Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Mads Jonasson
|
Hold
|
2023 En/u (1u En, 2u En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Dette forløb har den overordnede titel "Growing Up". Forløbet beskæftiger sig med tekster, der over en bred kam italesætter overgangsfasen fra barn til voksen. Forløbet tager således udgangspunkt i en række primært skønlitterære tekster samt en enkelt spillefilm, der alle kan siges at behandle overgangen fra barn til voksen på det tematiske plan. Som en integreret del af forløbet træner vi basale analyseteknikker for (primært) skønlitterær analyse.
Forløbets grammatiske fokus ligger primært på en gennemgang af ordklassen Udsagnsord med særligt fokus på udsagnsordenes forskellige former, kongruens, simpel tid vs. udvidet tid, do-omskrivning, lideform, uregelmæssige udsagnsord, samt ordstilling. Vi starter også op på arbejdet med ordklassen navneord. Alt sammen elementer indeholdt i klassens grundbogsgrammatik, Brieghels (m.fl.) "Engelsk grundgrammatik" (2010), s. 15-54.
Læste tekster - primært hentet fra "Contexts":
Ernest Hemingway: "Indian Camp" (1921)
Alison Fell: "The Shining Mountain" (1992)
Michael Richards: "Just Like That" (1987)
Billy Collins "The History Teacher" (1999)
Wendy Cope "Tich Miller" (1986)
Kelly Cherry "The Parents" (1990)
Film: "Juno" (2007)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Immigration
Forløbet "Immigration" beskæftiger sig, med baggrund i en række tekster omkring livsvilkår og overvejelser om valg i forbindelse med immigration, overordnet set med begrebet immigration set ud fra et individualistisk, personbundet perspektiv. Som genkomne kernebegreber for vores diskussioner af de enkelte teksters fokus på immigration og dettes konsekvenser for det enkelte menneskes selvforståelse og selvværd benytter vi os primært af begreberne "integration", "assimilation", og "segregation" til at sætte de enkelte tekster i perspektiv til forløbets overordnede emne. Eleverne laver også en tematisk relateret analyseopgave over en novelle, hvis emne er immigration.
Af grammatik arbejder vi med følgende fokusområder: En fortsættelse og efterfølgende opsamling på forrige forløbs arbejde med ordklassen navneord samt ordklasserne kendeord og tillægsord (hvorunder vi bl.a. fokuserer på gradbøjning, falsk komparativ og støtteord) - endnu engang med udgangspunkt i bogen "Questions and Answers" (2010) af Helle Brieghel (m.fl.) s. 55-74.
Læste tekster - tekstmaterialet er primært hentet fra Jonna Engberg-Pedersen (m. fl.) "Contexts" (2004):
Gish Jen: "Who's Irish?" (1999)
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic" (1997)
Tekst til analyseopgave:
Susmita Bhattacharya: "Dusk over Atlantic Wharf" (2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Empire
I dette forløb kigger vi lidt nærmere på Englands fortid som kolonimagt. Vi læser i den forbindelse en række historisk og geografisk forankrede tekster, der både anskuer den engelske kolonimagt inde- og udefra.
Udover den obligate skønlitterære analysetræning arbejder vi i dette forløb også målrettet med diverse analyseredskaber til non-fiction (for at klæde klassen på til også at kunne arbejde med de skriftlige eksamensopgavetyper, hvor det drejer sig om analyse af netop non-fiktionstekster).
I forhold til grammatik arbejder vi primært med ordklasserne biord og stedord i dette forløb (og gennemgår sidstnævnte ordklasses mange forskellige underelementer). Også i dette forløb tager grammatikarbejdet primært udgangspunkt i bogen "Questions and Answers" (2010) af Helle Brieghel (m.fl.). Dvs. s. 75-116.
Læste tekster i forløbet stammer primært fra grundbogen "Angles" (2014) af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen.
Jomo Kenyatta: "The Gentlemen of the Jungle" (1938)
Jamaica Kincaid: "A Small Place" (1988)
Niall Ferguson: "How Britain Made the Modern World" (2003) - uddrag
Bono (fra bandet U2): "In Ireland, Tuesday's Grace" (2010)
Andrea Levy: "This Is My England" (2000)
Film:
Shane Meadow: "This Is England" (2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American Dream - and Nightmare
Dette forløb beskæftiger sig med konceptet "Den Amerikanske Drøm". Vi ser nærmere på begrebets historiske oprindelse, divergerende definitioner af begrebet, holdninger for og imod, samt kunstneriske og journalistiske tekster, der på hver deres måde italesætter fænomenet.
Vi ser også nærmere på det amerikanske præsidentvalg, der udspiller sig netop imens vi har dette forløb. Og så er der inkorporeret i forløbet et tværfagligt miniforløb mellem engelsk og religion om abortproblematikken i USA.
I forhold til grammatik arbejder vi ufortrødent videre med en række grammatiske fokusområder, nærmere betegnet stedord (fortsat) samt forholdsord (Q&A's s. 112-140). Og så har vi i fællesskab genbesøgt reglerne for kongruens for at få lidt bedre styr på dem.
Læste tekster:
Sange:
Weezer: "I Love the USA" (2016)
Neil Diamond: "America" (1980)
Lee Greenwood: "God Bless the USA" (1983)
Agnostic Front: "The American Dream Died" (2015)
Bruce Springsteen: "Born in the USA" (1984)
Zeal & Ardor: "Virgil" (2020)
Francis Scott Key/John Stafford Smith: "The Star-Spangled Banner" (1814)
Johnny Cash: "Ragged Old Flag" (1974)
Historisk baggrundsmateriale:
Uddrag af "The Declaration of Independence" (1776)
Interviews:
Arnold Schwarzenegger: "Call me Arnold" (1984)
Ana Maria Corona: "Coming to America, to Clean" (1993)
Film:
Gabriele Muccino: "The Pursuit of Happyness" (2006)
Graphic Fiction:
Toby Morris: "On a Plate" (2015)
Lyrik:
Delmore Schwartz: "A True-Blue American" (1967)
Walt Whitman: "I Hear America Singing" (1860)
Langston Hughes "I, Too, Sing America" (1926)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Værklæsning - The Handmaid's Tale
I dette forløb læser klassen en værklæsning, nemlig den dystopiske roman "The Handmaid's Tale" (1985) af canadiske Margaret Atwood. I den forbindelse genbesøger og træner vi løbende vores analytiske læsekompetencer i en fortløbende dialog om romanens fortællestil, karakterbeskrivelser samt fremskrivning af miljø.
I forhold til grammatikarbejde, så er vi nu (endelig) kommet hele vejen igennem klassens grammatikgrundbog, "Questions & Answers", og vi bruger resten af dette skoleår på at genopfriske og uddybe i fællesskab særligt udvalgte grammatiske fokusområder, der kræver genbesøg og ekstra fokus. I dette forløb drejer det sig primært om kongruens, genitiv-konstruktioner (ejefald) og ordstilling. Vi kigger også nærmere på en række eksamensopgaver fra tidligere års eksamenssæt, så vi får dannet os et overblik over de opgavetyper, der normalt optræder i disse opgavesæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Graphic Fiction
Vi har i dette forløb fokuseret på at lære nogle værktøjer til at analysere grafisk litteratur (læs: tegneserier). Herunder fokus på tegnestil, forholdet mellem tekst og billeder, overgange mellem billeder, og betydningen af farver og lys/skygge. I tekstlæsningen har vi arbejdet med tekster der behandler tunge emner som Holocaust, zombie-apokalypse, mordefterforskning, PTSD og krigserfaringer, ung kærlighed og forstadsfremmedgørelse) og diskuteret hvordan den visuelle side understøtter indholdssiden i de forskellige, udvalgte tegneserieværker.
I forhold til grammatik, er vi i dette forløb fortsat gået i fokuseret clinch med en række tidligere eksamenssæts grammatikopgaver, for på den måde at få godt styr på formen af den del af den skriftlige eksamen.
Læste tekster:
"Understanding Comics", Scott McCloud, 1993 (theory)
"MAUS", Art Spiegelmann, 1991 (extract)
"The Walking Dead", Robert Kirkmann and Tony Moore, 2003 (Chapter One: Days Gone Bye)
"Fell", Warren Ellis and Ben Templesmith, 2005, (chapters one and two)
"Ghost World", Daniel Clowes, 1997 (extract)
"Blankets", Craig Thompson, 2003 (extract)
"Trauma on Loan", Joe Sacco, 2006.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Studietur
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868889357",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868889357",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868889357"
}