Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2v ke - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Kemi C
Lærer(e)
Astrid Irene Helin, Lisa Bügel Jørgensen
Hold
2024 2v ke (
2v ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundstoffernes periodesystem
Titel 2
Ioner og salte
Titel 3
Molekyler
Titel 4
Plastik
Titel 5
Chips
Titel 6
Søde drikke
Titel 7
Mobiltelefonen
Titel 8
eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundstoffernes periodesystem
Indhold
Kernestof:
Hej Jeg glæder mig til at møde jer. Nogle af jer kender jeg fra grundforløbet. I skal have Basis kemi C-bogen fra bog-depotet. Medbring blyant og kladdehæfte / papir til at skrive noter på.
Grupper 2v.docx
Afsnit
Repeter, hvad vi har haft
Læs Basiskemi C s. 31 og 34.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ioner og salte
Lærebog: Basiskemi C
s. 31 - 38, 41m - 44, 46 - 47
Fokuspunkter:
hvad er en ion ?
simple ioners navne ( grupper og undergrupper )
sammensatte ioners navne
navne og formler for salte ( ikke krystalvand )
opløselighed
fældningsreaktioner
ionbindinger ( ikke gennemgået )
Forsøg: Fældningsreaktioner
Indhold
Kernestof:
Basiskemi C s. 31 - 35.
Quiz skal laves inden kl. 06.00 mandag.
Fokuspunkter:
Sammensatte ioners navne : BasisKemi C s. 37 - 38.
Opg. 8 på opg.ark
Siddeplan 2v_E11.docx
grupper_2v_sept.docx
I skal kunne navnene på følgende sammensatte ioner og deres formler:
Plan for modulet: Saltes opløselighed. Husk BasisKemi C-bogen. S. 34 - 38, 41n - 44.
Saltes navne og formler
BasisKemi C-bogen s. 46 - 47.
Fældningsreaktioner
Holdfordeling til forsøg 2v.docx
Følgende opgaver: 16,17 og 18 s. 39 i BasisKemi C-bogen.
Journal 1 - Salte og fældningsreaktioner (3).docx
prøve uden hjælpemidler i : grundstoffernes periodiske system, ioner og salte. I får udleveret et periodisk system. Pensum: BasisKemi C s. 7 - 15, 18 - 28, 31 -38, 40 - 44 og 46 - 47.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Molekyler
Lærebog:
s. 53 - 60 ø, 60 - 64æ, 67 - 70.
Navngivning af molekyler
Kovalent binding
Polære bindinger
elektronegativitet
elektronegativitetsforskel
elektronegativitetens variation gennem grundstofferenes periodesystem
Eksperimentelt
- Alkoholers blandbarhed med vand
- Omkrystalisering af kaliumnitrat
Indhold
Kernestof:
Læs Basis Kemi C s. 60n - 66m, 67 - 70.
Opgaver til Build a Molecule.docx
Opgaver til simulationen Molecule polarity.docx
OmkrystallitationKNO3.docx
Alkoholers blandbarhed med vand.docx
Download øvelsesvejledningerne og gem dem et sted i kan finde dem på jeres computer og se dem igennem.
Opgaver til simulation _Diffusion_.docx
ressourcer kemi c.html
Polære og upolære bindinger | Kemi C - 9
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Plastik
I forløbet er følgende blevet gennemgået:
- Carbonhydrider
- Alkaner og deres navngivning og egenskaber herunder forbrænding og
substitutionsreaktioner
- Alkener og deres navngivning og egenskaber her under additionsreaktioner
- Plastiks opbygning og funktioner
Eksperimentelt
- Substitution i alkaner
- Addition i alkener
- Fremstilling af mælkeplast
- Afbrænding af plastik
Indhold
Kernestof:
Opgave der skal laves i timen:Ved hjælp af Copilot eller andet AI skal I:Finde ud af hvad alkaner er og skrive det kort på tavlen. Under det skal i lave et skema som viser navnet og molekyleformel og strukturformel/stregformel og zigzagformel på de 1
Husk at få fat i et hæfte til kemi hvis I ikke har et. De kan købes i kantinen for 15 kr.
image.png
Mygind, Nielsen & Axelsen: Basiskemi C, Haase & Søns Forlag; sider: 117-126, 132-138
Læs teksten og skriv i jeres hæfte med egne ord: Hvad er for en molekyleformel, en strukturformel og elektronprikformel og forklar hvad der menes med tetraederisk opbygning, plan opbygning og lineær opbygning.HUSK! tag bogen med til timen!
De der ikke skal lave forsøg skal læse i bogen og bruge AI til at lave en forklaring på hvordan man opskriver og afstemmer en forbrændingsreaktion af alkaner (både en fuldstændig og en ufuldstændig forbrænding) og finde ud af hvad der sker når alkane
Heptan og dibrom substitution og syrebase.doc
Læs øvelsesvejledningen grundigt ned til diskussionsspørgsmålene og lav en tegning af hvordan I forstiller jer at forsøget er lavet.
Husk at tage bogen med.
I timen:I bliver delt ind i grupper. De grupper der ikke arbejder på forsøg arbejder på casen og spørgsmålene nederst i øvelsesvejledningen.De første grupper starter med at lave plastikken. Når de er færdige på deres arbejdsstation går gruppen ud og
Læs siderne om alkener og alkeners egenskaber. I har læst noget af det i sidste time.
Plastik
plastik Mælkeplast - forsøg.docx
Fedtstoffer
Vi afslutter forløbet om plastik og starter på forløbet om chips.Til timen skal i læse teksten fra biotechacademy ned til afsnittet "Cis- og trans-fedtsyrer". Find ud af hvad et triglycerid er og hvad en mættet fedtsyre er og hvilke fødevarer der ind
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Chips
I forløbet har været gennemgået
- Fedts opbygning og kemiske egenskaber herunder addition i umættet fedt.
- Mættet og umættet fedt
- Mængdeberegning herunder molarmasse, stofmængde, stofmængdeforhold/molforhold
og stofmængdekoncentration
- Fældningstitrering
Eksperimentelt:
- Mættet og umættet fedt (additionsreaktion med dibrom)
- Fedt i chips (isolering med heptan - vejeøvelse)
- Krystalvand i kobber(II)sulfat
- Salt i chips - fældningstitrering
Indhold
Kernestof:
Fedtstoffer
Vi afslutter forløbet om plastik og starter på forløbet om chips.Til timen skal i læse teksten fra biotechacademy ned til afsnittet "Cis- og trans-fedtsyrer". Find ud af hvad et triglycerid er og hvad en mættet fedtsyre er og hvilke fødevarer der ind
Opgave om fedt og fedtsyrer 2v 2025.docx
Mættet og umættet fedt.pdf
Øvelse - Fedt i chips 2024.docx
Mængdeberegning - densitet, molmasse og stofmængde
Journalskabelon til fedt i chips.docx
Bestemmelse af krystalvand i kobber(II)sulfat.docx
Lightergas 2v 2025.docx
Hvis I ikke fik set hele videoen fra sidste gang skal I se den færdig inden timen.
image.png
kommentarer til opgave 2v kalium nitrat 2025.docx
Kig øvelsesvejledningerne fra sidste gang igennem (dvs læs dem og husk hvordan I lavede dem) og husk jeres resultater fra øvelserne.
Læs eller genlæs øvelsesvejledningerne fra d. 5 februar; "Bestemmelse af krystalvand i kobber(II)sulfat" og "Lightergas".
Stofmængdekoncentration og formel og aktuel koncentration
6 -Øvelse_Salt_i_chips.doc
På timen d. 24/2 ligger videoen med stofmængdekoncentration. Har I ikke fået den set færdig skal I se den til aktuel og formel koncentration ved tiden 10.45 og have styr på de to formler m=n*M og n=c*V.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Søde drikke
I forløbet har følgende været gennemgået:
- Syrer, baser og amfolytter, syrebasereaktioner med vand og neutraliseringsreaktioner
- pH begrebet
- Syrerbase titrering
- syrebase indikatorer
Eksperimentelt:
- små forsøg med søde drikke
- Kolorimetrisk titrering af monovalent syre og citronsyre i sportsvand
Indhold
Kernestof:
Syrer, baser og amfolytter | Kemi C - 17
Spørgsmål:Hvordan defineres en syre og en base og en amfolyt?Hvad sker der i en syrebasereaktionHvad er en stærk og en svag syre og en stærk og svag base?
Opgaver til simuleringen Acid base solutions.docx
pH-skalaen | Kemi C - 18
Hvad er pH?Hvad gør at pH er høj eller lav?Hvordan beregner man pH?Hvordan måler man pH?
Hvis I ikke har set det hele af de to videoer fra gymnasiekemi fra de sidste to timer skal I sørge for at få set dem.Til timen skal I vide hvordan man beregner pH i stærke syrer og baser og hvordan man måler pH.Beregn pH i 0,02 M saltsyre og skriv re
Søde drikke små forsøg.docx
Neutralisering og titrering | Kemi C - 19
Se de første 3 min og find ud af hvad en neutraliseringsreaktion er.
Ethansyre i eddike | Forsøg
Syrebase titrering af monovalent syre og på citronsyre i sportsvand 2v 2025.docx
Mobiltelefonen kemi c.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mobiltelefonen
I forløbet har følgende været gennemgået:
- redoxreaktioner - reduktion og oxidation
- Del reaktioner i redox-reaktioner
- Spændingsrækken
Eksperimentelt
- Mobiltelefonen forsøg 1 - afbrænding af magnesium
- Mobiltelefonen forsøg 2 - magnesiums plads i spændingsrækken
- Mobiltelefonen forsøg 3 - kobbers plads i spændingsrækken
- Mobiltelefonen forsøg 4 - dannelse af ioner med kobber og dibrom.
Indhold
Kernestof:
Mygind, Nielsen & Axelsen: Basiskemi C, Haase & Søns Forlag; sider: 173-177
Læsespørgsmål.Hvad er en redoxreaktion?Hvad betyder det at noget oxideres eller reduceres?
Læs siderne fra bogen og find ud af hvad spændingsrækken siger noget om. Se på figur 132 og tabel 22. Hvad siger de om magnesium og hvad siger det om kobber.Download vedhæftede fil "Forløb om mobiltelefonen magnesium og kobber kemi c 2025" og kig øve
Forløb om mobiltelefonen magnesium og kobber kemi c 2025.docx
Har I ikke læst siderne om spændingsrækken s. 175-177 skal I gøre det. Repeter også hvad molmasse og stofmængde og masse er.
opgaver redox og syre base.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
eksamen
Gennemgang af forsøg der kan blive taget op til eksamen.
Indhold
Kernestof:
I noten er der en liste over de forsøg I har lavet. Kig den igennem og skriv til mig hvis der er nogle bestemte af forsøgene I har brug for at repetere.I timen viser jeg jer et eksamensspørgsmål og gennemgår øvelserne og I får mulighed for at spørge
Eksamensspørgsmål ke c 2v 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895135462", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895135462", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895135462" }