Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Nana Lund Henriksen
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grammatik
Vi arbejder med grammatik løbende, med en blanding af fælles gennemgang, øvelser relateret til de forløb/emner/tekster vi er i gang med og eksamensopgaver. Vi bruger Engram Basis på MinLæring, Ordbogen.com og Oxford Learner's Dictionary, og anvender som udgangspunkt danske betegnelser i vores arbejde med grammatik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
127 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Horror (EXAM)
Vi starter året med et forløb om Horror-genren, som vi bruger som en introduktion til engelskfaget og dets metoder. Vi læser, ser, lytter til og skriver selv eksempler på genren med særligt fokus på særlige genretræk og fiktionsanalyse, med de tilhørende faglige begreber, generelt. Herudover bliver eleverne introduceret til 'summary' og 'discussion' som engelskfaglige skrivegenrer.
Sidst, men ikke mindst, vænner vil os til brugen af vigtige hjælpemidler (ordbog og thesaurus) og har et grammatisk fokus på egennavne, tillægsord og udsagnsord (nutid og datid).
Vi vender kort tilbage til Horror i 2g, hvor vi er i teatret og se 'The Woman in Black', og generelt repeterer fiktionsanalyse, såvel som filmanalyse.
Forløbet dækker over ca. 100 sider, inkl. tekster fra 2g.
Kernestof:
Cox, Christopher dir. "Don’t Look Away." 2017.
Crossley Holland, Kevin. "Boo." 1998.
King, Stephen. The opening of 'The Music Room' (2016)
Magaña, Alex dir. "The Nun." 2023.
Mallatratt, Stephen adapted from Hill, Susan. 'The Woman in Black', That Theatre Company, Krudttønden, 2024.
Mellott, Wesley dir. "Trick or Treat." 2021 og 'Trick or Treat 2' (2022)
Poe, Edgar Allan. "The Tell-Tale Heart." 1843.
Zucker, David dir. "Scary Movie 3." 2003.
Supplerende stof:
Drisdal, R og Hansen JR. 'Horror' (Systime 2024)
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2024)
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk af en vis længde om faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Letter to Nana
|
04-01-2024
|
Assignment 1 (Summary)
|
28-01-2024
|
Assignment 2 (Grammar)
|
22-02-2024
|
Assignment 3 (Creative Writing and Commentary)
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
American Dreams & Nightmares (EXAM)
Med næste års præsidentvalg i udsigt, vil vi undersøge og diskutere amerikansk identitet og kultur, med et særligt fokus på 'den Amerikanske drøm', dennes rødder og moderne udvikling.
Forløbet består reelt af flere kortere, men sammenhængende, forløb med fokus på forskellige aspekter af den amerikanske identitet og kultur, f.eks. ift. Native American og Black American kultur og identitet, såvel som oprindelsen af USA som selvstændigt land med en helt særlig selvforståelse. Eleverne vil også selv vælge emner indenfor amerikansk historie, som de laver gruppeoplæg om.
I løbet af forløbet vil eleverne udvikle deres produktive og receptive sprogfærdighed, især i forhold til perspektivering, fortolkning og analyse af fiktion og lyrik, men også med et særligt fokus på dokumentarfilm.
Forløbet dækker ca. 80 sider.
Kernestof:
Alexie, Sherman. 'Superman and Me' (1990)
Angelou, Maya. 'Still I Rise' (1978)
Bell, Ed and Lennon, Thomas dir. 'Unchained Memories' (HBO, 2003)
Harjo, Sterlin and Waititi, Taika dir. Episode 2 of 'Reservation Dogs' (FX Productions, 2021)
Hughes, Langston. 'Harlem' (1951)
The Declaration of Independence (1776)
Truslow Adams, James. Extract from 'Epic of America' (1931)
A selection of art and poetry by Native American artists.
Supplerende stof:
An Overview of Native American History on www.nativehope.org, 5.2.24
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlerne 'How to Analyse a Poem' (6.4.) og 'How to analyse a documentary' (6.11.)
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Job Application
|
04-03-2024
|
Assignment 4 (Oral Presentation)
|
02-05-2024
|
Assignment 5 (Exam Assignment)
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
PP2 Erhvervspraktik
I samarbejde med dansk, og som forberedelse til deres erhvervspraktik, reflekterer eleverne over egne drømmeuddannelser og jobs, researcher disse og præsenterer dem for hinanden, og skriver efterfølgende jobansøgninger (på engelsk).
Faglige mål:
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene sammenhænge
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Job Application
|
04-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
English in the Real World
I årets sidste forløb, arbejder vi med engelsk i den virkelige verden, såvel som engelsk som et redskab til at formidle elevernes egne interesser. Eleverne vælger og analyserer taler, som de selv finder vigtige og inspirerende og bruger disse som springbræt til selv at holde taler om selvvalgte emner. Her har vi et særligt fokus på retorik og trækker linjer til danskfaget.
Herudover undersøger vi, hvordan engelsk bruges som et globalt lingua franca både online og på orienteringsløb i København, hvor eleverne selv har stået for posterne. Dette følger vi op på i efteråret, hvor klassen tager til Madrid på studietur og vi i den forbindelse vender tilbage til engelsk som lingua franca, både i praksis og mere teoretisk, når vi snakker om fordele og ulemper ved engelsksprogets dominans.
Forløbet dækker ca. 20 sider.
Kernestof:
Gazzola, Michele. ‘English still rules the world, but that's not necessarily OK. Is it time to curb its power’ (The Guardian, 27.12.23)
Elevernes egen research af valgte emner, såvel som deres selvvalgte taler.
Supplerende stof:
Københavnske seværdigheders hjemmesider, såvel som online anmeldelser på f.eks. Tripadvisor og Google.
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlet om 'English as Lingua Franca' (4.5.)
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation om almene emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene emner
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 6: Case Study
|
29-05-2024
|
Assignment 4: English as Lingua Franca
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Censorship
Med startpunkt i vores besøg på Storm P Museets 'Den censurerede udstilling om censur' i slutningen af sidste skoleår, starter vi året med at undersøge hvem der må, kan og skal sige hvad til hvem.
Vi læser og ser en række tekster (digte, fiktion, TV, artikler), der har været offer for eller omhandler censur og undersøger herigennem forskellige former for, årsager til og svar på censur.
Herudover skriver eleverne deres egne multisprogede digte med censur som tema som del af Den Europæiske Sprogdags digtkonkurrence.
Forløbet dækker ca. 40 sider.
Kernestof:
BBC. 'Twitter 'permanently suspends' Trump's account' (9th January 2021)
Ginsberg, Allen. 'Howl' (1956) (also an audio version read by the poet)
Lee, Harper. Extract from 'To Kill a Mockingbird' (1960)
MacFarlane, Seth. Episode of 'Family Guy' (Season 4, Episode 14, 2005)
Poetker, Bridget. Extract from ‘Internet Censorship in 2024 - Is It Good or Bad’ (May 27, 2024)
Rowling, J. K. Extract from 'Harry Potter and the Sorcerer's Stone' (1997)
Supplerende stof:
Baudelaire, Charles. Extract from ’Lesbos’ (1866) (translated by Roy Campbell, 1952)
Diverse videoer og lydklip om censur
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 1: Creative Writing
|
28-08-2024
|
Multisproget digt
|
05-09-2024
|
Assignment 2: Exam Writing
|
16-09-2024
|
Assignment 3: Grammar
|
25-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
English in the Real World 2
Vi vender tilbage til vores fokus på engelsk i den virkelige verden i forbindelse med klassens studietur til Madrid. Vi har forsat fokus på ELF. Se det originale forløb for yderligere detaljer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The US Presidential Elections (EXAM)
Som opfølgning på vores 'American Dreams & Nightmares'-forløb, følger vi det amerikanske præsidentvalg i de sidste stadier med et fokus på retorisk analyse af såvel taler som kampagne videoer. Herudover undersøger vi, hvad AI kan bidrage med ifm. valgkampen, og hvorfor (og hvordan) fact-checking spiller en vigtig rolle i amerikansk politik. Overordnet har vi fokus på mundtlighed, særligt ift. diskussion og præsentation.
Forløbet dækker ca. 20 sider.
Kernestof:
Harris, Kamala. Extracts from Democratic National Convention Speech (August 2024)
Trump, Donald. J. Extracts from Republican National Convention Speech (July 2024)
Fact-checking: https://www.politifact.com/
Diverse kampagne-videoer.
Supplerende stof:
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlet 'Rhetoric - The Art of Speaking' (4.1.)
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation og
diskussion på engelsk om faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om faglige emner
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 5: Oral Exam Presentation
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Empire and Beyond (EXAM)
Vi skifter fokus til det britiske imperium, både dets historie og forholdet mellem dette og tidligere kolonier, og den måde dette forhold forsat gør sig gældende i f.eks. litteratur, sprog (inkl. ELF og sproglig variation) og uddannelse. Vi analyserer en række tekster fra forskellige synsvinkler, og drager forbindelser mellem kontekst og tekst. Eleverne vælger i grupper en postkolonial nation, som de undersøger og præsenter for hinanden, samtidig med at de også reflekterer over emnet via kreativ skriftlighed.
Forløbet dækker over ca. 40 sider
Kernestof:
Adichie, Chimamanda Ngozi. 'The Danger of a Single Story' (TED Talk, 2009)
Agard, John. 'Checking Out Me History' (1996)
Bilston, Brian. ‘This was the year that was not the year’ (2024)
Equiano, Olaudah. Extracts from 'The Interesting Narrative of the Life of Olaudah Equiano, Or Gustavus Vassa, The African' (1789)
Kipling, Rudyard. 'Lispeth' (1886)
Kipling, Rudyard. 'The White Man's Burden' (1899)
Noah, Trevor. 'How the British Took over India' from 'Afraid of the Dark' (Netflix, 2017)
Olusoga, David. Extracts from ‘Black people were told that they had no history’ (The Guardian, 25th September 2021)
Supplerende stof:
Ten Minute History - The Early British Empire (Short Documentary from History Matters)
Ten Minute History - The Late British Empire (Short Documentary from History Matters)
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt 'How to Analyse a Poem' (6.4.), 'English as Lingua Franca' (4.5.) og 'The Socio-linguistic Approach' (3.5.)
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
'Foster' by Claire Keegan (EXAM)
Vi læser Claire Keegans 'Foster' (2010), og ser spillefilmen fra 2022, med et fokus på analyse af et litterært værk/film og perspektivering til historisk, kulturel og social kontekst, både i form af værkets (Irland) og elevernes egen kontekst. Vi starter med oplæg fra både Claus R. Herbor og eleverne selv om Irland og afslutter med at sammenligne 'Foster' med en enkelt novelle fra James Joyces 'Dubliners'.
Forløbet dækker ca. 100 sider.
Kernestof:
Bairéad, Colm dir. 'The Quiet Girl' (2022)
Keegan, Claire. 'Foster' (2010)
Joyce, James. 'Eveline' (1904)
Supplerende stof:
Oplæg om Irland v/ Claus R. Hebor.
'Eveline' (James Joyce) Short Film (Changg an tĩnh, 2021)
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlerne 'How to Analyse a Short Story or Novel' (6.1.) og 'How to Analyse a Film' (6.7.)
Faglige mål:
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
24-02-2025
|
Assignment 9: Opfølgning på terminsprøve
|
23-03-2025
|
Assignment 10: Oral Exam Presentation
|
08-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Extremism
I årets sidste forløb, starter vi med at se 'Undercover' på CPH:DOX og fokuserer herefter på højreorienteret ekstremisme i både Storbritannien og USA, både før og nu.
Herudover, begynder vi at repetere frem mod både den mundtlige og skriftlige eksamen.
Forløbet dækker ca. 90 sider.
Kernestof:
ACT - Real Stories (https://actearly.uk/real-stories/)
De Simone, Daniel. ‘Riots show how the UK's far right has changed’ (BBC, 21.8.24)
Henley, John. 'Populist, nativist, neofascist A lexicon of Europe’s far right' (The Guardian, 18.6.2024)
Kaye, Tony dir. 'American History X' (1998)
Marking, Havana dir. 'Undercover' (2024)
Osundare, Niyi. 'Not My Business' (1990)
Rosen, Michael. ‘Fascism - I sometimes fear...’ (2014)
Supplerende stof:
Niemöller, Martin. ’First They Came…’ (1946)
Østergaard, Trine. 'The English Handbook' (Systime 2020), særligt kapitlet 'How to Analyse a Poem' (6.4.)
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 11: Revising Non-Fiction
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Revision
We revise ahead of the exams.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021231963",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021231963",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59021231963"
}