Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Solveig Lykke Petersen, Svea Kaae Andersen
Hold
2023 Ty/u (
1u Ty
,
2u Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Reisen EKSAMENSEMNE
Titel 2
Die schwierige Liebe
Titel 3
Relationen EKSAMENSEMNE
Titel 4
Das Leben in der DDR EKSAMENSEMNE
Titel 5
Krimi EKSAMENSEMNE
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Reisen EKSAMENSEMNE
Reisen - konkret og symbolsk - hvilken betydning har det for det moderne menneske og for vort forhold til hinanden?
Og hvad vil det overhovedet sige at rejse - handler det fx kun om at rejse et sted hen, eller er der mere på spil?
1) Cro: "Du" (Lied + Musikvideo)
2) Luxuslärm: "1000 Kilometer bis zum Meer" (Lied + musikvideo)
3) Martin Suter: "Ferienplanung"
4) Margret Steenfatt: "Vater im Baum"
5) Fatih Akin: "Im Juli" (Film)
Indhold
Kernestof:
Cro_Du.docx
cro: du video - Bing https://www.bing.com/search
1u Ty_analyse_Cro_Du.docx Besvar følgende:
1u Ty_analyse_Cro_Du.docx
cro: du video - Bing
Og medbring venligst jeres grammatikbog "Alles in Allem"
Lone Hackert og Birgit Lohse: Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (ny multifarvet), Gyldendal; sider: 18-22, 24-25
Læs hjemme om ubestemte og bestemte artikler på tysk og lav øvelse 1 side 21. Husk at oversætte sætningerne til dansk:-)
Vi gennemgår øvelse 2, I sad og arbejdede med mandag (husk at oversætte) samt øvelse 3, som er hjemmearbejde (indsæt artiklen i parentes) - husk også her at oversætte sætningerne:-)
Lav opgave 4 hjemme, så I kan skrive den på tavlen
Luxuslärm_ 1000 Kilometer bis zum Meer, 2011.docx
Luxuslärm_ 1000 Kilometer bis zum Meer, 2011 (1).docx
luxuslärm 1000 km bis zum meer - Bing
MEDBRING OGSÅ GRAMMATIKBOG - Så kan vi lave de sidste øvelser med artikler, hvis der er tid tilovers;-)
Vi gennemgår øvelse 6, side 22 i grammatikken. Husk, at det også skal oversættes.
Ferienplanung (1).pdf
Vi venter med at kigge på tilstedeværelsesopgaven fra 15-12 til næste uge og starter i stedet med at høre jeres besvarelser til Einstieg - opgaverne 1+2 (1.1+1.2)
Ferienplanung (1) (5).pdf
Opgaver Ferienplanung[1597] (3) (1).pdf
Ferienplanung (1) (5) (1).pdf
Opgaver Ferienplanung[1597] (3) (2).pdf
Opgaver Ferienplanung[1597] (3) (2) (2).pdf
Ps. Og mangler lige at tale "fremtidsstil" med Nikolaj;-)
Lone Häckert, Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal; sider: 22-24
Læs om genitiv
Vi starter med at gennemgå øvelse 2+3 - så hjemmearbejde, hvis I ikke blev færdige onsdag i sidste uge;-)
Vater im Baum (1) (2).pdf
1u Ty_Vater im Baum.docx
Oversættelsesgrupperne fra sidst arbejder videre med historien "Vater im Baum" - analyse af Zeit, Ort, Handlung, Personen, Thema(overvej Titel), Botschaft (Ende - hvordan skal slutningen forstås?)
Genitivøvelser fra Jylland.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Die schwierige Liebe
Forskellige tekster fra forskellige perioder omhandlende kærlighedens nogle gange trange kår - både i parforhold og familierelationer
1) Fatih Akin: Im Juli (Film)
2) Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen
3) Gudrun Pausewang: Ein rotes Kleid
4) Max Bollinger: Sonntag
Indhold
Kernestof:
Im Juli_Aufgaben_1uTy.pdf
Lone Hackert og Birgit Lohse: Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (ny multifarvet), Gyldendal; sider: 39-41
Lone Häckert, Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal; sider: 39-48
Ein Jüngling liebt ein Mädchen.pdf
ein jüngling liebt ein mädchen oliver steller - Bing
ein jüngling liebt ein mädchen schumann - Bing
Læs hjemme om:
Læs igen om præpositioner, der styrer dativ. Så arbejder i 2 og 2 med øvelser med dativ og laver også nogle sætninger selv;-)
Ein rotes Kleid (1) (1) (1).pdf
Læs hjemme ½ af novellen "Ein rotes Kleid" (til side 2, linje 15: Drei Tage später etc). Fokus: Personen, Handlung:-)
Ein rotes Kleid (1) (1) (1).pdf Læs resten af historien fra side 2 (scanning side 9), linje 16 - ud og fokuser på, hvad der sker til begravelsen af den unge, nygifte mand
Læs resten af historien fra side 2 (scanning side 9), linje 16 - ud og fokuser på, hvad der sker til begravelsen af den unge, nygifte mand
Læs om disse meget meget brugte præpositioner, hvad de kan betyde og hvordan de opfører sig i forskellige sammenhænge/faste vendinger etc
Og så er gevinsten fra Dansk Cyklistforbund kommet:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Relationen EKSAMENSEMNE
Formålet med forløbet er bl.a. at give eleverne indblik i tysk historie og kultur, igennem virkelighedsnære problemstillinger, hvor vi f.eks. har lyttet til podcasts omkring onlinevenskaber og har læst moderne skønlitterære tekster, men også igennem en mere historisk fokus med relevant inddragelse af Tysklands historie (1938-1945) giver forløbet os et indblik i dette. Der lægges vægt på et systematisk arbejde med det tematiske ordforråd, som skal gøre eleverne i stand til at læse og forstå tyske tekster, der berører dette emne, men også bidrage til elevernes ordforråd, så de i slutningen af forløbet kan udtrykke sig flydende og frit omkring emnet. Vi arbejder med elevernes udvikling af sproglig og kulturel viden (uvm.dk).
Vi arbejder med forskellige slags medier og ser på de forskellige aspekter, som udgør emnet ”Relationen”. Vi ser på relationer gennem tiden og hvordan de udfolder sig i forskellige historiske perioder. For også at få en dybere forståelse for de historiske begivenheder, som udgør en del af teksterne, suppleres der med baggrundsmateriale, der belyser dette. Der lægges især vægt på tekstanalyse og tekstnært arbejde, hvor vi arbejder meget med at udtrykke sin holdning via hjælp af relevante argumenter og inddragelse af tekstcitater.
Materiale:
”Lieblingsmensch” Namika
https://www.youtube.com/watch?v=3ryohiCVq3M
-Los geht´s von Mette Hermann; 2018; Gyldendal s. 79-80
- ”Onlinefreundschaften” Podcast
https://webhelm.de/online-freundschaften-in-fortnite/
-”Napola – Elite für den Führer“ Ein Drehbuch, Busch & Krehan, 2006, Tyskforlaget, udvalgte kapitler med fokus på relationer
-„Napola“ Film; 2005 på
cfu.dk
-"Ein Jünglein liebt ein Mädchen"
Grammatik:
-Opsamling af de gennegåede grammatiske emner fra 1.g
-personlige pronomener
Indhold
Kernestof:
Tysk-fortsaettersprog-B-stx-august-2017.pdf
Ich freue mich auf euch und euch kennenzulernen - Svea
billede.png
Lied
Aufg. zu Namika 1.docx
lieblingsmensch von Namika.pdf
Opgaver imens jeg snakker med de enkelte grupper:
Hvis man bliver færdig:
Husk at have høretelefoner med i dag, da I skal høre en podcast.
I dag skal jeg høre de sidste 3 grupper, imens fortsætter I bare med podcasten og minlæring.
Min Læring (hvis man bliver færdig med podcasten, så har jeg lagt lidt introøvelser ind her)
Gruppen des Tages
Ein Jünglein liebt... + grammatik und Aufg..docx
Gruppe1: Erziehung im Dritten Reich / Gruppe2: Napolas / Gruppe 3: Die Eliteschüler /Gruppe 4: Der Schulalltag
Matrixgruppen für die Präsentationen:
Grupper til samtaleøvelse:
Napola - eine Einführung.pdf
Første grammatikgruppe skal være klar med deres præsentation.
Matrixgruppen für die Präsentationen der Abschnitte:
napola boxen s.7-11.pdf
image.png
Imens dialogcirklerne kører skal resten arbejde med personlige pronomener på minlæring:
Glosetræning:
Vi samler op på jeres noter til teksten fra sidste modul i en dialogcirkel - så husk lige at tjekke op på noterne, teksten & Redemittel, så I har en masse godt at sige :)
napola s.14-18 Familie.pdf
Maria = gruppe 3 / Viktor = gruppe 6
I skal til i dag have brugt 15 minutter på at træne gloser til Napola og personlige pronomener på quizlet - så er der er en lille quizlet live test i timen i dag.
Rettelser til teksten i nutid, som skulle omskrives til perfektum:
Vi skal samle op på grammatikopgaverne fra sidste modul, derfor skal I have lavet opgave 1b & 1c færdigt derhjemme!
Grammatik opsummering 2g.docx
Kære alle,
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Das Leben in der DDR EKSAMENSEMNE
Et historisk forløb om DDR med fokus på menneskernes liv i et land, som er opdelt via en mur. Vi har desuden arbejdet en del med flugtforsøg og årsagerne til at mennesker vælger at flygte fra deres hjemsted og risikerer deres liv for et liv i vesten.
Materiale:
Tekst: DDR fra ”Das sind wir“, Gyldendal, 2010
Lydfil:
https://www.dw.com/de/25-jahre-deutsche-einheit/a-18751699
Comic DDR „geteilte Stadt Berlin“
DDR Text im Spiegel
Vi har arbejdet med følgende video:
”eingemauert” - YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Vi har arbejdet med billedanalyse:
https://interaktiv.morgenpost.de/deutschland-geteilt-vereint/
Vi har set og arbejdet med filmen:
”Ballon – die Flucht aus Ostdeutschland“,
Grammatik:
- Opsamling af alle gennemgåede grammatiske emner indtil videre i form af elevoplæg (hver gruppe har ansvar for opsamling af et bestemt grammatisk emne)
-perfektumtiderne
-personlige pronomene
Indhold
Kernestof:
Afsnitdie ddr intro.pdf
Link til lydfilen "25 Jahre deutsche Einheit"
Fragen zur Audiodatei 25 Jahre deutsche Einheit.docx
Headline - Nachrichten mit Vokabeln 2015_10_02 25 Jahre Deutsche Einheit.pdf
Til i dag skal I have skrevet de ting fra teksten ned, som er:
die ddr intro.pdf
Vi mødes i lokale F24!
Comic DDR.pdf
https://quizlet.com/dk/964223329/ddr-comic-gloser-konjunktioner-flash-cards/?i=17y3me&x=1qqt
Gruppenarbeit:
Bis heute sollt ihr auf Elevfeedback eure Liste mit den grössten Unterschieden zwischen der DDR & BRD hochladen.
Vi skal i dag lave den store test/aflevering i timen, som I fik 5 elevtimer for, for at forberede jer på den.
HUSK at medbringe alle jeres grammatikting - de må bruges som hjælpemidler.
Man må KUN bruge sin egen PRINTEDE gloseliste og bøjningsskemaer (IKKE tilladt er Redemittel & resumeer osv)
Gruppen für die Aufgaben zu dem Comic:
For at være godt klædt på til dagens tekst, skal I lige bruge 15 min. på at træne gloserne til teksten fra sidste modul
Was bedeutet der Titel "geteilte Stadt Berlin" auf Dänisch?
Vi mødes 9.15 i Grand Biograf: Kære 2g-tyskelever
I skal I dag have jeres opgaver med fra sprogdagen i sidste uge, dem skal I præsentere mundtligt.
I skal også medbringe tegneserien "geteilte Stadt Berlin" samt opgaverne.
Opgaver til dem udenfor, som allerede har præsenteret:
I dag skal I jo præsentere, hvad I har arbejdet med de sidste 2 moduler, derfor skal I huske teksten og jeres noter. Man skal kunne tale ud fra stikord, så I må gerne have brugt lidt tid derhjemme på at skrive nogen stikord ned, så I ikke kommer til
Sætningsanalyse repetition + præp..pptx
DDR text im spiegel.pdf
glosetræning
Eingemauert
Til i dag skal I have øvet præpositionsremserne fra powerpointen fra sidste modul.
Aufgabe 1
Aufgabe 2
Kære alle, på grund af efteruddannelse for alle lærere er dette modul virtuelt og asynkront (dvs. at opgaverne skal løses derhjemme).Man må gerne løse opgaverne på et andet tidspkt., opgaverne skal bare senest afleveres her på elevfeedback i aften v
Berlin vorher & nachher
I dag skal vi arbejde med jeres tegninger fra sidste modul, derfor skal I medbringe dem & også have jeres hæfter og mapper med.
I skal lige have brugt 10 - 15 minutter på at øve gloserne fra sidste modul, så I kan anvende nogle af dem til billedbeskrivelserne.
Bildbeschreibungen
Tekste zu den Themen:
Ihr sollt euch bis heute über die Innerdeutsche Grenze informiert haben (steht im Spiegeltext von der letzten Stunde & im Video "Eingemauert") - deswegen sollt ihr zu Hause den Text aus dem Spiegel anschauen. (I behøver ikke at have 100% styr på hele
Til i dag skal I have jeres præsentationer færdige - I få udleveret talekort og Redemittel og så kommer jeg lige rundt og hører + giver grammatiske fokuspunkter og så skal I præsentere jeres emner foran klassen.
Aufgabe 1 und 2 Ballon.docx
Aufgaben zum Film Ballon.docx
I skal lige have brugt 15 min på at træne gloserne til filmen (quizlet link i wordfilen), vi samler også lige op på opgave 1 fra sidste modul.
Arbeitsgruppen zum Film:
Possessive pronomener.pptx
Medbring jeres mapper & grammatikbøger, da vi skal bruge bøjningsskemaet for possessive pronomener.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krimi EKSAMENSEMNE
Vi har arbejdet med forskellige krimitekster med fokus på emnet ”Schuld”, hvor vi har kigget på offer/gerningsmand rollerne og etiske/moralske udfordringer. Vi har arbejdet med og diskuteret, hvem der er skyldig hvornår og hvornår en forbrydelse er en forbrydelse og de forskellige motiver til at begå en kriminel handling. Vi har desuden arbejdet med forfatterens perspektiv, som social kritik og hvordan det kommer til udtryk i teksterne.
Vi har arbejdet med teksterne:
- (Antologie Krimi-Kurzgeschichten) ”Ein Zeuge”
- Ferdinand von Schirach: ”Einsam”
Vi har set følgende film/udsendelser fra ZDF (på
cfu.dk
):
Ferdinand von Schirach: Anatomi & Kinder
Gennemgåede grammatiske emner:
-possessive pronomener
-modalverber
-uregelmæssige verber
Indhold
Kernestof:
HUSK at medbringe et print af din aflevering, det må bruges som hjælpemiddel!
Afsnit
Krimi Merkmale + MindMap aufg..pdf
Dem som ikke præsenterer arbejder med introopgaverne til vores nye krimi-emne (se ovenfor), dem gennemgår vi, når vi er færdige med præsentationerne.
Jeg er hjemme med min syge datter i dag, derfor skal I arbejde med følgende opgaver selv i dag & aflevere det, I har lavet senest kl. 20 i aften, hvor jeg kommer til at tage fravær.Man må også gerne tage hjem efter 3.modul og lave opgaverne derhjemme
Krimien handler om en forbryder (Verbrecher), som lige er kommet ud af fængslet (Gefängnis). Der er lige enkelte flashbacks, hvor han tænker over, hvad fængselslægen har sagt til ham, feks. at fængselslægen stærkt anbefaler, at han får sig et andet a
Lav følgende opgaver & upload på elevfeedback:
HUSK jeres grammatikbog Alles in Allem / den lille orange, de må bruges som hjælpemidler.
Husk jeres noter fra de sidste 2 arbejdselv moduler, da vi samler op på det hele i dag :)
Possessive pronomener.pptx
Link til glosetræning
Der er en lydfil til dagens tekst, hvor jeg læser teksten højt op (lige inkl. lidt småfejl ;) ):
Einsam Schirach.pdf
Til i dag skal I lige have kigget jeres noter til krimien "ein Zeuge" igennem, da vi skal arbejde mundtligt med denne - så husk jeres mapper & noter & notesbøger!
Link til possessive pronomener:https://app.minlaering.dk/lektier?vis=320195
I får tid i timen til at arbejde med afleveringen til "possessive pronomener" på minlæring.
billede.png
De sidste elever, som ikke nåede at samle op med mig på teksten "Einsam" skal det i dag - derfor skal I huske at have jeres papir med i dag! Opsamlingen foregår analogt.
Medbring jeres bøger fra sidste modul.
Jeg er hjemme med min syge datter i dag, derfor skal I arbejde selv i dag.
Ein deutsches Buch lesen 2g.docx (udfyld dem i hånden, når I præsenterer jeres bøger, er det kun den fysiske seddel man må have med)
Til i dag skal I have læse yderligere 10 sider i jeres bøger - vi samler lige op på jeres bøger & hvad I har skrevet ned, mundtligt i modulet. Så medbring også jeres fysiske sedler med noter på.
Link til lydoptagelse:
Gruppen
Vi skal også arbejde videre med filmen fra før studieturen, Anatomie, så kig lige jeres noter igennem, sådan, at I kan arbejde med filmen i dag.
Medbring teksten "Einsam", så vi kan arbejde på opgave 3 fra afleveringen i modulet i dag.
Medbring afleveringen (I skal have lavet opgave 2 indtil timen i dag og have den med)
Til i dag må I gerne have øvet jer til den frie skriftlige opgave:
Opgaver imens de andre præsenterer deres bøger:
Bis heute sollt ihr eure Bücher fertig gelesen haben.Buchpräsentationen.I skal derfor have udfyldt jeres fysiske sedler - dem må man have med som hjælpemiddel.
Grupper til de uregelmæssige verber
Stærke verber (de uregelmæssige).pptx
liste-uregelmaessige-verber-tysk.pdf
Opgave 2 - indsæt i præteritum
I skal til i dag have brugt 15 min. på at træne de relevante eksamensgloser (gælder ALLE, god træning alligevel, også til dem, som ikke skal til eksamen):
Træn gerne flere gloser inden i dag!
Træn Redemittel - vi skal i dag arbejde med en eksamenstekst
Eksempel på en eksamenstekst:
Redemittel PRÄSENTATION ALLE.docx
Grammatiske emner man skal have styr på til eksamen:
Inden modulet i dag må I gerne have kigget denne guide igennem:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894998792", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894998792", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58894998792" }