Holdet 2023 En/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) David Groth Vingaard
Hold 2023 En/q (1q En, 2q En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 HORROR
Titel 2 IMMIGRATION
Titel 3 True Crime
Titel 4 SEX
Titel 5 WAR
Titel 6 BOOK CIRCLES
Titel 7 Forløb#3
Titel 8 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 HORROR

Forløbet drejer sig om genren horror både i film og tekster og især med det analytiske udgangspunkt i horror som forankret i psykologi og kultur - og lidt biologi. Vi har arbejdet især med hvad det er, disse tekster og f.eks. deres monstre prøver at fortælle - hvis det egentlig slet ikke er spøgelser og uhyrer, det handler om i en bogstavelig forstand.

> Fear Idioms
> Three Horror Theories (Freudian psychology, culture & evolutionary biology)
> Stephen King: "Why We Crave Horror Movies"
> Coppola: Bram Stoker's Dracula (1992)
   (culture, psychology, sex and biology)
> Monsters and heroes (their functions)
> Gaiman: "Click Clack the Rattle-Bag"
   (telling stories, fear of the unknown, families)
> Jacobs: "The Monkey's Paw"
   (fate, death, the Artifact of Doom, sexism)
> Talk to Me (2023): teenagers and peer pressure
> The Conjuring (2013): families & the paranormal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 IMMIGRATION

This course is designed to give insights into the immigrant experience: why people immigrate, why it's often quite difficult for a number of reasons and also to some extent why there's a strong reaction when immigrants are linked to violent crime.

Core materials:
Gish Jen: "Who's Irish?" (1999)*
Burhan Wazir: "Long nights, low pay and no play" (2002)*
Channel 4 News: "Two Weeks of Chaos - UK Riots mapped" (14. aug. 2024)
Chitra Banerjee Divakaruni: "Clothes" (1995)*
Susan Isaacs: "Getting Somewhere" (2018) (fra skriftligt opgavesæt 2. dec. 2021)
* texts from Engberg-Pedersen, Grønvold and Ohland-Andersen: Contexts, Gyldendal 2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 True Crime

Forløbet undersøger hvad genren "true crime" dækker over, hvorfor den er så populær (set som et underholdningsprodukt i højere grad end et dokumentarisk perspektiv), og hvordan den kan påvirke sine forbrugere både negativt og positivt, samt hvordan den i forskellige medier (artikler, serier og podcasts). Desuden undersøges og diskuteres forskellige etiske vinkler på genren. Forløbet fokuserer desuden på kvinders særlige forhold til og forbrug af genren gennem kortere uddrag (afsnit) fra en række artikler. En central pointe i forløbet er genrens misrepræsentation af vold og forbrydelser, og dens sensationalisme (overfor ideen om genren som en form for informerende dokumentarisme).

Fokuspunkter i arbejdet med emnet:
ethos-appelformen, struktur, kontraster ("opposites", f.eks.)
Cinematic techniques: editing, shot size, sound, shot composition, camera angles, lighting (og lidt om lenses).

Grammatisk fokus:
stedord, regelmæssige udsagnsord, linking words, ordklasser (udsagnsord, navneord og tillægsord)

Materialer:
McKenna Princing: “Why Do We Love True Crime” (excerpts) (June 30, 2021) (Right as Rain/UW Medicine) (artikel)
Diverse true crime serie-trailers: Mommy Dead and Dearest, Blue Story, Conversations with a Killer: The Jeffrey Dahmer Tapes, This is the Zodiac Speaking, The Menendez Brothers, American Murder: The Family Next Door (alle fra Netflix, bortset fra Blue Story (Paramount Pictures)).
Night Stalker, afsnit 1 og 4 (uddrag) (Netflix, 2021)
My Favorite Murder: episode 454: "Remember When We Tried to Control the Future" (uddrag: 10.40-31.43) (om mordet på Sarah Everard)
"28 Serial Killer Facts That True Crime Fans Find The Most Shocking" (Stan Shunpike, Buzzfeed, 29. okt. 2021)


Links:
https://www.buzzfeed.com/feynman12/serial-killer-facts-that-true-crime-fans-find-the-most
https://www.youtube.com/watch?v=xxyLMEK1xOk


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SEX

Forløbet beskæftiger sig med sex i en måske mere direkte eller bogstavelig form end sammenlignelige forløb: det handler om kønsorganer, om de ord, vi bruger om sex, om hvorfor sproget er vigtigt når vi taler om sex, om erogene zoner, om hvordan kristendommen har påvirket vores forhold til sex negativt, om sex i vores fælles vestlige historie, om seksuelle revolutioner eller forandringer i vores popkultur, om at undgå skam omkring vores kønsdele og om hvordan tiltrækning fungerer mellem kønnene.

Fokus i grammatik: punktum, uregelmæssige og regelmæssige verber

Kernetekster:
Artikel: "Top 10 Traits That Attract A Woman To A Man, According To Research" af Kait Smith (20. jun. 2023) | YourTango
Artikel: "7 things men value most in their partners, according to psychology" af Tina Fey, Hack Spirit (20. jan. 2025)
Artikel: "No More Genital Shame: How to Be Proud of Your Genitals, Whatever Their Size and Shape" | by Dr. Chris Donaghue | Medium (26. marts, 2018)
Artikel: "Female Erogenous Zones: Everything You Wanted to Know" af Tanya Tantry, Flo
Artikel: "Vagina parts | vagina diagram and a guide to female anatomy" By Lydia House Updated: 14 October 2024 (Women's Health)
Artikel: "Everything to Know About the Penis"  By Elizabeth Boskey, PhD
Updated on August 21, 2024 (VeryWellHealth)
Artikel: "What are the different kinds of sexual immorality?" Matt Slick | Apr 22, 2021 | Questions, Sexuality, CARM (Christian Apologetics and Research Ministry)

Video: Ariana Grande: "34+35" (2020)
Video: Latto: "Big Energy" (2021)
Video: Nicki Minaj & Meghan Thee Stallion: "WAP" (2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 WAR

Forløbet er et tværsnit af en række konflikter med deltagelse af Amerikanske og/eller Britiske soldater fra 1. Verdenskrig over Vietnamkrigen til Irakkrigen 2003-2011. Forløbet fokuserer først og fremmest på soldaternes oplevelser af krig og mindre på de historiske rammer og årsager.

Kernetekster:
Siegfried Sassoon: "Suicide in the Trenches" (poem) (1918)
Rupert Brooke: "The Soldier" (poem) (1914)
Báo Ninh: "The Sorrow of War" (excerpt from the novel) (1991, 1994)
Danny Martin: "Haddock of Mass Destruction" (poem) (2008)
Philip Klay: "Redeployment" (short story) (2014)

Words and focus points: trench warfare, World War I, stanza, verse, poetic atmosphere, syllables, rhythmic patterns, style, sonnet, The Vietnam War, PTSD, army abbreviations
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 BOOK CIRCLES

Forløbet er et værkslæsningsforløb hvor eleverne vælger (ud fra et udvalg på 15-20 bøger), hvad de vil læse i små grupper. Hver gang læser eleverne med særlige læseformål: f.eks. "summarizer" (der opsummerer den læste dagstekst), "discussion leader" (der skriver 4-6 spørgsmål til teksten), "word wizard" (der opremser 10 svære ord fra teksten som resten af gruppen skal gætte betydningen af), og "passage picker" (der vælger en passage som af en eller anden grund er interessant for læseren: f.eks. at det er en humoristisk, stærk, betydningsfuld, mærkelig eller måske endda irriterende eller på anden måde negativ passage. Eleven opstiller tre tillægsord som resten af gruppen skal vælge fra - som beskriver årsagen til, at gruppens "passage picker" valgte tekststykket.

Løbende besvarer og uploader eleverne deres produkter i Teams.

Spot the Difference: Liv, Ida, Ditte, Zelma
Harry Potter: Valdemar, Villads, Jonas
Do Androids Dream of Electric Sheep: Amalie, Annabell, Mie,
Storm Front: David, Lucas, Marcus, Thor
Shawshank Redemption: Magnus C, Magnus H, Nikolaj, Elias
Why I’m No Longer Talking About Race: Malika, Louise, Freja, Maya, Mie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer