Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Kirstine Frandsen, Britt Eriksen, Signe Kærgaard Andersen
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Kommunikationsanalyse
Titel 2 Forløb#2 At skrive verden frem
Titel 3 Forløb#3 Fremstillinger af krig (VÆRK 1)
Titel 4 Forløb#4 Skriftlighedsforløb
Titel 5 Forløb#5 argumentation og retorik
Titel 6 Forløb#6 Arbejdsliv
Titel 7 Forløb#7 VÆRK: Gud taler ud
Titel 8 8 VÆRK /dokumentar  De usårlige betjente?
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Det Moderne Gennembrud
Titel 11 VÆRK Reality-tv /dokumentar
Titel 12 Holberg og oplysningstiden
Titel 13 Romantikken
Titel 14 VÆRK Nordenhof digte
Titel 15 VÆRK: Tyverier novellesamling
Titel 16 Novelleforløb
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Kommunikationsanalyse

I dette forløb arbejder vi med det sproglige perspektiv i dansk.
Med afsæt i kommunikationsanalyse undersøger vi, hvordan vi kommunikerer med hinanden, og hvordan vi forhandler og skaber relationer gennem og med sproget.

I forløbet arbejder vi med følgende begreber:

Kommunikationsanalyse
Sproghandlinger
Facework
Høfligheds- og samarbejdsprincipper
Frontstage og backstage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 At skrive verden frem

I dette forløb undersøger vi de verdener, som gode historier inviterer os ind i.  

Vi skal blive kloge på, hvordan forfatterne skriver, så bogens flade bogstaver bliver til tredimensionelle og stemningsfulde billeder i læserens hoved.

Vi skal med fire gode tekster rejse til fremmede verdener, møde nye mennesker og lade os smitte af teksternes stemning. Med de fire historier ser vi på, hvordan både fremtid, fortid og nutid kan skrives frem i en fiktiv tekst.

I forløbet arbejder vi også med faglig argumentation og med citatteknik. Vi træner at finde relevante steder i teksten, som vi kan bruge til at begrunde vores oplevelser af teksterne med. I denne forbindelse introduceres også citatburgeren.

Vi skal også lade os inspirere af forfatterne og selv skrive historier og bringe hinanden ind i nye verdener.

Forløbets begreber:
Ordvalg
Komposition
Personkarakteristik
Miljø
Fortæller og synsvinkel


Forløbets tekster:

Aldous Huxley: Fagre nye verden (romanuddrag, 1932)

Peter Seeberg: Patienten (novelle, 1962)

Pär Lagerkvist: Far og jeg (novelle, 1924)

Tine Høeg: Jeg vælger Valencia (novelle, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Fremstillinger af krig (VÆRK 1)

I dette forløb samarbejder vi med historie frem mod HO’en. Det fælles emne er de danske jøders flugt under 2. verdenskrig.

I historie arbejder I med de historiske omstændigheder og kilder fra perioden. I dansk ser vi på emnet gennem den filmiske dramatisering af ”Fuglene over Sundet”.

I dansk beskæftiger vi især med det mediemæssige og det sproglige perspektiv.
Det mediemæssige perspektiv kommer i spil i en analyse af filmens dramaturgi + af hvorledes de filmiske virkemidler skaber stemning og understøtter filmens fortælling.

Det sproglige perspektiv kommer i spil i form af argumentation, da vi skal anmelde filmen og argumentere for vores holdning til filmen.

Derudover arbejder vi kort med det litterære perspektiv og læser "Brodermorderen" af Martin Andersen Nexø & "Mellem Tigre og Leoparder" af Ludvig Holberg. Her undersøger vi, hvorledes de to tekster på hver sin måde forholder sig kritisk til krig.

"Fuglene over sundet" læses som værk.

Forløbets begreber
- Filmiske virkemidler: beskæring, lyd, lys
- Toulmins udvidede argumentationsmodel; påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning, gendrivelse

Desuden arbejdes til sidst i forløbet i dansk og i en række studietimer med akademisk opgaveskrivning og herunder især opgaveformalia.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Skriftlighedsforløb

Arbejde med skriftlighed i forbindelse med HO.

I studietimer og i Dansk har vi i øvrigt set 1. afsnit af "Kunstens skjulte kræfter" i forbindelse med besøg fra Læseforeningen, hvor vi deltog i fælleslæsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 argumentation og retorik

I dette forløb arbejder vi igen med det sproglige perspektiv. I forløbet undersøger vi med nedslag i forskellige taler, hvorledes afsenderen prøver at overbevise sin modtager, ligesom vi selv skal forsøge at skrive og holde en overbevisende tale.

Forløbets begreber:

Toulmins udvidede argumentationsmodel
Appelformerne
Det retoriske pentagram
Disposition: herunder også kravene til indledning, sagsfremstilling, argumentation & afslutning
Talegenrer: den informative, den politiske, lejlighedstalen
Sproglige billeder: metafor, sammenligning, symbol
Sproglige figurer: anafor, trikolon
Ordvalg + konnotation & denotation
Nonverbal kommunikation

I forbindelse med forløbet skrives og holdes en tale om en selvvalgt emne inden for AI. Her gives tid i undervisningen til at arbejde med brainstorm,  grundig research og med at skrive noter til talen ud fra Ciceros pentagram.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Arbejdsliv

I dette lille forløb forbereder vi os på PP2 ved at zoome ind på arbejdspladsen.

Vi repeterer vores kommunikationsanalyse og sproghandlingsanalyse fra første forløb og undersøger, hvorledes virksomheder og arbejdspladser iscenesætter og markedsfører sig selv på SOME. I den forbindelse introduceres følgende nye begreber:

Modalitet & Multimodalitet + modaliteter, der udvider hinanden & modaliteter, der uddyber hinanden.

Derudover kigger vi nærmere på portrætartiklen som genre, da I skal skrive en portrætartikel af en medarbejder eller leder, som I møder i praktikken. I forbindelse med portrætartiklen skal alle lave et lille interview med den portrætterede under praktikperioden.

Vi runder forløbet af med at læse Asta Olivia Nordenshofs båltale optrykt i digtsamlingen "Det nemme og det ensomme"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Nyhedsformidling

Kriminalitet og katastrofer i journalistik. I forløbet bliver vi klogere på de tre journalistiske genrer: nyheds-, menings- og servicejournalistik.
Vi ser på nyhedskriterier, lærer om nyhedstrekanten og skriver selv en nyhedsartikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det Moderne Gennembrud

Litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud. Vi lærer om periodens fokus på at "sætte problemer under debat", læser om sædelighedsfejden og klasseforskelle. Vi præsenteres for realismen hos Pontoppidan og impressionismen hos Herman Bang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 VÆRK Reality-tv /dokumentar

Vi lærer om de forskellige genrer inden for reality-tv. Vi undersøger genrens fremstillingsformer, fortællletekniske greb og fakta- og fiktionskoder, og diskuterer hvorfor genren har så stor appel. Forløbet inkluderer et fagpakke-rettet projektarbejde: vi undersøger en sæson af enten "Løvernes hule" eller tv-serien "Herlufsholm for livet" og arbejder med en større mundtlig fremlæggelse i grupper af et udvalgt afsnit.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 12 Holberg og oplysningstiden

Kort introduktion til oplysningstiden som litterær periode og Holbergs forfatterskab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Romantikken

Introduktion til romantikken som litterær periode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 VÆRK Nordenhof digte

Vi læser Asta Olivias digtsamling "Det nemme og det ensomme" mhb. på analyse af billedsprog, tværgående tema i digtsamlingen, hverdagssprog og karakteristik af det lyriskte jeg.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 15 VÆRK: Tyverier novellesamling

Vi læser og analyserer novellesamlingen "Tyverier" af Thomas Korsgaard mhb. på at undersøge genretræk, temaer, personkarakteristik, komposition, miljøbeskriverlser og fortællersynsvinkler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Novelleforløb

Novelleforløb med fokus på fortællersynsvinkel. personkarakteristik, komposition, tomme pladser, samtaleprincipper/undertekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 17 Repetition

Repetition af forløb og tekster inden for de tre hovedgenrer med fokus på eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer