Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Svea Kaae Andersen
|
Hold
|
2024 2x re (2x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Kristendom
Vi har i dette forløb arbejdet med kristendommens formative periode, de kristne skrifter, kristen etik og dogmer & Jesus rolle og betydning for kristendommen. Vi har arbejdet med Paulus og hans betydning for udbredningen af kristendommen. Desuden har vi kigget på forskellene mellem den protestantiske og den katolske kirke. Vi har også haft et par moduler med fokus på moderne kristendomsformer, som pinsekirken. Vi har kigget på religiøse myter & arbejdet med skabelsesmyten.
Desuden havde vi en tværfaglig dag med engelsk og religion, hvor vi beskæftigede os med USA og abortdebatten.
Klassiske tekster:
1.Mosebog kap 1-3 (skabelsesberetningen + syndefaldet)
Matt. kap. 5: Bjergprædiken
Den apostolske trosbekendelse (Den danske salmebog)
Verdensdommen uddrag (Matt. 25, 21-22 & 43-48)
Paulus (1 kor 6, 9-11)
Baggrundsmateriale (relevante kapitler)
Albinus mfl., "religioner lever", 2017 Ringhof & Lindhardt
Madsen m.fl: "Grundbogen til religion C", 3.udg, kap. 3
Tidslinje:
https://www.kristendom.dk/historier/bibelhistorien
Videoer (pentecostal kristendom):
https://www.youtube.com/watch?v=izrk-erhDdk
https://www.youtube.com/watch?v=eQ6La8is3aM
Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-35
Ifm. studiedagen ligger der en del tekster, som eleverne selv kunne vælge blandt, under linket i det sidste modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tidslinje
-
myter reli.pptx
-
-
Link til podcast
-
1. Mosebog kap. 1-3 docx.docx
-
spsm. til skabelsesmytens funktion.docx
-
I skal til i dag have styr på bibelens tidslinje - der er en lille quiz i timen til det, som vi gennemgik på tavlen i sidste modul.
-
Træning af religionsfaglige begreber
-
Vi skal lige samle op på religiøse myter & skabelsesmyten, som vi arbejdede med i sidste modul, da der var mange, som ikke var der. Derfor skal alle til i dag have læst skabelsesmyten (1.Mosebog kap.1-3) - I modulet i dag skal I så forberede et lille
-
Medbring evt. høretelefoner, da vi skal arbejde med en podcast i dag.
-
Imens de enkelte grupper præsenterer deres analyser skal resten af jer høre en podcast om Jesus:
-
Vi skal i dag liiige samle op på Paulus, som vi for nogle moduler siden snakkede om - derfor skal I derhjemme have læst s. 70-71 i "religioner lever" grundbogen. Der er kahoot om Paulus i timen :)
-
HUSK jeres grundbøger, dem skal vi bruge i dag & evt. høretelefoner til at kunne høre podcast (den er på 29 min)
-
Vi starter modulet i dag med at jeg hører de resterende gruppers præsentationer omkring skabelsesmyten, så husk jeres noter og teksten.
-
Opgave til grupperne udenfor:
-
image.png
-
samme lektie som til sidste modul :)
-
Husk jeres grundbøger, dem skal vi bruge i dag!
-
arbejd med PP religion c hvad tror kristne på.pptx
-
hvad kristne tror på fra religion c s. 70-75.pdf
-
Hvilket ritual er der mon tale om?
-
Eat and meet Jesus og hvad tror kristne på.pptx
-
forskelle mellem katolicisme & protestantisme skema.pdf
-
kristne hovedretninger PP 3z.pptx
-
Vi starter modulet med præsentationer af jeres slides fra vores fælles PowerPoint - så tjek lige op på jeres noter og hvad I vil fortælle.
-
Vi skal i dag arbejde med kristne hovedretninger - hvis I kan nå det, må I derfor gerne kigge siderne 87-89 igennem og være opmærksom på karakteristiske træk ved såkaldt "karismatisk kristendom" / pinsekirken, som er en ret stor gren indenfor kristen
-
bjerprædiken i horisont.pdf Bjergprædiken
-
Vi skal i dag samle op på pentekostal kristendom (s. 87-90 i religioner lever), derfor skal I have læst siderne færdig derhjemme og lavet oversigten/collagen færdigt også. I kan finde min PowerPoint med noter og opgaven under sidste modul den 2/10.
-
næstekærlighedsbuddet i religion C.pdf
-
bjerprædiken i horisont.pdf
-
nutidige holdninger til næstekærlighed.pdf
-
kristendom og etik.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klimaetik
Dette forløb startede vi i forlængelse af et FF5 projekt, hvor vi arbejdede med abortlovgivningen i USA. I den forbindelse har vi arbejdet med absolutte og relative værdier i et samfund (f.eks. angående abort og aktiv dødshjælp).
Derudover har der været fokus på de store religioners tilgang til klimadebatten og natursynet. Vi har kigget på de forskellige natursyn, som mennesker/samfund kan have og hvordan disse kan påvirke debatten om klimaudfordringerne.
Vi har arbejdet med pligtetik og nytteetik.
Baggrundsmateriale:
Thelander, Dorte: ”Religion og etik”, 2016, Systime Kap. 1, 3 & 6
Udsendelser:
Heksen, hyldemor & hedningen: dr.dk (afsnit 2)
Himalayas storslåede natur cfu.dk
Kildetekster:
-"Bøn for skabningen" i Thelander, Dorte: ”Religion og etik”, 2016
-Uddrag af en tale, som pave frans har holdt på COP klimamødet i Lima i 2014 i: Thelander, Dorte: ”Religion og etik”, 2016, Systime
-"Caring for the earth" Dalai Lama, His Holiness the 14th Dalai Lama of Tibet, 20.September 1991, dalailama.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
I dette forløb har vi haft fokus på den buddhistiske lære og de forskellige buddhistiske retninger. Vi har desuden beskæftiget os med buddhisme i Dk i dag og konvertitbuddhismen.
Vi har også lavet et feltarbejde, hvor eleverne skulle ud af huset og lave en lille VOXPOP undersøgelse af danskernes tilgang til religion med fokus på buddhisme og islam.
Materiale
Baggrundsmateriale:
Larsen m.fl: ”Religioner lever” 20XX, columbus, kap. om buddhisme
Madsen m.fl: "Grundbogen til religion C", 2012, Systime
Klassiske tekster:
Buddha-legenden (fra religioner lever)
Benarestalen i Buddhismen tanker & livsformer, Jens Bruun m.fl, 1982, Gyldendal
Karma i Buddhismen tanker & livsformer, Jens Bruun m.fl, 1982, Gyldendal
Nutidige tekster:
”Morten blev buddhist som 21-årig” dr.dk
Udsendelser & videoer:
Buddha & milliardæren: https://www.dr.dk/ studie/religion/himlen-over-danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Link til at lave en tegneserie
-
Husk at medbringe jeres "religioner lever", så vi kan læse buddha-legenden.
-
Brug gerne lidt tid derhjemme på at have læst s. 156 - 165 i jeres religioner lever. I timen i dag skal vi nemlig arbejde med buddhistiske begreber - i timen vil I får ca. 15 -20 minutter til at blive færdige med læsningen + stille spørgsmål + bliv f
-
Til i dag skal I have lagt jeres billeder til Buddhalegenden op i vores teams (mappen: buddhalegenden), så ser vi lige på dem
-
Buddhismens 3 hovedretninger.pptx
-
Link til udsendelse:
-
Jeg er hjemme med min syge datter, derfor skal I arbejde selv i dag og lave følgende opgaver:
-
Det kunne være fedt, hvis I også nåede at læse følgende artikel, den skal vi arbejde med på torsdag (det er også sådan en, som man kunne trække til eksamen, dog lidt forkortet så)
-
I skal til i dag have læst følgende artikel, som vi skal arbejde med i undervisningen i dag:
-
Jeg er på kursus i Roskilde, derfor skal I arbejde selv i dag (man må også arbejde hjemme - i skal aflevere jeres video på TEAMS, jeg opretter en opgave til jer på teams, hvor man skal aflevere).Opgaven står i dokumentet sammen med teksten.
-
meditation er min største udfordring.docx
-
benarestalen inkl. spørgsmål.docx
-
Tekst om Karma, som vi arbejder med i dag:
-
Ting man skal have styr på til i dag (opsamling fra i går):
-
Link til begrebstræning:
-
Dagens opgaver:
-
VOXPOP øvelse.pptx
-
Vi mødes i klasselokalet kl. 13:05, hvor vi starter med præsentationerne omkring det, I har fundet frem til.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
Igennem traditionelle indefra tekster, såsom tekster fra koranen eller hadither & nutidige artikler, debatindlæg mm. Gives der et indblik i fænomenet Islam i et globalt perspektiv & der åbnes op for forståelsen af dens fremtrædelsesformer.
Vi har desuden arbejdet med kvindelige religiøse autoriteter i islam og kristendom.
- Islams oprindelse - set indefra (myter) og udefra (historie)
- centrale trosforestilinger - syn på Gud, profeter, Koranen, dommedag, forudbestemmelse
- ritualer (de fem søjler) med fokus på Hajj
- sharia & fatwa begreberne
-den kvindelige imam
Baggrundsmateriale:
Madsen m.fl: "Grundbogen til religion C", 2012, 114-115, 93-97,
Larsen m.fl: ”Religioner lever”, s.14-16, 22 & 94-123
Kitir, Deniz: "klassisk og moderne islam" s.71-77
Kildetekster:
Sura 26, 75 & 2 fra Horisont, Allan Ahle m.fl, Gyldendal (Om koranen)
Videoer:
https://www.dr.dk/studie/religion/boen
https://www.dr.dk/studie/religion/toerklaedet
https://www.dr.dk/studie/religion/interreligioese-vielser
https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/koranen-er-guds-ord
https://www.dr.dk/nyheder/indland/homoseksuel-imam-du-kan-ikke-vaere-en-sand-muslim-og-homofob#!/
Islam begyndelse:
https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo
A is for Allah:
https://www.youtube.com/watch?v=-L-GOHa5-YQ
Artikler:
https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-praester-i-danmark
Hjemmesider:
https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-muslimske-broderskaber/tekst-16/
Film:
"Menneskets enestående ritualer" afsnit 3 på cfu.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
VOXPOP øvelse.pptx
-
Vi mødes i klasselokalet kl. 13:05, hvor vi starter med præsentationerne omkring det, I har fundet frem til.
-
Vi skal i dag se udesendelsen "menneskets enestpende ritualer" fra dr.dk på cfu.dk
-
Hajj opgaver 2x.docx
-
Ritualet, som vi skal beskæftige os med i dag hedder "hajj". Hajj er én af de 5 søjler - jeres lektie til i dag er lige at researche følgende:
-
Husk jeres grundbøger, "religioner lever".
-
For at kunne udfylde tidslinjen, skal vi se en video - hvis I mangler informationer, kan de findes på de scannede sider (se nederst) eller I jeres grundbøger.
-
religion c 15.1.pdf
-
Video: islams opståelse på 10 min.: https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo
-
Vi skal arbejde med børnesangen "A is for Allah" og finde ud af, hvilke dogmer, der er i islam & hvilke andre vigtige ting der er. Lægges der vægt på ortodoksi eller ortopraksi?
-
Afsnit
-
Begrebsopsamling
-
I dag skal vi arbejde med de to begreber "helligt" & "profant". Derfor skal I derhjemme lige have læst det lille afsnit omkring begrebsparret på s.15-17.
-
For at få en større forståelse for religionen islam, skal vi i dag se på islams kilder, som I skal læse om i jeres grundbog (s.100 - 104) I skal have styr på:
-
koran & hadith.pptx
-
Grupper til trosartiklerne
-
Opgaver til trosartiklerne:
-
Læs s.112-116 om sharia og lav en mind-map til med de vigtigste begreber:
-
Klip til at øve brugen af begreberne fra Jan Hjärpe:
-
MindMap sharia opsamling:
-
Fatwa kilde:
-
Lektien til i dag er, at I skal læse op på jeres poster fra sidste modul. Vi starter modulet med at vi trækker lod blandt grupperne og så står hver gruppe for opsamlingen af en af posterne. (Jeres besvarelser skal indtil i dag lægges op i vores fælle
-
poster til islams kilder.docx
-
horisont s. 181 om koranen.pdf
-
Klip til post 4:
-
Dagens plan & opgaver (3. & 4. modul):
-
Skema til tekstanalyse - (til genopfriskning)
-
Øvetekst til tekstanalyse
-
Oversigt over emner til opsamling:
-
PowerPoint til globaliseret islam:
-
I dag skal vi snakke lidt om islams udfordringer og udformninger i vores moderne verden. I skal derfor få styr på begrebet "euroislam" og hvad Ole Wæver & Tariq Ramadan siger omkring islam i en globaliseret verden. De har hver deres bud på, hvordan i
-
Opg. til kvindelige autoriteter
-
Fra læreplanen - HUSK at have downloadet alt, forberedelsen er uden internet!
-
begrebspile (fordi der var nogen, som efterspurgte dem - men husk, at vi også har en fælles begrebsliste på teams!)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894894737",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894894737",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894894737"
}