Holdet 2023 En/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anne Boye Vestergaard Marquardsen
Hold 2023 En/a (1a En, 2a En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Beat It - American Hip Hop
Titel 2 The UK after Brexit. FF1-forløb
Titel 3 Eksamensforløb Horror inkl. værklæsning "Coraline"
Titel 4 Eksamensforløb. Different Worlds.
Titel 5 Eksamensforløb. USA USA!
Titel 6 Eksamensforløb. Lingua Franca.
Titel 7 SRO-forløb
Titel 8 Eksamensforløb British voices on War and conflict.
Titel 9 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Beat It - American Hip Hop

I dette forløb arbejder vi med amerikansk hip hop som en litterær genre. Eleverne bliver introduceret til hip hop genrens historie. De forskellige perioder omhandler Old School Hip Hop, The Golden Age of Hip Hop, Mainstream Hip Hop og New Millennium Rap.
Undervejs arbejder vi med sange fra de forskellige perioder og diskuterer både indhold og form og hvordan de forskellige kunstnere udtrykker sig med storytelling eller signifying og bruger sig selv og sin egen historie på forskellig måde.


Vi analyserer værkerne ud fra nogle udvalgte karakteristika ved slang, sproget og den kontekst som teksterne læner sig op ad.
hvor vi blandt andet undersøger konteksten og sproget med dets særlige slang udtryk.


Tekster, i kapitel 4, "Beat It"
fra "Open Wide" af Jakob Bækgaard et al. L&R, 2017;

- A Short History of Hip Hop
- Grandmaster Flash & The Furious Five: The Message
- Run-DMC: Proud to be Black
- Eminem: Stan
- Kanye West: Black Skinhead
- "8 Mile" film.



Grammatik:
Adjektiver og adverbier.
substantiver - substantivers flertal -
utællelige substantiver -
artikler
genitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The UK after Brexit. FF1-forløb

Dette er et kort forløb, hvor vi arbejder med befolkningsgrupper i UK som tema. Forløbet er en del af FF1 (fællesfagligt forløb 1), hvor engelskfaget skal samarbejde med matematik på forskellige niveauer. I matematik skal I arbejde med statistik vedrørende forskellige befolkningsgrupper.
Det kunne være udviklingen i England efter Brexit,
og i matematik  hvordan prisudviklingen har været,
hvordan har udviklingen været i gældssætning hos englænderne – forskellige låneformer,
hvordan er det gået med englændernes realløn ?

I engelsk arbejder vi med udviklingen i England efter Brexit.
Forløbet kører i januar måned og inkluderer FF1 studiedagen.

Larry Elliot: Brexit is a rejection of globalisation (2016).
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=280&L=10#c2050
Darren McGarvey: Poverty Safari (2017)
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=299&L=10
Anne Walford on the Britisk welfare system
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=209&L=10
Robert Cassen on Class and Education
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=221&L=10
Alt fra Worlds of English.

https://www.theguardian.com/business/2023/nov/21/brexit-has-chilled-business-investment-says-bank-of-england-deputy-governor
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Eksamensforløb Horror inkl. værklæsning "Coraline"

Horror.
Forløbet søger at definere genren horror og forstå, hvorfor vi reagerer så stærkt på denne genre. Vi arbejder med analyse af genrens typiske fortælletekniske greb.
FOKUSPUNKTER:
Analyse af horror fiction, - narrative techniques and suspenseful writing: setting, narrator, point of view, showing vs. telling, foreshadowing elements, how to create suspense

MATERIALE:
Gaiman, Neil: "Coraline" 2002 – VÆRKLÆSNING
Burton, Tim: "Coraline" film 2009
That Theatre Company: "The Woman in Black": play på Krudttønden november 2024, skuespillet er baseret på Susan Hills roman "The Woman in Black" (1983).  
Harding, Justin: Kookie", short film, ALTER (2019), youtube.com


Supplerende stof:
Wierzbicki: "The "kids" movie that scared adults: Coraline", (Oct 28, 2022), thestute.com
"Three approaches to horror" i Hansen, Johanne Rikstru et al.: "Horror- a book about texts that scare you" (2007)
"Horror as a mirror of society" i  Hansen, Johanne Rikstru et al.: "Horror- a book about texts that scare you" (2007)
"Freud - The Uncanny" i Hansen, Johanne Rikstru et al.: "Horror- a book about texts that scare you" (2007)
"IT", Stephen King chapter 3 (forkortet uddrag)

I alt ca. 180 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensforløb. Different Worlds.

Different Worlds: Forløbet har handlet om Storbritanniens fortid som globalt imperium og specifikt om Australiens kolonisering. Temaer i forløbet er the stolen generations, racisme, at leve som "white Aboriginal", identitet og forholdet mellem kultur og natur.

Kernestof:
Andre engelsksprogede regioners samfundsforhold og kulturer med særligt fokus på Australien.  

Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag samt engelsk som et globalt lingua franca: Eleverne har sideløbende med forløbet arbejdet tværfagligt med andre sprogfag og dansk, hvor de har afleveret et "Multi-lingual poem" til NCFF's sprogkonkurrence.  Her har de bl.a. læst engelsksprogede tekster om multi-lingualism in poetry.


Kernestof i forløbet:
Polly Borland: "Freddy Andrews", non-fiction text i Engberg, Jonna m.fl.: "Contexts", Gyldendal (2012)
Polly Borland: "Freddy Andrews", photographic portrait i Engberg, Jonna m.fl.: "Contexts", Gyldendal (2012)
Tara June Winch: "Cloud Busting", short story i Finderup, Anne Mette m.fl.: "Worlds of English" Systime (2014)
Oodgeroo Noonuccal "The Past", poem i Engberg, Jonna m.fl.: "Contexts", Gyldendal (2012)
Archie Weller: "Going Home", short story i Engberg, Jonna m.fl.: "Contexts", Gyldendal (2012)
"Rabbit Proof Fence", film
T. Zimmermann: "Australia's relationship with Britain must grow beyond the Crown", The Guardian (May 8, 2023), opinion piece, op-ed.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/may/08/australias-relationship-with-britain-must-grow-beyond-the-crown

Keywords and themes: The stolen generations, racism, colonization, British empire, ethnic cleansing, stereotypes, culture, nature and identity.


Omfang i alt ca. 80 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensforløb. USA USA!

I dette forløb har vi arbejdet med det amerikanske valg og "The Idea of America".
Fokus på retoriske virkemidler og retorisk analyse samt på det amerikanske valgsystem og de to store partier: The Republicans og The Democrats.

Primære tekster i forløbet:
Donald Trump: Inauguration Speech "America Firste", Jan 20, 2017, whitehouse.gov
Kamala Harris: Acceptance Speech given at the Democratic National Convention, Aug 23 2024, The New York Times.
Trevor Noah: "Trump", Nov 10 2024, youtube.com
Jon Stewart: "Trump's Election" Nov 11, 2024 youtube.com

Udvalgte sekundære tekster:
"The Frontier Heritage" i Finderup, Anne Mette m.fl.: "Worlds of English", Systime (2014)
Text book extract: Ul-Haq, Rehana: "The Idea of America", ikke udgivet.
Niels Bjerre-Poulsen: oplæg på valgaften på gymnasiet om politik i USA og de to præsidentkandidater.
Materialer: taler, nyhedsudsendelser, satire, artikler, SoMe, partiernes egne websites.

Øvrigt:
To moduler går til en teatertur "The Woman in Black".
Herudover bruger vi et antal moduler på optakt til SRO i december.


Kernestof:
Aktuelle forhold i USA.
Kulturelle og historiske perspektiver.
Fokus på kildekritik.
Karriereperspektiv: At arbejde professionelt med amerikanske samfundsforhold, journalistik, kommunikation, rådgivning, undervisning.

Keywords og themes: American identity, the frontier, a city upon a hill, a beacon of hope, manifest destiny, American exceptionalism and the American dream.


Omfang i alt ca. 65 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensforløb. Lingua Franca.

Et kort forløb om engelsk som lingua franca.
Fokus på Standard English and Received Pronunciation (RP), Global English, begrebet lingua franca, Kachru's model of Englishes, general characteristics of English as a Lingua Franca.


Grammatik her arbejder vi med verber og især med passiv.

Primære tekster:
Otte ELF-tekster reklamer med sprogfejl, tydelige spor af ELF-traits.

Sekundære tekster:
"Global English" i Finderup, Anne Mette m.fl.: "Worlds of English", Systime (2014)
"English as a Lingua Franca" i Finderup, Anne Mette m.fl.: "Worlds of English", Systime (2014)

Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
--kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

Omfang ca. 30 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-fiction. MUNDTLIG. American identity... 09-12-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 SRO-forløb

Matematik- Musik: I skal have Rasmus i SRO. I engelskmodulerne skal I lave hhv. grammatik og eksamensøvelse til mundtlig eksamen samt læse fagtekster om lydbølger til jeres SRO.

Kernestof, der dækkes: Faglig læsning i samspil med andre fag.

Musik - Engelsk: Protestsange i hhv. USA i 1970'erne + dansk musik (Christiania-pladen). Analyse af sangtekster. Lyrik. Non-fiction. Literary devices/sproglige virkemidler.

Engelsk - Spansk: Mexicanske immigranter i USA. The border. Analyse af fiktion og faktatekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamensforløb British voices on War and conflict.

British voices on War and conflict. Forløbet tager udgangspunkt i første verdenskrig og dykker ned i britiske værdier som bravery love, patriotism, rædslerne under første verdenskrig, trench wars, shell shock (ptsd), consequences of war.

Edwin Brock: "Five Ways to Kill a Man" poem i Grønvold, Mette m.fl.: "War and Conflict", Systime (2025)
Roger McGough: "The Dance of Death" 1967, excerpt from poem i  Grønvold, Mette m.fl.: "War and Conflict", Systime (2025)
McCrae, John: "In Flanders Fields" 1915, excerpt from poem i  Grønvold, Mette m.fl.: "War and Conflict", Systime (2025)
Nesbit, Edith: "The Fields of Flanders" 1915, excerpt from poem i  Grønvold, Mette m.fl.: "War and Conflict", Systime (2025)
World War 1 official recruitment posters i  Grønvold, Mette m.fl.: "War and Conflict", Systime (2025)
Sassoon, Siegfried: "Suicuide in the Trenches" 1918, poem i
Mackintosh, Ewart Alan: "In No Man's Land" 1918, poem fra warpoets.org https://warpoets.org.uk/worldwar1/blog/poem/in-no-mans-land/
Braveheart film
Undercover: Exposing the Far Right (2024) samt oplæg om right-wing extremism i England.
MacAskill, Ewen and Cobain, Ian: "British Forces' Century of Unbroken Warfare set to End with Afghanistan Exit", article (11 Feb 2014) i The Guardian.

Forløbet er inklusiv optakt til studietur i Scotland samt terminsprøve.

Keywords: ww1, trench warfare, fields of Flanders, losses, British identity, British empire and status throughout the 20th century, Scotland: freedom, bravery, patriotism, part of UK, højreekstremisme i nutidens Storbritannien.

Kernestof:
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
-Principper for tekstopbygning.


Omfang ca. 70 sider.

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
minlaering.dk
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer