Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Thomas Hecksher
|
Hold
|
2024 2x if (2x if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Websider - HTML og CSS
Model for hjemmeside: Indhold (HTML), Layout (CSS), Interaktion/dynamik (JavaScript)
Obs: dette forløb er udelukkende statiske sider uden JavaScript
Grundlæggende HTML-elementer (html, head, body, p, a, h1, ul, li, div, span, img, table)
Grundlæggende CSS (formatering af tekst, billeder og baggrund, positionering)
Avanceret CSS (flex-bokse til strukturel layout)
Øvelse: Portræthjemmesider af hinanden
Øvelse: Design af webshop
Projekt: Online guide (fx "livreddende førstehjælp")
eller
Projekt: Firmahjemmeside
Materialer:
Primært teori, interaktive øvelser og quizzer på:
https://www.w3schools.com/html/default.asp
https://www.w3schools.com/css/default.asp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Målgruppeanalyse og interaktionsdesign
Radikal og inkrementel innovation, opfinderhøjde, patenter og 4p-modellen
Målgruppeanalyse: Maslows behovspyramide, gallup-kompasset og minerva-modellen
Metoder til design af brugergrænseflader: struktur-diagrammer, flow-diagrammer, papirprototyper og wireframes
Metoder til vurdering af brugergrænseflader: inspektionstest og brugertest
Interaktionsdesign og gestaltlovene
Udviklingsmodeller: vandfaldsmodellen og iterativ model
Eksamensprojekter: (valgt ét)
Glosetræner
Online guide
Innovativt redesign af hjemmeside
Materiale:
Teori og øvelser fra kapitel 6 i Ken Mathiasen: "Informatik C"
Teori og øvelser fra Damhus et al "Informatik", https://informatik.systime.dk/?id=1050
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Programmering i Scratch og Python
Grundlæggende programmering med Python:
Variable, kontrolstrukturer, løkker og funktioner
Flow-diagrammer
Design af brugergrænseflade ved hjælp af papirprototyper.
Projekt: Vis tid til busafgang med LED-strips og Arduino-mikrocomputer
eller
Projekt: Vis coronasmittede/døde med LED-strips og Arduino-mikrocomputer
Materialer:
Primært teori, interaktive øvelser og quizzer på: https://www.w3schools.com/python/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Valgfrit projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og eksamensforberedelse
Repetitionsøvelser i Pythonprogammering
Repetitionsøvelser i HTML og CSS:
- Egedal News
- Egegym Memes
- Dart Vaders
- Biografhjemmeside
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895171054",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895171054",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58895171054"
}