Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Sophus Nørby
|
Hold
|
2024 2u ke (2u ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Atomets opbygning
Det periodiske system
Med fokus på en introduktion til kemi. Kapitel 1 i basiskemi C(2017)
Begreber:
- Atommodel/skalmodel
- Tilstandsformer
- Reaktionsskema, herunder reaktant og produkt
- Afstemning
- Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
- Proton, Neutron, elektron
- Isotop
- Grundstoffernes periodiske system
- Grundstof
- Oktetregel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Ioner og salte
Ioner og salte
- Hvad er en ion(er der ioner i køkkenet?:))
- Salte(ionforbindelser)
- Fældningsreaktioner
- Ion- og stof-reaktionsskema
- Exoterme og endoterme reaktioner(Kan reaktioner være kolde?)
Fokus har været at få eleverne i laboratoriet og se kemi gennem forsøg. Så omkrystalisering og fældningsforsøg er lavet her
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Kovalente bindinger
Kovalente bindinger
- Hvad er en kovalent binding(hvad er der kovalente bindinger i derhjemme?:))
- Molekyle
- Elektronprikformel
- Strukturformel
- Tilstandsformer(Fast stof, væske, gas)
- Overgange mellem tilstandsformer(f.eks. sublimation, fortætning etc.)
- Polær og upolær(herunder elektronegativitet)
- Hydrofil/Hydrofob
Fokus har været på vand og faser, samt hvor vi ser det i huset(køkkenet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Mængdeberegninger
Mængdeberegninger:
- Molarmasse (Herunder molekylmasse og formelmasse)
- Stofmængde (Herunder enheden mol)
- Ækvivalente mængder (Herunder stofmængdeforhold)
- Ikke ækvivalente mængder(herunder overskud/underskud af reaktanter)
- Teoretisk og praktisk udbytte
- Idealgasloven(Meget kort)
- Desuden er der stiftet bekendskab med begreber som densitet, avogadros konstant, absolut temperatur og mere.
Fokus har været i køkkenet og bage kage som et eksempel på ækvivalente mængder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Blandinger
Blandinger (efter Basiskemi/fokus på blandinger i køkkenet)
- Hetrogen-/homogen-blanding
- Masse%/Volumen%
- Stofmængdekoncentration
- Stofmængdekoncentration
- Aktuel- og formel-koncentration
- Navne på udstyr som målekolbe, burette, pipette, buerette og mere.
- Titreranalyse
- Indikator
- Fortynding(inkl. formel)
Fokus har været at nå til punktet at bage en kage. At kunne forklare processen bag hævningen. At kunne forklare hvad der er homogent og hetrogent.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Organisk kemi C-niveau
Organisk kemi efter basiskemi C
- Alkaner, alkener og alkyner
- Isomeri, Cis/Trans-strukturer
- Navngivning
- Substitutionsreaktion
- Additionsreaktion
- Aromatiske forbindelser og cykliske strukturer.
- Kort om alkoholer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Syre-basereaktioner
Syrer og baser efter basiskemi
- Hydroner
- Syrer og Baser
- Korresponderende syre-basepar
- Amfolyt
- Vands ionprodukt
- Sur, basisk og neutral opløsning
- pH-værdi
- indikator
- titrerkurve
- ækvivalenspunkt
- Svage og stærke syrer
Fokus har været at koble syrer og baser til de restende emner som f.eks. eddikesyre i køkkenet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Redoxreaktioner
Redoxreaktioner
- Oxidation og reduktion
- Redoxreaktion(hvad er det)
- Spændingsrækken(herunder ædelt metal)
- Oxidationstal
- elektronoverførelse
- Delvis elektronoverførelse
- Afstemning af redoxreaktioner
- Redoxtitreringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Eksamens forberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895133522",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895133522",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895133522"
}