Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Solveig Lykke Petersen
Hold
2023 Ty/2 (
1g Ty/2
,
2g Ty/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jung sein (ikke eksamensemne - fælles GF-emne)
Titel 2
Reisen
Titel 3
Die schwierige Liebe
Titel 4
Märchen
Titel 5
Krimis
Titel 6
Die DDR - ein Überwachungsstaat
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jung sein (ikke eksamensemne - fælles GF-emne)
Introduktion til tyskfaget på B-niv med udgangspunkt i tekst om det at være ung i dag og med inddragelse af basisgrammatik (sein, haben, werden, svage verber og artikler)
Eleverne har haft forskelligt materiale afhængig af, hvilket GF-hold, de var på, inden de startede i 1gTy2 - men alle materialer koncentreret om det at være ung i dag og de problemstillinger af forskellig art, der er forbundet dermed.
Indhold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Reisen
Reisen - konkret og symbolsk - hvilken betydning har det for det moderne menneske og for vort forhold til hinanden?
1) Cro: Du (Lied + Musikvideo)
2) Margret Steenfatt: Vater im Baum
3) Martin Suter: Ferienplanung
4) Fatih Akin: Im Juli (Film)
Indhold
Kernestof:
Regelmæssige verber_øvelser.pdf
Cro_Du.docx
cro: du video - Bing
Analyse:
Lone Hackert og Birgit Lohse: Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (ny multifarvet), Gyldendal; sider: 18-25
Læs om kendeord, bestemt og ubestemt artikel (der, die, das + ein eine ein etc) samt hvordan de bruges i hvilke kasus (tænk på ap-latin;-))
Vi gennemgår resten af øvelse 1, fra sætning 8, og så laver I øvelse 2 med det ubestemte kendeord hjemme til i dag, så vi også kan gennemgå den. Husk også her at oversætte til dansk:-)
Øvelse 3 gøres færdig hjemme - indsæt artikel/oversæt til dansk;-)
Øvelse 5 er hjemmearbejde, hvis I ikke nåede det tirsdag den 19-12;-)
Ferienplanung (1).pdf
Ferienplanung (1) (5).pdf
Opgaver Ferienplanung[1597] (3).pdf
Opgaver Ferienplanung[1597] (3) (2).pdf
Prøv hjemme at læse og forstå denne lille historie ved hjælp af øvelse 4 (richtig/falsch - påstande om historien - kan fint bruges til at læse den, da de følger historien kronologisk)
Ferienplanung (1) (5) (1).pdf
Opgaver Ferienplanung[1597] (3) (2) (1).pdf
I laver opgave 5 færdig hjemme og skriver svarene ind på Elevfeedback torsdag den 18-1 (så I har samlet forståelsesspørgsmålene ét sted - det bliver I glade for til næste år, når I skal repetere pensum;-)) - og så gennemgår vi dem lige:-), og I laver
Opgaver Ferienplanung[1597] (3) (2) (1) (2).pdf
Lav opgave 6.1 hjemme til i dag, hvis I ikke fik gjort det i tirsdags. Altså:
Læs hjemme om den sidste kasus, genitiv, side 22-23
Læs hjemme om genitiv, vores sidste kasus:-) og lav øvelse 1, hvis I ikke nåede det torsdag, samt forsøg jer med øvelse 2.
Hjemmearbejde: øvelse 2, I sad og arbejdede med tirsdag+3 (oversættelse fra tysk til pænt dansk) side 24
Vi gennemgår øvelse 4 side 24-25
Vater im Baum (1) (2).pdf
Genitivøvelser_side 2 (3).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Die schwierige Liebe
Forskellige tekster fra forskellige perioder omhandlende kærlighedens nogle gange trange kår - både i parforhold og familierelationer
1) Fatih Akin: Im Juli (Film)
2) Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen + en klassisk og en moderne musikalsk fortolkning
3) Gudrun Pausewang: Ein rotes Kleid
4) Max Bollinger: Sonntag
Indhold
Kernestof:
Lone Hackert og Birgit Lohse: Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (ny multifarvet), Gyldendal; sider: 43-49
Vi gennemgår lige øvelse 3 om ordstilling på tysk, som I lavede torsdag den 14-3
Ein Jüngling liebt ein Mädchen.pdf
ein jüngling liebt ein mädchen schumann - Bing
ein jüngling liebt ein mädchen oliver steller - Bing
Læs hjemme om såkaldt enkeltstyrende præpositioner/forholdsord, d. v. s. præpositioner der styrer henholdsvis akkusativ og dativ. Så laver vi øvelser på klassen og starter måske på ny Liebesgeschichte (ej hjemmearbejde);-)
Ein rotes Kleid (1) (1) (1).pdf
Vi gennemgår øvelse 2+3 side 49 med dativpræpositioner. Husk at oversætte. Så hjemmearbejde til i dag, hvis I ikke blev færdige torsdag den 18 - eller ikke var tilstede:-)
Forsøg hjemme at læse og nogenlunde forstå Side 1 ned (hedder side 8 i scanningen) i denne sørgelige kærlighedshistorie og fokuser på beskrivelsen af den unge mand og den unge kvinde:-)
Fragen zur Analyse:
Læs hjemme i grammatikken og husk - natürlich - at medbringe bog til time;-)
Sonntag0003 (3).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Märchen
Vi arbejder med eventyr som genre og læser forskellige tekster, der bruger eventyrets temaer og karakteristika. Ligesom vi lytter til eventyr som hørespil samt arbejder med filmatisering af eventyr. Og snakker om, hvorfor mon eventyr er tidløse fortællinger.
I forbindelse med emnet sættes
også fokus på forskellen mellem folkeeventyr og kunsteventyr
1) H. Egendal: Begriffskarte Märchen
2) Brüder Grimm: "Rotkäppchen" (tekst + lyttet til som "Hörbuch")
3) "Hänsel und Gretel" fra Hueber: Deutsch für Ausländer
4) Grüder Grimm: Hänsel und Gretel, Originalversion
5) Brüder Grimm: Aschenputtel, Originalversion
5) Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung wollte
Indhold
Kernestof:
Märchen - was ist typisch (6).pdf
Læs hjemme om typiske træk ved genren eventyr - mange af dem vil være dem, I skrev på dansk på tavlen i sidste uge - men her er, hvad de hedder på tysk - så prøv at forstå nøgleordene og oversæt om nødvendigt;-)
Intro Grimm (2).pdf
I laver udfyldelsesøvelsen "Autorenpräsentation" færdig hjemme, hvis I ikke blev færdige i tirsdags. Husk at oversætte.
rotkäppchen vorgelesen - Bing
Rotkäppchen.pdf
I skal hjemme prøve at læse "Rotkäppchen" fra linje 1-41, til og med der, hvor ulven har ædt bedstemoren og lagt sig i hendes seng:-)
Læs hjemme resten af Rotkäppchen (side 2, linje 9-ud)
Repetition akkusativ- og dativpræpositioner (enkeltstyrende).pdf
Repetition akkusativ- og dativpræpositioner (enkeltstyrende).pdf Repetition akkusativ- og dativpræpositioner (enkeltstyrende).pdf
Haensel und Gretel (7).pdf
Haensel und Gretel (7) (4).pdf
Lone Hackert og Birgit Lohse: Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (ny multifarvet), Gyldendal; sider: 46-48, 50, 52-58
Læs side 46-48 hjemme med præpositioner, der kan styre både akkusativ og dativ. Løs desuden opgave 4, side 50
Hänsel und Gretel_Originalversion.docx
Og hvis tid, starter vi på næste grammatiske "problembarn": Pronomener/stedord;-)
Læs om personlige pronomener/stedord på tysk og læg især mærke til, hvad der er forskelligt fra dansk:-)
Vi starter med at gennemgå øvelse 1 fra sætning 6. Hjemmearbejde, hvis I ikke nåede at blive færdige tirsdag. Husk at oversætte til dansk. Desuden laver I øvelse 2 hjemme, hvor I svarer på spørgsmålene (Wo steht dein Schreibtisch ? Med svaret og brug
Lav øvelse 3 og 4 hjemme.
Aschenputtel.pdf
Måske får I jeres præpositionsøvelser retur - men en del at se til med 3 grundforløbsklasser med ap-ex og tyskscreeninger;-)
Læs disse sider grundigt i timen og lav øvelse 1, side 57-58
Læs om ejestedord igen hjemme + lav øvelse 1+2. Husk at oversætte til dansk også, som vi plejer;-)
Når vi er færdige med ejestedord, går I i gang med vores sidste eventyr - et kunsteventyr - altså et, der er skrevet af en forfatter;-)
Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung wollte Text.pdf
Læs hjemme første halvdel af denne historie, fra side 20 til side 24, linje 20 (ikke så langt som det ser ud)
115Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung wollte Text.pdf
Kære 2g-tyskelever
Vi mødes 9.15 i Grand Biograf: Kære 2g-tyskelever
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krimis
Fokus på Krimis som genre
Vi arbejder med forskellige mordtekster, og sammenligner bl.a. teksterne med hensyn til morder, offer, evt. detektiv, mordtype, motiv, psykopati, våben osv.
Materiale:
1) Merkmale des Krimis: Fra Gattungen (Helle Egedal, Gyldendal)
2) Aus Geldgier brachte Kai seine ganze Familie um, Aus die aktuelle, fortuna-Verlag 1987
3) Milena Moser, Letzte Pizza (kurzum, tyskforlaget 2005)
4)Benjamin Lebert: Der Vogel ist ein Rabe (Kiepenheuer & Witsch, Köln 2003)
5) Ferdinand von Schirach: Einsam
Indhold
Kernestof:
Krimis_Merkmale.pdf
Aus Geldgier.doc
Lone Hackert og Birgit Lohse: Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (ny multifarvet), Gyldendal; sider: 59-63, 65-71
Læs hjemme om modalverber/mådesudsagnsnord side 59-61(kunne, ville skulle etc) og lav øvelse 1, side 61-62 - husk selvfølgelig også at oversætte sætningerne til dansk;-)
Vi gennemgår øvelse 2, I lavede i klassen tirsdag, og I har lavet øvelse 3 hjemme til i dag (oversæt til dansk, så det fremgår, hvilken nuance af modalverberne, der er tale om)
Vi gennemgår øvelse 4+5, side 62-63
Letzte Pizza_20141011_0001 (1).pdf
Vi starter lige med at gennemgå øvelse 5 side 63, hvorefter arbejder med wissen øvelse 6 (I skal være klar til næste skriftlige opgave;-))
Merkmale_Krimis.pdf
Læs i grammatikbogen om stærke/uregelmæssige verber og lav opgave 1, side 70 med verber i nutid. Husk at bruge den information, der står på siderne 65-69 og husk også at oversætte sætningerne til dansk.
Lav resten af øvelse 2, side 70, sætning 6-15
Der Vogel ist ein Rabe0001 (1) (1) (1).pdf
Ferdinand von Schirach_Einsam (3).pdf
Vi gennemgår øvelse 3 med uregelmæssige verber fra onsdag den 19-2 + I har lavet øvelse 4 hjemme, hvor I skal skifte alle nutidsformerne med fed skrift ud med datidsformerne samt oversætte teksten, der også kan ses som en lille introduktion til vores
die ddr intro.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Stella_Politiken_anmeldelse
17-12-2024
Modalverbetjek
30-01-2025
Genaflevering modalverber
07-02-2025
Forberedelse til krimiskrivning på klasse
07-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Die DDR - ein Überwachungsstaat
Det er svært at forstå dagens Tyskland uden at forstå, at for ikke ret lang tid tiden var landet delt i 2 som resultat bl.a. af Tysklands nederlag i 2. verdenskrig.
Hvad var det for et land - DDR, i folkemunde "Ost-Zone, dansk: "Østtyskland"
Vi vil kigge på beretninger/historier fra dengang og prøve at forstå, hvorfor det var muligt at opretholde en stat, bygget på helt andre principper end landede i Vest, bl.a.
massiv overvågning
Materiale:
Die DDR - intro (se pdf under aktiviteter)
Claudia Rusch: Honeckers kandierter Apfel
(fra Meine freie deutsche Jugend, systime)
Reiner Kunze; Das ende der kunst
(fra antologien: Literatur um die Jahrtausendwende, Kaleidoscope)
Deckname "Lyrik"
(fra antologien: Literatur um die Jahrtausendwende, Kaleidoscope)
Film: Das Leben der Anderen (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
Indhold
Kernestof:
die ddr intro.pdf
Lone Hackert og Birgit Lohse: Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (ny multifarvet), Gyldendal; sider: 74-77
Læs om sammensatte verber hjemme - de løst sammensatte, fx einkaufen = købe ind (ich kaufe ein) og de fast sammensatte, fx übersetzen = oversætte (ich übersetze)
Vi gennemgår øvelse 1+2, side 76-77, I sad og lavede onsdag, mens jeg snakkede karakterer, samt laver HJEMME øvelse 3 - også læst sammensatte verber, men nu nogen, der skal sættes i førnutid. Lav sætningerne om til korrekt førnutid og oversæt dem:-)
Spørgsmål til Honeckers_kandierter_Apfel.pdf
Honeckers kandierter Apfel.pdf
Honeckers kandierter Apfel.docx
Afsnit
Das Ende der Kunst.pdf
Deckname Lyrik_DDR_overvågning.pdf
Sprogfestival 2025 til elever_2gTy2.pptx
Pædagogiske tanker omkring det at lære fremmedsprog.pdf
Sprogfestival teori og planlægning_2gTy2.pptx
Sprogfestival, innovationsskabelon.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grammatik-tjek sammensatte verber
30-03-2025
Genaflevering sammensatte verber
22-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894992494", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894992494", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894992494" }