Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Maria Vasquez Grube
|
Hold
|
2022 SP/a (1a SP, 2a SP, 3a SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introducción al español
En introduktion til den spansktalende verden både i forhold til sprog, kultur, historie og samfund. Vi arbejder med tekster, musik, film og mange kreative øvelser og I bliver introduceret til den grundlæggende grammatik.
Materiale:
Bascuñan, Østergaard, Højgaard: Viva la vida
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Entre culturas: España y Dinamarca
Med udgangspunkt i I-bogen Un mes en Málaga, bliver vi introduceret til spansk kultur og traditioner. I bogen møder vi danske Marie, som er på sprogskole i Málaga efter at være blevet student. Vi møder dermed de unge spaniere og deres hverdag gennem danske øjne og får et indblik i mødet mellem den danske og den spanske kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
El día de los muertos en México
Vi undersøger hvad de dødes dag er og hvilken betydning den har i México. Vi skal selv lave et alter som vi udstiller på skolen, og så skal vi se filmen Coco og arbejde med den.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
"El sueño americano" Eksamensemne
Som optakt til SRO vil vi besæftige os med emigration fra Latinamerika til USA. Vi undersøger push og pull faktorer: Hvad er det for nogle faktorer som motiverer latinamerikanere til at forlade deres lande i søgen efter lykken i USA og hvad er det i USA som tiltrækker dem? For nogle latinamerikanere lykkes det er emigrere til USA og få et godt liv men for langt de fleste er denne rejse forbundet med store farer. Vi undersøger begge tilfælde.
Materiale:
Tekst:
J Balvin, creador de una fusión urbana. Viva la vida
selvvalgte tekster til SRO (eleverne har arbejdet individuelt med tekster til deres SRO)
Musik:
J Balvin: Ay Vamos
Maná: Pobre Juan
Dokumentar: På flugt over grænsen (DR3 på CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Género y diversidad en Latinoamérica 1 Eksamensemn
Forløbet omhandler køn og identitet i Latinamerika med speciel fokus på Colombia, México og Argentina. Vi stiller spørgsmålstegn ved stereotyper og ligestilling mellem kønnene samt adgang til seksualundervisning og forsøger at reflektere interkulturelt over den aktuelle situation ved at sammenligne med forholdene i Danmark.
Forløbet laves i samarbejde med organisationen MiCuerpo og der vil indgå skriftligt materiale, brætspil samt webinarer med organisationens latinamerikanske medarbejdere. Forløbet er opdelt i to forløb som indgår som et samlet eksamensemne.
Materiale:
Kompendie: Mi cuerpo en juego - textos complementarios side 4-14 + side 20
Mi cuerpo en juego brætspil
Webinarer med Laura fra Argentina, Sergio fra Colombia og Nori fra México
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sevilla
Vi arbejder med Sevilla i forbindelse med studietur dertil. Vi dykker ned i flamencoens historie og arbejder lidt mere overfladisk med byens seværdigheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
El golpe militar en Chile. Eksamensemne
Vi arbejder med tiden op til, under og lige efter militærkuppet. Hvorfor skete det og hvilke konsekvenser fik det? Vi fokuserer på hvordan det blev oplevet af børn. Vi ser filmen Machuca, læser novellen La composición og aholder webinar med chilener som voksede op under diktaturet. Derudover snakker vi med Matilde, som er vores udvekslingselev fra Chile og som har hørt meget om diktaturet gennem sin familie.
Materiale:
Skármeta, Antonio: La Composición,1982
Film: Min ven Machuca. Andrés Wood, 2005
Musik: El pueblo unido jamás será vencido. Quilapayún, 1973 https://www.youtube.com/watch?v=-_qQj25KaUE
Webinar med Matildes far (chilener), som har levet under diktaturet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jóvenes en España. Eksamensemne
I forløbet arbejder vi med I-bogen España mañana, som stiller skarpt på 12 unge spaniere, som fortæller om deres liv nu og her – og om deres forventninger og drømme til livet i morgendagens Spanien. Vi møder både dem, der drømmer stort, og dem, der famler sig frem i en usikker verden. Eleverne får et levende og underholdende øjebliksbillede af Spanien set fra de unges eget perspektiv samt ikke mindst et bud på, hvor Spanien bevæger sig hen. Vi får besøg af bogens forfatter, Kasper Kloch, som udover at fortælle om de unges hverdag, også vil fortælle om den politiske situation i Spanien i dag. Et andet billede af unges hverdag får vi i filmen Diecisiete, hvor vi får et indblik i forholdet mellem to brødre og deres kamp for at passe ind i et system som har svært ved at rumme dem. Filmen giver også et godt indblik i familemønstre i det landlige Spanien.
Materiale:
I-bog: Kloch, Kasper og Tønner, Martin: España mañana. Kp. 2 og 3. Derudover selvvalgt kapitel
Film: Diecisiete. Daniel Sánchez Arévalo (2019)
Foredrag: Kasper Kloch
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Género y diversidad en América latina 2. Eksamens
Vi genbesøger emnet fra 2G og reflekterer interkulturelt over den aktuelle situation med hensyn til seksualundervisning og ligestilling mellem kønnene. Vi taler om forskelle og
ligheder mellem Danmark, Colombia, Mexico og Argentina.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Innovationsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
España y la memoria histórica
Forløbet handler om hvordan spanierne har forsøgt på forskellige måder at forholde sig til borgerkrigen 1936-1939 og det efterfølgende franquistiske diktatur under General Franco. Har man forsøgt at huske og behandle fortiden og i så fald hvordan eller har man forsøgt at glemme den for at komme videre med nutiden og fremtiden? Vi starter med en kort og lidt overfladisk gennemgang af borgerkrigen og diktaturet, og så går vi i dybden med efterbehandlingen efter Francos død.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52767718465",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52767718465",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52767718465"
}