Holdet 2024 2x re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Svea Kaae Andersen
Hold 2024 2x re (2x re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teori & intro til religionsfaget
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Klimaetik
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teori & intro til religionsfaget

Formålet med dette forløb er, at give eleverne relevant baggrundsviden i, hvordan man studerer religion og religiøse fænomener. Vi beskæftiger os med forskellige forskers begreber og teorier, kigger på religionsfænomenologi og religionssociologi. Yderligere kigger vi på forskellige religionsdefinitioner.
Vi har arbejdet med Ninian Smarts religionsanalysemodel og set på de forskellige teorier omkring, hvorfor mennesker bliver religiøse.

Materiale:
Albinus mfl., "religioner lever", 2017 Ringhof & Lindhardt
Church of the flying spaghettimonster: https://www.spaghettimonster.org/about/
https://www.dr.dk/studie/religion/himlen-over-danmark

udsendelse fra dr.dk:

Hedningen, heksen & hyldemor
https://www.dr.dk/drtv/episode/hedningen-heksen-og-hyldemor_-fucking-underligt_324106
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Vi har i dette forløb arbejdet med kristendommens formative periode, de kristne skrifter, kristen etik og dogmer & Jesus rolle og betydning for kristendommen. Vi har arbejdet med Paulus og hans betydning for udbredningen af kristendommen. Desuden har vi kigget på forskellene mellem den protestantiske og den katolske kirke. Vi har også haft et par moduler med fokus på moderne kristendomsformer, som pinsekirken. Vi har kigget på religiøse myter & arbejdet med skabelsesmyten.
Desuden havde vi en tværfaglig dag med engelsk og religion, hvor vi beskæftigede os med USA og abortdebatten.


Klassiske tekster:
1.Mosebog kap 1-3 (skabelsesberetningen + syndefaldet)
Matt. kap. 5: Bjergprædiken
Den apostolske trosbekendelse (Den danske salmebog)
Verdensdommen uddrag (Matt. 25, 21-22 & 43-48)
Paulus (1 kor 6, 9-11)

Baggrundsmateriale (relevante kapitler)
Albinus mfl., "religioner lever", 2017 Ringhof & Lindhardt
Madsen m.fl: "Grundbogen til religion C", 3.udg, kap. 3

Tidslinje:
https://www.kristendom.dk/historier/bibelhistorien



Videoer (pentecostal kristendom):
https://www.youtube.com/watch?v=izrk-erhDdk
https://www.youtube.com/watch?v=eQ6La8is3aM

Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-35

Ifm. studiedagen ligger der en del tekster, som eleverne selv kunne vælge blandt, under linket i det sidste modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Klimaetik

Dette forløb startede vi i forlængelse af et FF5 projekt, hvor vi arbejdede med abortlovgivningen i USA. I den forbindelse har vi arbejdet med absolutte og relative værdier i et samfund (f.eks. angående abort og aktiv dødshjælp).
Derudover har der været fokus på de store religioners tilgang til klimadebatten og natursynet. Vi har kigget på de forskellige natursyn, som mennesker/samfund kan have og hvordan disse kan påvirke debatten om klimaudfordringerne.
Vi har arbejdet med pligtetik og nytteetik.

Baggrundsmateriale:
Thelander, Dorte: ”Religion og etik”, 2016, Systime Kap. 1, 3 & 6

Udsendelser:
Heksen, hyldemor & hedningen: dr.dk (afsnit 2)
Himalayas storslåede natur cfu.dk

Kildetekster:
-"Bøn for skabningen"  i Thelander, Dorte: ”Religion og etik”, 2016
-Uddrag af en tale, som pave frans har holdt på COP klimamødet i Lima i 2014 i: Thelander, Dorte: ”Religion og etik”, 2016, Systime
-"Caring for the earth" Dalai Lama, His Holiness the 14th Dalai Lama of Tibet, 20.September 1991, dalailama.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

I dette forløb har vi haft fokus på den buddhistiske lære og de forskellige buddhistiske retninger. Vi har desuden beskæftiget os med buddhisme i Dk i dag og konvertitbuddhismen.
Vi har også lavet et feltarbejde, hvor eleverne skulle ud af huset og lave en lille VOXPOP undersøgelse af danskernes tilgang til religion med fokus på buddhisme og islam.

Materiale

Baggrundsmateriale:
Larsen m.fl: ”Religioner lever” 20XX, columbus, kap. om buddhisme
Madsen m.fl: "Grundbogen til religion C", 2012, Systime

Klassiske tekster:
Buddha-legenden (fra religioner lever)
Benarestalen i Buddhismen tanker & livsformer, Jens Bruun m.fl, 1982, Gyldendal
Karma i Buddhismen tanker & livsformer, Jens Bruun m.fl, 1982, Gyldendal

Nutidige tekster:
”Morten blev buddhist som 21-årig” dr.dk


Udsendelser & videoer:
Buddha & milliardæren: https://www.dr.dk/ studie/religion/himlen-over-danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Islam

Igennem traditionelle indefra tekster, såsom tekster fra koranen eller hadither & nutidige artikler, debatindlæg mm. Gives der et indblik i fænomenet Islam i et globalt perspektiv & der åbnes op for forståelsen af dens fremtrædelsesformer.
Vi har desuden arbejdet med kvindelige religiøse autoriteter i islam og kristendom.

- Islams oprindelse - set indefra (myter) og udefra (historie)
- centrale trosforestilinger - syn på Gud, profeter, Koranen, dommedag, forudbestemmelse
- ritualer (de fem søjler) med fokus på Hajj
- sharia & fatwa begreberne
-den kvindelige imam


Baggrundsmateriale:
Madsen m.fl: "Grundbogen til religion C", 2012, 114-115, 93-97,
Larsen m.fl: ”Religioner lever”, s.14-16, 22 & 94-123
Kitir, Deniz: "klassisk og moderne islam" s.71-77

Kildetekster:
Sura 26, 75 & 2 fra Horisont, Allan Ahle m.fl, Gyldendal (Om koranen)

Videoer:
https://www.dr.dk/studie/religion/boen
https://www.dr.dk/studie/religion/toerklaedet
https://www.dr.dk/studie/religion/interreligioese-vielser

https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/koranen-er-guds-ord

https://www.dr.dk/nyheder/indland/homoseksuel-imam-du-kan-ikke-vaere-en-sand-muslim-og-homofob#!/

Islam begyndelse:
https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo

A is for Allah:
https://www.youtube.com/watch?v=-L-GOHa5-YQ

Artikler:
https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-praester-i-danmark

Hjemmesider:
https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-muslimske-broderskaber/tekst-16/

Film:
"Menneskets enestående ritualer" afsnit 3 på cfu.dk



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer