Titel
4
|
POLITEIA Det Athenske demokrati
Forløbet fokuserer på to sideløbende udviklinger: et historiografisk blik på især Herodots og Thukydids bidrag, samt et fokus på demokratiets udvikling i det 5. århundrede. Begreber som frihed, ytringsfrihed, lodtrækning, og repræsentativitet er her centrale, mens kildekritik, detaljerigdom og selvsyn er vigtige i udviklingen af historieforskningen.
Primærlitteratur
Herodot: Historie, 3. bog, kap. 79-83 (’Forfatningsdebatten’) fra M.H. Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, Nyt Nordisk Forlag 2007, s. 73-77
Thukydid: Den Peloponnesiske Krigs Historie, 2. bog, kap. 34-39 (’Perikles’ gravtale’) fra M.H. Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, Nyt Nordisk Forlag s. 2007, s. 77-81m
Polyb: Roms historie, fra A. Kragelund: Græske Historikere, Aschehoug 1981, s. 108-124: kap. 1-2 (indledning), kap. 5-9 'Styreformernes kredsløb' og kap 10-19 ‘Roms forfatning’
Sekundærlitteratur
Uddrag fra Drømme eller Mareridt – Antikkens samfundstanker og deres efterliv v. Johnny Thiedecke, Pantheon, 1996, s. 9-12
Uddrag fra AIGIS Supplementum III, Marinus 80 (festskrift) af Mogens Herman Hansen
Sandheden om Athens demokrati (1) BBC, d. 16/11, 2011
”Why is Herodotus called “The Father of History”? - Mark Robinson (video)
Thucydides - A Timeless Thinker on Human Nature and Politics (video)
Perspektivering
Christensen, Andreas Rasch: ”Lodtrækning som demokratisk institution” (Jyllandsposten, d. 27/8, 1998)
The Guardian (leder): "The Guardians syn på demokrati: et usikkert år" (d. 25/12, 2016)
Oversat fra https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/25/the-guardian-view-on-democracy-an-uncertain-year
Begreber fra forløbet
Folkeforsamlingen, 500-mandsrådet, slave, borger, metøk, autopsis, gnome, isonomia (lighed for loven), realisme overfor idealisme, monarki, tyrannni, aristokrati, oligarki, demokrati, oklokrati, politeia, idiotes v. polites, polis, autokrati, Pnyx, Tholos, kleroterion, techne, Det Deliske Søforbund, "hoi polloi"...
Baggrundsmateriale:
The Truth about Democracy (BBC)
https://www.youtube.com/watch?v=kDiO_zQv0Ww
|