Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Helle Jarden, Katrine Dahlin Elmgreen
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 DNA og gener
Titel 3 Evolution version 1.0
Titel 4 DNA - livets opskrift
Titel 5 Genetik og tiltrækning
Titel 6 Genetiske grundbegreber og nedarvningsprincipper
Titel 7 Biologiske molekyler: Lipider
Titel 8 Biologiske molekyler: Carbohydrater
Titel 9 Biologiske molekyler: Proteiner
Titel 10 Immunforsvaret
Titel 11 Økologi og biodiversitet
Titel 12 Nervesystemet
Titel 13 Køn, seksualitet og hormoner
Titel 14 Fysiologi: Kroppens forunderlige verden
Titel 15 Populationsbiologi
Titel 16 Slægtsskab og bioinformatik
Titel 17 DNA version 2.0
Titel 18 Eksperimentelle metoder: Netto- og bruttoproduktio
Titel 19 Mikrobiologi - we are outnumbered!
Titel 20 Enzymer
Titel 21 Genteknologi
Titel 22 Økotoksikologi
Titel 23 Respirationens delprocesser og gelelektroforese

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

Arbejdede med forskellene på plante- og dyreceller samt opbygningen og funktionen af cellemembranen.

Øvelse: Osmose og diffusion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DNA og gener

Om mitose og meiose, celledifferentiering og cellens cyklus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Evolution version 1.0

Forløb med fokus på de grundlæggende termer inden for evolutionsbiologien: Naturlig selektion, seksuel selektion, "survival of the fittest", tilpasning og variation.

Øvelser:
Variation og selektion hos den ægyptiske origamifugl
Bønne/perlespil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Genetik og tiltrækning

Kort forløb i forbindelse med uge 6-tema.
Der arbejdes med feromoner og deres rolle i forbindelse med tiltrækning og valg af partner, og desuden hvilke andre faktorer der spiller ind på, hvem man forelsker sig i. Derudover en kort snak om de mulige årsager til homoseksualitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Genetiske grundbegreber og nedarvningsprincipper

Forløbet lagde ud med proteinsyntesen og det centrale dogme for at klargøre sammenhængen mellem gener og proteiner. Dernæst fokuserede vi på Mendels nedarvningsprincipper og tilhørende genetiske grundbegreber, nedarvning af egenskaber hos mennesker, blodtyper og genetikken bag, gen- og kromosommutationer.

Eksperimentelt arbejde: Bestemmelse af blodtyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Biologiske molekyler: Lipider

I forløbet er der blevet fokuseret på: Triglyceriders (mættede, monoumættede og polyumættede) opbygning og hvor de findes, phospholipiders opbygning og deres funktion i cellemembranen samt lipider i kosten og deres betydning for kroppen. Ydermere er der blevet arbejdet med olivenolie og fremstilling af dette, samt en kvalitativ og kvantitativ undersøgelse af olivenoliers kvalitet ud fra bl.a. spektrofotometriske målinger og smagstest.


Eksperimentelt arbejde: Undersøgelse af om kvalitet og pris hænger sammen i forskellige olivenolier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Biologiske molekyler: Carbohydrater

I dette forløb er der blevet fokuseret på opdeling (mono-, di- og polysakkarider) og opbygning af carbohydrater, samt hvor de findes. Derudover er der blevet arbejdet med, hvordan kulhydrater fordøjes, og hvordan de påvirker blodsukkeret. Herunder er diabetes 1 og 2 kort blevet omtalt.

Eksperimentelt arbejde: Hvordan påvirker carbohydrater blodsukkeret?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Biologiske molekyler: Proteiner

Forløbet har fokuseret på proteiners opbygning, aminosyrers (generelle) opbygning og inddeling samt inddelingen af proteiners strukturniveauer og hvordan dette påvirker deres egenskaber. Derudover er der blevet arbejdet med enzymer, som en særlig klasse af proteiner, og hvordan enzymer har forskellige egenskaber og forskellige optimum. Enzymers aktivitet er sat i sammenhæng med nedbrydning af mad og fordøjelsessystemet.

Eksperimentelt arbejde:
Gæring og bioethanol

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Immunforsvaret

Forløbet har omhandlet det ydre, det uspecifikke og det specifikke immunforsvar, og der har været fokus på antistoffers funktion.
Som en central del af undervisningen blev forløbet "Fight the Bite" fra LIFE Fonden anvendt. Forløbet fokuserede på slangegifte og deres effekt på kroppen samt antistoffer og modgifte. Der blev arbejdet med traditionelle metoder til diagnosticering af hvilken slange, der har bidt og dermed hvilken modgift, der skal anvendes, samt fokuseret på om antistoffer fremover kan anvendes til diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning. ​​​

Eksperimentelt arbejde:
- Observation og sammenligning af 5 forskellige slangegiftes effekt på blod
- ELISA-test med fokus på antistoffer som grundlag for diagnostisk test af, hvilken slange der har bidt
- LFA-test på ukendt slangegift
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Økologi og biodiversitet

Ud fra makroindeksmetoden bestemmes vandkvaliteten i Stenløse Å, og årsager til forurening i vandmiljøet præsenteres og diskuteres. Herunder en inddragelse af kvælstofkredsløbet. Desuden præsenteres baggrunden for Vandmiljøplanerne og deres (manglende?) effekt diskuteres.
I forløbet indgik desuden arbejde med biodiversitet og den igangværende biodiversitetskrise, og Shannonindeks benyttes til at bestemme graden i biodiversitet i et givent område. Herudover gennemgåes fotosyntesens biokemi (lys- og mørkeprocesser).


Eksperimentelt arbejde:
Makroindeks i Stenløse Å.
Måling af biodiversitet i Oddermosen på Møn ud fra Shannon-Index
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Nervesystemet

De centrale begreber og termer inden for nervesystemets opbygning og funktion gennemgåes, herunder det elektriske og kemiske nervesignal. Der arbejdes desuden med sanserne set i sammenhæng med nervesystemet, og som et eksempel på hvilke områder der findes i hjernen arbejdes med amygdala og frygt, samt hvad der sker, når den naturlige frygtreaktion bliver til angstdiagnose.
Eleverne laver projektarbejde om selvvalgte rusmidlers effekt på nervesystemet.

Eksperimentelt arbejde: Forsøg med nerveledningshastighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Fysiologi: Kroppens forunderlige verden

I dette forløb arbejdes med åndedrætssystemet (lungernes opbygning og udveksling af gasser) samt hjertets funktion og opbygning og blodkredsløbet.
Der er derudover blevet arbejdet med musklernes opbygning og kontraktion, muskelfibertyper, samt hvad der sker i en muskel, når den går fra hvile til arbejde - herunder er der arbejdet med aerob og anaerob forbrænding og iltgæld og iltdeficit.
Delprocesserne i den cellulære respiration er blevet belyst.
Effekten af doping er blevet anskueliggjort i et historisk perspektiv.

Eksperimentelt arbejde:
- Måling af puls og blodtryk

Ved et forløb hos LIFE Fonden blev der desuden arbejdet med følgende:
- V02-maks (maksimal iltoptagelse)
- Anaerob effekt og kapacitet ved Wingate-test på cykel
- Sammenhænge mellem hoppehøjde, sprinthastighed (20 m løb), grebsstyrke og kropssammensætning.
- Sammenhæng mellem puls, iltoptagelse og subjektiv opfattelse af anstrengelse (RPE) i forhold til stigende løbehastigheder på løbebånd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Populationsbiologi

I modulet genbesøgte vi evolutionære nøglebegreber (Darwin, Lamarck, naturlig selektion), og begreberne genetisk variation og genetisk drift blev introduceret.
Hardy-Weinberg loven blev præsenteret og anvendt, ligesom der blev arbejdet med, hvordan man kan estimere og modellere en populations vækst over tid. Herunder hvilke faktorer der kan påvirke og have indflydelse på en populations størrelse. Der blev desuden kigget på metoder til bestemmelse af populationsstørrelse (Raunkjærs cirkler, stikprøve, fangst-genfangst, eDNA, dronetælling/overvågning, atlasprojekter).

Eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med perler der anskueliggør fordele og ulemper ved forskellige metoder til at bestemme en populations størrelse (stikprøve, fangst-genfangst, direkte optælling)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Slægtsskab og bioinformatik

I forløbet blev arbejdet med, hvordan bioinformatik kan hjælpe med at afklare/anskueligggøre slægtsskab mellem arter. Det blev tydeliggjort, hvordan beregnede p-værdier og afstandsmatricer kan bruges til at opstille et stamtræ over mere eller mindre beslægtede arter. Klassen arbejdede desuden med den internationale genbank BLAST (National Center for Biotechnology Information), som via sammenligning af nukleotidsekvenser kan afgøre hvilken art en given DNA-sekvens stammer fra.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 DNA version 2.0

I forløbet var der fokus på PCR som et eksempel på en bioteknologisk metode. Via et heldagsbesøg på Københavns Universitet arbejdede klassen med at identificere tilstedeværelse af arter i et område af Limfjorden ud fra eDNA i vandprøver. Artsidentifikation vha. PCR blev sammenlignet med artsidentifikation ud fra morfologi og fordele/ulemper ved de to metoder blev diskuteret.

I dette forløb blev der desuden arbejdet med epigenetik som et eksempel på genregulering. Mulige årsager til epigenetiske påvirkninger af DNA og konsekvenserne heraf er blevet belyst. I forlængelse af dette blev udvikling og behandling af kræft brugt som et eksempel på, hvilken betydning epigenetik bl.a. kan have.

Eksperimentelt arbejde: qPCR på eDNA fra Limfjorden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Eksperimentelle metoder: Netto- og bruttoproduktio

To moduler bruges på at tale om netto- og bruttoproduktion inden for overemnet økologi. Emnet skulle være blevet behandlet på ekskursionen til Faaborg, men underviseren på stedet kom ikke omkring det, så vi samler op her.

Eksperimentelt arbejde: Biomasse og nettoprimærproduktion i græs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Mikrobiologi - we are outnumbered!

I forløbet blev der indledningsvis arbejdet med mikrobiologiens historie. Dernæst var fokus på typer af bakterier og karakteristika ved disse - med fokus på gramnegative - og positive karakteristika - samt hvilke vækstbetingelser der er optimale for bakterier. Der blev kort arbejdet med virus, herunder karakteristika og formering.

Eksperimentelt arbejde:
- Bakterieforekomst
- Effekt af desinfektionsmidler
- Antibiotikaresistens hos bakterier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Enzymer

Hovedfokus i forløbet har været på enzymklasser, og hvad der kendetegner dem.


Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med katalase
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Genteknologi

I dette forløb blev arbejdet med gensplejsning og forskellige metoder til dette. Eleverne udarbejdede et oplæg om en selvvalgt transgen plante. Eleverne udførte derudover et forsøg, hvor de ved hjælp af transformation overførte genet pGLO (som findes i vandmænd) til E. Coli bakterier. I forløbet blev der desuden arbejdet med elektroforese (eksperimentelt arbejde med selve udførelsen af gelelektroforese skete i sidste forløb i april/maj måned).



Eksperimentelt arbejde:
- pGLO transformation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Økotoksikologi

Forløbet fokuserede på hormonforstyrrende stoffers effekt på kroppen - herunder påvirkningen på sædkvalitet og frugtbarhed. Derudover blev der arbejdet med konsekvenserne af tilførsel af hormonlignende stoffer til vandmiljøet samt parabener i makeup og disses effekt på hormonsystemet.
Ud fra begreberne PNEC-værdi, NOEC-værdi, LOEC-værdi og LC50 blev der diskuteret design og opbygning af eksperimentelle undersøgelser.

Eksperimentelt arbejde: Forsøg med karse og alkohol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer