Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2s ng - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Naturgeografi C
Lærer(e)
Ellen Berg Seiersen, Marina Rasmussen
Hold
2024 2s ng (
2s ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvordan undgår man oversvømmelser i Stenløse?
Titel 2
Kan energiforsyningen dækkes af vedvarende energi?
Titel 3
Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis?
Titel 4
Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?
Titel 5
Hvad sker der hvis regnskoven forsvinder?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvordan undgår man oversvømmelser i Stenløse?
Vi har arbejdet med med vandets kredsløb og vandbalanceligningen, samt hvordan man måler på de forskellige dele i vandets kredsløb: Nedbør (måling af nedbør i syltetøjsglas), fordampning (luftfugtighed), underjordisk afstrømning (nedsivning) og overfladisk afstrømning (vandføring i åen). Vi har analyseret områder i Stenløse by, hvor der er særlig risiko for oversvømmelse ifm. skybrud. Endeligt har vi diskuteret mulige løsninger, der kan forebygge / forhindre oversvømmelser.
Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Måling af temperatur og luftfugtighed (dugpunkt)
Forsøg: nedsivningshastighed i sand vs. lerjord,
Måling af vandføring i å
Opmåling af topografiskopland (MiljøGIS)
Måling af nedbør i syltetøjsglas
Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 50-54, 81-84, 116-119
https://vandetsvej.dk/hvad-er-grundvand
Se desuden powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Det vilde vejr fortsætter, dr.dk
DRTV - Explainer: Skal vi vænne os til mere tørke i Danmark?
DMI efter anden globale varmerekord i streg: Man kan godt blive nervøs for, hvad det bringer med sig af ekstremt vejr
Det vilde vejr fortsætter i dag: Fremtiden kommer til at byde på mere ekstremt vejr
ngc - Arbejdsspørgsmål modul 1 (1).docx
Hvorfor belaster danskerne planeten mere end de fleste?
Bordgrupper
NgC_Oplæg om vandets kredsløb.pptx
1_Fordampning_Måling af temperaturer og relativ luftfugtighed.docx
Læs s. 119-121 i Naturgeografi C bogen
Nedsivningsforsøg.docx
Ng_Nedsivning_af_vand_i_jord.ppt
Nedsivning af vand.xlsx
Rekordhøjt grundvand
Læs i Naturgeografi C s. 120-123 med fokus på begreberne porøsitet og permeabilitet (infiltrationskapacitet)
Vejrudsigten ser fin ud, så vi går i åen. Tag tøj på til at være udendørs og til at kunne hoppe i vaders ned i åen.
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther, Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 4. udg., Praxis; sider: 90-94, 154-157
Opmåling af topografisk opland_Stenløse (5).docx
NgC_Oplæg om vandets kredsløb_2023 (4).pptx
Floder i flere lande i Europa er gået over deres bredder
DRTV - TVA: Mindst 15 omkommet i uvejr
NgC_Oplæg om vandets kredsløb_2023.pptx
NgC Opgave_nedbør (1).doc
Miljøgis Bluespot områder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kan energiforsyningen dækkes af vedvarende energi?
Kan energiforsyningen dækkes af vedvarende energi?
Vi har arbejdet med problemstillingen "Kan Danmark blive fossilfri i 2050" og de udfordringer, der knytter sig til problemstillingen. For at kunne svare på problemstillingen har vi undersøgt, hvilket grundlag vi i Danmark har for at anvende forskellige vedvarende energikilder (sol, vind og biomasse). Endeligt har vi diskuteret udfordringer og muligheder ved at omlægge hele Danmarks energiforsyning til vedvarende energi. Vi har gennemgået olie dannelse og oliens migration, kulstofkredsløbet, strålingsbalancen og drivhuseffekt.
Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Måling af indstråling og udstråling (strålingsbalance)
Placering af vindmøller
Forsøg med beregning af om solceller kan dække vores energibehov.
Forsøg med beregning af biomasse
Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 43-49, 135-136, 144-145, 149-151
Se desuden artikler, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare?
NgC opgave_vandets vej_2023.docx
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther, Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 4. udg., Praxis; sider: 87-89, 124-130, 169-174
mitCFU.dk
Opgave 1_med figurer.docx
1_Kan vores energiforsyning blive fossilfri inden 2050.pptx
NgC Film om energi_spørgsmål.docx
I dag starter vi på et nyt og meget aktuelt emne nemlig Energi, mere præcis skal vi i løbe af forløbet prøve at svare på spørgsmålet "Kan Danmark blive fossilfri inden 2050?"
Drivhuseffekten
Opgave 3 Strålingsbalance_2024.docx
Dansk klimapolitik
Kig opgave 1 fra det virtuelle modul igennem, så I er klar til at gennemgå figurer og pointer.
Nye bordgrupper
Biomasse - vi blev lovet en grøn løsning, men fik endnu endnu en hovedpine - Danmarks Naturfredningsforening
Find dine noter og feedback fra DHO'en frem og genlæs dem.
I jeres udleverede bog Vidensmønstre, skal I læse s 49-50, 55-57, 59-61, 66-67 og 69
Program
FF3 Refleksionsark 2s.docx
image.png
Opgave 4_Kan solceller dække mit energibehov_2g_2024.docx
kort.plandata.dk
3_klima og solceller (2).pptm
Olie og gasdannelse
oil_gas_dk
The Seasons - educational animation
Kap 16 Vindmøller - En dansk succeshistorie(1).pdf
Hvis I kan finde ud af hvad jeres husstands elforbrug er i kwh på et år, vil det være virkelig godt :-)
Se kortet: Så ujævnt er vindmøller og solcelleparker strøet over Danmark
5_Vindenergi_2021 (3).pptx
Opgave 5_Placering af vindmøller_2024.docx
Hvor skal strømmen komme fra, når vinden ikke blæser?
Her kan der være solceller og vindmøller på vej: Se de 32 steder
Explainer: Derfor står vindmøller nogle gange stille
Sådan fungerer Power-to-X
Ud med olie: Her er fremtidens CO2-neutrale brændstof
7_opsamling_Grøn omstilling_Hvordan gør vi_2024.pptx
Kan vi få nok ren energi, når der hverken er sol eller blæst? Ja. Bare ja.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oversvømmelser i Stenløse
08-10-2024
FF3 Synopsis
08-11-2024
Reflektion
08-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis?
Vi arbejder med problemstillingen ”Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis?”, og hvilke konsekvenser det har lokalt og globalt. For at kunne besvare problemstilligne, har vi undersøgt om der rent faktisk klimaforandringer? Hvordan påvirkes isudbredelsen i Arktis? Hvad sker der når hhv. land- og havisen smelter, fx med havniveauet og overfladens albedo. Vi har gennem analyse af satellitkort/flyfotos og exceldata undersøgt afsmeltning af landis (Indlandsisen på Grønland) og havis. Derudover har vi haft gennemgået strålingsbalancen, drivhuseffekt og feedbackmekanismer. Slutteligt har vi diskuteret, hvilke globale konsekvenser klimaændringerne i Arktis har for resten af verden.
Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Opmåling af gletsjer i ICE FRONTIERS
Forsøg: Stiger vandstanden når isen smelter?
Forsøg: Lysstrålers absorption og refleksion
Databehandling af havisudbredelse
Databehandling af vandstandsændringer
Materialer:
Se artikler/dokumenter, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Kære 2.s
1_Øvelse_årstider.doc
Afsnit
Plan for asynkront modul:
Indlandsisens balancer - I klimaforskernes fodspor
Gletsjeropmåling - Helheim .docx
Gletsjeropmåling - Petermann.docx
Gletsjeropmåling - Sermeq Kujalleq.docx
Læs 3_Grønlands indlandsis_tekst2021.pdf
3_Opsamling 2s.docx
2s_Is på Arktis og Indlandsisen.pptx
Havisudbredelse og exceløvelse.mp4
2_Hvordan har isen ændret sig i Polhavet_med anomali.xlsx
Nye, dramatiske NASA-billeder: Så meget af Arktis er forsvundet siden 1984
Rekord-lidt havis får forskere til at spærre øjnene op | Klima | DR
Dagens bordgrupper:
2_Arktis_hvad sker der hvis isen forsvinder.pptx
4_Strålingsbalance i Arktis .docx
4_Måling af temperaturer og lysintensitet på forskellige overflader_sort og hvid papir.docx
Temperaturudvikling sort og hvidt papir.xlsx
4_Hvorfor stiger temperaturen.pptx
Albedo
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof; sider: 46-48
Dagens brodgrupper
Værre end frygtet: Isen i både Grønland og Antarktis smelter efter FN's værste scenarie
5_Forsøg_ stiger vandstanden når isen smelter.docx
5_Vandstand i havet_data 1880-2018_ny.xlsx
5_Isen smelter.pptx
5_Stiger havet_.docx
Lav spørgsmålene i fra sidst færdig.
Grønlands indlandsis smelter bekymrende hurtigt
Bordgrupper
6_Løsninger på klimaændringer i Arktis_2s.docx
Vildt Naturligt | Den smeltende isterning | DR LYD
Dagens lektie
Figuranalyse naturgeografi.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Energiforsyning 2045?
04-12-2024
Indlandsisen - virtuelt modul
13-12-2024
Arktis aflevering
07-02-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?
Vi arbejder med problemstillingen med problemstillingen ”Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?”. For at kunne besvare problemstillingen, har vi arbejder med jordens opbygning og pladetektonik, forskellige vulkantyper og deres beliggenhed (samt alder) vha. GoogleEarth, vulkansk materiale og bjergarter, samt positive og negative effekter af vulkanudbrud. Vi har desuden arbejdet med jordskælv, herunder årsager og virkning. Endeligt har vi diskuteret positive og negative effekter af vulkaner.
Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Øvelse med bestemmelse af pladegrænser vha. tværsnitsprofil af pladegrænse, jordskælv og vulkaner (GoogleEarth)
Højdeprofiler af vulkaner (GoogleEarth)
Bjergarters viskositet (Havregrødsforsøg)
Bestemmelse af bjergarter
Bjergarters densitet (særlig fokus på granit og basalt)
Bestemmelse af et jordskælvs epicenter og styrke vha. seismogrammer og triangulering
Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 16-38.
Thomas Birk & Niels Vinther: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof. S. 120-123
Se desuden artikler, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
1a_Introduktion til pladetektonik.doc
Jordens opbygning og pladegrænser.pptx
Plate Tectonics Theory Lesson
Vi skal bruge google earth pro i forløbet, derfor skal det downloades til i dag
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther, Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 4. udg., Praxis; sider: 62-69
Brodgrupper
Arktis_test gennemgang.pptx
3_Bjergarters densitet.docx
Jordens opbygning. Magnetfelt og varme fra jordens kerne giver vulkaner
Forsøg: densitet af oceanbund (Basalt) og kontinentalplade (Granit).
3_Jordens opbygning.pptx
Inge Lehmann - Jordens kerne
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof; sider: 57-77
1_Introduktion til pladetektonik.doc
Se gerne denne
Når Katastrofen rammer_2021.docx
Jordskælv forklaret af Geografilæreren. S og P bølger, skyggezoner, triangulering
Jordskælv_præsentation 2023.pptx
Jordskælv har dræbt tusindvis i Tyrkiet og Syrien: Hvorfor rammer jordskælv nogle lande hårdere end andre?
Dagens bordgrupper
5_Opgave_vulkaner.doc
4_Højdeprofil Vulkan.mp4
volcanoes dk.
TectonicPlates i farver.kmz
Volcanoes of the World.kmz
Vulkan er gået i udbrud: spyer røgsky syv kilometer op i luften
Bordgrupper
5_Øvelse i Vulkanisme - Viskositet havregrød.docx
Opgaverne fra sidst er også lektie
volcanoes_dk (nbvm.no)
6_Hvorfor bo tæt ved farlige vulkaner.docx
Geodetektiven:
AgeOfEarthLithosphere.kmz
4_pladegrænser_skema .docx
4_Højdeprofil pladegrænse.mp4
Earth 100 Million Years From Now
USGS Earthquakes_ng.kmz
Pladegrænser forklaret af geografilæren. Konstruktiv - destruktiv og bevarende pladegrænser
7_Bjergarter og det geologiske kredsløb.docx
rocks1_dk
Brug også denne video: Geologiske kredsløb | Undervisningslokalet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Vulkaner, pladegrænser og jordskælv
30-03-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hvad sker der hvis regnskoven forsvinder?
Vi arbejder med problemstillingen ”Hvad sker der hvis regnskoven forsvinder?” For at besvare problemstillingen har vi arbejdet med hvorfor regnskoven forsvinder - årsager og konsekvenser. Hvad er en regnskov? Hvordan adskiller den sig fra en dansk skov? Hvorfor ligger regnskoven i et bælte omkring ækvator? Hvad betyder skovrydning for klimaet?
Vi har gennemgået nedbør og dugpunktskurven, ITK-zonen, kulstofkredsløbet. Derudover har vi arbejdet med følgende underspørgsmål:
Hvorfor forsvinder regnskoven?
Hvor hurtigt forsvinder regnskoven?
Hvordan er klimaet i regnskoven?
Hvorfor regner der i regnskoven?
Hvad betyder afskovning for klimaet?
Hvordan udgår vi at regnskoven forsvinder?
Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Forsvinder regnskoven (Global forest watch).
Øvelse med dugpunkt – af temperatur og luftfugtighed (vha.
Winddy.com
).
ITK - forsøg med konvektionskammer og røgelsespind (Repetition fra nv)
Opmåling af fældede arealer og beregning af CO2-udslip herfra.
Øvelse med resourcetrade - hvad benyttes arealerne til når regnskoven fældes?
Indhold
Kernestof:
1_Kan du se om regnskoven forsvinder_2025.docx
Danskerens forbrug af palmeolie gør ondt på regnskoven
1_Hvorfor skal man passe på regnskoven.pptx
Lav jeres case færdig fra sidste modul og vær klar til at forklare den til andre.
Hvad er en regnskov?
Regnskov
2_Regnskovens klima.docx
Del 1: 3_Måling af temperaturer og relativ luftfugtighed.docx
Del 2: Globale Vindsystem | Undervisningslokalet
Vi samler op på de vigtigste pointer fra de to første moduler og dykker derefter mere ned i nedbørsforholdene :-)
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof; sider: 90-94, 98-101
Bordgrupper
3_regn i regnskoven.pptx
4_ITK_ngc.docx
Globale Vindsystem | Undervisningslokalet
Bordgrupper:
4_ITK_ngC_regnskov.pptx
5_Skovrydningens betydning for klimaet_2024.docx
5_Rondonia.kmz
5_Afskovning.pptx
Store dele af Amazonas kan blive omdannet til savanne frem mod år 2100 - TV 2
Lav ITK opgaven 1+2 færdig.
6_Hvordan undgår vi at regnskoven forsvinder.docx
Danske hestebønner skal sørge for, at der bliver fældet mindre regnskov i Sydamerika | Midt- og Vestjylland | DR
6_Hvordan undgår vi at regnskoven forsvinder.pptx
Skovene brænder | Klimapodcasten: Den grønne løsning (podbean.com)
Som opsamling: Den tropiske regnskov - del 1 - YouTube
Dagens bordgrupper
Plan for fremlæggelser (+5min )
Eksamensspørgsmål til elever_2s_2025.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fotokonkurrence
22-04-2025
Regnskoven aflevering
09-05-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58885662518", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58885662518", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58885662518" }