harsdorffs palæ og Vor Frue Kirke.

Det er aftalt med eleverne at der eksamineres i UKENDTE monumenter.

Materialer:
Antikkens Arkitektur af Thiedecke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Epos: Iliaden

I forløbet har eleverne læst og analyseret uddrag af Iliaden
1. sang v. 1-214, v. 348-427 og v. 493-570
6. sang v. 312-369 og v. 431-493
22. sang v. 98-375
24. sang v. 477-595
.Fokus har været på:
- aspekter af eposgenren
- Iliadens mytologiske baggrund
- de vigtigste guder, synet på dem, deres natur og deres funktion i Iliaden
- Homers helte.
Derudover har vi læst Ovid-epos med fokus på skr. epos: Uddrag af Metamorfoserne (Narcissus og Ekko) samt ekstemporalt læst Pyramus og Thisbe, Apollon og Dafne, Ikaros, Pygmalion samt Salmacis og Hermafroditus ifm. skolens myte-konkurrence.
Perspektivtekst:
- artiklen Achilleus i Vietnam
- artiklen Ringeagt for de intellektuelle
Eleverne har holdt små oplæg om helte, guder og personer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 POLITEIA Det Athenske demokrati

Forløbet fokuserer på to sideløbende udviklinger: et historiografisk blik på især Herodots og Thukydids bidrag, samt et fokus på demokratiets udvikling i det 5. århundrede. Begreber som frihed, ytringsfrihed, lodtrækning, og repræsentativitet er her centrale, mens kildekritik, detaljerigdom og selvsyn er vigtige i udviklingen af historieforskningen.

Primærlitteratur
Herodot: Historie, 3. bog, kap. 79-83 (’Forfatningsdebatten’) fra M.H. Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, Nyt Nordisk Forlag 2007, s. 73-77
Thukydid: Den Peloponnesiske Krigs Historie, 2. bog, kap. 34-39 (’Perikles’ gravtale’) fra M.H. Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, Nyt Nordisk Forlag s. 2007, s. 77-81m
Polyb: Roms historie, fra A. Kragelund: Græske Historikere, Aschehoug 1981, s. 108-124: kap. 1-2 (indledning), kap. 5-9 'Styreformernes kredsløb' og kap 10-19 ‘Roms forfatning’

Sekundærlitteratur
Uddrag fra Drømme eller Mareridt – Antikkens samfundstanker og deres efterliv v. Johnny Thiedecke, Pantheon, 1996, s. 9-12
Uddrag fra AIGIS Supplementum III, Marinus 80 (festskrift) af Mogens Herman Hansen
Sandheden om Athens demokrati (1) BBC, d. 16/11, 2011
”Why is Herodotus called “The Father of History”? - Mark Robinson (video)
Thucydides - A Timeless Thinker on Human Nature and Politics (video)

Perspektivering
Christensen, Andreas Rasch: ”Lodtrækning som demokratisk institution” (Jyllandsposten, d. 27/8, 1998)
The Guardian (leder): "The Guardians syn på demokrati: et usikkert år" (d. 25/12, 2016)
Oversat fra https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/25/the-guardian-view-on-democracy-an-uncertain-year

Begreber fra forløbet
Folkeforsamlingen, 500-mandsrådet, slave, borger, metøk, autopsis, gnome, isonomia (lighed for loven), realisme overfor idealisme, monarki, tyrannni, aristokrati, oligarki, demokrati, oklokrati, politeia, idiotes v. polites, polis, autokrati, Pnyx, Tholos, kleroterion, techne, Det Deliske Søforbund, "hoi polloi"...

Baggrundsmateriale:
The Truth about Democracy (BBC)
https://www.youtube.com/watch?v=kDiO_zQv0Ww

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 FILOSOFI Platons Hulebillede

Forløbet kredser om Platons Hulebillede fra Staten, og indledes med en lektion om de før-sokratiske filosoffer og deres forhold til Platon og de øvrige klassiske græske filosoffer: Sokrates og Aristoteles. Som optakt til Hulebilledet læses desuden både sol- og linjebilledet, og Platons fokus på det gode liv, uddannelse og erkendelse.

Centrale begreber: DOXA, DIKAIOSYNE, EPISTROPHE,TYPHLOSIS, EPISTEME, ANODOS, NOUS, IDEA og EUDAIMONIA - samt KALOKAGATHIA (det smukke og gode), NOESIS og THEORIA

Kernetekst:
Platon: uddraget fra Staten: “Hulebilledet” (fra Kend dig selv – en Platon-antologi)

Baggrundsmateriale:
Platon - Grundlægger af europæisk filosofi - Lex
(4228) FILOSOFI - Platon - YouTube

Perspektivmateriale:
Blue Pill or Red Pill - The Matrix (2/9) Movie CLIP (1999) HD
THE MATRIX---NEO TAKES THE RED PILL AND WAKES UP IN THE REAL WORLD ---FULL HD
Black Mirror: "Fifteen Million Credits" (2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer