Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Rehana Ul Haq
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - inkl. growing up
Titel 2 Violence + skiftlighed
Titel 3 The British Empire incl. lingua franca EXAM
Titel 4 USA: Land of opportunities? EXAM
Titel 5 Horror EXAM
Titel 6 Dystopia (inkl. inter-modernisme og værk) EXAM
Titel 7 The British Empire forts. fokus på SA [EXAM]

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro - inkl. growing up

Introduktion til basal analyse og skrivning samt arbejde med ordforråd og grammatik, som bygger videre på AP
.
Der arbejdes med korte skriveøvelser i klassen og en test.

-Hvordan analyserer man en tekst (fiktion)
-Hvordan skriver man et resumé vha. et plotdiagram
-Hvordan skriver man et analyseafsnit vha. STEAL og PEE
-Virkemidler i fiktve tekster
-Grammatik: Adjektiver, Verber, Substantiver, Kongruens.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Violence + skiftlighed

What is violence and how is it perpetuated? Is it a result of nature or nurture?
We'll take a look at the above by analyzing short stories, a movie, and holding a debate. In this course you'll also have to make a short presentation on one of the texts and you'll be tested in analysis. We'll continue to train essay writing and grammar.

Primary texts:
-Rendezvous
-Serrusalmus
-Good Girl
-Fight Club

Glossary: types of violence, nature vs nurture.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The British Empire incl. lingua franca EXAM

Dette forløb handler om det Britiske Imperium og dets påvirkning på andre kulturer under kolonitiden. Der er særligt fokus på Australien herunder The Aborigines og The Stolen Generation men vi berører også Sydafrika.
Formålet med forløbet er at kursisterne opnår kendskab til Australiens historie, herunder forholdet til England, samt at de igennem tekster træner generelt ordforråd og begreber til tekstanalyse. Vi træner i løbet af forløbet analyse af forskellige teksttyper, herunder digte, noveller, film og taler. Eleverne får repeteret retorisk analyse med det retoriske pentagram, appelformer og retoriske virkemidler i test/afleveringer.


Materiale:
Vi bruger minlæring.dk

UK IN GENERAL (kernestekster)
“Rule Britannia” song/poem by by James Thomson (extract, 'Aspects of Britain', Worlds of English)
“God save the Queen”, song/poem by anonymous (extract, 'Aspects of Britain', Worlds of English)
“Land of Hope and Glory”, song/poem by A.C. Benson (extract, 'Aspects of Britain', Worlds of English)
”The white man’s burden” poem by Rudyard Kipling ('Aspects of Britain', Worlds of English)

1.AUSTRALIA (kernestekster)
-“Verdenshistorien 6: Revolution”, documentary by Dr1, CFU (15min)
-“The Past”, poem by Oodgeroo Noonuccal/Kath Walker
-Rabbit Proof Fence (2002), movie by Phillip Noyce (scenes)
-Cloud busting, short story by Tara June Winch
-"Fiona's story" from Bringing them home report, Link: https://humanrights.gov.au/our-work/projects/bringing-them-home-fiona-story
-"Freddy Andrews", short story by Polly Borland in Context (Systime, 2004)
'N'goola' by Katharine Susannah Prichard

Key words: The white man's burden, The Aborigines, The stolen generation, Mission Houses, half-caste/mixed, racial relations, the outback, Dream time.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 USA: Land of opportunities? EXAM

You may have heard that America is a “land of opportunity”. But is this true? In this course we will take a virtual trip to the US and try to understand:
- What is an American? (values)
- What is the American Dream? (identity)
- How does the American political system work?
- Is America a land of opportunity?

Primærtekster
The Declaration of Independence (dokument)
Hidden figures (spillefilm)
The American Promise (tale)
Hillbilly Elegy (nonfiktion: indledning til memoir)
Donald Trump: America First, January 20, 2017 (tale)
The Frontier heritage
The 13th (dokumentar)

Kernebegreber:
-The American Dream / social mobility
-The declaration of independence: "We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness"
-The frontier
-The founding fathers,
-America as "a city upon a hill" and "a beacon of hope".
-Manifest destiny
-The Constitution and the political system: checks and balance, the Amendments (1st, 2nd, 13th)
-inequality, systemic racism, Jim Crow laws, segregation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Horror EXAM


Tematisk forløb om horror genren. I begyndelsen vil der være fokus på Freuds teori om det ubevidste og menneskets angst for døden. Undervejs i forløbet arbejder vi med vampyren, zombier, monstret "the other", det psykologiske, psykopaten, spøgelseshistorien, det uhyggelige og menneskets frygt. Eleverne skal kunne sætte teksterne i korte træk i relation til deres samtid, og eleverne skal kunne definere genren og sammenligne den moderne horror med the gothic samt finde elementer fra denne i nutidens horror. I starten af forløbet ser eleverne desuden en række trailers som bruges som udgangspunkt for en genredefinition. Herudover skal eleverne også have bygget et relevant ordforråd til horror og derfor arbejder vi med Todorovs begreber som The Fantastical, The Marvelous, The Uncanny og Stephen King’s tre typer af gys: the gross-out, the horror, the terror. Herudover vil eleverne bruge begreber som ’the other’ og søge at definere typen af ’the other’ i teksterne.

Skriftlighed: Elever arbejder med at skrive deres egen gyserhistorie for at træne brug af virkemidler fra horror genren (f.eks. The gross-out, the terror, the horror, The Other) og fra tekstanalyse som setting, imagery, character, suspense. De får trænet ordforråd samt grammatik undervejs.

Primærtekster
1.Suffer the little children af Stephen King (novelle)
2.The Boogeyman af Stephen King (novelle)
3.Cargo (short film,  https://www.youtube.com/watch?v=KoH-eiunQjI)
4.Dracula af Abraham Bram Stoker (uddrag af roman)
5.Let's play poison (novelle)
6.Mulholland Drive: Diner scene (klip fra spillefilm)
7.The Black Widow (Spillefilm)
8."Zombie ate my girlfriend", Ken Macgregor fra Distorted Mirrors, Gyldendal 2019.


Baggrundsmateriale:
-Creating wonderfully wicked villains
-How traditional man was scared,  how modern man was scared (incl. gothic horror)
-Freud's iceberg theory (article)
-"Zombies and zombie Fiction", Distorted Mirrors, ss.19-25.
-Stephen Kings: three types of terror.
-udleveret dokument med genredefinition og særtræk samt horror litteratur fra forskellige perioder

Teori + begreber:
-Freud's iceberg theory (the id, ego, superego)
-Horror as a mirror of the human psyche, society and human biology
-The Other
-The Uncanny
-Stephen King's three types of terror
-Creating suspense, tension and twists
-pov and the unreliable narrator
-The Gothic
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dystopia (inkl. inter-modernisme og værk) EXAM

What is a utopia and a dystopia? Can both exist at the same time? In this course we'll read some dystopian fiction to assess how society can be altered through manipulation, fear and force and how in turn it can resist such developments. We'll also touch upon different real-world examples where dystopian elements and themes can be observed including The Soviet Union, Hitler's nazism, and Modi's India as well as the American system under Trump's second presidency. The push and pull factors of moving a democratic society toward autocracy or anarchism will be explored with the help of fictive and non-fictive texts listed below.

Primary texts:
-Animal Farm by George Orwell (novel/book)
-V for Vendetta by James McTeigue (Movie)
-"2BR02B" by Kurt Vonnegut (short story)
-"How Th’Irth Wint rong by Hapless Joey @homeskool.guv" by Gregory Maguire (short story)
-"On Tyranny: Twenty Lessons from the Twentieth Century" by Timothy Snyder (non-fiction)
-"Modi: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)", Last Week tonight, web. Youtube. Link: https://www.youtube.com/watch?v=qVIXUhZ2AWs
-"NYC mayoral candidate shares shocking voicemails after confronting Trump’s border czar", CNN, Youtube. Link: https://www.youtube.com/watch?v=7yfghaQbfvA (debate)
-"Inside the influential hate group that's expanding in Tennessee", Newschannel5, Youtube. Link: https://www.youtube.com/watch?v=wi4Vftj9uFk. (News/'article')


Keywords: Utopia/dystopia, dystopian themes, purpose of dystopian fiction, manipulation/propaganda, us vs them, majority vs minority, alienation, dehumanization.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 The British Empire forts. fokus på SA [EXAM]

Dette forløb er en forsættelse af forløbet om det Britiske Imperium. I det forrige var der hovedfokus på Australien men i dette berører vi Sydafrika. Vi ser hovedsageligt på Apartheid-tiden og hvordan Sydafrika er i dag efter Apartheid-systemet er endt.
Vi træner fortsat analyse af fiktion og nonfiktion.

Primærlit.
1.Nelson Mandelas indsættelsestale fra d.10.maj, 1994, Nelson Mandela, South African Government News Agency, web sa.news.gov. Link: https://www.sanews.gov.za/south-africa/read-nelson-mandelas-inauguration-speech-president-sa (SPEECH)

2."South Africans pin hopes on rugby win to lift gloom of troubled country", The Guardian. (ARTICLE)

3."Why South Africa's born-free generation is not happy" BBC, web. Link: https://www.bbc.com/news/world-africa-34570761 (ARTICLE)

4.'Invictus', Clint Eastwood, CFU. (FILM)

5.'Invictus', William Ernest Henley, Link: https://www.poetryfoundation.org/poems/51642/invictus (POEM)

Sekundær lit/Baggrund:
Kort om Apartheid i Sydafrika, Nelson Mandela og hans parti, og om Sydafrika i nutiden.

Kernebegreber: Apartheid, Afrikaaner, The Freedom Charter, The Rainbow Nation, Nelson Mandela, ANC, sports and nationality, inequality and violence.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer