Holdet 2024 2u ke - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Sophus Nørby
Hold 2024 2u ke (2u ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer
Titel 2 Ioner og salte
Titel 3 Kovalente bindinger
Titel 4 Mængdeberegninger
Titel 5 Blandinger
Titel 6 Organisk kemi C-niveau
Titel 7 Syre-basereaktioner
Titel 8 Redoxreaktioner
Titel 9 Eksamens forberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer

Atomets opbygning
Det periodiske system
Med fokus på en introduktion til kemi. Kapitel 1 i basiskemi C(2017)

Begreber:
- Atommodel/skalmodel
- Tilstandsformer
- Reaktionsskema, herunder reaktant og produkt
- Afstemning
- Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
- Proton, Neutron, elektron
- Isotop
- Grundstoffernes periodiske system
- Grundstof
- Oktetregel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Ioner og salte

Ioner og salte
- Hvad er en ion(er der ioner i køkkenet?:))
- Salte(ionforbindelser)
- Fældningsreaktioner
- Ion- og stof-reaktionsskema
- Exoterme og endoterme reaktioner(Kan reaktioner være kolde?)

Fokus har været at få eleverne i laboratoriet og se kemi gennem forsøg. Så omkrystalisering og fældningsforsøg er lavet her
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Kovalente bindinger

Kovalente bindinger

- Hvad er en kovalent binding(hvad er der kovalente bindinger i derhjemme?:))
- Molekyle
- Elektronprikformel
- Strukturformel
- Tilstandsformer(Fast stof, væske, gas)
- Overgange mellem tilstandsformer(f.eks. sublimation, fortætning etc.)
- Polær og upolær(herunder elektronegativitet)
- Hydrofil/Hydrofob

Fokus har været på vand og faser, samt hvor vi ser det i huset(køkkenet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Mængdeberegninger

Mængdeberegninger:

- Molarmasse (Herunder molekylmasse og formelmasse)
- Stofmængde (Herunder enheden mol)
- Ækvivalente mængder (Herunder stofmængdeforhold)
- Ikke ækvivalente mængder(herunder overskud/underskud af reaktanter)
- Teoretisk og praktisk udbytte
- Idealgasloven(Meget kort)
- Desuden er der stiftet bekendskab med begreber som densitet, avogadros konstant, absolut temperatur og mere.

Fokus har været i køkkenet og bage kage som et eksempel på ækvivalente mængder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Blandinger

Blandinger (efter Basiskemi/fokus på blandinger i køkkenet)
- Hetrogen-/homogen-blanding
- Masse%/Volumen%
- Stofmængdekoncentration
- Stofmængdekoncentration
- Aktuel- og formel-koncentration
- Navne på udstyr som målekolbe, burette, pipette, buerette og mere.
- Titreranalyse
- Indikator
- Fortynding(inkl. formel)

Fokus har været at nå til punktet at bage en kage. At kunne forklare processen bag hævningen. At kunne forklare hvad der er homogent og hetrogent.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Organisk kemi C-niveau

Organisk kemi efter basiskemi C
- Alkaner, alkener og alkyner
- Isomeri, Cis/Trans-strukturer
- Navngivning
- Substitutionsreaktion
- Additionsreaktion
- Aromatiske forbindelser og cykliske strukturer.
- Kort om alkoholer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Syre-basereaktioner

Syrer og baser efter basiskemi
-  Hydroner
- Syrer og Baser
- Korresponderende syre-basepar
- Amfolyt
- Vands ionprodukt
- Sur, basisk og neutral opløsning
- pH-værdi
- indikator
- titrerkurve
- ækvivalenspunkt
- Svage og stærke syrer

Fokus har været at koble syrer og baser til de restende emner som f.eks. eddikesyre i køkkenet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde


Titel 9 Eksamens forberedelse


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde