Holdet 2024 2s ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Ellen Berg Seiersen, Marina Rasmussen
Hold 2024 2s ng (2s ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan undgår man oversvømmelser i Stenløse?
Titel 2 Kan energiforsyningen dækkes af vedvarende energi?
Titel 3 Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis?
Titel 4 Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?
Titel 5 Hvad sker der hvis regnskoven forsvinder?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan undgår man oversvømmelser i Stenløse?

Vi har arbejdet med med vandets kredsløb og vandbalanceligningen, samt hvordan man måler på de forskellige dele i vandets kredsløb: Nedbør (måling af nedbør i syltetøjsglas), fordampning (luftfugtighed), underjordisk afstrømning (nedsivning) og overfladisk afstrømning (vandføring i åen). Vi har analyseret områder i Stenløse by, hvor der er særlig risiko for oversvømmelse ifm. skybrud. Endeligt har vi diskuteret mulige løsninger, der kan forebygge / forhindre oversvømmelser.

Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Måling af temperatur og luftfugtighed (dugpunkt)
Forsøg: nedsivningshastighed i sand vs. lerjord,
Måling af vandføring i å
Opmåling af topografiskopland (MiljøGIS)
Måling af nedbør i syltetøjsglas

Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 50-54, 81-84, 116-119

https://vandetsvej.dk/hvad-er-grundvand

Se desuden powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kan energiforsyningen dækkes af vedvarende energi?


Kan energiforsyningen dækkes af vedvarende energi?

Vi har arbejdet med problemstillingen "Kan Danmark blive fossilfri i 2050" og de udfordringer, der knytter sig til problemstillingen. For at kunne svare på problemstillingen har vi undersøgt, hvilket grundlag vi i Danmark har for at anvende forskellige vedvarende energikilder (sol, vind og biomasse). Endeligt har vi diskuteret udfordringer og muligheder ved at omlægge hele Danmarks energiforsyning til vedvarende energi. Vi har gennemgået olie dannelse og oliens migration, kulstofkredsløbet, strålingsbalancen og drivhuseffekt.


Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Måling af indstråling og udstråling (strålingsbalance)
Placering af vindmøller
Forsøg med beregning af om solceller kan dække vores energibehov.
Forsøg med beregning af biomasse

Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 43-49, 135-136, 144-145, 149-151

Se desuden artikler, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversvømmelser i Stenløse 08-10-2024
FF3 Synopsis 08-11-2024
Reflektion 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis?

Vi arbejder med problemstillingen ”Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis?”, og hvilke konsekvenser det har lokalt og globalt. For at kunne besvare problemstilligne, har vi undersøgt om der rent faktisk klimaforandringer? Hvordan påvirkes isudbredelsen i Arktis? Hvad sker der når hhv. land- og havisen smelter, fx med havniveauet og overfladens albedo. Vi har gennem analyse af satellitkort/flyfotos og exceldata undersøgt afsmeltning af landis (Indlandsisen på Grønland) og havis. Derudover har vi haft gennemgået strålingsbalancen, drivhuseffekt og feedbackmekanismer. Slutteligt har vi diskuteret, hvilke globale konsekvenser klimaændringerne i Arktis har for resten af verden.

Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Opmåling af gletsjer i ICE FRONTIERS
Forsøg: Stiger vandstanden når isen smelter?
Forsøg: Lysstrålers absorption og refleksion
Databehandling af havisudbredelse
Databehandling af vandstandsændringer

Materialer:
Se artikler/dokumenter, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Energiforsyning 2045? 04-12-2024
Indlandsisen - virtuelt modul 13-12-2024
Arktis aflevering 07-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?

Vi arbejder med problemstillingen med problemstillingen ”Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?”. For at kunne besvare problemstillingen, har vi arbejder med jordens opbygning og pladetektonik, forskellige vulkantyper og deres beliggenhed (samt alder) vha. GoogleEarth, vulkansk materiale og bjergarter, samt positive og negative effekter af vulkanudbrud. Vi har desuden arbejdet med jordskælv, herunder årsager og virkning. Endeligt har vi diskuteret positive og negative effekter af vulkaner.  

Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Øvelse med bestemmelse af pladegrænser vha. tværsnitsprofil af pladegrænse, jordskælv og vulkaner (GoogleEarth)
Højdeprofiler af vulkaner (GoogleEarth)
Bjergarters viskositet (Havregrødsforsøg)
Bestemmelse af bjergarter
Bjergarters densitet (særlig fokus på granit og basalt)
Bestemmelse af et jordskælvs epicenter og styrke vha. seismogrammer og triangulering

Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 16-38.
Thomas Birk & Niels Vinther: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof. S. 120-123

Se desuden artikler, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vulkaner, pladegrænser og jordskælv 30-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvad sker der hvis regnskoven forsvinder?

Vi arbejder med problemstillingen ”Hvad sker der hvis regnskoven forsvinder?” For at besvare problemstillingen har vi arbejdet med hvorfor regnskoven forsvinder - årsager og konsekvenser. Hvad er en regnskov? Hvordan adskiller den sig fra en dansk skov? Hvorfor ligger regnskoven i et bælte omkring ækvator? Hvad betyder skovrydning for klimaet?
Vi har gennemgået nedbør og dugpunktskurven, ITK-zonen, kulstofkredsløbet. Derudover har vi arbejdet med følgende underspørgsmål:
Hvorfor forsvinder regnskoven?
Hvor hurtigt forsvinder regnskoven?
Hvordan er klimaet i regnskoven?
Hvorfor regner der i regnskoven?
Hvad betyder afskovning for klimaet?
Hvordan udgår vi at regnskoven forsvinder?

Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Forsvinder regnskoven (Global forest watch).
Øvelse med dugpunkt – af temperatur og luftfugtighed (vha. Winddy.com).
ITK - forsøg med konvektionskammer og røgelsespind (Repetition fra nv)
Opmåling af fældede arealer og beregning af CO2-udslip herfra.
Øvelse med resourcetrade - hvad benyttes arealerne til når regnskoven fældes?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotokonkurrence 22-04-2025
Regnskoven aflevering 09-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer