Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kristine Hundrup
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 At samtale
Titel 2 At skrive en verden frem
Titel 3 Krig
Titel 4 Skriftlighedsforløb: Klar til HO
Titel 5 De usårlige betjente?
Titel 6 Parat til Praktik
Titel 7 SpROgLeG
Titel 8 Argumentation og retorik
Titel 9 Det Moderne Gennembrud
Titel 10 Skriftlighedsforløb (DO)
Titel 11 Man skulle nok have været der - værklæsning
Titel 12 Debatterende artikel
Titel 13 Nyhedsjournalistik og Fake News
Titel 14 Forbrydelser i danskfaget
Titel 15 SoMe
Titel 16 Mennesket og naturen
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 At samtale


I dette sproglige forløb arbejder vi med samtalens svære kunst - både på skrift og i tale.
I forløbet introduceres eleverne for følgende begreber og teorier: kommunikationssituation, sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincipper (og brud på dem), facework, frontstage-backstage, undertekst.

Faglige mål og kernestof:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering


Baggrundsmateriale:
Birgitte Darger m.fl: ”Begreb om Dansk”, s. 83-87
Anna Marie Lassen: ””Sprog i Brug”, afsnit om Facebegrebet

Analyserede tekster:
- To klip fra ”Blinkende Lygter” (Arne Taler med en ko og Ove Ditlevsen)
- Dr, ”Alt for Kliken”, sæson 1 afsnit 3. (2019)
- Helle Helle: ”En Stol for lidt” fra Rester (1996)
- Thomas Korsgaard, ”Diskretionslinjen” fra Tyverier (2019)
- Klip fra Landmand søger Kærlighed og X-factor
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 At skrive en verden frem

I dette forløb undersøger vi de verdener, som gode historier inviterer os ind i. Vi skal blive kloge på, hvordan forfatterne skriver, så bogens flade bogstaver bliver til stemningsfulde billeder i læserens hoved.
Vi skal med fire gode tekster rejse til fremmede verdener, møde nye mennesker og se på, hvordan både fremtid, fortid og nutid kan skrives frem i en fiktiv tekst.
Vi skal også lade os inspirere af forfatterne og selv skrive historier, der bringer os ind i nye verdener.

Centrale begreber:
- Fakta-fiktion
• Miljøkarakteristik: fysisk og socialt miljø
• Personkarakteristik
• Komposition: klassisk tredeling og fragmenteret/opbrudt komposition
• Fortællertyper: jeg-fortæller, alvidende fortæller, tredjepersonsfortæller
• Synsvinkel: indre og ydre synsvinkel
• Ordvalg (udbygget med denotation og konnotation)


Kernetekster:
Uddrag af "Fagre nye verden" af Aldous Huxley, 1932
"Far og jeg" af Pär Lagerkvist, 1924
"Patienten" af Peter Seeberg, 1962
"Jeg vælger Valencia" af Tine Høeg, 2015

Baggrundmateriale:
Darger, Birgitte m.fl: afsnit om fortæller og synsvinkel og fortællingens struktur i "Begreb om Dansk", systime
Schultz Larsen, afsnit om tredelte komposition i "Håndbog til Dansk", systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Krig

Danmark er i dag og har flere gange igennem tiden været en krigsførende nation. Det sætter og har sat sine spor i litteratur og kunst, hvor man søger at undersøge krigens væsen. Hvordan har danske kunstnere gennem tiden forholdt sig til krig? Hvad kan kunst og litteratur i forhold til vores indsigt i og fortolkning af krig?
Dette forløb fungerer som optakt til elevernes historie-opgave, og der sættes fokus på emnet krig ved at analysere og fortolke en række værker gennem litteraturhistorien, som illustrerer dansk kunsts mangfoldige måder at forholde sig til krig og soldater.

Faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Kernestof:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
- tekster fra 2000-tallet
- Kanonforfattere: Ludvig Holberg, N.F.S. Grundtvig, Martin Andersen Nexø,
- litteraturanalyse og -fortolkning
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Arbejde metodisk med:
Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Tekster gennem kreative skriveprocesser.


Materiale
Ludvig Holberg: ”Krig mellem Leoparder og Tigre”, 1751 (oplysningstid) (KANON)
Johannes Ewald (1779): "Kong Kristian stod ved højen mast" (enevælde)
N.F.S Grundtvig: "De Snekker mødtes..." (nationalromantik) (KANON)
Martin Andersen Nexø: "Brodermorderen" (1. verdenskrig, realisme) (KANON)
Lars Husum: ”Jeg er en hær”, 2010 (uddrag)
”Intet nyt fra Vestfronten” (instr. Edward Berger), 2022. Den første halve time.
”Under Sandet” (inst. Martin Zandvliet”), 2015 (VÆRK)
Dr. ”Min Krig” afsnit 1, 2014
Malerier fra 1. verdenskrig: "Gassed" og "La Mitrailleuse"

Baggrundsmateriale:
Peter Nielsen, 31. okt. 2015, Information. "Krigen rammer også altid litteraturen"
Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads: ”Nationalromantikken” i Brug litteraturhistorien. Systime, 2017
Larsen, Ole Schultz: ”Håndbog til Dansk” s. 223-227 om dokumentargenren, Dansklærerforeningen
Om filmiske virkemidler: billedbeskæring, lyd, suspense på filmcentralen.dk.
Carlsen, per Juul: "Anmeldelse: Et spark i skridtet på Den danske Nationalfølelse", dr.dk. 3. dec. 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 De usårlige betjente?

I dette forløb arbejder vi med det mediemæssige perspektiv i danskfaget, idet vi undersøger, hvordan politibetjente og politiets arbejde fremstilles i to forskellige filmmedier; dokumentarserien "De usårlige betjente" og spillefilmen "Shorta".

Dokumentaren "De usårlige betjente" fungerer som værk, som vi dels arbejder med i timerne, og dels skriver en aflevering om. I forløbet introduceres eleverne derfor for dokumentarens genretræk samt basale filmiske virkemidler. ”Shorta” fungerer som tematisk og genremæssig perspektivering.
I forbindelse med uge 6 rundes forløbet af med at vi hører og arbejder med afsnit 4 af podcasten ”En beklagelig fejl”.

Forløbets centrale begreber er:
Dokumentartyperne: observerende, dybdeborende, deltagende, dramatiserende dokumentar
Appelformer: patos, etos og logos
Kildetyper: ekspert-, erfarings- og partskilder
Fakta og fiktion
Fiktionskoder og faktakoder

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Materiale:
Dr, ”De usårlige Betjente”, 2020
”Shorta” (instr. Frederik Louis Hviid, Anders Ølholm), 2020
Dr, ”En beklagelig fejl”, ep. 4, 5. marts 2023

Baggrundsmateriale:
Darger, Birgitte m.fl: ”Appelformer” i Begreb om Dansk, Systime
Larsen, Ole Schultz: Afsnit om fakta- og fiktionskoder og dokumentartyper i Håndbog til Dansk, Systime

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Parat til Praktik

Dette forløb fungerer som optakt til PP2, hvor de skal i praktik på en arbejdsplads.

I forløbet arbejder vi på tværs af danskfagets perspektiver og undersøger, hvordan job, karriere og arbejdspladser fremstilles i forskellige typer af tekster: litteratur, portrætartikler, tv-dokumentarer, sociale medier.

I forløbet arbejder vi også med kommunikationsanalyse og undersøger, hvorledes virksomheder og arbejdspladser iscenesætter og markedsfører sig selv på SOME. Som afslutning på forløbet og praktikken skal eleverne udarbejde et opslag på de sociale medier. Dermed får eleverne også indblik i danskfagets studie- og karriereforberedende formål.

Centrale begreber:
- Den simple kommunikationsmodel
- Multimodalitet (der kan uddybe og udvide hinanden)
- Sproghandlinger

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes,

Læste tekster:
Thomas Korsgaard: "Jeg Ringer Fordi" i Tyverier, 2019
Anne Guldager: "Som at komme hjem". FOA SOSU den 25.01.2024
Martin Flink: Fra Svaneke til New York. Jyllands-Posten, 02.04.14.
Opslag fra Københavns Professionshøjskoles Instagram, 3. juli 2023
Instagram-opslag op @desonic.dk, 12. maj 2023
Dr, "Løvens Hule - velkommen til virkeligheden" s. 3. ep. 3. 2022
Dr. "Ditte Hansen har en plan - rød alarm på gul stue", s. 1, ep. 3. 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 SpROgLeG

Forløbsbeskrivelse
Nogle tekster er skrevet på en mærkelig måde. Det kan umiddelbart gøre dem svære at forstå. Og det kan gøre dem endnu sværere at analysere. Og mange har nok siddet i en dansktime og spurgt sig selv: Hvorfor ikke bare sige det, som det er? Hvorfor sige det på sådan en mærkelig måde?

I dette forløb skal vi undersøge tekster, der leger med sproget med udgangspunkt i lige netop den slags spørgsmål. Hvorfor er teksten skrevet på lige præcis dén måde? Hvad er det, der gør teksten mærkelig?

Forløbet kombinerer det litterære og det sproglige perspektiv i danskfaget ved at sætte fokus på det element i litteraturen, der handler om sprogleg.  I arbejdet med teksterne vil vi komme omkring, hvilken rolle ordklasser, semantiske skemaer, syntaks, stilniveau samt mundtligt og skriftligt sprog spiller for tekstens leg med sproget og vores forståelse af dens indhold. Derudover vil eleverne også selv få lov til at lege med sproget i kreative skriveøvelser.
I forløbet har der også været et mindre fokus på grammatik og sproglig korrekthed på sætningsniveau.


Formål
-At kunne iagttage og beskrive teksters brug af substantiver, adjektiver, syntaks, semantiske skemaer og stilniveau
-At kunne bruge sproglige iagttagelser som afsæt for en analyse og fortolkning af skønlitteratur
-At få viden om og kunne beherske skriftsprogets normer for korrekthed


Skønlitterære tekster:
Rudolf Broby Johansen: ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT” fra Blod (1922)
Jørgen Leth: “Jeg havde vundet” fra Sportsdigte (1967)
Christina Hagen: ”På den græsk ø” fra White Girl (2012)
Caspar Eric: uddrag fra “jeg går ud på badeværelset” (2014)
Schack Staffeldt: “Lina” (1808)
Cecilie Lind: ”Frøfrustreret prinsessesuk” (2012)

Baggrundslæsning:
Om stilniveau i Bøndergaard, Anne (red.): Textanalyse. Systime, 2014.
Om substantiver, adjektiver, semantisk skema og syntaks i Ewald, Mette & Rikke Taber: Lyrik – når sproget spiller. Systime, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Argumentation og retorik

Indhold:
Eleverne har arbejdet receptivt og produktivt med kunsten at overbevise andre - i taler, læserbrevet/kronikker og i kampagnefilm.
Vi har arbejdet med:
- Toulmins argumentationsmodel
- Argumenttyper og -kneb
- Ciceros kommunikationsmodel, det retoriske pentagram
- Appelformer
- Talegenrer
- Sproglige figurer og billedsprog
- Ordvalgsargumenter og konnotation
- Nonverbal kommunikation/fremførsel
- Kampagnefilm (kommercielle og ikke-kommercielle)
- Gallups kompasmodel
- Blikfang i kampagner

Faglige mål:
- Anvende centrale mundtlige og skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Primærtekster
Taler:
- Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene i Oslo og Utøya, 24. juli 2011 https://www.xn--rst-0na.dk/talearkiv/mindetale-efter-angrebene-i-oslo-og-utoya/
- Kronprins Frederiks tale ved Dronningens 50-års jubilæum
- Tessas nytårstale i Deadline, 1. jan. 2021
- Filmklip: Christians tale i ”Festen”, Thomas Vinterberg, 1998

Debatindlæg og læserbreve:
- Stefan Z. Adeler: ”Forfærdeligt med curling-børnemagt”. 4. juli 2017 Ekstra Bladet.
- Nicoline Bruun Larsen: ”Jeg kan da ikke spise kold kødsovs”, 3. okt. 2017, Jyllands Posten
- ANNIKA LYKKE EILERSEN HANSEN ”Debat: TikTok er en ven, jeg hader”, 25. april 2023 Politiken,

Kampagnevideoer på youtube:
- Rådet for sikker trafik: Kør bil, når du kører bil - "kom ud af din boble”
- Miljøstyrelsens kampagnefilm, maj 2018: https://www.youtube.com/watch?v=ztRCHImQ2FU
- Plan børnefonden: Er du en del af planen? (Den med Lars Ranthe)
- Kræftens Bekæmpelse: ”pølsepresser du mig nu-nejet”
- Call me: "Tal ordentligt - det koster ikke noget"
-Folketingets EU-valgkampagne Voteman her: https://www.dr.dk/nyheder/politik/valg/ep14/dokumentation-gaar-folketingets-valg-video-over-stregen

Baggrundsmateriale:
Larsen, Ole Schultz: ”Håndbog til dansk”. Systime ibog. Kapitel om talegenrer og det retoriske pentagram.

Marianne Johnsen og Bodil-Marie Gade: Grundbog i retorik - at vise og overbevise, Systime 2017. Afsnit om Toulmins model

Lærerudarbejdet side om argumenttyper og argumentationskneb/fejltyper.
Lærerudarbejdet ark om sproglige figurer og billedsprog - baseret på afsnit i ”Håndbog til Dansk”

Klip fra Detektor (DR) om personangreb. På youtube.

Barbara Illum, Rune Kastberg Søndergaard: "Textur – Tekstarbejde i dansk", afsnit om kampagnevideoer

Birte Ravn Østergaard mfl.: ”Gallup Kompas” i Marketing - en grundbog i afsætning. Systime, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det Moderne Gennembrud

Dette forløb har introduceret til periodens træk og vigtigste forfattere. Vi har undersøgt, hvordan perioden opstod, dens livssyn, de vigtigste temaer (de tre k’er: køn, klasse, kirke) samt skrivestilene realisme, naturalisme og impressionisme, og vi har analyseret skønlitterære tekster med henblik på at perspektivere dem til perioden. I forløbet arbejdede vi også med sædelighedsfejden og trak tråde til køns-debatten i dag.
I forløb indgik også værklæsning af Strindbergs drama: "Den Starkare", og i analysen af den anvendte vi teorier og begreber fra samtaleanalyse.
Efter forløbet skrev eleverne DO i forløbet.

Faglige mål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

kernestof:
- tekster fra realisme
- litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
- Kanonforfattere: Pontoppidan, Bang

Tekster, vi har læst og analyseret:
Henrik Pontoppidan: ”En stor dag”
Amalie Skram: ”Constance Ring” – kapitlet om Constances besøg hos præsten
Herman Bang: ”Den sidste Balkjole”
August Strindberg: ”Den stærkeste” (VÆRK)
Uddrag af Tessas nytårstale i Deadline, 2021. (fra 00:30-1:30)
Maleri: Erik Henningsen: "Summum jus, summa injuria. Barnemordet" (1886)

Baggrundstekster:
Barbara Kjær-Hansen m.fl. ”Det Moderne Gennembrud, ”Livssyn og syn på litteraturen”, ”Naturalisme”, ”Henrik Pontoppidan”, ”Herman Bang”, ”Amalie Skram” fra Litteraturhistorien på Langs og på Tværs, Systime

Anette Hauge Nielsen m.fl. ”Dramagenren” i Dansk på ny, Systime, ibog.

Lærerudarbejdet powerpoint om kønsroller og sædelighedsfejden.

Maria Runøe Møller: ”Undersøgelse viser stor forskel i synet på drenge og pigers sexliv”, tv2.dk, 26. juni 2018

Ole Schultz Larsen: "Høflighedsprincipperne", "Facework", "Undertekst", fra Håndbog til Dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=210&L=0#c645

Videoer:
Rather Homemades video om Det Moderne Gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus

Søren Vrist Christensen: "Impressionisme og Herman Bang", https://www.youtube.com/watch?v=G6Ulq2u4iIc&t=1s

Greve Bibliotek, ”Klassisk Dansk – Amalie Skram”, https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM

Dr, ”Øgendahl og de store forfattere”, DR, afsnittet om Henrik Pontoppidan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Skriftlighedsforløb (DO)

Som optakt til DO'en trænes eleverne i den videnskabelige opgave og akademisk opgaveskrivning, og i at skrive en danskfaglig analyse.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt.
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Man skulle nok have været der - værklæsning

I dette forløb har vi læst og analyseret Thomas Korsgaards roman: ”Man skulle nok have været der”. I analysen har vi især haft fokus på: personkarakteristik, miljøkarakteristik, fortæller, fremstillingsformer og tema. Vi har også anvendt metoder og begreber fra kommunikationsanalysen, idet vi har analyseret sproghandlinger, nonverbal kommunikation og undertekst i et par af kapitlerne.
Derudover er eleverne også blevet introduceret til autofiktion, og vi har kigget på værket som et eksempel på det.

Materiale:
-Thomas Korsgaard: ”Man skulle nok have været der”, 2021
-Michelle Hoxer: ”Fik kontrakt som teenager: Nu afslutter 26-årig bestseller-forfatter hypet trilogi”, dr.dk, 28. maj 2021
-Interview med Thomas Korsgaard om Man skulle nok have været der – video fra Litteratursiden
-Sider om personkarakteristik, miljø, fortæller og fremstillingsformer fra ”Håndbog til Dansk”
-Lærerudarbejdet powerpoint om autofiktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Debatterende artikel

Skriftlighedsforløb med fokus på den debatterende artikel, som eleverne introduceres og trænes i at skrive.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Nyhedsjournalistik og Fake News

I dette forløb har eleverne arbejdet med nyhedsjournalistik (på skrift), og hvad der kendetegner den. Eleverne er blevet introduceret til: nyhedstrekanten, nyhedskriterierne, tilstræbt objektivitet, vinkling, kildetyper, det journalistiske sprog, presseskik/etik.
Eleverne har fået en kort historisk oversigt over nyhedsjournalistikkens udvikling fra partipressen til i dag, men forløbet har primært haft fokus på nyhedsformidlingen i dag, herunder Fake News og de sociale mediers indflydelse på nyhedsjournalistikken.
I forløbet har vi arbejdet med både den klassiske nyhedsartikel, reportagen, fake news og pressebilleder.

Faglige mål
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
• forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.

Primærtekster:
- ”Øjenvidne: Jeg har aldrig oplevet noget lignende”, Politiken 6. feb. 2023
- ”Mindst 25 dræbt i nye luftangreb i det nordvestlige Syrien” AF Laura Kirkebæk-Johansson, DR.DK, 2. DEC.
- ”Fadæsen fortsætter: 'Robinson'-finalen er væk” AF Christian Mejdahl Buhl, 2. dec. Ekstrabladet.dk
- Poul Erik Andersen, ”Så vidt er det kommet: Nu er kun lidt over halvdelen af indsatte i danske fængsler og arresthuse etniske danskere...”, Denkorteavis.dk, 20. nov. 2024
- Mads Vestergaard: ”Flere og flere migranter krydser Middelhavet på 'verdens farligste migrantrute'” fra Dr.dk d. 12. APR. 2023
- Jespersen og Pittelkow: ”Strøm af illegale migranter skaber meget farlig situation i Europa – Italien i undtagelsestilstand”, fra Denkorteavis.dk 12. april 2023
- Uddrag af: »Det gælder om at drikke de nye fra 1.g så stive som muligt« af Olav Hergel, Politiken 13. aug. 2022
- ”18 unge måtte observeres af samaritter ved puttefest” i Berlingske, d. 13. august 2022
- Elevernes selvvalgte pressefotos fra konkurrencen ”Årets Pressefoto 2023”: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE16897404/her-er-vinderne-af-aarets-pressefoto-2023/

Baggrundslitteratur
Mimi Olsen, Anette Hauge, Jan Aasbjerg: kapitler om ”Nyhedskriterierne” og nyhedstrekanten og ”Dansk mediehistorie og historien om objektiviteten”, ”Forskel på Vinkling og Holdning”, ”Fake News” i Dansk i Tiden, Systime ibog. 2023

Ole Schultz Larsen: ”Det journalistiske sprog” i Håndbog til Dansk, Systime ibog, https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c705

Jan Aasbjerg, ”Den klassiske Reportage” fra https://www.gymdansk.dk/den-klassiske-reportage.html

Video om vinkling fra ”Avisen i undervisningen: ”https://www.youtube.com/watch?v=l4HURoBPaJs

Pressenævnet: ”Retningslinjer for god presseskik”, https://www.pressenaevnet.dk/retningslinjer-for-god-presseskik/

Dokumentar: Dr: ”Ryd Forsiden” afsnit 1

Dr, Genstart (podcast): ”Intet Klikker som Kirkerup”, 5. juni, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forbrydelser i danskfaget

I dette forløb har vi arbejdet med forbrydelser. Vi har primært undersøgt, hvordan forbrydelser fremstilles i litteraturen. Forløbet startede med et fokus på krimigenren indenfor både film, tv og litteratur, hvor vi undersøgte genrens historie, dens typiske genretræk og de forskellige undergenrer inden for krimien. Derefter undersøgte vi fremstillingen af drab og vold i en Folkevise, i et ekspressionistisk digt og i Haidar Ansaris digtsamling ”Institutionaliseret”, som vi læste som værk. I forløbet har vi også set på, hvordan danskfagets sproglige metoder bruges til at opklare forbrydelser, idet eleverne er blevet introduceret for retslingvistikken.

Forløbet har således berørt alle tre perspektiver, men det litterære perspektiv har været det bærende.

Faglige mål:
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Primærtekster - litteratur:
Haidar Ansari: ”Institutionaliseret”, 2022 (VÆRK)
Klaus Rifbjerg: ”Gentagelsen” fra Ud&Se maj 2011
Tom Kristensen: ”Det Blomstrende Slagsmål”, 1920
Edgar Allan Poe: ”Hjertet der sladrede”, 1843
Steen Steensen Blicher: ”Præsten i Vejlbye”, 1829 (uddrag)
Folkevise: ”Hr Ebbes Døtre”

Primærtekster - levende billeder:
Anslaget (de første 11 min) til ”Broen”, s. 1, ep. 1, 2011
Mikkel Nørgaard (instr.): ”Kvinden i Buret”, 2013

Sekundærlitteratur:
Lærerudarbejdede powerpoints om: krimiromanens kendetegn, modernisme og
ekspressionisme og tendenser i nyeste tids litteratur. + om semantiske skemaer.

"Filmiske Virkemidler", "Lyrik", "Billedsprog" i Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk,  https://hbdansk.systime.dk/?id=222  
https://hbdansk.systime.dk/?id=188

"Digtgenren" fra Litteraturportalen

Ark med oversigt over sproglige figurer og billedsprog.

”Krimiromanens 10 bud”

Filmcentralen: ”Genreanalyse af kriminalfilm”, https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genreanalyse-af-kriminalfilm

Filmcentralen: "Suspense og surpise", https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/suspense-og-surprise  

Bomann, Nils: ”Jagten på en gerningsmands profil, Tv2.dk, 7. dec., 2009

Interview med Haidar Ansari, Tv2 Kosmopol, https://www.youtube.com/watch?v=ny5v1V9BdQU

Ørsted, Jacob: ”Knivstik og kokain: Teksterne er et skrækindjagende vindue at kigge ind ad”, Berlingske, 23. marts 2022

Lasse Marker: ”Når kriminelle bliver kunstnere, følger der et særligt udgiveransvar med”, Altinget.dk, 29. marts 2022

Video + podcast:
Søren Vrist Christensen: ”Folkeviser – dansk litteratur”, https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8

”Hvorfor er vi vilde med krimi på TV", TVTVTV, DR2, 09.01.2012.

Podcast: "Kraniebrud: Trusselbrevets DNA", Radio IIII, 8. juni 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 SoMe

I dette forløb har ud fra det sproglige og mediemæssige perspektiv undersøgt forskellige aspekter af sociale medier. Vi har med et sprogligt perspektiv analyseret kommunikationen på de sociale medier vha. begreber og teorier fra kommunikationsanalysen: sproghandlinger, høflighedsprincipper og facework.
Inden for det mediemæssige område har vi undersøgt selvfremstillingen og identitetsdannelsen på de sociale medier, herunder brugen af autenticitetsmarkører og fiktionalisering.
Vi har i forløbet desuden kigget på de sociale mediers indflydelse på mennesket samt algoritmer, datahøst og overvågning på nettet.
Forløbet blev afsluttet med en værkanalyse af en instagramprofil, der var relateret til elevernes fagpakke.

Faglige mål
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber

Primærtekster:
”De dyre piger”, sæson 1, afsnit 2. DR
”Bag om Kemoland-dagbogen”, DR
Karoline Gjelstrup Nielsen: ”Jeg bruger mange timer på sociale medier - det kan jeg ikke se et problem i”, i Ugeavisen Sønderborg, 13 feb. 2022
Diverse profiler på Sociale Medier + kommentarspor.

Sekundærtekster
Rangvid, Mads og Mimi Sørensen: Perspektiver i Dansk, Dansklærerforeningens Forlag, 2019. Kapitlerne: ”På de sociale mediers scene” og ”Facework på nettet”

Larsen, Ole Schultz: Håndbog til Dansk, Systime ibog. Afsnit om Toulmins Argumentationsmodel.

Skema over Geoffry Leechs høflighedsprincipper. Fra ”Dig og Digital Dannelse” af Jan Aasbjerg Petersen

”Algoritmernes skjulte virkelighed”, ”Kunstig Intelligens ”Overvågning og Frihed” fra Mischa Sloth Carlsen: ”Sociale medier og virkelighedsopfattelser”, Praxis Forlag, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Mennesket og naturen

I dette forløb bruger vi danskfagets forskellige metoder til at undersøge naturen nærmere. Vi arbejder med, hvordan vi mennesker fremstiller og anvender naturen i forskellige genrer fra Romantikken og frem til i dag. Forløbet har både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv.
Forløbet starter med at undersøge Romantikkens natursyn, særligt universalromantikkens. Til sidst i forløbet introduceres eleverne kort til økokritikken.

Kernestof: I forløbet arbejdes der med:
• litteraturanalyse og -fortolkning.
•anvendelse af relevante litterære metoder.
•litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer.
•sproglig analyse, fortolkning og vurdering.
•retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
•medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler.
- Kanonforfattere: H.C. Andersen, Adam Oehlenschläger, Joh. V. Jensen


Vi har læst og arbejdet med følgende tekster i forløbet:
- H.C. Andersen ”Nattergalen” (1844)
- Adam Oehlenschläger: ”Morgenhimmel” (1802)
- Johannes V. Jensen: ”Fusijama” (1907)
- The Rain, s. 1, ep. 1 - de første 9½ min. Netflix (2018)
- Tale af Greta Thunberg ved Folkets Klimamarch (2019)
- Conversation International: ”Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Earth | Conservation International (CI)”, 2014. På youtube.
-Peter Adolphsen: ”Jorden taler til mennesket”, fra Små Historier 3, 2020
- Udvalgte malerier fra Romantikken.

Baggrundsmateriale
- Mischa Sloth Carlsen og Maja Bødtcher-Hansen: ”Periodenoter - Romantikken” i Med tiden – et litteraturhistorisk overblik, Systime 2012 (s. 149-151)
- Anette Hauge Nielsen m.fl. ”Eventyr” i Dansk på ny, Systime, ibog.
- Video: Søren Vrist Christensen: ”Romantikken og universalromantikken”, 20/4-2019 på youtube
- Lærerudarbejdet powerpoint om Økokritik baseret på kapitlet ”Økokritik” i De seneste fem års litteratur af Katrine Haaning m.fl., Systime ibog
- ”Skøn natur versus sublim natur”, ”Tre forskellige natursyn”, ”Romantikkens natursyn” fra https://www.blivgladinaturen.dk/sk%C3%B8nheden-i-naturen-fagtekster  
- ”Hans Fink fortæller om natursyn gennem tiden”, Københavns Museum, https://www.youtube.com/watch?v=MspVir4Qr04  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Repetition

I dette forløb repeterer vi nogle af de metoder, teorier og begreber, vi har arbejdet med i de sidste to års danskundervisning: genrer, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, retorisk analyse, sproglig-stilistisk analyse og litterær analyse.

Primærtekster:
• Martin A. Hansen: ”Agerhønen”, 1947 (kanon)
• Karen Blixen, ”De Blå Øjne”, 1942 (kanon)
• Michael Strunge, ”Livets Hastighed” fra Livets Hastighed, 1978
• Janus Metz, ”Armadillo”, min. 00.00-9.30

Baggrundsmateriale/lærebøger:
• Anette Hauge Nielsen m.fl. ”Digt” i Dansk på ny, Systime, ibog.
• Ole Schultz Larsen. ”Dokumentarfilm”, ”Komposition”, ”Fortæller”, ”Fremstillingsformer”, ”Tid og Miljø”, ”Billedsprog” i Håndbog til Dansk, Systime, ibog.

Uddrag af Dr, "Helt Lyrisk" afsnit 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer