Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nana Lund Henriksen
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatik
Titel 2 Hjælpemidler til skriftlig og mundtlig eksamen
Titel 3 Humour & Satire
Titel 4 American Dreams & Nightmares (Exam)
Titel 5 Shakespeare in Short
Titel 6 Living the Dream(?) - 'The Great Gatsby' (Exam)
Titel 7 Empire & Beyond (Exam)
Titel 8 Rebel Voices (Exam)
Titel 9 Looking to the Future of English

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammatik

Vi arbejder med grammatik løbende, med en blanding af fælles gennemgang, øvelser relateret til de forløb/emner/tekster vi er i gang med og eksamensopgaver. Vi bruger Engram og Engram Basis på MinLæring, Ordbogen.com og Oxford Learner's Dictionary, og anvender som udgangspunkt latinske betegnelser i vores arbejde med grammatik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 111 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hjælpemidler til skriftlig og mundtlig eksamen

Til skriftlig og mundtlig eksamen har I adgang til jeres egne noter og kompendier (printede eller downloadede på jeres computer) og medbragte bøger (f.eks. 'The English Handbook' eller 'The Great Gatsby'), såvel som de følgende netsider:

MinLæring: https://minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/  
Oxford Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Thesaurus.com: https://www.thesaurus.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 110 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Humour & Satire

I studieretningsforløbets første tema, arbejder vi med humor og komedie. Vi analyserer humor fra en teoretisk vinkel med fokus på, hvordan og hvorfor vi finder noget sjovt, samtidig med at vi undersøger forskellige undergenrer af komedie, med særligt fokus på satire og på humor der udfordrer og provokerer (enten med eller uden overlæg). Vi både læser, ser og lytter til en række eksempler, og eleverne afslutter forløbet med at analysere og producere deres eget eksempel på komedie.
Sidst men ikke mindst, introducerer vi brugen af hjælpemidler, såvel som diverse eksamensgenrer med fokus på grammatikopgaver, summary, diskussion og, som afslutning på forløbet, non-fiction essay.

Forløbet dækker ca. 40 sider.

Kernestof:
Brooks, Arthur C. 'The Link Between Happiness and a Sense of Humor' (2021)
Burnham, Bo. 'Welcome to the Internet' (from 'Inside', 2021)
Carr, Jimmy. Clip from 'His Dark Materials' (Netflix, 2022)
Daniels, G, Gervais, R and Merchant, S. ’The Office’, Season 1 - Episodes 1 and 2 (NBC, 2005)
Edmonds, Matt. 'Gregg Wallace: The British Miracle Meat - Final Trailer' (Channel 4, 2023)
Gaiman, Neil. 'Babycakes' (1991)
Iglesias, Gabriel. 'Public Impressions' (YouTube 2022)
Swift, Jonathan. 'A Modest Proposal'(1729)

Supplerende stof:
Clausen and Kaalund. Extracts from 'Serious Business - Satire, Wit and Humour' (2011)

Faglige mål:  
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik 1 19-11-2023
Creative Writing - 'A Modest Proposal' 17-12-2023
Summary & Essay 1 04-02-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 American Dreams & Nightmares (Exam)

Med næste års præsidentvalg i udsigt, vil vi undersøge og diskutere amerikansk identitet og kultur, med et særligt fokus på 'den Amerikanske drøm', dennes rødder og moderne udvikling.

Forløbet består reelt af flere kortere, men sammenhængende, forløb med fokus på forskellige aspekter af den amerikanske identitet og kultur: Native American kultur og identitet, Black American kultur og identitet, og oprindelsen af USA som selvstændigt land med en helt særlig selvforståelse. Sidst men ikke mindst, vælger eleverne selv emner indenfor amerikansk historie, som de laver gruppeoplæg om.

I løbet af forløbet vil eleverne udvikle deres produktive og receptive sprogfærdighed, især i forhold til perspektivering, fortolkning og analyse af fiktion og lyrik, men også med et særligt fokus på dokumentarfilm (bl.a. til CPH:DOX), der hjælper med at at drage linjer mellem amerikansk historie og aktuelle forhold og problematikker, særligt ift. slaveriet og det amerikanske fængselssystem.

Forløbet dækker ca. 90  sider.

Kernestof:

Angelou, Maya. 'Still I Rise' (1978)
Coke, Allison Adelle Hedge. ‘America, I Sing You Back’ (2014)
DuVernay, Ava dir. '13th' (2016)
Hughes, Langston. 'Harlem' (1951) and 'I, Too' (1926)
JR dir 'Tehachapi' (2023)
Lazarus, Emma. 'The New Colossus' (1883)
Lee Bates, Kathy. 'America the Beautiful' (1893)
Meaddough, III, R. J. 'The Death of Tommy Grimes' (1962)
Scott Key, Francis. ‘The Star Spangled Banner’ (1814, adopted as national anthem in 1931)
Smith, Zadie. Extract from 'The Fraud' (2023)
The Declaration of Independence (1776)
Truslow Adams, James. Extract from 'Epic of America' (1931)
Whitehead, Colson. Extract from 'The Underground Railroad' (2016)
Whitman, Walt. 'I Hear America Singing' (1867)
A selection of poetry by Native American poets (mainly from the 21st century).

Supplerende stof:
An Overview of Native American History  on www.nativehope.org, 5.2.24
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlerne om 'How to analyse a poem' (6.4.) og 'How to analyse a documentary' (6.11.)

Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral Presentation 1 05-03-2024
Funnel intro and PEAL paragraph 21-03-2024
Cykling - Fælles-tour 07-04-2024
Essay 2 30-04-2024
Oral Presentation 2 20-05-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Shakespeare in Short

Vi starter året med et teaterbesøg for at se Shakespeares 'A Midsummer Night's Dream' og i den forbindelse tager vi et meget hurtigt kig på både selve skuespillet, på Shakespeares rolle i britisk kultur og på, hvordan behandling og fremstilling af hovedtemaer ændres med tiden.

Omfang: Ca. 40 sider (inkl. 1,5 times teateropførsel)

Kernestof:
Morpurgo, Michael. 'A Midsummer Night's Dream' (2023), from 'Tales from Shakespeare'.
Shakespeare, William. 'A Midsummer Night's Dream' (1595), adapted by Paul Stebbings for TNT UK (2024).

Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster af en vis længde om faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om faglige emner
̶ gøre rede for indhold i engelsksprogede tekster
̶ fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ udtale, ordforråd og idiomer  
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster
̶ væsentlige kulturelle forhold i Storbritannien
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Living the Dream(?) - 'The Great Gatsby' (Exam)

Vi læser F. Scott Fitzgeralds 'The Great Gatsby' både som et 'case study' af den amerikanske drøm og som vores skrevne værk, med fokus på fiktionsanalyse. Vi perspektiverer løbende romanen til aktuelle begivenheder i USA, særligt præsidentvalget, og undersøger i hvilken grad romanen stadig kan ses som den kvintessentielle amerikanske roman i dens repræsentation af amerikanske værdier og problemstillinger, samtidig med at læsningen danner baggrund for vores besøg på den amerikanske ambassade i midten af september, såvel som vores skriftlighedsdag ugen efter præsidentvalget.

Forløbet inkorporerer også FF3, hvor vi arbejder tværfagligt med religion om temaet abort i USA, særligt aborts rolle som mærkesag i det amerikanske præsidentvalg. I denne sammenhæng, har vi fokus på problemformuleringsgenren, taksonomi (redegørelse, analyse og diskussion/vurdering), videnskabsteori og metode, særligt engelskfaglige metoder til analyse af sagprosatekster. Forløbet afsluttes med en mundtlig gruppepræsentation (på dansk) med efterfølgende feedforward frem mod SRO.

Forløbet dækker ca. 200 sider.

Kernestof:
Fitzgerald F. Scott. 'The Great Gatsby' (1925)
Harris, Kamala. Concession Speech (7.11.24)
Luhrman, Baz dir. 'The Great Gatsby' (2013)
En række sagprosa tekster (på tekst, lyd og video) om den historiske kontekst til 'The Great Gatsby' og om abort i USA

Supplerende stof:
Rangvid, Benoni, Christensen, Larsen og Maintz. 'Vidensmønstre' (Systime, 2018)
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlerne 'How to Analyse a Short Story or Novel' (6.1.) og 'Rhetoric - The Art of Speaking' (4.1.)

Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning  
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik 1 04-09-2024
Summary & Essay 1 29-09-2024
Creative Writing 1 20-10-2024
Summary & Essay 2 12-11-2024
Oral Exam Presentation 1 17-11-2024
Grammatik 2 21-11-2024
Summary & Essay 2 Re-Write 08-12-2024
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 7 Empire & Beyond (Exam)

Vi skifter fokus til det britiske imperium, både dets historie og forholdet mellem dette og tidligere kolonier, og den måde dette forhold forsat gør sig gældende både i litteraturen og i en bredere forstand. Vi analyserer en række tekster fra forskellige synsvinkler, og drager forbindelser mellem kontekst og tekst. Eleverne vælger i grupper en postkolonial nation, som de undersøger og præsenter for hinanden, samtidig med at de også reflekterer over emnet via kreativ skriftlighed.

Forløbet dækker over ca. 40 sider

Kernestof:
Anonymous. ‘God Save the Queen/King’ (1745)
Bilston, Brian. ‘This was the year that was not the year’ (2024)
Equiano, Oaludah. Extracts from 'The Interesting Narrative of the Life of Olaudah Equiano, Or Gustavus Vassa, The African' (1789)
Gordimer, Nadine. 'The Moment Before the Gun Went Off' (1988)
Kipling, Rudyard. 'The White Man's Burden' (1899)
Olusoga, David. Extracts from ‘Black people were told that they had no history’ (The Guardian, 25th September 2021)
Thomson, James. 'Rule Britannia' (1740)

Supplerende stof:
Ten Minute History - The Early British Empire (Short Documentary from History Matters)
Ten Minute History - The Late British Empire (Short Documentary from History Matters)
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlet 'How to Analyse a Poem' (6.4.)

Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Creative Writing 2 13-12-2024
Grammatik 3 31-01-2025
Summary & Essay 3 06-02-2025
Oral Exam Presentation 2 02-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Rebel Voices (Exam)

Med udgangspunkt i forløbet om det britiske imperium, undersøger og diskuterer vi eksempler på oprør og protest i en række engelsksprogede kontekster, udvalgt delvist på baggrund af elevernes valgte postkoloniale lande i forrige forløb, med et særligt fokus på The Stolen Generation i Australien.

Forløbet er desuden opdelt i en række underemner, hvor vi undersøger og problematiserer eksempler på oprør og undertrykkelse indenfor sprog (inkl. ELF og sproglig variation), historie ('story', såvel som 'history'), kultur og politik, mens vi løbende perspektiverer til aktuelle, globale forhold og problemstillinger med et særligt fokus på den yderste højrefløj i Storbritannien, hvor vi skal på CPH:DOX og se filmen 'Undercover'.

Sidst men ikke mindst, repeterer vi analyse af forskellige genrer herunder spillefilm, digte, taler, artikler og fiktion.

Forløbet dækker ca. 75 sider (da vi har arbejdet meget i grupper og med gruppepræsentationer, såvel som med selvvalgte eksamensgenrer, er det ikke alle elever, der har læst og nærstuderet alle tekster. * viser tekster, der er blevet arbejdet med og fremlagt i grupper, men ikke læst fælles i klassen).

Kernestof:
Adichie, Chimamanda Ngozi. 'The Danger of a Single Story' (TED Talk, 2009)
Agard, John. 'Checking Out Me History' (1996), ‘Half-Caste’ (1996)* and ‘Listen Mr Oxford don’ (1985)*
Bhatt, Sujata. ‘Search For My Tongue’ (1988)*
Booker, Cory. Extracts from speech to the US Senate (March-April 2025)
De Simone, Daniel. ‘Riots show how the UK's far right has changed’ (BBC, 21.8.24)*
Gazzola, Michele. 'English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power' (The Guardian, 2023)
Hansen, Heather. '2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly' (TEDx Talk, May 2018)
Henley, John. 'Populist, nativist, neofascist A lexicon of Europe’s far right' (The Guardian, 18.6.2024)
Leonard, Tom. ‘From Unrelated Incidents’ (1995)*
Marking, Havana dir. 'Undercover' (2024)
Noyce, Phillip dir. 'Rabbit-Proof Fence' (2002)
Osundare, Niyi. 'Not My Business' by  (1990)
Rosen, Michael. ‘Fascism - I sometimes fear...’ (2014)
Winch, Tara June. ‘Cloud Busting’ (2006)*
Yourish, Daniel, Datar, White and Gamio. 'These Words Are Disappearing in the New Trump Administration' (New York Times, 7.3.2025)
Zephaniah, Benjamin. ‘White Comedy’ (1996)*

Supplerende stof:
Niemöller, Martin. ’First They Came…’ (1946)
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlerne om 'English as Lingua Franca' (4.5.) og 'The Socio-linguistic Approach' (3.5.)

Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til terminsprøve 19-02-2025
Terminsprøve 20-02-2025
Summary & Essay 4 27-04-2025
Oral Exam Presentation 3 04-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Looking to the Future of English

I årets sidste forløb ser vi mod fremtiden med et fokus på nye(re) regeringer i både USA og UK, såvel såvel som det engelske sprogs fremtid.

Herudover står den på repetition frem mod både den skriftlige og mundtlige eksamen. Vi læser ikke nogle nye tekster, men trækker løbende tråde til aktuelle problemstillinger, samtidig med at vi repeterer grammatik, såvel som fagligt indhold og metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik 4 29-04-2025
Revision Assignment 22-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning