Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Dea Storm Mikkelsen
|
Hold
|
2023 DA/n (1n DA, 2n DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Samtale fremmer forståelsen
Dette forløb har fokus på det sproglige perspektiv i danskfaget. Vi skal arbejde med analyse af samtale og kommunikation i både fakta- og fiktionstekster.
I forløbet skal vi blive kloge på begreberne:
Kommunikationssituation (simpel kommunikationsmodel samt det retoriske pentagram)
Front stage og back stage samt middle region og deep backstage
Face og facework
Effektivitets- og høflighedsprincipperne
Undertekst
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: De usårlige betjente? (værk 1)
I dette forløb arbejder vi med det mediemæssige perspektiv i danskfaget, idet vi undersøger, hvordan politibetjente og politiets arbejde fremstilles i to forskellige filmmedier; dokumentarserien "De usårlige betjente" og spillefilmen "Shorta".
Dokumentaren "De usårlige betjente" fungerer som værk, som vi dels arbejder med i timerne, og dels skriver en aflevering om. Spillefilmen fungerer som tematisk og genremæssig perspektivering.
Forløbets centrale begreber er:
Dokumentartyperne: observerende, dybdeborende og deltagende dokumentar
Argumentation; påstand og belæg
Appelformer: patos, etos og logos
Kildetyper: ekspert-, erfarings- og partskilder
Fakta og fiktion
Fiktionskoder
Autenticitetsmarkører
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Digtere i vores tid (værk 2)
I dette forløb arbejder vi med danskfagets litterære perspektiv. Forløbet rummer en introduktion til digtet som genre og til grundbegreber i digtanalysen.
I forløbet har vi særligt fokus på moderne digte skrevet i vores egn tid, og mens vi øver digtanalyse, skal vi samtidig undersøge, hvad digtene siger om vores tid.
Som en del af forløbet læser vi digtsamlingen Institutionaliseret af Haidar Ansari fra 2022 som værk.
Forløbets begreber er:
Prosadigt og lyrisk digt
Stemning og tone
Lyrisk jeg
Ydre verden
Sproglige figurer: gentagelse, modsætning
Sproglige billeder: metafor, besjæling, sammenligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Elsk mig! Køb mig!
I dette forløb arbejder vi med det mediemæssige perspektiv i danskfaget. Vi skal nemlig analysere reklamer. I forløbet har vi særligt fokus på, hvordan firmaerne benytter storytelling i deres reklamer for at påvirke modtagerne følelsesmæssigt og på måde få modtagerne til at kunne lide deres brand og købe deres vare.
I forløbet skal vi arbejde med disse begreber:
Blikfang
Storytelling
Målgruppe (gallups kompasmodul)
Reklametyper; poetisk, narrativ og oplysende reklame
Vi repeterer: kommunikationssituation, argumentation, appelformer samt filmiske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Det historiske drama
I dette forløb samarbejder vi med historie frem mod HO’en. Det fælles emne er de danske jøders flugt under 2. verdenskrig.
I historie arbejder I med de historiske omstændigheder og kilder fra perioden. I dansk ser vi på emnet gennem det historiske drama ”Fuglene over Sundet”.
I dansk kombinerer forløbet det mediemæssige og det sproglige perspektiv. Det mediemæssige perspektiv kommer i spil i en genremæssig analyse af ”Fuglene over sundet”. Det sproglige perspektiv kommer i spil i form af argumentation, da vi skal anmelde filmen og argumentere for vores holdning til filmen.
Forløbets begreber
- Det historiske drama
- Toulmins udvidede argumentationsmodel; påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning, gendrivelse
Desuden arbejdes til sidst i forløbet i dansk og i en række studietimer med akademisk opgaveskrivning og herunder især opgaveformalia.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Boost din læselyst
Vi afsætter to moduler til at varme op til "Sluk og læs!", hvor I hver uge har frilæsning på programmet. Det gør vi ved at se en dokumentar om 'litteraturens nytte' og ved at få besøg af nogle unge læseguider fra Læseforeningen, som vil lave guidede fælleslæsninger med jer i grupper.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Fra barnets perspektiv
I dette forløb arbejder vi med danskfagets litterære perspektiv. I forløbet skal vi arbejde med novelleanalyse og særligt med noveller, der forholder sig til verden via et barns perspektiv. Forløbet fokuserer især på nærlæsning med træning i at finde og forklare citater med fokus på effekten af virkemidlerne i teksten.
Forløbet vil introducere til grundbegreber i novelleanalysen som:
- Personkarakteristik (direkte og indirekte personbeskrivelse)
- Miljøkarakteristik (fysisk og socialt miljø)
- Komposition (tredelt komposition, vendepunkt, flash back, åben og lukket slutning)
- Fortæller (jeg-fortæller, alvidende, personbunden, observerende)
- Synsvinkel (indre og ydre, medsyn og bagudsyn)
- Sproglige billeder, ordvalg og konnotationer (metafor, besjæling, symbol)
Forløbets afsluttes med videoaflevering med mundtligt oplæg om én af forløbets tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8: I offentlighedens tjeneste (værk 3)
I dette forløb sætter vi fokus på det mediemæssige perspektiv i danskfaget, når vi analyserer og diskuterer nyhedsformidlingen, som den ser ud i tv og pressefotos.
I analyserne arbejder vi med DR's TV-Avisen som værk samt pressefotos, der udfordrer de etiske rammer for nyhedsformidlingen. I diskussionerne har vi dels fokus på god presseskik, og dels på mediers samfundsrolle i et demokrati.
Forløbet rummer desuden en introduktion til den debatterende artikel.
Forløbets centrale begreber:
- Mediers samfundsrolle
- Kritisk journalistik
- Nyhedskriterier
- Vinkling
- Kildetyper
- Filmiske virkemidler
- Fakta- og fiktionskoder samt autenticitetsmarkører
- Public service
- Presseskik
- Konsekvens- versus pligtetik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 9: På arbejde
I dette forløb retter vi blikket mod job og karriere, fordi I skal i praktik på forskellige arbejdspladser i uge 10.
I forløbet arbejder vi på tværs af to af danskfagets perspektiver; litteratur og medier, når vi undersøger, hvordan job og karriere fremstilles i forskellige typer af tekster.
Vi ser dels på, hvordan tekster fremstiller karriere og arbejde, og dels på, hvordan der til forskellige typer af jobs knytter sig etiske udfordringer og værdimæssige overvejelser. Som en del af forløbet skal vi også overveje, hvad der er vigtigt for os hver især i vores forestillinger om et godt liv med arbejde.
Forløbet afsluttes med, at I skriver en tekst med afsæt i oplevelser fra jeres praktikophold. I kan vælge mellem de genrer, vi arbejder med i forløbet; portrætartikel, novelle, dilemma-reportage.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10: Eksistentielle fortællinger
I dette forløb arbejder vi med det litterære perspektiv i danskfaget og denne gang især med fokus på fortolkning. Vi skal læse digte og noveller, der på forskellige vis tematiserer nogle af de store eksistentielle spørgsmål, der kan være i livet; ‘hvem er jeg?’, ‘hvor hører jeg til?’, ‘hvad er meningen med livet?’
Forløbet vil særligt fokuserer på litteratur, der tematiserer valget som eksistentielt grundvilkår i en moderne verden. Forløbet giver i forlængelse heraf en introduktion til grundbegreber i eksistentialismens tankegang:
- Frihed
- Valg/ikke-valg
- Ansvar
- Angst
- Mening/meningsløshed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 11: Druk
I dette forløb arbejder vi på tværs af de tre perspektiver i danskfaget, når vi skal undersøge, hvordan alkohol og druk fremstilles i forskellige medier og forskellige perioder.
I forløbet genbesøger vi argumentationsanalyse, novelleanalyse og filmanalysen, men vi har først og fremmest fokus på, hvordan tekster påvirkes af den tid, de bliver til i.
Forløbet introducerer til 1700-tallets oplysningstid, 1900-tallets socialrealisme og vores egen tids senmoderne individualisering. Med det afsæt ser vi på, hvordan alkoholindtagelse fremstilles i teksterne, og hvordan den fremstilling kan perspektiveres til tiden, teksten er blevet til i.
Forløbet vil desuden også lægge op til, at vi skal se på os selv og diskutere, hvad alkohol egentlig betyder i vores eget liv.
Forløbets begreber:
Oplysningstidens rationalisme
1900-tallets socialrealisme
Det senmodernes individualisering og accelerationssamfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 12: 90-års fødselsdag
Vi skal fejre vores egen 90-års fødselsdag! Men hvilke taler og sange håber vi at høre på sådan en dag? Det skal vi finde ud af i dette forløb, hvor vi skal blive klogere på lejlighedstalen og lejlighedssangen som genre – og derigennem hente inspiration til sange og taler, vi skal holde for os selv i skoleårets sidste modul, hvor vi fejrer vores 90-års dag.
Fagligt arbejder med danskfagets sproglige perspektiv, idet vi ser på talens og sangens genrekendetegn, kommunikationssituation, opbygning og sproglige virkemidler.
Forløbets begreber er:
- Genrerne lejlighedstale og -sang
- Det retoriske pentagram; afsender, modtager, emne, omstændigheder, sprog
- Appelformer: etos, logos og patos
- Semantisk skema
- Sproglige figurer: gentagelser, modsætninger
- Sproglige billeder: metafor, besjæling, sammenligning
- Ordvalg: adjektiver, konnotationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb 13: Værklæsning - fagpakke (værk 4)
I dette mini-forløb får I mulighed for at arbejde danskfagligt og selvstændigt med en selvvalgt dokumentar, der behandler et relevant emne i forhold til jeres fagpakke
Forløbet skal dels få jer godt i gang med fagpakkerne, og dels repetere dokumentaranalyse og den analyserende artikel som genre.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 14: Det moderne gennembrud (værk 5)
I dette forløb arbejder med det litterære perspektiv i danskfaget. Vi sætter fokus på litteraturen i det moderne gennembrud og undersøger, hvordan og hvorfor man skrev i perioden.
Som en del af forløbet arbejder vi med filmen "Du som er i himlen" som værk.
Forløbet fungerer som opvarmning til endnu SSO-lignende opgave, da vi i forlængelse af forløbet skriver en større skriftlig opgave om det moderne gennembrud og her træner opgaveproces, -struktur og formalia.
Forløbets centrale begreber er:
- Industrialisering og urbanisering
- Sædelighedsfejden
- At sætte problemer under debat - de tre k'er (kirke, køn og klasse)
- Realisme
- Kritisk realisme
- Impressionisme
- Social determination
- Social indignation
- Stille eksistenser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb 15: Skriftlighedsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb 16: Politikere på sociale medier
I dette forløb arbejder vi med både det mediemæssige og det sproglige perspektiv i danskfaget.
Vi skal undersøge, hvad der sker, når den politiske debat rykker fra de traditionelle medier til de sociale medier. Og vi skal diskutere, hvordan I som unge bedst engageres i den demokratiske samtale.
Det kræver, at vi dels repeterer vores viden om traditionelle medier fra forløb om dokumentar og tv-nyheder, og vi dels opbygger ny viden om sociale medier.
I analyserne ser vi dels på kommunikationssituationen på sociale medier, og dels på, hvordan sproglige og retoriske virkemidler benyttes i kommunikationen af politiske budskaber.
Forløbets centrale begreber er:
- Traditionelle medier; den fjerde statsmagt, gatekeeper, nyhedskriterier, presseskik, envejs- og massekommunikation
- Sociale medier; ekkokammer, gatewatcher, nye nyhedskriterier, flervejs- og netværkskommunikation
Analytisk ser vi på:
- Face og facework
- Backstage, frontstage og middle region
- Argumentationsmodellen
- Sproghandlinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb 17: Dyret i teksten
I dette forløb vender vi tilbage til arbejdet med analyse af noveller og har dermed igen fokus på danskfagets litterære perspektiv.
Forløbet rummer en introduktion til novellen som genre og til novelleanalysens grundbegreber. Forløbets novellesyn baserer sig på en klassisk opfattelse af novellen som en genre, der er bygget op om en central begivenhed, hvor irrationelle kræfter bryder afgørende ind i et menneskes liv. Forløbets tekster er kendetegnet ved, at et dyr spiller en central rolle i tekstens univers. Vi skal derfor især undersøge, hvilken symbolsk rolle dyret spiller i den enkelte tekst.
Forløbets begreber:
Komposition
Fortæller og synsvinkel
Personkarakteristik
Miljøkarakteristik
Symbolik
Den centrale begivenhed
I forløbet er indlagt skriftlighedsmoduler, hvor vi træner at skrive analyserende artikel uden adgang til internet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb 18: Døden
I dette forløb går vi tæt på romantikkens litteratur og fokuserer særligt på, hvordan døden fremstilles i romantikkens tekster. Vi perspektiverer dog også romantikkens tekster til mere moderne og senmoderne fremstillinger af døden.
Forløbet introducerer først og fremmest til romantikkens tilværelsessyn, mens perspektiveringen vil have fokus på, hvordan senere tider forholder sig til de religiøse forestillinger om døden i romantikkens tekster.
Fokus i læsningerne af teksterne er, hvordan døden fremstilles i teksterne, og hvordan den fremstilling kan perspektiveres til tiden, teksten er blevet til i. Desuden er der fokus på nærlæsning og i særlig grad brugen af sproglige virkemidler.
Forløbets begreber
- Harmonisk og splittet romantik
- Fornuft versus følelser, intuition og fantasi
- Højere guddommelig orden
- Ånden i naturen
- Sublime øjeblikke
- Digtergeni
- Splittelse og længsel
- Traditionelle og moderne digte
- Semantisk skema og konnotation
- Billedsprog: metafor, besjæling, sammenligning, symbol
- Sproglige figurer: gentagelse, modsætning, udråb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb 20: En Landbydegns Dagbog (værk 6)
I dette forløb dykker vi ned i St. St. Blichers En Landsbydegns Dagbog, som vi læser som vores sidste værk.
I læsningen har vi fokus på nærlæsning, og vi er særligt interesserede i personer, miljø, sprog og fortæller. Vi ser også på værket som helhed og undersøger komposition, genre og tema. I forhold til tema og fortolkning genbesøger vi grundbegreberne i eksistentialismen, som vi arbejdede med i forløbet ‘Eksistentielle fortællinger’.
Derudover perspektiverer vi og trækker tråde til værkets samtid og lærer om strømninger i romantikken som biedermeier og romantisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forløb 22: Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Forløb 21: Vold
I dette forløb arbejder vi på tværs af danskfagets tre perspektiver; litteratur, medier og sprog i en undersøgelse af fremstillinger af vold fra middelalderens folkeviser til nutidige fremstillinger af vold i dokumentar- og spillefilm. Vi slår også et smut forbi en form for indre vold; nemlig angsten i et par digte om dét. Undervejs øver vi litterær og sproglig analyse samt analyse af filmtekniske virkemidler. Vi repeterer argumentation ved se på debatindlæg og selv argumenterer for holdninger til vold på film. Desuden arbejder vi kreativt ved at fortolke folkevisen i genrerne dokumentar, nyhedsindslag samt reklame.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021155213",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021155213",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021155213"
}