Titel
8
|
Rebel Voices (Exam)
Med udgangspunkt i forløbet om det britiske imperium, undersøger og diskuterer vi eksempler på oprør og protest i en række engelsksprogede kontekster, udvalgt delvist på baggrund af elevernes valgte postkoloniale lande i forrige forløb, med et særligt fokus på The Stolen Generation i Australien.
Forløbet er desuden opdelt i en række underemner, hvor vi undersøger og problematiserer eksempler på oprør og undertrykkelse indenfor sprog (inkl. ELF og sproglig variation), historie ('story', såvel som 'history'), kultur og politik, mens vi løbende perspektiverer til aktuelle, globale forhold og problemstillinger med et særligt fokus på den yderste højrefløj i Storbritannien, hvor vi skal på CPH:DOX og se filmen 'Undercover'.
Sidst men ikke mindst, repeterer vi analyse af forskellige genrer herunder spillefilm, digte, taler, artikler og fiktion.
Forløbet dækker ca. 75 sider (da vi har arbejdet meget i grupper og med gruppepræsentationer, såvel som med selvvalgte eksamensgenrer, er det ikke alle elever, der har læst og nærstuderet alle tekster. * viser tekster, der er blevet arbejdet med og fremlagt i grupper, men ikke læst fælles i klassen).
Kernestof:
Adichie, Chimamanda Ngozi. 'The Danger of a Single Story' (TED Talk, 2009)
Agard, John. 'Checking Out Me History' (1996), ‘Half-Caste’ (1996)* and ‘Listen Mr Oxford don’ (1985)*
Bhatt, Sujata. ‘Search For My Tongue’ (1988)*
Booker, Cory. Extracts from speech to the US Senate (March-April 2025)
De Simone, Daniel. ‘Riots show how the UK's far right has changed’ (BBC, 21.8.24)*
Gazzola, Michele. 'English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power' (The Guardian, 2023)
Hansen, Heather. '2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly' (TEDx Talk, May 2018)
Henley, John. 'Populist, nativist, neofascist A lexicon of Europe’s far right' (The Guardian, 18.6.2024)
Leonard, Tom. ‘From Unrelated Incidents’ (1995)*
Marking, Havana dir. 'Undercover' (2024)
Noyce, Phillip dir. 'Rabbit-Proof Fence' (2002)
Osundare, Niyi. 'Not My Business' by (1990)
Rosen, Michael. ‘Fascism - I sometimes fear...’ (2014)
Winch, Tara June. ‘Cloud Busting’ (2006)*
Yourish, Daniel, Datar, White and Gamio. 'These Words Are Disappearing in the New Trump Administration' (New York Times, 7.3.2025)
Zephaniah, Benjamin. ‘White Comedy’ (1996)*
Supplerende stof:
Niemöller, Martin. ’First They Came…’ (1946)
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlerne om 'English as Lingua Franca' (4.5.) og 'The Socio-linguistic Approach' (3.5.)
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|