Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Maryna Vostrukhina
Hold 2023 Ty/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reisen
Titel 2 Sitten und Bräuche
Titel 3 Einwandererland Deutschland (Eksamenstema)
Titel 4 Familie (Eksamenstema)
Titel 5 Verbrechen, Schuld und Sühne (eksamensemne)
Titel 6 Menschen nach dem Krieg (Eksamenstema)
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reisen

Fokus: Med udgangspunkt i fiktive og ikke-fiktive tekster om at rejse diskuteres: Hvordan opfattes det at rejse i de forskellige tekster? Hvilket formål tjener rejsen og hvilke konsekvenser har den? Eleverne bliver også introduceret til ordforråd for at klæde dem på at kunne navigere på Deutsche Bahn hjemmeside, finde og planlægge en rejse igennem Tyskland.

Kernestof:
Mit der Bahn fahren
Martin Suter. Ferienplanung
Dresden
Film Tschick (2016)
Uddrag af manuskript til Film Tschick

Supplerende stof:
adskillelige tyske hjemmesider om rejser og særværdigheder
https://www.bahn.de/angebot/regio/deutschland-ticket

Faglige mål:

- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf

Kernestof

– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sitten und Bräuche

Dette forløb skal introducerer eleverne til de vigtigste sæder og skikke i Tyskland. Fokus i forløbet vil ligge på:
- typisch dänisch - typisch deutsch
- wie gut kennst du Deutschland - generel
- siezen und duzen
- Einschulung
- Sitzenbleiben;
- Schulsystem in Deutschland;

Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof

– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Einwandererland Deutschland (Eksamenstema)

Dette forløb beskæftiger sig med et kort overblik over indvandring i Tyskland fra begyndelsen af 60erne. Eleverne bliver kort introduceret til den økonomiske udvikling i 60erne samt generelt om hvor de fleste indvandrer kom fra. Fokus i dette forløb er dog mest på identitet og den splittelse som indvandrerbørn kan opleve.

Mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige
kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Kernestof:
Arbeitskraft aus der Türkei - lydfil og tekst
Das alles ist Deutschland - sang
Heim - digt
Die Türkei ist da oben (Teil 1 und 2 )
Schwarzfahrer - Kurzfilm
So wie ich will - uddrag af en roman
Das verlorene Gesicht
Willkommen bei den Hartmanns - film




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening 28-02-2024
Arbeitskraft aus der Türkei 06-03-2024
Die Türkei ist da oben 02-04-2024
Das verlorene Gesicht 05-05-2024
Skriftlighed 16-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Familie (Eksamenstema)

Dette forløb fokuser på forskellige typer familie, alt fra kernefamilie til regnbuefamilie. Der bliver øvet generelt ordforråd til emnet samt diskuteret fordele og ulemper ved forskellige typer familier.

Faglige mål:

- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Kernestof:

Thomas Plassmann_Tschulligung - Meme und Bildbeschreibung - Kernfamilie
TOCHTER_Familie - Lied (Familie = Partner, Liebe)
Cornflakes - Kurzgeschichte
Oliver Gehrs_So Leben wir III - das Leben in einer Patchworkfamilie
So leben wir I - das Leben in einer Regenbogenfamilie (mit zwei Müttern)
"Soll das eine Familie sein?" - Regenbogenfamilie (mit zwei Müttern und zwei Vätern)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Verbrechen, Schuld und Sühne (eksamensemne)

Fokus:
- genren Krimi;
- arbejde med begreber fra genren: Mord, Opfer, Morder mm;
- skrevne Krimi vs filmatisering (hvor eleverne både læser en novelle "Einsam" og ser dens filmatisering
efterfølgende) - øve diskussionsdelen - hvad gav mere - se eller læse en krimi
- diskussion af motiver for forskellige forbrydelser

faglige mål:
forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster
samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og
perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær
morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de
er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse
af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med
sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige
kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive
samt analysere og fortolke disse

Kernestof:
Merkmale der Krimi
FERDINAND VON SCHIRACH. Einsam. - Text
FERDINAND VON SCHIRACH. Einsam. - Film
Ferdinant von Schirach. Anatomie. - Film
Der Mörder in meinem Garten.docx

Supplerende materiale:
Der Sultan winselte leise.docx
Krimi vergleichen_Wortschatz.docx
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Der Mörder in meinem Garten 13-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Menschen nach dem Krieg (Eksamenstema)

Fokus:
- gennemgang af de vigtigste begreber fra efterkrigstiden: die Teilung Deutschlands, die Berliner Luftbrücke, der Marschallplan, das Wirtschaftswunder, die Schuldfrage mm
- NS-propaganda ("Theresienstadt", 1939)
- Jungfolk-jungen! (1935)
- barndom i efterkrigstiden;
- hjemvendte soldater;
- Schuld;
- Umgang mit der Vergangenheit;

Mål:
-forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Text 1. Die Teilung Deutschlands
Text 2. Der Marschallplan
Text 3. Die Berliner Luftbrücke.
Mercedes und der Schokolade-Pilot. - Interview
Wir sind Wir - Lied
Umgang mit der Vergangenheit - Überblick
Spielzeugland gewinnt Oscar. - Artikel
KZ-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M. - Interview
Schuld. Weg zur Arbeit.docx - Lied
Draußen vor der Tür, Borchert. - Drama
Die Rote Katze. - Kurzgeschichte
"So erlebte ich als Kind die Nachkriegszeit in Berlin"

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Deutschland nach dem Krieg 02-02-2025
Personkarakteristik 25-03-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition

Her er målet at repetere hele pensummet og afprøve nogle eksamenslignende tekster. Fokus er primært på ordforråd til de forskellige eksamensemner samt samt eksamensrelaterede teknikker, som Redemittel, faste vendinger.

Faglige mål:

-  forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer