Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Thomas P Larsen
|
Hold
|
2024 2v re (2v re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Religionskritik (del 1)
Religionskritik del 1 (inklusiv introduktion til religionsfaget som videnskab). Komparative metoder - hvad er det? Vi vil i fællesskab implementere dem via en analyse af tre verdensbilleder (egyptisk, polynesisk og middelalderkristent).
Vi vil tale kort om religionsvidenskabens historie (nb. Under kristendomsforløbet vil vi desuden komme ind på Van Genneps overgangsritualmodel, og senere på Jungs personlighedsmodel)
Del 2 af forløbet som har fokus på religionspsykologien afsluttes i foråret
Materiale
Larsen, Thomas P.: ’Høvding Paiores verdensbillede’ samt ‘Overgangsritual’ I "Mytens porte". Eksistensen KBH 2018. s. 76-78 + 404-405.
Larsen; Thomas P. ”HVAD ER DET; Agnosticisme/Kreationisme” Undervisningsmateriale. ca. 2 sider.
Faglige mål:
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med
anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter,
herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende
forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst,
samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere
aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Herunder Kernestof
-væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
-væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
-religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Kristendomsforløb: Vi læser enkelte korte uddrag fra skabelsesberetningen, og arbejder ligeledes kort med beretningen om Moses på Sinaj og de 10 bud. Så diskuterer vi kristendommen som en protestbevægelse.
Derefter går vi i dybden med 1) Bjergprædikenen (uddrag). Siden strejfes 2) Dåb, og vi zoomer grundigere ind på 3) nadver og 4) Jesus' lidelseshistorie set ud fra et nutidigt dansk folkekirkeligt (lutheransk/protestantisk) perspektiv. Hovedvægten vil blive lagt på en tekstnær analyse med fremhævelse af det religiøse verdensbillede og den religiøse historieforståelse (fra Adams syndefald til Jesus’ frelses-eskatologi). en gennemgang af overgangsritualmodellen er en del af forløbet.
Bemærk: at Hajj-filmen (islam) ligger under dette forløb.
Materiale:
Albinus og Møenbak: 'Kristendom' i "Religioner lever". Lindhardt og Ringhof. KBH 2017. s. 58-93.
Bibel og evangelie-uddrag. ”Første Mosebog kap. 1-3”, ”Anden Mosebog kap. 20, ”Lukasevangeliet Kap. 2 v1-21”, Matthæusevangeliet kap. 5 v1-20, kap. 7 v1-5”, ”Markusevangeliet kap. 14-16” Alle fra Biblen. Det danske bibelselskab. 1998.
Kilde: ’Folkekirkens dåbsritual’ https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/5/b/a/c/5bacc44a1a1149b82949280167f2e7f4b719a96d/Hele%20d%C3%A5bsliturgien%2C%20d%C3%A5b%20i%20kirken%2C%20hjemmed%C3%A5b%2C%20n%C3%B8dd%C3%A5b%20og%20fremstilling.pdf (ca. 5 normalsider).
I alt ca. 100 normalsider.
Film:
Landdykkerritual: https://www.youtube.com/watch?v=l0Mq6rCfYtU
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens
formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og
dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med
anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter,
herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår
tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster... I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
ELEV opg GENESIS kap 1-3.docx
-
2 Begyndelsen på Jerusalem som hellig by.docx
-
Første Mosebog.pdf
-
Shaman i kongehuset.docx Frivillig læsning; til orientering om religiøse forhold netop nu, for den særligt interesserede elev: Læs BT-artikel om bryllup i Norge; "hybrid af en reptil fra det ydre rum, som er sendt til Jorden for at fjerne de begrænsn
-
1. Mosebog INDDELINGing projektor i time.docx
-
1 KORT Israel Biblen genesis.pdf
-
ELEV En ark flere arker.docx
-
Læs vedhæftede dokument (besvar IKKE spørgsmålene endnu)
-
ELEV HAJJ filmen link og notater.docx
-
Se Hajjfilmen og tag notater
-
ELEV minikompendium og eksamen.pdf
-
Kig kompendiet igennem
-
Gennemlæs kompendiet og husk at gemme det, hvis du skal til eksamen
-
Bjergprædikenen 2024.pdf
-
Afsnit
-
Du kan læse 'Bjergprædikenen', som ligger på torsdagsmodulet, hvis du vil være velforberedt.
-
(gen)læs Bjergprædikenen og besvar spørgsmålene dertil
-
R. Albinus, S. Ballisager, A.-M. T. Hansen, Thomas P. Larsen, A.-L. Ljungcrantz, E.R. Møenbak & M.T. Lassen: Religioner lever. Grundbog til religion, Lindhardt og Ringhof; sider: 58-73, 80-83
-
Til, men ej med, "Evangeliernes Jesus". Husk at tage bogen med til timen
-
Til men ikke med; "Jesus som fortolker af Torahen...:"
-
Side 68 med
-
MARKUS 14-16.pdf
-
ELEV arbejd med MARKUS evg.docx
-
Til og med 'To-Naturlæren'
-
Tolkning af symbolik i NT.pdf
-
Nadver til elever.pdf
-
Fra og med "eksistensteologi..." til og med "Den danske folkekirke"
-
3 GULDpapir Kristne Grundbegreber.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Buddhisme: Fundamental viden om buddhisme. Den hinduistiske arv. Bodhi og Buddha. Vi læser og analyserer ”Buddhalegenden”. Taler om begreberne Nirvana, Karma og Samsara. De klassisk-buddhistiske dogmer berøres:
dvs. De fire ædle sandheder, de fem skandhaer, meditation og sangha.
Derefter retter vi et blik mod Buddhisme i Danmark i dag. Vi vil arbejde med nutidige artikler (om New Age, Ole Nydahl og om Christian Stadil), høre tibetansk meditationsmusik samt anvende IT (Buddha.dk).
Materiale:
Aggerbjerg, M.: 'Buddhas Gulddreng' I UD OG SE juni 2005. S. 16-27.
Bie og Munk: 'Om munkenes religiøse praksis', 'De tre primære årsager til lidelse', 'Hvad er en Boddhisatva?', 'Meditation ved et myggestik' "Buddhismen". Pantheon. Skive 2007. s. 18, 24, 32, 41-44.
Borup, j: ”Buddhisme i Danmark og vesten” artikel religion.dk 9/3 2005. (ca. 4 normalsider)
”Buddhalegenden” bearbejdet af Larsen, Thomas P. Forkortet udgave i Religioner lever. (Ca. 8 sider).
Larsen; Thomas P.: 'Buddhisme' i "Religioner lever". Lindhardt og Ringhof. KBH 2017. s. 156-185.
Mortensens, v.: 'Kronik: Fra religion til spiritualitet'. Politiken 1/9 2009. (ca. 3 normalsider)
Diverse sider fra Buddha.dk og internettet om Lama Ole (jf. opgave på Lectio).
Bie og Munk: Thankaer; 'Buddha overvinder Mara', 'Livshjulet', 'Genstande' "Buddhismen". Pantheon. Skive 2007. s. 22, 27, 50/72.
Larsen; Thomas P.: 'Mandala' fra "Mytens porte". Eksistensen KBH 2018. 263.
I alt ca. 55 sider
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende
religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- redegøre for væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med
anvendelse af religionsfaglige begreber
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Religionskritik del 2: 'Myte & religionspsykologi'
Uddrag fra bogen ’Mytens porte’ arrangeret i et kompendium vil benyttes i fortsættelsen af vores religionskritiske forløb.
I et lærerstyret modul gennemgår vi Freuds grundtanker, hvorefter vi fokuserer vi på Jung. Vi vil arbejde med Jungs personlighedsmodel samt ”jeget”, det personligt ubevidste, det kollektive ubevidste, symbolik og arketyper.
Jungs teorier sættes herefter i relation til en komparativ tilgang til religionsfaget. Der vil blive fremført det synspunkt, at religioner taler symbolernes og arketypernes sprog. Jf. vores komparative analyse af billeder ved skoleårets start, samt vores gennemgang af Van genneps overgangsritual.
Materiale:
Larsen, Thomas P.: To Jung-modeller fra "Mytens porte". Forlaget Eksistensen. KBH 2018 s. 248 og 251.
Larsen, Thomas P: "Myte og psyke" Kompendium med diverse tekster og illustrationer (se Lectio for kompendiet) herunder Jung i uddrag: 'Tekst 14' i Skogemann, Pia. "Religion og psykologi". Borgen. Valby 1988. Samt Larsen, Thomas P.: 'Jung og den analytiske psykologi' sammenskrivning af 'Del II. Åbning af Mytens porte' i "Mytens porte" Forlaget Eksistensen. KBH 2018 s. 221-321.
Normalsider ca. 15 sider
Faglige mål og kernestof: Her er særligt fokus på: "redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter"
For yderligere beskrivelse se under del 1 af forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam (kontekst, eskatologi, ritual og kvindesyn)
Islam: Islams tidlige historie. Muhammeds liv . Vi benytter religionskritikken på islam, formålet er samtidig at stillingtagen til problemstillingen: Mangler der en religionskritik af islam? Herunder vil vi blandt andet arbejde med, om koranen kan leve op til idealet om perfektion (indeholder bogen modsætninger)?
Vi arbejder med: Koranuddrag. Og med tematiskfokus på: Eskatologi. Myte, kult og ritualpraksis, med særlig vægt på historien om Hajj som overgangsritual.
Materiale:
Balisager o.a.:" Religioner lever". L&R. KBH 2017. s. 194-123.
Koranuddrag: Sura 112, sura 15 (uddrag), sura 56 (uddrag). (ca 4 normalsider)
Hjärpe, Jan: 'Sharia' i "Gyldendals religionshistorie; islam". KBH 2007. s. 303-333. (ca. 6 normalsider)
Film: ” Hajj The Journey of a Lifetime - BBC Documentary' 2001.https://www.youtube.com/watch?v=blgbYX30H24
Ca. 45 normalsider
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og
nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med
anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter,
herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende
forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst,
samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere
aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra
Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894883703",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894883703",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894883703"
}