Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Alexander Kirhan, Vibeke Salmonsen
|
Hold
|
2023 Fr/2 (1g Fr/2, 2g Fr/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema - la jeunesse et l'école
EKSAMENSEMNE
Tema : La jeunesse et l’école
Eleverne har arbejdet med forskellige tekster om det franske skolesystem. Samt set filmen Les choristes.
Kernestof :
Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre amis, Gyldendal 2010 (2013), side 55 – 56.
L’école: in Mette Bering og Mimi Sørensen: Paroles françaises, Gyldendal 2013, side 7 – 9. (kopi)
. Jacques Prévert: le cancre, her fra Mette Bering og Mimi Sørensen: Paroles françaises, Gyldendal 2013, side 11 (kopi)
. une école problématique fra Mette Bering og Mimi Sørensen: Paroles françaises, Gyldendal 2013, side 10 (kopi)
Yves Montand chante Prévert : Page D'écriture.
Pourquoi je vais à l´école? s. 38-39 La loi en Europe. Autrement junior "Société", publié par les Editions Autrement, Paris, 2002.
Supplerende materiale :
Film: Les choristes af Christophe Barratier (Frankrig 2004)
Éducation cahier pédagogique:
https://ifi.ie/wp-content/uploads/2020/03/Les-choristes.pdf
Skolesystemet i Frankrig:
https://bonjourleselevesblog.wordpress.com/2017/11/13/lecole-en-france/
Grammatik : à + den bestemte artikel og dativobjekt, aimer, être og avoir i le présent og le passé composé.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Noêl en France
Tema: Noël en France
Kernestof.
Les marchésde Noël, Franskportal 2023
Mon beau sapin
Supplerende materiale:
Bingo – tallene 1 – 90.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema: La francophonie
Tema: La francophonie:
Faglige mål:
Elevene har arbejdet med at få kendskab til franske områder i verden. De har i grupper præsenteret forskellige frnake områder. Specielt er der arbejdet med La Guadeloupe.
Eleverne har arbejdet med:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Kernestof:
. www.franskportal.dk : Les Francophones.
. www.franskportal.dk : La Francophonie.
Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal 2016 : La Guadéloupe, un chapitre exotique :
« Le passé et le présent » side 13 - 15
« On a du charme » side 44 – 46
« Le plus important dans les portraits c’est no stress », side 39 - 41.
« On est un peu fatiqués des plages » side 98 - 99
. La Compagnie Créole - Ça fait rire les oiseaux (Clip officiel) + tekst.
https://www.youtube.com/watch?v=wfxt1SGWAI8
Supplerende materiale :
. Admiral T Ft. Were Vana - Baimbridge Cho
https://www.youtube.com/watch?v=rKgvYzardtc
. Om DOM-TOM
DOM-TOM ou ROM-ROM (ulaval.ca)
Kort og oplysninger om DOM-TOM
Carte des DOM-TOM (ulaval.ca)
. Film: Samba (instr.: Olivier Nakache, Eric Toledano) France 2014 (120 min)
. Sang: Edith Piaf. Ne me quitte pas.
Eleverne har i grupper præsenteret for klassen forskellige franske oversøiske områder.
Grammatik : Adjektiver, adverbier, nægtelser, bøjning af verber i le présent, le passé composé og le futur proche.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema Changement climatique
Tema : Changement climatique :
Eleverne har arbejdet med bæredygtighed gennem tekster og lytteøvelser samt film.
Eleverne har i par præsenteret en scene fra filmen Une année difficile.
Faglige mål:
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
Kernestof:
. Maria Hassing: Zéro déchet, Systime 2023: side 13 – 14 + side 16 – 17 + side 19.
. Les jeunes et le changement du climat. Undervisningsmateriale fra MellemFolkeligt Samvirke.
Supplerende materale:
. Film : Une année difficile. réalisé par Eric Toledano et Olivier Nakache (Frankrig 2023)
. Jacques Brel : La valse à mille temps.
Grammatik : Le passe récent, le futur proche, verbebøjning. glosetræning
...
I løbet af året har eleverne i par præsenteret en fransk person eller et fransk monument.
Eleverne har over 4 moduler – i starten af modulet - læst en selvvalgt texte facile.
Eleverne har i løbet af året udarbejdet en individuel glosebog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La musique francaise
EKSAMENSEMNE
Kernestof:
La famille bèlier: filmmanuskriptet udarbejdet af Karen Schumacker, 2014, Forlaget Passion
+ Øvehæfte.
Eleverne har læst i m manuskriptet og arbejdet med følgende scener i øvehæftet: 1-8. 14, 15, 20, 22, 23, 26, 28-31.
De har sunget to sange fra filmen La famille Bélier: Je vole og Je vais t´aimer af Michel Sardou. Derudover har de blandt andet sunget Les Feuilles mortes af Jacques Prévert, Voir sur ton chemin fra filmen Les Choristes, Pink Martini: Je ne veux pas travailler og Dalida: Histoire d´un Amour.
Film: Les choristes af Christophe Barratier (Frankrig 2004)
Éducation cahier pédagogique:
https://ifi.ie/wp-content/uploads/2020/03/Les-choristes.pdf
Supplerende materiale:
1)Voilà: grundbog + øvebog af Birte Dahlgreen.
2) Fransk øvehæfte for begyndere af Anne-Marie bech og Frede Schmidt-Hansen.
Répétition af uregelmæssige verber (verbalark), futur proche, passé récent, præsens, passé composé, delingsartikel, henførende stedord, spørgeord.
3) La clé, Analyse og metode til fransk
Eleverne har i tomandsgrupper fremlagt en musikvideo og brugt bogen til at analysere musik og musikvideoer, pp. 37-50.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I fik et ark, en kopi fra øvebogen, sidste gang. I skal først læse introduktionsopgaven B, vælge det rigtige ord (fed skrift) og derefter lave introduktionsopgave A, krydsogtværs-opgaven. Så har I også fået et résumé af filmen.
-
I skal lave opgaverne om delingsartikel og genitiv på de to ark I fik sidste gang. Og så skal I rette jeres fejl i testen og aflevere den igen.
-
Syng Louane - Je vole (Michel Sardou) - Lyric
-
La famille Bélier: s. 7-9
-
LFB: Vi gennemgår s. 8-10, syng sangen "Je ne veux pas travailler", kig på tallene.
-
Læs s. 16-17 i tekstbogen og lav s. 12 i øvebogen (I bestemmer selv om I vil lave opg B mundtligt eller skriftligt), + kig på verbe-arket I fik sidste gang.
-
Læs scene 6 + 7, lav opg. B i scene 6 (s.13) + opgaverne i scene 7 (s. 14).
-
Ark 15B med spørgeord skal være lavet. Læs scene 14 i tekstbogen.
-
Modulet er analogt, dvs. uden computer.
-
samme lektie som fra tirsdags:
-
På teams er der lagt en mappe med forskellige dokumenter om næste uge.
-
Læs og oversæt scene 30 + 31 i tekstbogen. Tag bogen "La clé, analyse og metode til fransk" med.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La famille Bélier
|
13-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
L´amour
EKSAMENSEMNE
Kernestof:
La boîte aux lettres af Régine Detambel.
Eleverne har læst hele romanen, og vi har snakket om forskellige kærlighedsrelationer, og modstand og fordomme som disse relationer kan møde i samfundet og af forældrene.
Supplerende materiale:
De har sunget franske sange fra Youtube.
Filmen Madame Bovary af instruktør Claude Chabrol fra 1991
Les feuilles mortes, Amour brille sous les étoiles,
Grammatik:
1)Voilà: grundbog + øvebog af Birte Dahlgreen.
- uregelmæssige verber, personlige pronominer som subjekt, objekt og indirekte objekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La boite aux lettres (2)
|
15-11-2024
|
La boite aux lettres
|
19-11-2024
|
Billedpræsentation
|
29-11-2024
|
L´imparfait og futur øvelser på Minlæring
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La normalité
EKSAMENSEMNE
Kernestof
Entrées: Mette Bering og Mimi Sørensen, kap. La normalité s.45-62.
Formål at snakke om normalitetsbegrebet inden for forskellige samfundsrelevante emner, hvilket syn har de forskellige frankofone lande på normalitet på tværs af køn, sexualitet, religion og etnicitet.
Fokus: at lære begreber og ordforråd om emnet og kommunikere om det
Youtube;
Céline Dion Ziggy
Natasha St Pier: Tant que j´existerai
Filmen "Le Huitième jour" (1996) af Instruktør: Jaco Van Dormael.
Supplerende materiale:
Comment les Français sont vus hors d'Europe (https://www.youtube.com/watch?v=EeojAStxURQ)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lyt til sangen Ziggy og oversæt den og tænk på svarene til spørgsmål 4-6 på side 49.
-
Comment les Français sont vus hors d'Europe
-
Læs, oversæt og syng sangen Tant que j´existerai i Entrée side 50. Vi skal snakke om den på fransk.
-
Læs og oversæt Le divorce? (side 52-53), kig også lidt på spørgsmålene som vi tager i klassen.
-
Pour parler d'une image - Exemples et idées.docx
-
Læs side 54 + 55, Qui est normal? i Entrées.
-
Vi skal se film i dag. Le Huitième Jour.
-
Ella, Emilie og Frederik skal tage testen med de uregelmæssige verber ( verbalarket).
-
Vi ser resten af filmen Den 8.dag, vi er nået til 1.24m, vi mangler ca. 25 min.
-
Besvar spørgsmål 1-4 + 6 på side 56 om filmen Den 8. dag.
-
Entrées: Les préjugés, p. 57, kig også på spørgsmålene.
-
Lav øvelserne på Minlæring
-
Læs og oversæt teksten s. 58, besvar spørgsmålene på s. 59 vi gennemgår dem i klassen næste gang.
-
Alle skal have læst og oversat s. 58, og de elever der ikke var i Frankrig skal have besvaret spørgsmålene på s. 59.
-
Genlæs og svar på spørgsmålene på side 59, vi skal snakke om teksten.
-
Læs og oversæt Les relations familiales? på side 60-61, og skriv 6-7 ord som du VIL lære.
-
Les relations familiales: "Répondez aux questions 1 à 8 à la page 61."
-
En skriftlig prøve med hjælpemidler om La normalité I skal skrive 130 ord om emnet. I må bruge Entrées og jeres noter, men noterne skal være på papir ikke online. Online må I kun bruge ordbogen.com, I skriver opgaven på computer. Jeres forberedelse
-
opgaveformulering om La normalité.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fonetik
|
27-02-2025
|
La normalité
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895052882",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895052882",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895052882"
}