Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Sofie Nielsen
Hold 2023 Ty/1 (1g Ty/1, 2g Ty/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reisen
Titel 2 Gut und Böse in Märchen und Fabeln
Titel 3 Multikulti
Titel 4 Die Deutschen und ihre Geschichte
Titel 5 Krimi
Titel 6 Repetition og eksamenstræning
Titel 7 Sprogfestival: Flerfagligt forløb med innovation (

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reisen

Undervisningsbeskrivelse 2g ty1 2023-25: Brug dokumentet her med links, der virker:

https://egegym.sharepoint.com/:w:/s/Section_3856/EUx813RkUqBCtag6EDifQEkBM6IN6IXYmXG4kl6A7X29RQ?e=dI1vQ9


Husk at downloade alle tyskmapperne fra Teams inden eksamen/årsprøve.
De eneste tilladte internetsider er ordbogen.com og minlæring.dk
Dvs. ingen google af nogen art og ingen chatbot!
I må IKKE læse op til eksamen, kun tale ud fra stikord.
I må have jeres computer med egne noter og downloadede Teamsmapper med til forberedelsen. Computeren pakkes væk, når I går ind til eksamen.
Til selve eksamen må I medbringe de 4 hjælpeark (1 A4-ark til hvert emne med stikord på begge sider) og jeres noter fra forberedelsen. Der ligger papir i forberedelsen. I må gerne skrive fx ord I slår op, på eksamensteksten. Årsprøve: kun Reisen-emnet
Der er 4 eksamensemner, som I kan komme op i. Til eksamen trækker I en ukendt tekst, men det forventes, at I kan perspektivere til relevante tekster fra pensum. Vi vil tage udgangspunkt i de tekster, som I selv perspektiverer til, men vi kan også komme ind på andre tekster fra pensum. Årsprøve: kun Reisen-emnet
Film på CFU kan I finde her: https://mitcfu.dk/mm/ Mail til SON, hvis I mangler adgang til en film.

Quizlet med ordforråd til eksamen finder I her: Quizlet

1g (2022-23)

Reisen (ÅRSPRØVE + EKSAMEN):
Fokus: Med udgangspunkt i fiktive og ikke-fiktive tekster om at rejse diskuteres: Hvordan opfattes det at rejse i de forskellige tekster? Hvilket formål tjener rejsen og hvilke konsekvenser har den?

• Sangtekst: Oliver Koletzki: ”U-Bahn” (2009) + video med ”U-bahn”
• Film: Fatih Akin: „Im Juli“ (2000) - kan genses på CFU
• Digt: Erich Kästner: „Das Eisenbahngleichnis“ (1931), i: Auf uns af Kate
Fuchs og Mathilde Sinding + oplæsning af Das Eisenbahngleichnis + film til digtet
• Bente Jacob: Ferien in Norwegen, i: Bis ans Ende der Welt af Lisbet Iversen (2009)
• Kurzfilm: Move
• Begrebsoversigt: Wie macht man eine Personencharakteristik
• Internet-Recherche: Planlægning af en rejse til et tysktalende land.

Skriftlig aflevering med digtanalyse
Eksamenstræning med ”Ferienplanung” af Martin Suter (2005)

Quizlet med rejseord
Quizlet til Das Eisenbahngleicnis
Quizlet til U-Bahn
Quizlet med Redemittel (nyttige vendinger) til Das Eisenbahngleichnis
Quizlet til Im Juli
Quizlet Bahnfahren (køre i tog)

Læringsmål:
• Redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive
• føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk om emner, de er fortrolige med
• diskutere forskellige synspunkter
• udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Gut und Böse in Märchen und Fabeln

Gut und Böse (EKSAMEN)
Fokus: I forløbet arbejder vi med det gode og det onde i forskellige genrer og perioder. Først og fremmest arbejder vi med eventyrgenren, særligt folkeeventyr af Brødrene Grimm, men også fabelgenren. Til sidst sammenligner vi modstandskæmperen Sophie Scholl og Hitlers sekretær, Traudl Junge.

• Rotkäppchen i: Brüder Grimm: Kinder- und Hausmärchen (1812)
+ oplæsning
• Die Sterntaler: oplæsning af originaltekst plus Die Sterntaler in leichter Sprache
• Video om Märchenmerkmale
• Diverse oversigter med genretræk og ordforråd til eventyrgenren
• Lille uddrag af tekst om Br. Grimm: Klexikon
• „Die Fabel vom guten Menschen“, i: Der Zauberspiegel (2006) af Leif Christophersen og Angela Homann
• „Der Hilflose Knabe“, i: Der Zauberspiegel (2006) af Leif Christophersen og Angela Homann
• Dokudrama: „Frauen die Geschichte machten – Sophie Scholl“ (2013) – kann genses på CFU
• Filmen Der Untergang” (2004) med Hitlers sekretær, Traudl Junge – kan genses på CFU

Skriftligt: Aflevering om Gut und Böse in Märchen

Quizlet til Die Sterntaler in leichter Sprache
Quizlet til Rotkäppchen
Quizlet Der hilflose Knabe
Quizlet Die Fabel vom guten Menschen

Læringsmål:

• lytte- og læsestrategier med særligt fokus på udtale
• læse og forstå ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster
• mundtligt og skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i morfologi og syntaks


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Multikulti


Multikulti (EKSAMEN)
Fokus: Multikulturalisme i Tyskland, særligt det tyrkiske mindretal. Vi læser forskellige tekster om at være del af det tyrkiske mindretal i Tyskland og om at føle sig splittet mellem to kulturer. Vi har beskæftiget os lidt med indvandringens historie, og vi anvender begreber fra identitetsteori og integrationsteori.

• Intro-øvelser fra Meine Heimat af Mette Hermann
• Es wird immer etwas Fremdes bleiben, i: Hier ist meine Heimat
• Ali, Udo Lindenberg, 1981
• „Identitätstheorie“ og „Integrationstheorie“ (fra Dein Deutschland)
• Das verlorene Gesicht, Birol Denizeri, 1982
• Uddrag af filmen ”Türken und Deutsche” ZDF Zeit (8 minutter) – kan genses på CFU
• Vi har beskæftiget os en lille smule med indvandringens historie.

Aflevering: eksamenstræning med ”Das verlorene Gesicht”

Quizlet med Multikulti-ordforråd


Læringsmål:
• lytte- og læsestrategier samt mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
• redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive
• føre en samtale på et klart forståeligt tysk om emner, de er fortrolige med
• redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk
• perspektivere til andre tekster

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Die Deutschen und ihre Geschichte

Die Deutschen und ihre Geschichte (IKKE eksamen)
I forløbet beskæftiger vi os med tysk historie efter 1945 og tyskernes forhold til deres egen historie. Vi skal på tur til København og se filmen ”Stella. Ein Leben” om jødeforfølgelserne i Nazi-tiden. Derudover beskæftiger vi os med Tysklands deling og Berlinmuren.  

• Comic: Frank (2015) i: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns
• Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch
• Dokudrama: Film: Ben von Grafenstein: Die Klasse - Berlin 61 (2015)
• Fagtekst: „Das alltägliche Leben in der DDR“ fra Wir sind wir
• Sangtekst: Wir sind wir:  Wir Sind Wir (Official Video)
• Filmvisning i Grandteatret: Stella. Ein Leben,
• To anti-krigsdigte af den østrigske forfatter Ernst Jandl: Markierung einer Wende (1966) og schtzngrmm (1957)
• Ekskursion til København: Spor efter besættelsestiden

Skriftlig, kreativ opgave: Skriv et brev til tegneserien ”Frank”

Læringsmål:
• kendskab til Tysklands historie efter 1945  
• redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive 
• udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk


Grammatik m.m. (2023-25):
• Mette Hermann: ”Wie geht’s”
• Minlæring.dk
• Diverse opgaver fra „Deutschstunde“ af Erik Wikkelsø og Niels Thøgersen + web-oversigter
• Tysk grammatik. En håndsrækning (orange hæfte)
• Elevernes egne grammatikoversigter fra folkeskolen, drejeskiven m.fl.
• Skabelon til min egen ordsamling
• Auf uns: Redemittel fra Auf uns
• Småord m.m. fra www.derdiedas.dk

Præpositioner: Quizlet præpositioner
Stærke verber Quizlet stærke verber
Konjunktioner der indleder bisætninger: Quizlet konjunktioner
Uregelmæssige verber: Quizlet stærke verber
Possesive pronominer (ejestedord) Quizlet possesive pronominer
Personlige pronominer Quizlet pers pron

Quizlet med ordforråd til eksamen finder I her: Quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Krimi


Krimi (EKSAMEN)
Med opstart lige før jul er det oplagt at starte blødt med en julekrimi med fokus på udtale, rim og rytme. Så skruer vi op for uhyggen med begreber til krimigenren, før vi kaster os ud værklæsning på tysk, idet vi vælger mellem forskellige små krimibøger med ca. 30 siders tekst, der skal læses hjemme. Sideløbende læser vi i klassen femi-krimien ”Sonnenbrand” af schweiziske Milena Moser. Til sidst bliver det blodig alvor, når vi ser TV-krimien ”Fähner” af Ferdinand von Schirach fra ”Schuld” antologi af Uffe Hartvig Larsen, 2013. Vi træner også til eksamen med en forkortet version af Schirachs Kurzgeschichte ”Fähner”, som filmen af baseret på.

• Einstieg: „Weihnachtskrimi“ af Ansgar Hufnagel
• Krimis – eine Definition fra ”Dein Deutschland” – Kapitel 3 af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt,
• ”Fähner“  af Ferdinand von Schirach fra ”Schuld” antologi af Uffe Hartvig Larsen, 2013, s. 49-54. + filmatisering på CFU
• „Sonnenbrand“ af Milena Moser
• Selvvalgt værk: DAF Krimis fra Klett Verlag, fx ”Verschollen in Berlin“ og „Das Herz von Dresden“

Skriftligt: Kreativ opgave om krimigenren


Læringsmål:
• Udtale, oplæsning og poetisk sprogleg.
• lytte- og læsestrategier samt mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
• redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster
• føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk om emner, de er fortrolige med
• udtrykke sig klart, forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk
• perspektivere til andre tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sprogfestival: Flerfagligt forløb med innovation (

I forløbet arrangerer alle 2g sproghold en sprogfestival for folkskoleelever i 5.-7. klasse. Gæsterne kommer på en rejse rundt i hele verden og besøger boder, hvor de lærer noget om de forskellige landes sprog og kultur.
2gty1 stod for Schweiz-boderne, og de lavede sjove aktiviteter om landets sprog, kultur og geografi. Som forberedelse til sprogfestivalen gennemgik klassen en innovativ proces, hvor de bl.a. fik input om fx innovationsmodellen ’fisken’, sprogindlæring, motivation og zonen for nærmeste udvikling. Efter afviklingen af sprogfestivalen skrev grupperne en evaluering med refleksioner over proces og resultat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer