Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Gunnar Christian Olesen Adriansen, Mathias Nielsen
|
Hold
|
2024 2a re (2a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion
Introduktion til religion
Dette er ikke et ”egentlig forløb” (som der er fundet eksamenstekster til, men dækker over årets første tre moduler, hvor fagets identitet og terminologi blev introduceret.
Vi kiggede bl.a. på fagets bekendtgørelse, snakkede om forskellen på et udefra- og indefra-perspektiv og religion som et samfunds- og kulturskabt fænomen. Ninian Smarts religionsmodel blev også introduceret, vi snakkede om myter, læste Syndefaldsmyten og med afsæt i nadveren undersøgte vi ritualer med Van Genneps model for overgangsritualer.
Lærebogsstof/artikler:
Mikkel Thrane Lassen (red.), ”Religioner Lever”, Lindhardt og Ringhof, 2017, side 17-21
Mikael Rothstein, ”Der findes ikke religioner, kun religiøse mennesker”, dr.dk, 16-08-2016
Dorte Kvist, ” Sådan foregår nadveren”, religion.dk 03-08-2006
”Om nadveren”, folkekirken.dk
Uddrag af bekendtgørelsen for religion c på stx,
Kanonisk tekst:
Første Mosebog, kapitel 2-3
Anslået omfang: 15 ns
Faglige mål:
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med
anvendelse af religionsfaglige begreber
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter,
herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende
forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst,
samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere
aktuelle problemstillinger og konflikter”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Beskrivelse:
Forløbet vil have et religionshistorisk fokus, og vi vil arbejde med problemstillingerne: Hvem var den historiske Jesus? Hvordan opstod kristendommen som religion? Hvem var Paulus og hvad går den kristne grundmyte ud på? Hér ligger hovedvægten i forløbet.
Til sidst i forløbet springer vi frem i tiden og kigger først på modernistisk kristendom eksemplificeret ved Rudolf Bultmann, hvorefter vi arbejder med begrebet "kulturkristendom" og diskuterer spørgsmålet "hvor kristne er danskerne egentligt?"
Lærebogsstof/artikler:
Mikkel Thrane Lassen (red.), ”Religioner Lever”, Lindhardt og Ringhof, 2017, side 58-83
Henning Nørhøj, "Hvem er Jesus?", religion.dk 25-05-23
Asbjørn Petersen, ”Rudolf Karl Bultmann”, kristendom.dk, 14-01-2006
Thomas Bank Møller, ”Hvem var Paulus”, kristendom.dk 27-10- 2005
Sarah Allingham, "Hvad er en kulturkristen", religion.dk 01-08-2006
Kanoniske tekster:
Salmernes Bog 2
Esajas 9, 5-6,
Esajas 53
Johannesevangeliet 2,13-25
Matthæusevangeliet 5,17-29 og 22,15-21
Lukasevangeliet 10, 25-37
Markusevangeliet 11,15-18 og 15,1-40
Galaterbrevet 3,1-14
Billeder:
Oleg Korolev: ”Skabelsen” (1987)
Michelangelo: ”Syndefaldet og uddrivelsen” (1508-12), Det sixtinske kapel, Vatikanet
Hans Baldung: ”Eva, slange, død” (1510)
Emil Nolde: ”Korsfæstelse” (1912)
Rubens:” Jesu Genopstandelse” (1611)
Film/dokumentar:
”5 skarpe om Jesus”, dr.dk/religion 2014
Anslået omfang: 55 ns
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens
formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og
dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med
anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter,
herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
I starten af forløbet fokuserer vi på islams tilblivelse i den forbindelse undersøger vi også, hvad Koranen fortæller om forholdet til jøder og kristne.
Derefter gennemgås de fem søjler, med særlig vægt på valfarten, og troens hovedpunkter. I forløbet indgår også arbejde med begrebet sharia, forskellige fortolkninger af dette begreb, og der trækkes tråde op til nutidig islam i Danmark.
Lærebogsmateriale/artikler:
Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til Religion C, Systime, 2002 s. 89-118
Marlene Fenger-Grøndahl, ”Sharia” (uddrag), Faktalink 2008 https://faktalink.dk/titelliste/shar
Kanoniske tekster:
Sura 20:255
Sura 3:117-18
Sura 5:44
Sura 5:46
Sura 5:48
Sura 9:29
Sura 9:30
Sura 2:62
Sura 60:8-9
Film/udsendelser:
”De danske jihadister”, Vice TV 2014
”Fire muslimske stemmer”, Merete Borker 2010
”5 skarpe om islam”, dr.dk/religion 2014
”Hajj - pilgrimsrejse til Mekka", DR2 2003
Anslået omfang: 40 ns
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og
nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med
anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter,
herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende
forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst,
samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere
aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
I forløbet lægger vi ud med den formative periode inden for buddhismen og bruger en del tid på buddhismens dogmatiske dimension og undersøger i den forbindelse centrale begreber som samsara, karma, lidelse, genfødsel, nirvana og livshjulet. Herefter beskæftiger vi os med de to hovedretninger theravada og mahayana. Til slut vil vi bevæge os op til i dag og kigge på buddhisme i det senmoderne Danmark: Hvorfor appellerer buddhismen til senmoderne danskere?
Lærebogsmateriale/artikler:
Lene Madsen (m.fl.), ”Grundbogen til Religion C” side 143-164, 167-169 samt side 11-12 og 15
Mikkel Thrane Lassen (red.), ”Religioner lever”, Lindhardt og Ringhof, 2017, side 178-181
Birgit Andersen (m.fl.): "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime 2008, s. 7-12
Miriam Risager, ”De fem vigtigste ting at vide om tibetansk buddhisme”, religion.dk 01-11-2011
Merete Boe Nielsen, ”Vi skal tro, at vi er noget”, religion.dk 25-10-2004
Film/udsendelser:
”Tro til salg: Kan man gå til buddhisme?”, DR TV 2021
”5 skarpe om buddhisme”, dr.dk/religion 2014
Anslået omfang: 35 ns
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende
religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- redegøre for væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med
anvendelse af religionsfaglige begreber
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Oldnordisk religion og moderne asatro
Forløbet begynder med en introduktion til den førkristne nordiske religion, men har fokus på den moderne asatro.
Vi stifter kort bekendtskab med kildesituationen, mytologi og et begravelsesritual i den oldnordiske religion. Derefter undersøger vi moderne asatro som et udtryk for senmoderne religiøsitet. Vi arbejder med trosindhold, blótritualet, etik, organisering og forholdet til autoriteter, fortiden og naturen. Harreskovens Blótgilde og Goderingen er de to organisationer, som vi beskæftiger os mest med. Eleverne laver i grupper en lille projektopgave, hvor de undersøger enten Forn Sidr, Harreskovens Blótgilde eller Goderingen ud fra disses hjemmesider.
Lærebogsmateriale og lignende:
Birgit Andersen (m.fl.): "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime 2008, s. 16-27
Lene Madsen (m.fl.), ”Grundbogen til Religion C” s. 251-252
Niels Saxtorph: "Nordiske gude- og heltesagn" s. 19-24
Kildetekster:
Goderingen: "En rigtig dansker tror på Tor og Odin!" i Valravn, nr. 4, 2004. (bragt i Andersen m.fl., Senmoderne religiøsitet i Danmark, s. 46-47)
Harreskovens Blótgilde: "Trosgrundlaget". https://www.blotgilde.dk/index.php?side=DKtrosgrundlag&menu=Om_os
Ibn Fadlans rejseberetning om vikingernes gravritual, uddrag. Ca. 922.
Robert Storm: "Min asatro", uddrag. 2021. https://livtraser.dk/asatro/min-asatro/
Film/udsendelser:
Heilung: "LIFA - Krigsgaldr LIVE". https://www.youtube.com/watch?v=QRg_8NNPTD8
Himlen over Danmark: Hedning i høje hæle, Helle Lyster. DR.
https://www.dr.dk/studie/religion/himlen-over-danmark#!/
”Solbjerg Blotlaug”, Emil Nordahn. 2016.
https://www.youtube.com/watch?v=ebYoa4V6RiU
"Vølvens spådom", Maria Mac Dalland. Film og Lyd ApS: 1996. https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/voelvens-spaadom
Supplerende stof - hjemmesider brugt til gruppeprojekt i slutningen af forløbet:
https://www.blotgilde.dk/
https://www.fornsidr.dk/
https://www.goderingen.dk/
Anslået omfang: 38 ns
Faglige mål:
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion
-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
-karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
-væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion
-religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Myte, Grundbogen til Religion C, 251-252.pdf
-
Völuspá - Vølvens spådom
-
Vølvens spådom, afskrift fra video.pdf
-
Ibn Fadlan om gravritual for stormand - kortere uddrag.pdf
-
Aserne og vanerne, Niels Saxtorph.pdf
-
Harreskovens Blótgilde, trosgrundlag
-
Analysemodel religion, grundbogen til religion c.pdf
-
Harreskovens Blótgilde, 16-22 uden infobokse.pdf
-
Solbjerg Blotlaug, youtube-video
-
Harreskovens Blótgilde, 22-27.pdf
-
Hedning på høje hæle, DR-dokumentar
-
Senmoderne religiøsitet i Dk s. 7 til 51.pdf
-
Ninian Smarts dimensioner, Begrebsnøglen til religion.pdf
-
Min asatro, Livtraser.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894863877",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894863877",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894863877"
}