Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Kirstine Frandsen, Britt Eriksen, Signe Kærgaard Andersen
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Kommunikationsanalyse
I dette forløb arbejder vi med det sproglige perspektiv i dansk.
Med afsæt i kommunikationsanalyse undersøger vi, hvordan vi kommunikerer med hinanden, og hvordan vi forhandler og skaber relationer gennem og med sproget.
I forløbet arbejder vi med følgende begreber:
Kommunikationsanalyse
Sproghandlinger
Facework
Høfligheds- og samarbejdsprincipper
Frontstage og backstage
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 At skrive verden frem
I dette forløb undersøger vi de verdener, som gode historier inviterer os ind i.
Vi skal blive kloge på, hvordan forfatterne skriver, så bogens flade bogstaver bliver til tredimensionelle og stemningsfulde billeder i læserens hoved.
Vi skal med fire gode tekster rejse til fremmede verdener, møde nye mennesker og lade os smitte af teksternes stemning. Med de fire historier ser vi på, hvordan både fremtid, fortid og nutid kan skrives frem i en fiktiv tekst.
I forløbet arbejder vi også med faglig argumentation og med citatteknik. Vi træner at finde relevante steder i teksten, som vi kan bruge til at begrunde vores oplevelser af teksterne med. I denne forbindelse introduceres også citatburgeren.
Vi skal også lade os inspirere af forfatterne og selv skrive historier og bringe hinanden ind i nye verdener.
Forløbets begreber:
Ordvalg
Komposition
Personkarakteristik
Miljø
Fortæller og synsvinkel
Forløbets tekster:
Aldous Huxley: Fagre nye verden (romanuddrag, 1932)
Peter Seeberg: Patienten (novelle, 1962)
Pär Lagerkvist: Far og jeg (novelle, 1924)
Tine Høeg: Jeg vælger Valencia (novelle, 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Fremstillinger af krig (VÆRK 1)
I dette forløb samarbejder vi med historie frem mod HO’en. Det fælles emne er de danske jøders flugt under 2. verdenskrig.
I historie arbejder I med de historiske omstændigheder og kilder fra perioden. I dansk ser vi på emnet gennem den filmiske dramatisering af ”Fuglene over Sundet”.
I dansk beskæftiger vi især med det mediemæssige og det sproglige perspektiv.
Det mediemæssige perspektiv kommer i spil i en analyse af filmens dramaturgi + af hvorledes de filmiske virkemidler skaber stemning og understøtter filmens fortælling.
Det sproglige perspektiv kommer i spil i form af argumentation, da vi skal anmelde filmen og argumentere for vores holdning til filmen.
Derudover arbejder vi kort med det litterære perspektiv og læser "Brodermorderen" af Martin Andersen Nexø & "Mellem Tigre og Leoparder" af Ludvig Holberg. Her undersøger vi, hvorledes de to tekster på hver sin måde forholder sig kritisk til krig.
"Fuglene over sundet" læses som værk.
Forløbets begreber
- Filmiske virkemidler: beskæring, lyd, lys
- Toulmins udvidede argumentationsmodel; påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning, gendrivelse
Desuden arbejdes til sidst i forløbet i dansk og i en række studietimer med akademisk opgaveskrivning og herunder især opgaveformalia.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Skriftlighedsforløb
Arbejde med skriftlighed i forbindelse med HO.
I studietimer og i Dansk har vi i øvrigt set 1. afsnit af "Kunstens skjulte kræfter" i forbindelse med besøg fra Læseforeningen, hvor vi deltog i fælleslæsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 argumentation og retorik
I dette forløb arbejder vi igen med det sproglige perspektiv. I forløbet undersøger vi med nedslag i forskellige taler, hvorledes afsenderen prøver at overbevise sin modtager, ligesom vi selv skal forsøge at skrive og holde en overbevisende tale.
Forløbets begreber:
Toulmins udvidede argumentationsmodel
Appelformerne
Det retoriske pentagram
Disposition: herunder også kravene til indledning, sagsfremstilling, argumentation & afslutning
Talegenrer: den informative, den politiske, lejlighedstalen
Sproglige billeder: metafor, sammenligning, symbol
Sproglige figurer: anafor, trikolon
Ordvalg + konnotation & denotation
Nonverbal kommunikation
I forbindelse med forløbet skrives og holdes en tale om en selvvalgt emne inden for AI. Her gives tid i undervisningen til at arbejde med brainstorm, grundig research og med at skrive noter til talen ud fra Ciceros pentagram.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Arbejdsliv
I dette lille forløb forbereder vi os på PP2 ved at zoome ind på arbejdspladsen.
Vi repeterer vores kommunikationsanalyse og sproghandlingsanalyse fra første forløb og undersøger, hvorledes virksomheder og arbejdspladser iscenesætter og markedsfører sig selv på SOME. I den forbindelse introduceres følgende nye begreber:
Modalitet & Multimodalitet + modaliteter, der udvider hinanden & modaliteter, der uddyber hinanden.
Derudover kigger vi nærmere på portrætartiklen som genre, da I skal skrive en portrætartikel af en medarbejder eller leder, som I møder i praktikken. I forbindelse med portrætartiklen skal alle lave et lille interview med den portrætterede under praktikperioden.
Vi runder forløbet af med at læse Asta Olivia Nordenshofs båltale optrykt i digtsamlingen "Det nemme og det ensomme"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 VÆRK: Gud taler ud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyhedsformidling
Kriminalitet og katastrofer i journalistik. I forløbet bliver vi klogere på de tre journalistiske genrer: nyheds-, menings- og servicejournalistik.
Vi ser på nyhedskriterier, lærer om nyhedstrekanten og skriver selv en nyhedsartikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det Moderne Gennembrud
Litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud. Vi lærer om periodens fokus på at "sætte problemer under debat", læser om sædelighedsfejden og klasseforskelle. Vi præsenteres for realismen hos Pontoppidan og impressionismen hos Herman Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
VÆRK Reality-tv /dokumentar
Vi lærer om de forskellige genrer inden for reality-tv. Vi undersøger genrens fremstillingsformer, fortællletekniske greb og fakta- og fiktionskoder, og diskuterer hvorfor genren har så stor appel. Forløbet inkluderer et fagpakke-rettet projektarbejde: vi undersøger en sæson af enten "Løvernes hule" eller tv-serien "Herlufsholm for livet" og arbejder med en større mundtlig fremlæggelse i grupper af et udvalgt afsnit.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Holberg og oplysningstiden
Kort introduktion til oplysningstiden som litterær periode og Holbergs forfatterskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Romantikken
Introduktion til romantikken som litterær periode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
VÆRK Nordenhof digte
Vi læser Asta Olivias digtsamling "Det nemme og det ensomme" mhb. på analyse af billedsprog, tværgående tema i digtsamlingen, hverdagssprog og karakteristik af det lyriskte jeg.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
VÆRK: Tyverier novellesamling
Vi læser og analyserer novellesamlingen "Tyverier" af Thomas Korsgaard mhb. på at undersøge genretræk, temaer, personkarakteristik, komposition, miljøbeskriverlser og fortællersynsvinkler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Novelleforløb
Novelleforløb med fokus på fortællersynsvinkel. personkarakteristik, komposition, tomme pladser, samtaleprincipper/undertekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Repetition
Repetition af forløb og tekster inden for de tre hovedgenrer med fokus på eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021201189",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021201189",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021201189"
}