Holdet 2024 2t re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Trine Anker
Hold 2024 2t re (2t re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Nye religiøse bevægelser og karismatisk lederskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget

Forløbet indledes med en diskussion og gennemgang af hvad religion er og hvorfor mennesker er eller bliver religiøse.
Vi gennemgår Ninian Smarts model over religionernes syv dimensioner.
Desuden arbejder vi  med introduktion til religionsfaglig tekstanalyse: begreberne indefra-udfra, elitær og mainstream samt maksimalisme og minimalisme  præsenteres og der arbejdes med forskellige teorier om hvorfor mennesker er religiøse. (socialisationsteori, deprivationsteori og teori om mening og tilknytning)
Vi ser DRdokumentaren "En sang for Krishna" og analyserer filmen ved hjælp af de præsenterede begreber og teorier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hinduisme

I hinduismeforløbet har vi skabt et overblik over hinduismens mange udtryksformer ved at gennemgå følgende emner:
Udvalgte hellige skrifter, filosofien om karma, reinkarnation og udfrielse af samsara, kaster, de mange guder og forskellige gudsopfattelser, ritualer (fokus på puja og kumbh mela), yoga, saddhuer og dharma.

Vi har fokuseret på, hvordan opfattelsen af kasterne begrundes i Purushamyten. Vi har undersøgt gudsopfattelsen, der kan anskues som både polyteistisk, panteistisk og henoteistisk afhængigt af hvilken hinduistisk bevægelse eller praksis man studerer. Vi har set hvordan en Shiva-lingam puja udføres og har læst Trimurtimyten fra Shiva-purana, som begrunder ritualet.
Vi har desuden læst om Bhagavad Gita og om de forskellige frelsesveje samt personer og bevægelser, der har Bhagavad Gita som bekendelsesgrundlag eller inspiration. I den forbindelse har vi besøgt ISKCONs tempel i Vanløse, hvor vi hørte konvertitten Gaura Nitai Das fortælle om troen på Krishna samt ritualer og praksis i templet. Han fortalte os desuden om sin egen omvendelseshistorie.

Pensum
Baggrundslitteratur:
Lene Madsen mfl: Grundbogen til religion c s. 119-140

Tekster og dokumentarfilm
”Purushahymnen” (udleveret som pdf) kopieret fra Allan Poulsen: Hinduisme, Systime s. 225-226

Dokumentarfilm: Kastevold i Indien, DR2, 2006 https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=030606130000

Dokumentarfilm: ”We are not untouchable” https://www.youtube.com/watch?v=M5eyXPAvGfM

”Krop og forgængelighed” (udleveret som pdf) kopieret fra Allan Poulsen: Hinduisme, Systime s. 173

Dokumentarfilm om Saddhuer og agorier-saddhuer: ”Indiens hellige mænd” DR3, maj 2019,  
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Indiens%20hellige%20m%C3%A6nd&orderby=title&SearchID=1f35aaef-edb2-49ee-bfcf-f94f4ea51897&index=1

”Shiva-lingam-Puja”:  https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=yLAaBD6hCfE

“Trimurtimyten” fra Shiva-Purana (udleveret som pdf) kopieret fra Mennesket og Magterne -en tekstsamling, Gyldendal s. 143-144

Diana Eck "Benares" (udleveret som pdf) kopieret fra Allan Poulsen: Hinduisme, Systime s. 203-204

Teori og metode:  
Myteteori og Ritualteori (udleveret som pptx)

Fra lærerplanen opfyldes følgende punkter:   
-buddhisme eller hinduisme, herunder tekster fra religionernes tidlige udviklingshistorie og nutiden
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver ̶
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter











Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom


I kristendomsforløbet har vi fokus på vigtige myter, dogmer og etik i kristendommen via læsning af bibeltekster og via tekster og film, som skildrer forskellige måder, hvorpå kristendommen leves og forstås i dag.

Forløbet indledes med en oversigt over GT's og NT's temaer. Derpå arbejder vi  med de to gammeltestamentlige skabelsesmyter. Vi læser uddrag af evangelierne og undersøger vigtige dogmer og etik, som grundlægges i myterne.
Med udgangspunkt i R. Bultmans afmytologisering undersøger vi forskellige tilgange til kristendommen i dag og taler om modernistisk og traditionalistisk kristendomsopfattelse. Vi besøger Stenløse kirke og undersøger myter, dogmer og etik, som kommer til udtryk i bygningens ikonografi. Vi taler om ritualer, som udspilles i kirkerummet. Vi undersøger oplevelsen af rummet og sammenligner oplevelsen af tempelrummet hos Hara Krishna.
Vi afslutter forløbet med et blik på den danske folkekirkes forhold til staten og danskernes religiøsitet.

PENSUM:

Grundbogen til Religion C, systime 2012 s. 52-58 +63-86

Myter fra GT og NT:
1. Mosebog kap. 1-3 (udleveret som PDF)
Markusevangeliet kap 1 og 2. (udleveret som pdf)

Etik:
Mattæusevangeliet kap. 5, vers 17-50 (Bjergprædikenen) udleveret som PFD
Lukasevangeliet kap. 15, vers 11-32 (Den fortabte søn) udeleveret som PDF
Lukasevangeliet kap. 10, vers 25-37 (Den Barmhjertige samaritaner)  PDF
Morten Skovsted: Præsteklumme, Lokalavisen Århus Nord, 1/12-2021
Adam og Eva, DR 2019: https://www.dr.dk/drtv/se/adam-and-eva_-sex-goer-mig-fri_131651

Traditionalisme, modernisme og  afmytologisering
Kristendommens ABC fra https://jesusnet.dk/artikel/kristendommens-abc/
DR dokumentar om "De unge præster": https://www.dr.dk/studie/religion/de-unge-praester-hele-udsendelser

Folkekirken, sekularisering og danskernes religiøsitet:
www.folkekirken.dk (særligt med fokus på de to underpunkter:
"stat og kirke":  https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/kirke-og-stat
og "om troen": https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/trosbekendelse)
Afsnit om "sekularisering" i "Begrebsnøglen til religion" s. 117-118 (udleveret som PDF)
Foredrag med Phil Zuckermann: https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE

Fra læreplanen til religion c indgår følgende faglige mål:
-kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
-religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Islam

Islamforløbet indledes med en gennemgang af islams formative mytologi. Derpå arbejder vi med de seks trosartikler og de fem søjler, hvor der er fokus på hajj.
Vi undersøger begrebet sharia og arbejder med kategorisering af forskellige opfattelser af hvordan man som muslim kan tro og praktisere via Jan Hjärpes model.
Vi arbejder desuden med islam som minoritetsreligion i DK. I den forbindelse undersøger vi forskellige opfattelser af homoseksualitet indenfor islam

PENSUM:
I "Grundbogen Religioner Lever, Lindhardt og Ringhof 2012 læses s. 92-118

Tekster, dokumentarfilm og podcasts:

Trosartiklerne:
Sura 3, vers 1-7
Sura 33, vers 40-44

Sharia:
Sherin Khankan: Sharia er foreneligt med europæisk samfund, Politiken d. 26/4-2011
FAQ fra Hitzb ut Tahrirs hjemmeside, d. 14/1-16

De fem søjler (fokus på hajj)
Sura 3, vers 1-7
Dansk muslim: Pilgrimsrejsen ændrede mig for livet
Fra Kristeligt Dagblad. 24. september 2015. Af Jannie Le Moigne, Cand.mag. i religionsvidenskab

Islam som minoritetsreligion i DK:
DR dokumentar: Kampen om mig: https://www.dr.dk/drtv/serie/kampen-om-mig_143798
DR dokumentar om Abdel Azzis Mahmoud: https://www.dr.dk/drtv/serie/helvedes-homo-_-en-muslim-springer-ud_6858
Pod cast: Genstart: Mordet på imamen, 20/3-25 https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/mordet-paa-imamen-11802550124
Kassem Rashid: "Hvad siger Koranen om straf af homoseksuelle" fra ww.religion.dk d. 17 april 2013https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-religion/hvad-siger-koranen-om-straf-af-homoseksuelle
Ludovich Mohammed Zahed: Man kan ikke være sand muslim og homofob fra www.dr.dk d. 24/11-2018 https://www.dr.dk/nyheder/indland/homoseksuel-imam-du-kan-ikke-vaere-en-sand-muslim-og-homofob#!/

Fra lærerplanen opfyldes  følgende faglige mål og kernestof:  
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser     
-analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
-karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nye religiøse bevægelser og karismatisk lederskab

I det sidste korte forløb fokuserer vi på spørgsmålet: Hvorfor opstår nye religiøse bevægelser? Hvorfor forgår nogle bevægelser og hvorfor udvikles andre til verdensomspændende institutionaliserede religioner.
Vi gennemgår Max Webers teori om karismatisk lederskab og Beckfords model over religiøse bevægelsers forhold til omverdenen og medlemmernes forhold til bevægelsen (den ydre dimension og den indre dimension)
Teorierne anvendes på henholdsvis Jesus og Muhammeds karismatiske lederskab som det beskrives i kristen og islamisk mytologi og på bevægelserne "Spiritistisk trossamfund" og "Peoples Temple of the diciples of Christ"/Jonestown.

I forløbet læser vi:
teori:
Kapitlet "karismatisk ledelse" i "Begrebsnøglen til Religion" , Systime 2016 (indgår i tekstsamlingen, som ligger i jeres religionsmappe på Teams)
kapitlet: Beckfords model i begrebsnøglen til Religion s 106-107 (indgår i tekstsamlingen, som ligger i jeres religionsmappe på Teams)

Tekster:
Matthæusevangeliet, uddrag af kap 12, kap 16 og kap 19
Profetens himmelrejse af Ibn Ishaq fra "Muslimermes religion af Jens Forman, Systime 2006
Massakren i Jonestown, fra Jyllandsposten d. 17/11-2013

Dokumentarfilm:
Spiritisterne: https://www.dr.dk/drtv/se/spiritisterne_-den-nye-cirkel_210867

Jonestown: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000009697&s=43263747&n=1&o=hits



Fra læreplanen behandles følgende kernestof:
-væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori  
-religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer